Kuukauden kynä - tekstien kommentointi ja keskustelu

Tällä alueella saa sopia erilaisista lahjoista, vaihtokaupoista ja yhteistyöstä kirjoittamiseen liittyen. Esimerkkinä täällä voi jakaa pätkiä fanficeistä, joita on kirjoitellut muiden kiltalaisten tarinoista tai vaihtoehtoisesti piirtää kuvia toistensa hahmoista tai sopia erilaisista yhteistyöprojekteista kuten jatkotarinan kirjoittamisesta porukalla.
shieva
Kiltavalvoja

Kuukauden kynä - tekstien kommentointi ja keskustelu

Viesti Kirjoittaja shieva »

Ensimmäinen Kuukauden kynä on nyt julkaistu! Pahoittelut @Saarnetar, että hoksasin vasta nyt.

Saarnetar - Pysäkki

Tähän ketjuun tulee jatkossakin muistutukset Kuukauden kynän julkaisusta, tuskin kovin moni tuota blogia päivittäin seuraa. Teksteistä voi keskustella täällä tai kommentoida suoraan blogin puolella. Itse jatkan joulukalenterista tuttua lupaustani siitä, että käyn kommentoimassa jokaisen tekstin blogissa, niin ei näytä siltä että siellä huudellaan tyhjyyteen.

Lisätietoa Kuukauden kynästä täällä. Tällä hetkellä ilmoittautumistilanne on se, että olen itse lupautunut helmikuulle, mutta maaliskuusta eteenpäin on tyhjää, joten käykääpä ilmoittautumassa, jos haluatte tekstillenne (blogipostaus/novelli/runo) matalan kynnyksen julkaisualustan. Ja heille, joilla on jo oma kirjoitusblogi, tämä voisi toimia hyvänä "mainoksena" (tekstin loppuun saa laittaa omia linkkejä).
Merkuria-trilogia
Loralane: esilukijahaku auki, Julia: 1. esilukijakierros tehty, odottaa editointia, Altair: 1. version puoliväli häämöttää

Kiertotie onneen-blogi
shieva
Kiltavalvoja

Re: Kuukauden kynä - tekstien kommentointi ja keskustelu

Kävin tuonne bloginkin puolelle kommentoimassa, mutta lisätään vielä, että juuri tällaiset pysäyttävät novellit oli oma motiivini Kuukauden kynän starttaukselle! Eli omat odotukseni tulivat saman tien lunastetuiksi. Tämä oli myös juuri sopivan pituinen blogiin, ja vaikka olikin hyytävä, niin ei mitenkään liian pelottava, etteikö kuka tahansa voisi sitä lukea.

Oma tekstini tuleekin sitten olemaan blogipostaus, jossa teemana on rennompi asenne kirjoittamiseen. Meinasin esitellä lemppari-kirjoitusoppaani, mutta totesin lopulta, että niissä kaikissa on sama ideologia, joten lähdin enemmän sen kautta.

Olisi kiva, jos saataisiin jatkossakin varianssia, eli välillä asiaa ja välillä fiktiota sekä runoja. Toivottavasti muutkin uskaltavat lähteä mukaan.
Merkuria-trilogia
Loralane: esilukijahaku auki, Julia: 1. esilukijakierros tehty, odottaa editointia, Altair: 1. version puoliväli häämöttää

Kiertotie onneen-blogi
Saarnetar
Raapustelija
Sanamäärä: 76 838/Kummitustarina

Viesti Kirjoittaja Saarnetar »

shieva kirjoitti: 29 Tammi 2026 16:43 Kävin tuonne bloginkin puolelle kommentoimassa, mutta lisätään vielä, että juuri tällaiset pysäyttävät novellit oli oma motiivini Kuukauden kynän starttaukselle! Eli omat odotukseni tulivat saman tien lunastetuiksi. Tämä oli myös juuri sopivan pituinen blogiin, ja vaikka olikin hyytävä, niin ei mitenkään liian pelottava, etteikö kuka tahansa voisi sitä lukea.
Kiitos, kiitos Shieva! Kiitos myös kommentista blogissa. Sattumalta sen huomasin, kun laitoin linkkiä Substackiin. Harmillisesti niistä ei tule ilmoitusta, ei ainakaan minulle.

