Helmet-lukuhaaste 2024
Valvoja: Emeritusa
Helmet-lukuhaaste 2024
Vuoden 2024 Helmet-lukuhaaste on julkaistu! Helmet-lukuhaaste on Helmet-kirjastojen julkaisema ja sisältää promptia 25-50 kirjaan, jotka on tarkoitus lukea vuoden 2024 aikana. Tässä on linkit perinteiseen 50 kirjan Helmet-lukuhaasteeseen sekä pieneen 25 kirjan Helmet-lukuhaasteeseen. Linkeistä löytyy myös ladattavat versiot.
Perinteisen Helmet-haasteen kirjat:
Pienen Helmet-haasteen kirjat:
Mietteitä, ajatuksia? Oletko mukana? Mitkä ovat lempikohtasi? Mitä kirjoja aiot tai olet lukenut haasteeseen? Mitä kirjoja suosittelisit lukemisen perusteella? Väliaikatietoja menostasi, onnistuitko lukemaan tarvittavat kirjat?
Perinteisen Helmet-haasteen kirjat:
Pienen Helmet-haasteen kirjat:
Mietteitä, ajatuksia? Oletko mukana? Mitkä ovat lempikohtasi? Mitä kirjoja aiot tai olet lukenut haasteeseen? Mitä kirjoja suosittelisit lukemisen perusteella? Väliaikatietoja menostasi, onnistuitko lukemaan tarvittavat kirjat?
Re: Helmet-lukuhaaste 2024
En aio osallistua, meni maku koko juttuun kun olin haasteen Facebook ryhmässä ja mut otettiin silmätikuksi siellä. Plus tietysti se fakta että aikaa ei ole. Siitäkin niiden piti ruveta nillittämään, yhden ryhmäläisen. "Älä lue jos et kerran halua", ja olin vasta sanonut että en ehdi. Ehtiminen ja ei-haluaminen, sama asia. Olen edelleen niin vihainen että todella toivon koko haasteen painuvan yhtä pohjaan kuin Nano.
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
Ajattelin yrittää tällä kertaa tuota pientä lukuhaastetta. Viime vuosien lukemiseen verrattuna tuo olisi jo aivan valtava kasvu luettujen kirjojen määrässä. Kerran olen jossain mielenhäiriössä saanut ison haasteen täyteen, ja silloin tuli tutustuttua ihanan monipuolisesti kirjoihin, joita muuten olisin tuskin lukenut. (Kirkkaimpina tähtinä siltä vuodelta Rotukarja ja Kapteeni Kalsarit.)
Kaikkihan on jo sanottu, ainakin kaikki tärkeä.
Kirjoitan rivien väliin sen, missä ei ole järkeä.
Kirjoitan rivien väliin sen, missä ei ole järkeä.
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
@Hölöpöllö: pysy poissa sieltä Lärviknigasta niin on vähemmän syytä olla pahalla tuulella... Vaikkei ehtisikään, niin voihan siitä kehittää pienoishaasteen...
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Tämä. Vaikka joku facebook ryhmä on täynnä törppöjä, sen ei tarvi tarkoittaa sitä, ettei haasteesta voisi nauttia vaikka sitten tällä foorumilla paremmassa seurassa ;)
Itse tekisi mieleni osallistua, mutta katsotaan ensin josko tuo lukupiirikirjan lukeminen saisi herätettyä kadonnutta lukuintoa siinä määrin, että se lukeminen ei jäisi vain pariin hassuun kirjaan tulevana vuotena.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
Minäkin alan taipua siihen, että yritän pientä lukuhaastetta. Jos aika ja jaksaminen riittää, siitä voisi näppärästi laajentaa tuohon perinteiseen, viidenkymmenen kirjan, haasteeseen.
Ainahan voi yrittää valikoida strategisesti noita lukupiirikirjoja, jolloin voisi saada joko lähes puolet tai neljäsosan kokoon sitä kautta! Piranesi ehkä menisi ainakin tähän kohtaan:
22. Kirjan kannen pääväri on musta tai kirjan nimessä on sana musta
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Ja eikös "Piranesi" ole erisnimi? Siitä jo kaksi... Tänä vuonna sain loppuun ennen joulua, viime vuonna veti tiukille, mutta minun taktiikkani on ollut että yritän lukea ensin mitä vastaan tulee, ja katson mihin kohtiin menisi, ja sitten alan etsiä järjestelmällisesti kun alkaa olla vähän kirjoja jäljellä. Joka vuosi näyttää olevan tuo "kirjaston henkilökunnan suosittelema" ja täällä ainakin (Espoo, Iso Omena) on kirjastossa "tyrkkyhylly", ja lasken siihen kohtaan jos siitä löytyy jotain kivaa.
