Helmet-lukuhaaste 2024

Tällä alueella voi keskustella kirjallisuudesta ja sarjakuvista.

Valvoja: Emeritusa

Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Re: Helmet-lukuhaaste 2024

Viesti: # 1062Viesti Quirinea »

Minä olen kyllä tykännyt Leena Lehtolaisen dekkareista. Ja ainahan vanhat kunnon klassikot ovat olemassa! Waltarin komisario Palmu! Riso Isomäen Sarasvatin hiekkaa on ihan luettava.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Vlad
Harrastelija
Sanamäärä: 70 193/75 000
Viesti:

Viesti: # 1063Viesti Vlad »

Mä oon tänä vuonna saanut luettua jo kolme kirjaa (hups 😂) ja saanut niillä kuitattua kolme Helmet-kohtaa (4, 33, 40). Tein itelleni kännykän muistioon listan, mihin merkkailen suoritettuja ainakin siihen asti, että saan työn alla olevan topicin viimeisteltyä ja voin tuupata ne sitten sinne.

Tuo neloskohta on vähän semmonen ”no, tässä mainitaan presidentti, joten tässä saa nyt luvan olla presidentti”, mutta sille presidentille jopa soitetaan, joten saa kelvata. Tuo Quirinean mainitsema Sarasvatin hiekkaa on itse asiassa yksi näistä kolmesta, mitkä luin. Tykkäsin kyllä siitä, vaikkei se ehkä ihan lyönyt mun mielestä vertoja kirjailijan Herääminen tai Con rit -kirjoille. Con rit on yksiä omista lemppareista, Heräämisenkin arvioisin neljän tähden arvoiseksi viidestä.

Suomalaisista dekkarikirjailijoista Seppo Jokisen Koskinen-kirjat on ilmeisesti aika hyviä, ite en oo niitä lukenut. Enkä muista oliko Henning Mankell ja Kjell Westö ruotsalaisia, mutta heilläkin on erinomaisia. Marko Kilpi on kanssa semmoinen suomalaissekkaristi, jonka kirjoista oon itse tykännyt, Undertaker-sarja erityisesti.

ETA: Henning Mankell on ruotsalainen, mutta Kjell Westö on suomalainen. En muista, oonko Westöltä mitään lukenut, mut Kilpeä voin ainakin suositella. Lasketaanko Satu Rämö suomalaiseksi, kun asuu Islannissa? Nimittäin Hildur jatko-osineen menisi myös tuohon haastekohtaan.
Et Eärello Endorenna utúlien.
Sinomë maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta.
Surku
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 1067Viesti Surku »

No jos lapsille luetut kirjat lasketaan voisin kokeilla täysimittaista haastetta. 😁 Nyt on jo neljä kirjaa luettu. Jotkin kohdat voi kyllä jäädä täyttämättä kuten se suomalainen dekkari. Paitsi! Luonasi ikuisesti varmasti kelpaa siihen, jos vain saan sen luettua. Kolmos kohdan palkintoihin en ole lainkaan tutustunut, mutta pelkään pahoin sen jäävän kompastuskiveksi.

// Pet agentseilla (alakouluikäisten kirjasarja) saakin kuitattua useamman vähän vaikeamman kohdan. Mm. Kirjan, jolla on vähintään kolme kirjailijaa ja jopa maahanmuuttajan kirjoittaman kirjan. Yksi kolmesta kirjoittajasta on Anders Vacklin, joka on syntynyt ruotsissa.
sayaxoxo
Käännöskirjallisuuden sanansaattaja
Sanamäärä: 11,201 / 20,000

Viesti: # 1120Viesti sayaxoxo »

Iso kiitos Quirinean ja Vladin suosituksille! ^^ Molemmat mainitsivat "Sarasvatin hiekan", joten sen lisään lukulistalle. 🙌

Olen suunnitellut haastetta eilen ja tänään miettimällä helpoimpia ja vaikeimpia kohtia. Kohta 5 osoittautui niin vaikeaksi, että alkoi melkein naurattaa.
5. Kirjailijan nimikirjaimia ei esiinny omassa nimessäsi
Nimessäni on monta vokaalia, mikä rajoittaa valikoimaa paljon. Yritin löytää kohtaan sopivan kirjan paikalliskirjastoni hakukoneella ja lopulta löysin yhden tietokirjan, jonka kirjoittanut heppu ei jaa yhtään nimikirjainta kanssani. ^^ Aihepiiri on itselleni entuudestaan täysin vieras, eikä yleensä kiinnostaisi, mutta koska haasteen henkeen sopiva löytö, opuksen lukeminen tavallaan jo kutkuttaa. Saa kysyä vuoden päästä, mitä olen oppinut Raw-kuvakäsittelystä. 🤭

