Käsityöt

Vaikka kirjoittaminen onkin kivaa, monella meistä on varmasti muitakin harrastuksia. Tällä alueella voi siis aloittaa ketjuja muista harrastuksista, kuten vaikkapa neulomisesta ja timanttimaalauksista, jotka tätä kirjoittaessani ovat monen yhteisön jäsenen mielenkiinnon kohteiden kärkipäässä.
HölöPöllö
Harrastelija

Re: Käsityöt

Viesti: # 472Viesti HölöPöllö »

Kuva ehkä sitten vähän hämäsi. *alkaa heti miettiä mistä löytäsi keltaista ja mustaa lankaa*
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 476Viesti Quirinea »

HölöPöllö kirjoitti: 10 Joulu 2023 11:44 Onpa ihana tuo huivi, katsoin ja ajattelin luoda siitä Puuskupuh-version. Mutta... yksi asia tai kaksi hämää. Siis, miksi pyöröpuikoilla? Eikö tavalliset neulepuikot/suorat puikot käy. Pyöröillähän neulotaan sellasta tuubia, eikö? Ja sitten tosiaan tuo puikkojen paksuus. Mutta taitaa olla nelosen pyöröt, mutta tuossa ne oli sentteinä. Pieni vasta-alkaja ei ymmärrä.
Tuubiahan voi kutoa joko pyörö-tai sukkapuikoilla (jälkimmäisessä tapauksessa silmukat yrittävän antaumuksella pudota toisesta päästä).
Mutta pyöröpuikko on kätevä myös lattanan neulomiseen, vie vähemmän tilaa, ja tulee parempi neuleasento.
Olen tainnut joskus kutoa tuubia virityksellä pyöröpuikko + sukkapuikko (jos pyöröpuikko on ollut väärän pituinen -- itse asiassa liian pitkä).
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Neilikka
Aloittelija

Viesti: # 486Viesti Neilikka »

Pidän myös käsitöistä. Minulle tulee ajoittain neulomis- ja virkkausvaiheita, mutta tällä hetkellä ne ovat taka-alalla, sillä innostuin keväällä ompelukoneella ompelusta. Menin silloin kansalaisopiston ompelun alkeet -kurssille ja nyt teen jo kolmatta mekkoa itselleni. Lisäksi olen tehnyt lapsille omaan mekkooni sointuvat mekot, koska olen havainnut pitäväni samistelusta. :D Tällä hetkellä teen pikkujoulumekkoa itselleni. Olen päässyt siihen kehityskaaren osaan, jossa uskallan jo poiketa kaavasta ja ompeluohjeista: tein omin pikku kätösin mekkoon alavarat vinokaitalehuolittelun sijaan. Ei suuri muutos, mutta itselleni tärkeä. Tähän mennessä olen käyttänyt Helmat by Mekkotehdas-kirjan kaavoja, lasten kaavat Suuresta Käsityölehdestä. Suosittelen tuota Helmat-kirjaa, siinä on aloittelijan näkökulmasta selkeät ohjeet. Seuraavana tavoitteenani olisi opetella muokkaamaan kaavoja.

Jonain päivänä haluan mennä jonnekin kansalaisopiston kangaspuukurssille. Joskus yläasteella käsityötunneilla tehtiin matot, ja se oli hauskaa puuhaa. Haavelistalla olisi myös virkata matto.
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona. (Tove Jansson: Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia)
Perine
Aloittelija

Viesti: # 541Viesti Perine »

Tinka kirjoitti: 10 Joulu 2023 11:58 pyöröpuikoilla voi neuloa myös tasona. Itse olen havainnut pyöröillä tasoneuleen neulomisen helpommaksi, kuin pitkillä neulepuikoilla. Mun hartiat ei kestä pitkiä puikkoja, pyöröpuikot kestää :)
Miten mulla ei oo tuo käynyt edes mielessäkään. Mulla on kesken ikuisuusprojektina villapaita ja ne suorat puikot on niin painavat eikä niihin saa kunnon asentoa, että on jäänyt taas paita vaan nurkkaan odottamaan. Kenties kokeilenkin siirtää silmukat pyöröpuikoille. Vois innostua uudestaan. 👌