Sattui muuten hauskasti, kun tyrkkyhyllyssä oli kirja jota tarvitsin töitä varten (eli käännettävässä kirjassa ollut lainaus).
Sattui muuten hauskasti, kun tyrkkyhyllyssä oli kirja jota tarvitsin töitä varten (eli käännettävässä kirjassa ollut lainaus).
Vaikka aikaa ja keskittymiskykyä lukemiseen on liian vähän tuo pienempi kutkuttelee. Ehkä voisi ainakin katsoa, kuinka monta kohtaa saa täytettyä vuoden aikana. Tosin, jos mukaan luetaan kirjat, jotka on lukenut lapsille ääneen luen oikeastaan ties kuinka monta kirjaa vuoden aikana.
Voin valehtelematta sanoa, että ihan joka kerta kun olen osallistunut tuohon "haasteeseen", olen lukenut vähemmän kuin yleensä luin. Ja koska kaikki nuo kohdat lähinnä ärsyttävät, niin ei ole mitään intoa edes yrittää tuota Jotkut kohdatkin sitäpaitsi pienen kirjaston valikoimilla on aivan mahdotonta. Joo, kaukolainat, mutta ei, hidas lukija. En ehtisi lukea kirjaa jos kaukolainaisin sen ja sitäpaitsi olen niin vainoharjainen että pelkään jatkuvasti kirjan katoavan jossain kuljetuksessa tai jotain ja minulle koituvan jotain maksuja siitä, että en ota riskiä kaukolainoihin.
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
- Vlad
- Harrastelija
- Sanamäärä: 70 193/75 000
- Viesti:
Mä vähän harkitsen kokeilevani taas tänä alkavana vuonna tuota isompaa haastetta. Koska mulla on joka tapauksessa tavoitteena lukea 100 kirjaa vuoden aikana, niin siinä sivussa menisi Helmetkin. Ja edelliskerralla kun Helmetiö yritin, niin luin näistä kolmesta trackaamastani vuodesta ehdottomasti eniten (66 kirjaa vuonna 2021 vs. 15/18 kirjaa tänä ja viime vuonna). Osa kohdista todennäköisesti tulee olemaan vaikeita/vaikeampia, osaan todennäköisesti löytää sopivan kirjan suht helpolla jo niiden joukosta, mitä luen muutenkin/joiden lukuvuoro olisi taas tänä vuonna.
Veikkaisin, että vuoden aikana piipahtelen ajoittain täällä topicissa vinkkailemassa kirjoja. Tai muuten lätisemässä tähän haasteeseen liittyen.
Veikkaisin, että vuoden aikana piipahtelen ajoittain täällä topicissa vinkkailemassa kirjoja. Tai muuten lätisemässä tähän haasteeseen liittyen.
Et Eärello Endorenna utúlien.
Sinomë maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta.
Totta! Joko siis vaihtoehtoja on senkin kirjan kanssa tai sitten voi laskea tosiaan saman kirjan useampaan kohtaan.
Jos haluaa, niin nehän voi laskea! Tai hätätapauksessa sitten laskea mukaan vuoden loppupuolella, jos muuten ei meinaa tulla listaus täyteen "omilla" kirjoilla.
Minulla kävi lopulta viime vuonna juuri näin. En muista mikä tarkalleen tökki, mutta en sitten viitsinyt oikein edes yrittää, vaikka alkuun meinasin. Henkilökohtaisesti tämän vuoden lista vaikuttaa minulle ihan kohtuullisen kiinnostavalta.
Tule ihmeessä! Ajatus tosiaan on, että tänne saa tulla missä vaiheessa vuotta puhumaan mistä tahansa haasteeseen liittyvästä ja saa postailla myös omia listauksiaan luetuista kirjoista - tosin se päivittyvä listaus kannattaa pitää muualla, koska niihin on vaikea palata ties miltä sivulta, ja tänne sitten vain käydä huutelemassa väliaikatietoja. :)
Minä aion taas vuonna 2024 kokeilla tätä haastetta. Tänä vuonna en saanut haastetta täyteen ja ajattelin ensin, että teen vanhan haasteen tulevan vuoden puolella loppuun ennen uuden aloittamista. Sitten, kun vuoden 2024 haaste julkistettiin, vaikutti se kuitenkin sen verran hauskalta, että taidan aloittaa suoraan sen tekemisen ja mikäli loppuvuodesta saan uuden haasteen tehtyä kokonaan, katson sitten v. 2023 haasteen loppuun saattamista uudelleen.
Aloin lukea novellikokoelmaa Neiti Marplen jäljillä, jota kaavailen kohtaan 15 (vähintään kolme kirjoittajaa) tai 1 (kirjan nimessä on erisnimi).
Ja ne lapsille luetut kirjat todellakin lasketaan mukaan haasteeseen!