Surkun mainitsema lapsille lukeminen kuulostaa myös hyvältä pointilta! Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta maininnasta tuli mieleen, että jos jokin kohta vaikuttaa vaikealta loppua kohti, haastetta voi aikuisenakin laajentaa lastenkirjallisuuteen.

Luen nykyään harmittavan vähän, miksi siis aion ottaa haasteen rennosti sallimalla itselleni myös kirjoja, jotka olen lukenut. Esimerkiksi korukohtaan huvittaisi lukea Taru Sormusten Herrasta-trilogian ensimmäinen osa, vaikka se on jo tuttu juttu. Omistan myös light novelleja, joista olen pitänyt paljon. Niistä ainakin neljä sopisi haasteeseen, joten ehkä kymmenen entuudestaan tuttua kirjaa haasteeseen kuulostaisi hyvältä sopimukselta, jonka voin itse itseni kanssa tehdä ilman tunnontuskia. ^^
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 1121Viesti Quirinea »

sayaxoxo kirjoitti: 03 Tammi 2024 23:13 . Kohta 5 osoittautui niin vaikeaksi, että alkoi melkein naurattaa.
Nimessäni on monta vokaalia, mikä rajoittaa valikoimaa paljon.
Minä tulkitsisin tuon kyllä niin että "nimikirjaimet" eivät tarkoita kaikkia nimessä esiintyviä kirjaimia vaan alkukirjaimia. Matti Virtasen nimikirjaimet ovat M.V. jne... Jos tarkoitettaisiin kaikkia kirjaimia niin se olisi "nimen kirjaimia"

Muuten haaste olisi esim. Kleopatra Yvonne Bertelskiöld-Näkkälänvuopajalle jokseenkin mahdoton.
Surku
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 1123Viesti Surku »

En tiedä onko sääntöjen mukaista, mutta aion ihan surutta laskea nekin kirjat, jotka olen lukenut aiemminkin. Muuten olisi täysin mahdotonta.
Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 1124Viesti Timli »

sayaxoxo kirjoitti: 01 Tammi 2024 22:06 Jos joku tietää suomalaisen dekkarin/salapoliisitarinan, joka on kevyt ja hauska lukea (mieluusti ei raskaita ihmissuhdedraamoja päähahmojen osalta), saa suositella! 🙌
Kuulemma Tapani Baggen dekkarit on tällaisia, erityisesti Hämeenlinna Noir -kirjat. Itsellä on ollut monta kertaa suunnitelmissa lukea niitä, mutta ajaudun aina takaisin mukavuusalueelleni fantasiaan.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Vlad
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 1125Viesti Vlad »

Quirinea kirjoitti: 04 Tammi 2024 01:23
sayaxoxo kirjoitti: 03 Tammi 2024 23:13 . Kohta 5 osoittautui niin vaikeaksi, että alkoi melkein naurattaa.
Nimessäni on monta vokaalia, mikä rajoittaa valikoimaa paljon.
Minä tulkitsisin tuon kyllä niin että "nimikirjaimet" eivät tarkoita kaikkia nimessä esiintyviä kirjaimia vaan alkukirjaimia. Matti Virtasen nimikirjaimet ovat M.V. jne... Jos tarkoitettaisiin kaikkia kirjaimia niin se olisi "nimen kirjaimia"

Muuten haaste olisi esim. Kleopatra Yvonne Bertelskiöld-Näkkälänvuopajalle jokseenkin mahdoton.
Melko mahdoton se olisi jo mullekin. Koska mun nimessäni on vokaaleista A, I ja E ja konsonanteistakin melkoisen monta yleisimmistä nimissä olevista. Ja veikkaan, että joku tyyliin Doo Ull ei ole kirjoittanut ainuttakaan kirjaa, kun ei tuo ole edes nimi. Oon nimittäin koko tähän astisen vuoden yrittänyt miettiä, että mitä mä oikein tohon voisin lukea, jos tuo pitäisi tulkita niin, että mitään oman nimen kirjaimia ei saisi käyttää. Huomattavasti helpompi löytää kirjailija, jonka nimessä ei ole tiettyjä kahta kirjainta.
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 1126Viesti Quirinea »