Oon hirveen surkea käsitöissä vaan. Kudon ihan perusjuttuja vaan, lapsille villasukkia ja lapasia ilman mitään ihmeellisiä kuviointeja. Virkata yritin joskus, mutta jotenkin en kykene jotain pikkupussukkaa isompaan hommaan. Pitäisi katsoa youtubesta videoita tms ja opetella ihan alusta koko homma.
Vlad
Harrastelija
Sanamäärä: 70 193/75 000
Viesti:

Viesti: # 545Viesti Vlad »

Voin kyllä lämpimästi suositella pyöröpuikkoja myös tasona neulomiseen! En itse suostu edes koskemaan suoriin puikkoihin, koska niillä neulominen on niin epämukavaa. Neulon siis käytännössä kaiken joko sukkapuikoilla tai pyöröpuikoilla, riippuen vähän siitä, mitä neulon ja minkä kokoista olisi tarkoitus tulla. Pyöröpuikoissa on se etu, että se kaapeli joustaa siinä puikkojen välissä, joten suurimman osan ajasta tasona neulottava työ lepää myös siinä kaapelilla (joka taipumisensa myötä ei törötä sivulle samalla tavalla kun suorilla puikoilla, vaan lepää kivemmin sylissä). Ja kun pyöröjä on eri mittaisia, niin tasoakin voi neuloa myös tosi leveää, mikä ei samalla tavalla suorilla onnistuisi.

Mulla on jotenkin kertynyt kaikenlaisia neuleohjekirjoja ja kyllä lankojakin. Muuton myötä sain Kallaxiin semmoset korit, mitkä menee sinne lokeroihin kivasti ja niitä on tällä hetkellä kaksi - ja molemmat on täynnä lankoja. Toiseen oon kasannut 100%villalangat ym., joista tarkoituksena on neuloa villapaitoja. Sitten toiseen tulee kaikki muut langat, joista käytännössä valmistunee sukkia tms. muuta ei-villapaitatöitä. Ehdottomasti useammin käytössä on se villapaitalankapuoli, koska oon hurahtanut villiksiin ihan täysin. Tällä hetkellä mulla on aika paljon ohjekirjoja kaarrokeneuleisiin, esim. islantilaisiin ja islantilaistyylisiin (ja nämä varmaan tulevat olemaankin enemmistönä, koska tykkään eniten tälläsistä), mutta hankin sinne kyllä myös muuntyylisiäkin ohjeita, että pystyy tekemään vähän modernimpiakin ja semmosia classic chic -henkisiä, skandinaavisia neuleita, mitkä menis sit vähän kaiken kanssa. Kylmillä keleillä käytän usein melkein yksinomaan villapaitoja, joten ne tulee kyllä kaikki käyttöön - tai sitten annan lahjaksi tms. Laskinkohan tässä yks päivä, että mulla on hyllyssä jo 6 villapaitakirjaa, ja todennäkösesti tulee hankittua vielä lisääkin ^^
Et Eärello Endorenna utúlien.
Sinomë maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta.
Tinka
Aloittelija

Viesti: # 549Viesti Tinka »

Perine kirjoitti: 12 Joulu 2023 13:54
Tinka kirjoitti: 10 Joulu 2023 11:58 pyöröpuikoilla voi neuloa myös tasona. Itse olen havainnut pyöröillä tasoneuleen neulomisen helpommaksi, kuin pitkillä neulepuikoilla. Mun hartiat ei kestä pitkiä puikkoja, pyöröpuikot kestää :)
Miten mulla ei oo tuo käynyt edes mielessäkään. Mulla on kesken ikuisuusprojektina villapaita ja ne suorat puikot on niin painavat eikä niihin saa kunnon asentoa, että on jäänyt taas paita vaan nurkkaan odottamaan. Kenties kokeilenkin siirtää silmukat pyöröpuikoille. Vois innostua uudestaan. 👌

Oon hirveen surkea käsitöissä vaan. Kudon ihan perusjuttuja vaan, lapsille villasukkia ja lapasia ilman mitään ihmeellisiä kuviointeja. Virkata yritin joskus, mutta jotenkin en kykene jotain pikkupussukkaa isompaan hommaan. Pitäisi katsoa youtubesta videoita tms ja opetella ihan alusta koko homma.
Suosittelen siirtämään pyöröpuikoille, helpottaa oikeesti
-Weirdo-
Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 580Viesti Timli »

Sain just valmiiksi elämäni toisen pyllyttimen. Eka oli sopivan levyinen (pönäkälle) mutta turhan lyhyt. Tämän toisen oli tarkoitus mennä mun siskolle, mutta kun tein sen eri langasta, niin en osannut arvioida kunnolla ja se on aivan liian pitkä ja turhan tiukka. Täytyy varmaan jatkaa hamosten tekoa niin kauan, että saan siskolle sopivan pyllyttimen. Kuinkahan monta samanväristä pylläriä mulle itselleni ehtii kerrtyä, ennen kuin onnistuu? :smile:
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Neilikka
Aloittelija

Viesti: # 1019Viesti Neilikka »

Mitä käsityöaikeita/haaveita/tavoitteita teillä on uudelle vuodelle?