Mietinkin, kun laitoin sisältövaroitusta siihen, että ei se tarina nyt niiiiin kamala ole. Mutta varmuuden vuoksi nyt kuitenkin laitoin, ettei tule kenellekään täysin yllätyksenä tarinan genre. :)
“I’m writing a first draft and reminding myself that I’m simply shoveling sand into a box, so that later I can build castles.” -Shannon Hale
Kummitustarina 76 838 sanaa.
haikailutaide
Riimittelevä runomestari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haikailutaide »

Sain ilon ja kunnian lukea novellia läpi tarkastusmielessä ja mun mielestäni se oli aika metka!
Tykkäsin erityisesti siitä tehokeinosta, kuinka sanasto sekä kerronnassa että dialogissa alkoi enteillä helvetin tuskia jo ennen kuin se varsinaisesti kävi päähenkilölle selväksi.
Sanailu petasi hyvin kaameaa loppua.

Voin samalla, vähän aiheen viertä, itse myöntää olevani sitä tyyppiä lukija, joka ehdottomasti toivoisi suomalaisen spefinovellikentän kauhukirjoittajilta ja -toimittajilta suoraa mainintaa kauhugenrestä aina etukäteen.
Meillä tehdään lopulta aika paljon kauhua/kauhun suuntaista psykologista jännitystä, ja todella hyvää sellaista, mutta varsinaisten kauhuantologioiden ulkopuolella muun spefin seassa sitä tunnutaan merkitsevän genrenä tosi vajavaisesti.

Tietyn tyyppinen kauhu on lukijana mulle ihan ok, jopa mielekästä, ja ymmärrän toki että se saattaa genrenä usein pelata tietämättömyydellä. Varmasti monelle kauhu nimenomaan onkin viihdyttävä ja turvallinen tapa nauttia hyytävistä tunteista.

Itse en lukijana vaan todellakaan nauti kauhusta, johon en ole osannut varautua.
Kärjistäen se tuntuu lukijan "huijaamiselta", vaikka tiedänkin selittämättömän kauhistuksen olevan genren tarkoitus. Mutta jos en tiedä genreä ennalta, olen saattanut odottaa ihan muuta tarkoitusta ja lukea "väärin".
Tein tämänkin kanssa sen että kun sain ensimmäiset kauhuvibat, kelasin äkkiä loppuun saadakseni tietää, oliko genre ihmissuhdedraamaa, murhamysteeriä vai kauhua :D
Kun tiesin, että se oli kauhua, luin mielelläni uudestaan uudet lasit päässä.

Mutta sanon myös sen, ettei kyse ole tästä novellista tai kauhusta yksinään!

Toivoisin samaa merkintää ihan kaikilta kuukauden/vieraskynän teksteiltä genrestä riippumatta!
On kiva tietää "esseen" tai "mielipiteen" tai "kirja-arvion" tai "romantiikan" tai "kaskun" tai "fantasian" kirjoittajilta myös jo tekstiin lähtiessä, mikä tekstilaji on kyseessä.
Ei siis lainkaan koske mielestäni vain kauhua, eikä sitä ehkä tarvitsisi mieltää "sisältövaroitukseksi" niinkään kuin ihan vaan lajityyppitiedoksi, mun mielestä.
Kirjoitan eeppistä folklore-fantasiaa aikuiseen, mutten "kummaan" tyyliin; SuSu ja Pusu samassa Maailmanjärven maailmassa, Yksisarviset jossain muualla.
Hautumassa myös historiallinen romantasia-aihio ja lasten/nuorten hevoskirjasarja.
shieva
Kiltavalvoja

Helmikuun Kuukauden kynä on nyt luettavissa:

Shieva - Löysin rantein vai hammasta purren?

Kyseessä siis blogipostaus kirjoittamistavoitteista ja siitä, kuinka olen löytänyt itse rennomman tavan kirjoittamiseen. Esittelen myös muutaman kirjoittamisoppaan, jotka ovat auttaneet sillä tiellä.

Kirjoitusta voi kommentoida suoraan tähän ketjuun tai blogin puolelle, mutta meillä on foorumilla myös aihetta liippaavia keskusteluketjuja, joihin voi pohtia asiaa syvällisemmin:
Kirjoitusmotivaatio ja -rutiini
Ovatko NaNoWriMo ja vastaavat haasteet todella hyväksi meille?
Merkuria-trilogia

Kiertotie onneen-blogi
Saarnetar
Raapustelija
Sanamäärä: 76 838/Kummitustarina

Viesti Kirjoittaja Saarnetar »

Minä en ollut lukenut Haikailutaiteen tai Shievan uusimpia kommentteja. Onko tämä ketju vähän väärässä paikassa? Eikö sen pitäisi olla tuolla kirjoitusosiossa, kirjoittamisesta kun on kyse? Ei muuten, mutta kun kovin harvoin täällä yleisessä keskusteluosiossa käyn, niin en muistanut, että blogiin liittyvä ketju oli täällä.