Vlad kirjoitti: 04 Tammi 2024 09:38 Melko mahdoton se olisi jo mullekin. Koska mun nimessäni on vokaaleista A, I ja E ja konsonanteistakin melkoisen monta yleisimmistä nimissä olevista. Ja veikkaan, että joku tyyliin Doo Ull ei ole kirjoittanut ainuttakaan kirjaa, kun ei tuo ole edes nimi. Oon nimittäin koko tähän astisen vuoden yrittänyt miettiä, että mitä mä oikein tohon voisin lukea, jos tuo pitäisi tulkita niin, että mitään oman nimen kirjaimia ei saisi käyttää. Huomattavasti helpompi löytää kirjailija, jonka nimessä ei ole tiettyjä kahta kirjainta.
Minä ajattelisin tuota toisin päin: Sen kirjailijan nimikirjaimet eivät saa esiintyä oman nimesi kirjaimina.
Eli otetaan taas tuo Kleopatra-parka (tuon muunnelmia olen käyttänyt tietokantatestauksessa: älyttömän pitkä nimi niin ettei tule liian lyhyet kentät ja ei takuulla oikea ihminen (Bertelskiöld on Välskärin kertomuksista).

Eivät käy: A, B, D, E, I, J, K, L, N, O, P, R, S, T, U, V, Y, Ä,
Käyvät: C, F, G, H, M Q, W, X, Z, Å, Ö.

Voisi tarttua vaikka Henning Mankellin teokseen. Tai Connie Willisiin.
Vlad
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 1128Viesti Vlad »

Quirinea kirjoitti: 04 Tammi 2024 12:43
Vlad kirjoitti: 04 Tammi 2024 09:38 Melko mahdoton se olisi jo mullekin. Koska mun nimessäni on vokaaleista A, I ja E ja konsonanteistakin melkoisen monta yleisimmistä nimissä olevista. Ja veikkaan, että joku tyyliin Doo Ull ei ole kirjoittanut ainuttakaan kirjaa, kun ei tuo ole edes nimi. Oon nimittäin koko tähän astisen vuoden yrittänyt miettiä, että mitä mä oikein tohon voisin lukea, jos tuo pitäisi tulkita niin, että mitään oman nimen kirjaimia ei saisi käyttää. Huomattavasti helpompi löytää kirjailija, jonka nimessä ei ole tiettyjä kahta kirjainta.
Minä ajattelisin tuota toisin päin: Sen kirjailijan nimikirjaimet eivät saa esiintyä oman nimesi kirjaimina.
Eli otetaan taas tuo Kleopatra-parka (tuon muunnelmia olen käyttänyt tietokantatestauksessa: älyttömän pitkä nimi niin ettei tule liian lyhyet kentät ja ei takuulla oikea ihminen (Bertelskiöld on Välskärin kertomuksista).

Eivät käy: A, B, D, E, I, J, K, L, N, O, P, R, S, T, U, V, Y, Ä,
Käyvät: C, F, G, H, M Q, W, X, Z, Å, Ö.

Voisi tarttua vaikka Henning Mankellin teokseen. Tai Connie Willisiin.
Eli tällä logiikalla mun kohdalla voisin lukea Kristiina Vuoren kirjan, koska omassa nimessäni ei ole K:ta tai V:tä?

Koska tämäkin helpottaisi jo suuresti jos vertaa siihen, miten olin itse tuota alun perin ajatellut... Tällä logiikalla tuo vitoskohta ei olisikaan välttämättä haasteen vaikein, vaan vaikeimman kyseenalaisen kunnian saisi kirjailijan suosittelema (tähän sopisi ilmeisesti mm. Tuli ja myrkkykatko, jonka haluaisin muutenkin lukea (tai vaikka Aino Kallaksen Sudenmorsian, jonka tosin olen itse lukenut jo useita kertoja)) ja Booker- tai Pulitzer-palkinnon voittanut. Koska itse en tiedä noista mitään eli tarvii kysyä googlelta ja toivoa, että sieltä löytyisi joku edes sinne päin kiinnostava. Finlandia-voittajista löytyisi helpommin kivoja (mm. Anni Kytömäen Margarita, joka sopisi mm. ensimmäiseen haastekohtaan... jos joku kaipaa siihen suosituksia, Margarita on ainakin omasta mielestäni upea ja suosittelen sitä kyllä about kaikille :grin:)
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 1132Viesti Quirinea »