Minä ajattelin seuraavaksi tehdä mekon samalla kaavalla kuin edellisenkin, mutta vähän muokattuna: hihoihin muutama sentti lisää pituutta ja rintamuotolaskosten paikkaa täytyy vähän muuttaa. Lisäksi tänä vuonna täytyy ommella uusia paitoja.
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona. (Tove Jansson: Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia)
Emeritusa
Kiltavalvoja
Sanamäärä: 50000 / 50000

Viesti: # 1093Viesti Emeritusa »

Neilikka kirjoitti: 31 Joulu 2023 18:50 Mitä käsityöaikeita/haaveita/tavoitteita teillä on uudelle vuodelle?
Opetella neulomaan ohjeiden mukaan :lol:

Sain joululahjaksi Elefantti-neulontaboksin vanhemmiltani*, ja nyt pitäisi sitten opetella neulomaan ne. Mitäänhän en ole neulonut ohjeiden mukaan sitten yläasteen kässätuntien jälkeen, joten lievällä kauhulla odotan, että mitä sumppua saan aikaan. Periaatteessa osaan kyllä lukea ohjeet, ja sisäistääkin ne jollain tapaa, mutta kun ne tekniikat on sitten ihan eri asia... Ehkä menen vain omalla tavallani, tekniikoista välittämättä. Tosin jos nuo Elefantti-sukat onnistuisin tekemään "oikeaoppisesti", niin ehkä sitten voisinkin seuraavaksi siirtyä Potter-neulontakirjan pariin... sieltä kutkuttaisi tehdä Pimeän piirto-illuusiohuivi. Siihen ei kyllä taidot vielä riitä sittenkään, mutta jos jostain vähän helpommasta alkaisi neuloa.

(Lahja oli ihana siinäkin mielessä, kun en sitä yhtään osannut odottaa, saati tiennyt koko boksin olemassaolosta. Vielä huikeammaksi jutun tekee, kun äitini kysyi miulta joulukuun alussa, että osaanko neuloa ohjeiden mukaan, kun muutenkin neulottiin sillä hetkellä, ja taisin esitellä tuota Potter-neulontakirjaa hänelle. Vastaukseni perusteella uskalsi sitten ostaa tuon neulontaboksin miulle :grin: )
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1398Viesti Ael »

Neilikka kirjoitti: 31 Joulu 2023 18:50 Mitä käsityöaikeita/haaveita/tavoitteita teillä on uudelle vuodelle?
Jossain vaiheessa syksyllä mietin, että olisipa kiva neuloa läpi koko 52 weeks of easy knits mutta päädyin ehkä siihen, että se olisi turhan haastavaa yhden vuoden aikana. :grin:

Haluaisin neuloa ainakin yhdet villasukat, lapaset ja villapaidan. Lisäksi olisi kiva, jos saisin vihdoin kangaspuiden jutskat valmiiksi ja pääsisin testaamaan jotain pientä. Tärkein tavoite on kuitenkin saada keskeneräiseen villapaitaan hihat valmiiksi. (Ompeleminenkin olisi kivaa, haluaisin oppia tekemään korsetteja, mutta ehkä ei kannata nimetä liian montaa asiaa jo nyt.) Niin ja olisi myös kivaa tehdä joko korvakorut tai sormus itselleni, mutta katsotaan...
Zairah kirjoitti: 02 Tammi 2024 21:20 Sain joululahjaksi Elefantti-neulontaboksin vanhemmiltani*, ja nyt pitäisi sitten opetella neulomaan ne.
Ihailin tuota boksia kaupassa!