Aloin lukea novellikokoelmaa Neiti Marplen jäljillä, jota kaavailen kohtaan 15 (vähintään kolme kirjoittajaa) tai 1 (kirjan nimessä on erisnimi).
Ja ne lapsille luetut kirjat todellakin lasketaan mukaan haasteeseen!
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona. (Tove Jansson: Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia)
- Vlad
- Harrastelija
- Sanamäärä: 70 193/75 000
- Viesti:
Joo, mulla on työn alla topic, johon voisi tuupata myös Helmet-listauksen. Julkaisen sen kunhan saan aloitusviestin hiottua kuntoon. Ja varmasti tuun jakamaan täällä jotain omia suosituksia ja muuten hölisemään Helmetistä, koska aivan varmasti tulee vuoden aikana luettua semmoisia kirjoja, jotka kolahtaa ja joista haluaa vinkata muillekin + oon suupaltti ja keksin pölinää melkein mistä vaan ;D ja veikkaisin, että tulee kyseltyä suosituksia myös, koska isoon Helmetiin aivan varmasti jää hankalia kohtia täyttää. Tarvii myös vilkuilla Helmet-listaa, että saisko jo vuoden ekan kirjan istumaan tähän haasteeseen. Ja todennäkösesti itse lasken kunkin kirjan vain yhteen kohtaan haasteessa, jolloin tarvisi haasteen suorittamiseen se 50 kirjaa (mikä olisi puolet mun ensi vuoden tavoitteesta).Tule ihmeessä! Ajatus tosiaan on, että tänne saa tulla missä vaiheessa vuotta puhumaan mistä tahansa haasteeseen liittyvästä ja saa postailla myös omia listauksiaan luetuista kirjoista - tosin se päivittyvä listaus kannattaa pitää muualla, koska niihin on vaikea palata ties miltä sivulta, ja tänne sitten vain käydä huutelemassa väliaikatietoja. :)
Et Eärello Endorenna utúlien.
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Haasteen sivuillakin kerrotaan että haasteen saa toteuttaa kuinka haluaa: eli se että kuittaa yhdellä kirjalla monta kohtaa, ei ole edes venyttämistä. Ja lastenkirjoja on välillä suoraan haastekohtinakin! (nyt siellä on "lastenrunokirja").
- sayaxoxo
- Käännöskirjallisuuden sanansaattaja
- Sanamäärä: 11,201 / 20,000
Haastan itseni osallistumaan tänä vuonna. En aio edetä järjestyksessä, ellei kymmenettä kohtaa lasketa, koska minulle inspiroivinta on aloittaa helpoista kohdista ja antaa rutiinien muodostua kivoimpien tehtävien kanssa. ^^ Ensimmäisenä luen päähenkilöttömän kirjan, kirjan alaotsikolla, pääkaupunkiin sijoittuvan kirjan ja kirjan, jossa seikkaillaan erittäin kylmässä tai kuumassa, sekä kaksi saman kääntäjän kääntämää kirjaa. Valitsin tammikuun omakohtaiset haasteet oman kirjahyllyn mukaan, koska omistan kirjoja, joita en ole vielä lukenut.
Moni kohta näyttää tänä vuonna siltä, että tykkäisin lukea teemoista myös ilman haastetta. Ulkopuolinen kannustus lukea tulee kuitenkin tarpeen. ^^
Vain muutama kohta vaikuttaa vähän vaikealta. Jotkut genret ovat aika vieraita, mutta avoimin mielin haluan myös niihin tutustua. Esimerkiksi jonkun uuden lastenrunokirjan lukeminen voi olla ihan hauskaa. Tykkäsin ainakin pienenä "Tiitäisen satupuusta". ^^ Ainoastaan kohta 23 pelottaa etukäteen, koska nordic noir on minulle vaikea genre. Jos joku tietää suomalaisen dekkarin/salapoliisitarinan, joka on kevyt ja hauska lukea (mieluusti ei raskaita ihmissuhdedraamoja päähahmojen osalta), saa suositella! 🙌
Moni kohta näyttää tänä vuonna siltä, että tykkäisin lukea teemoista myös ilman haastetta. Ulkopuolinen kannustus lukea tulee kuitenkin tarpeen. ^^
Vain muutama kohta vaikuttaa vähän vaikealta. Jotkut genret ovat aika vieraita, mutta avoimin mielin haluan myös niihin tutustua. Esimerkiksi jonkun uuden lastenrunokirjan lukeminen voi olla ihan hauskaa. Tykkäsin ainakin pienenä "Tiitäisen satupuusta". ^^ Ainoastaan kohta 23 pelottaa etukäteen, koska nordic noir on minulle vaikea genre. Jos joku tietää suomalaisen dekkarin/salapoliisitarinan, joka on kevyt ja hauska lukea (mieluusti ei raskaita ihmissuhdedraamoja päähahmojen osalta), saa suositella! 🙌