Noita "kirjailijan" tms. suosittelemia taitaa aika usein löytyä KIrjasammon kautta. En muista mistä löysin aikanaan "julkisuuden henkilön suositteleman".
Vai heh, pitäiskö häiriköidä J. Pekka Mäkelää ja kysyä tulisko se tänne suosittelemaan :wink:
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1141Viesti Southpaw »

Voi teitä höpönassuja. Meillähän on jo ihan oma kirjailija jolta kysyä suosituksia, nimittäin Aoda. (Ai Aodan kirja ei ole ilmestynyt vielä? Sivuseikka. Kustannussopimus on olemassa joten Aoda on kirjailija 😉 )
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
sayaxoxo
Käännöskirjallisuuden sanansaattaja
Sanamäärä: 11,201 / 20,000

Viesti: # 1145Viesti sayaxoxo »

Olisi muuten ihanaa lukea kiltalaisen suosituksia! Se antaisi haasteelle mukavaa omaleimaisuutta nimenomaan Killan juttuna, koska kirjailijoita on monia. Voi olla siis vaikeaa valita kirjailijaa, jonka suosituksia lähtisi etsimään, mutta kiltalaisen suositus olisi mahtavan yhteisöllinen.

(Nyt kun Quirinea selitti oman tapansa ajatella haasteen viidettä kohtaa, tuli hassu olo omasta logiikasta, koska Quirinean tulkinta kuulostaa paljon järkevämmältä. :D Itse ajattelin kohtaa niin, että "nimikirjaimet" viittaavat kaikkiin kirjaimiin nimessä, eikä minulle edes tullut mieleen, että kohtaa voi myös tulkita Quirinean tavalla. Ehkä alitajuisesti ajattelin, että jos tarkoitus olisi vain välttää kirjailijan nimen alkukirjaimia, haaste olisi muotoiltu "kirjailijan ensimmäisiä nimiäkirjaimia jne jne..." tai "kirjailijan nimen alkukirjaimia jne jne.", mutta omista aivotuksista ei aina ota selvää. ^^')

Loppuun vielä Booker- tai Pulizer-palkintojen kanssa tuskaileville suositus:
Pulizer-palkinnoista itselleni Donna Tartt on tutuin. Palkittu kirja ("The Goldfinch") on myös suomennettu nimellä "Tikli". Monelle kirjailijan nimi saattaa olla etäisesti tutun kuuloinen, koska Tartt on kirjoittanut myös "Jumalat juhlivat öisin"-kirjan. Teos oli todella pinnalla internetissä muutama vuosi sitten, vaikka siis alun perin on julkaistu ysärillä. Tartt on monelle vähän sellainen hit or miss-kirjailija. Hänen kirjoitustyylinsä on aika pohdiskeleva tai jopa paatoksellinen, mikä itselleni uppoaa hyvin, mutta jotkut kokevat hidastempoisuuden hieman raskaaksi tai teennäiseksi sen perusteella, mitä olen muutamien ihmisten kanssa hänen teoksistaan jutellut. Eli tämä on suositus, joka kannattaa ottaa makuasiana. ^^
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 1146Viesti Quirinea »

Paulalla on myös täällä tunnus (pitäisikö potkia hiukan...), se on julkaissut kirjailija. Camillaa ei ole näkynyt...
Vlad
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 1147Viesti Vlad »

Mä vähän googlailin ja Pulitzer-palkittuja kirjoja olisi myös sellaiset kuin Vanhus ja meri (Ernest Hemingway) ja Kuin surmaisi satakielen (Harper Lee). Noista jälkimmäinen on mua periaatteessa kiinnostellut pidempäänkin, voisi siis harkita lainaavani sen kirjastosta ja samalla vois naksauttaa Tuli ja myrkkykatkon varaukseen. Sais kaksi kohtaa niillä kuitattua - ja tutustuttua vähän uusiinkin kirjoihin. Tarttin Tikliäkin oon joskus miettinyt, mutta mä oon tavallaan herkkä jättämään kirjan kesken, jos se ei yhtään nappaa, ja Tikli saattais olla sellanen, ettei nappaisi.
Vastaa Viestiin