Mikäli apua kaipaa, niin täältäkin saa varmasti vastauksia.
HölöPöllö
Harrastelija

Viesti: # 1410Viesti HölöPöllö »

Mä tahtoisin saada neulottua 8 kpl sellasia pehmoeläimille tarkoitettuja kaulaliinoja. Siinä ois osa mun tavoitetta. Toinen olisi sitten ne banaanisukat jotka olen jo viime vuonna aloittanut, mutta en vaan ole jaksanut jatkaa. :lol:
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
Inkki
Aloittelija

Viesti: # 1450Viesti Inkki »

Viime vuonna neuloin melkeen kymmenen paria sukkia, niin tänä vuonna sitten villapaitoja ja villatakkeja vuorossa. Miehen villapaita on jo kaarrokkeessa menossa, aloitettu alhaalta. Enkä oo koskaan ennen tehnyt kirjoneuletta. Hupsista. :lol: Sit on vuorossa itelle pitkä villatakki, jossa olis kaks lankaa, joista toinen mohair. Se vähän hirvittää millasta on neuloa, mut pitää ottaa sille sileät puikot, että ei takertele. Ostin myös itelle villapaitaan langat, joten sekin projekti odottaa.

Virkkaus projekteista tuo yks ikuisuuden vievä huivi on tuolla edelleen kesken. Älkää ikinä alottako isoa huivia ohuella langalla ja koon 2,5 koukulla... Ei valmistu ikinä varmaan. Jos joskus tuosta huivista pääsen, niin sitten olis tarkotus virkkailla parit isoäidin neliöt. Perin säkillisen harmaa-musta-valkoisia lankoja, niin niistä varmaan tulis kiva peitto.

Niin ja halusin tehdä vielä jotain missä olis palmikoita, kun sain palmikko puikot. Ja sitten varmaan parit sukat vielä jossain kohtaa :grin:
sayaxoxo
Käännöskirjallisuuden sanansaattaja
Sanamäärä: 11,201 / 20,000

Viesti: # 1719Viesti sayaxoxo »

Tänään olen neulonut villasukkaa ja ensimmäistä kertaa eläessäni itsenäisesti työstänyt kantalappua. Olen oikeasti ylpeä sukan varsiosasta, koska ennen tätä projektia en ole neulonut mitään koulun käsityötuntien jälkeen, mutta sukan kuviointi onnistui. 🙌 Nyt jännittää, miten kantalapun kanssa käy, koska kantalapun toinen reuna näyttää oudolta. Silmukat ovat siis aivan liian löysiä toisella puolella, mutta toinen puoli näyttää ihan hyvältä oman taitotason huomioiden.

Kun sukat ovat valmiit, aion ommella paidan ja esiliinan cottagecore-hengessä. Paitaan aion ottaa kaavat vanhasta paidasta, jota on pidetty ja rakastettu paljon. Essua en oikeasti tarvitse, mutta minulla on vanha valkoinen lakana, joka on kulunut puhki helmasta, mutta kangas on muuten käyttökelpoista. Oikeasti minun tekisi mieli aloittaa essun ompelu jo nyt, mutta toisaalta haluan tuon villasukan kantalapun valmiiksi ennen uusia projekteja.
Crysarcher
Aloittelija

Viesti: # 1738Viesti Crysarcher »

Olen etsinyt kangasta ekalle hameelle ja minulle on kerrottu että jokin mikä ei jousta niin paljon olisi alkuun helpompi. Mutta toisaalta siihen tarvitsee sitten vetoketjun että sellaisen saa päälleen... Huoh, sanon minä.

Villasukkaprojekti eteni, sain valmiiksi sukat äidilleni hieman myöhässä joululahjaksi mutta valmistuivatpahan, väittää äiti että on paljon mukavampi pitää jonkun toisen kutomia villasukkia, hän itse kutoo noin viisi kertaa nopeampaa kuin minä, mutta eihän tuo jos haluaa.
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 1739Viesti Quirinea »

Oletko tekemässä paksua (esim. farkku- tai villakangas) vai ohutta (kesäistä) hametta? Eihän se vetskari ole välttämätön jos vyötäisillä on kuminauha (tms.). Tai vetskarin sijasta voi olla muutama nappi tai neppari.

Muistan kun tein aikoinaan itselleni mammahousuja ja minulla oli vain mummon vanha poljettava jossa ei ollut siksakia. eli joustavaa ei voinut ommella. Löytyi sitten hupaisa kaava ja sain tehdyksi. Puhuttelin pellehousuiksi (kankaan kuviointikin sen sorttinen, sellaista lakanavahvuista painokangasta), etenkin kun katsoin "tuleeko tähän kuminauha vai vanne...?)
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Vastaa Viestiin