Mutta sanoinkin jo Haikailutaiteelle helmikuussa, että olen samaa mieltä tuosta genren maininnasta. Mulla itsellä on myös se, että jos aloitan lukemaan tekstiä tietämättä, mikä genre on kyseessä, niin odotukset tekstin suhteen saattaa olla täysin väärät. Tämän takia voi sitten käydä niin, ettei se teksti uppoa ihan samalla tavalla (verrattuna siihen, jos tietäsin heti mitä genreä lukee), koska kesken kaiken pitää muuttaa odotuksia ja asennetta tekstiin. En tiedä kuinka yleistä tämä nyt sitten on, mutta minulla ja Haikailutaiteella ainakin näyttää olevan tällainen ongelma :)

Joten minäkin mielelläni näkisin blogin tekstien alussa maininnan siitä, mitä genreä kirjoitus edustaa. Oli se sitten kauhua, romanssia tai fantasiaa. (Mutta erityisesti, minun mielestäni ainakin, pitäisi mainita, jos tarina on kauhua. Siitä eivät kaikki pidä, joillekin se voi olla liian pelottavaa, voi aiheuttaa painajaisia ynnä muuta. Osaavat sitten jättää lukemisen välistä, jos eivät kauhua halua lukea.)
“I’m writing a first draft and reminding myself that I’m simply shoveling sand into a box, so that later I can build castles.” -Shannon Hale
Kummitustarina 76 838 sanaa.
shieva
Kiltavalvoja

Laitoin ketjun silloin tänne, koska joulukalenterikeskustelukin oli täällä, mutta modet saa toki siirtää järkevämmälle alueelle!

Ja hupsista, huomasin vasta, että nyt on julkaistu myös uusi teksti blogissa, yhteiskirjoitusillan tuloksena syntynyt novelli Kirottu laiva.
Merkuria-trilogia

Kiertotie onneen-blogi
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Southpaw »

Olisikohan logiikka blogikommentoinnin tälle alueelle sijoittamisessa ollut se että kun kirjallisuusaluekin on täällä alempana foorumilla joten sijoitetaan myös valmiiden blogitekstien kommentointi tänne alas kun se saattaisi hukkua kaikenlaisen rakennekeskustelun, juonittelun ja muun tekstin kehittämisen ja työstämisen jalkoihin? 🤔 Yksi vaihtoehto olisi toki laittaa se tuonne vapaaehtoisten työnurkkaankin kerta tekstien kerääminen blogiin tapahtuu myös siellä joten sitten olisi haikki blogiin liittyvä yhdessä ja samassa paikassa.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
haikailutaide
Riimittelevä runomestari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haikailutaide »

Tai sopisiko se tuonne lahjat, vaihtarit ja yhteistyö -alueelle? Kiltalaisten välistä yhteistyötähän yhteisen blogin kirjoittaminen on.
Kirjoitan eeppistä folklore-fantasiaa aikuiseen, mutten "kummaan" tyyliin; SuSu ja Pusu samassa Maailmanjärven maailmassa, Yksisarviset jossain muualla.
Hautumassa myös historiallinen romantasia-aihio ja lasten/nuorten hevoskirjasarja.
Miksu
Pöytälaatikkotekstien keräilijä

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Vuoden 2024 joulukalenterin kommentointi puolestaan oli Pätkien jakaminen -alueella. :D En tiedä onko se loogisin alue, mutta ainakin olisi kiva että eri blogikommentointikeskustelut löytyisivät keskenään samasta paikasta.
Työn alla olevat projektit:
Lehdonsylin salaisuus, romanttista fantasiaa (toisella esilukijakierroksella)
Lehdonsylin perillinen / Meros, LS:n itsenäinen jatko-osa (suunnittelu ja luonnosversion kirjoitus)

Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Southpaw »

Yhteistyö alue kuulostaa loogiselta joo. Heitän ketjuja sinne tässä illan mittaan 👍🏻
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
Vastaa Viestiin