Tarot-kortit kirjoittamisen tukena

Tällä alueella voit keskustella kaikesta, mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta ei yksinkertaisesti sovi millekään muulle alueelle.

Valvoja: haikailutaide

Ael
Kiltamestari
Viesti:

Tarot-kortit kirjoittamisen tukena

Viesti: # 1255Viesti Ael »

Useamman ihmisen olen kuullut täällä olevan kiinnostunut Tarot-korteista ja usea käyttää myös tavalla tai toisella niitä kirjoittamisen tukena. Itsekin olen ajatellut, että haluaisin jotenkin sisällyttää Tarot-kortit joko kirjoitusharjoituksena kirjoittamiseen, inspiraationa tai vaihtoehtoisesti yrittää luoda tarinan täysin niiden avulla (juoni, käänteet, hahmot, konfliktit...). Te, jotka hyödynnätte Tarot-kortteja tai vastaavia kirjoittamisessa, miten ja mihin niitä käytätte?
haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Re: Tarot-kortit kirjoittamisen tukena

Viesti: # 1259Viesti haikailutaide »

Mun mielestä ne on parhaimmillaan hahmotyöskentelyssä ja yksittäisten juonenkäänteiden hahmottelussa, koska suurin osa tulkintaperinteistä on kans suunniteltu yhden henkilön elämäntilanteita varten.

Mun oma malli esim. hahmosuunnittelua varten on ollut seuraava:

Menneisyys
Kortti 1: perustarve, jokin joka tätä hahmoa ajaa eteenpäin elämässä ja ihmissuhteissa
Kortti 2: harhaluulo, jokin virhearvio jonka läpi hahmo itse itseään ja ympäristöään hahmottaa ja jonka avulla luulee selviytyvänsä

Tulevaisuus:
Kortti 3: konflikteja aiheuttava lähestymistapa, monen hahmon kohdalla alkuun negatiivisesti tulkittuna
Kortti 4: todellinen täyttymys, se oikea ratkaisu, jota kohti hahmon tulisi mieluummin pyrkiä.

Käytän aika harvoin tuloksia sellaisinaan, mutta ne on hyvä pohja jatkosuunnittelulle.

Näinkin simppelillä pöydällä saa aikaseks todella monenlaisia hahmokaaria miljööstä, genrestä ja nostetuista korteista riippuen.
Niissä on silti kaikissa (mulle) aika hyvin toimiva sisäinen logiikka.
Löytyy sekä heikkoudet/virhearviot että voimavarat/paremmat valinnat.
Tähän voi myös helposti liittää ylimääräisiä palikoita, esim. perustemperamentti, pahin pelko, jne.

Useamman hahmon juonenkäänteiden ratkomiseen taas oon käyttänyt sellaista pöytää, että joka hahmon kohdalle nostan kaks korttia yhdessä.

Kortti 1 kuvaa hahmon senhetkistä roolia tässä tilanteessa ja suhteessa muihin hahmoihin - joku miekkaritari on selkeesti aika aktiivisesti hajottamassa pakkaa ja lähdössä soitellen sotaan, kolikkokakkonen taas tasapainoilee ja puntaroi tilannetta hyvin maanläheisesti ja resurssit mielessä.

Kortti 2 taas kuvaa kyseisen hahmon sisäisiä päämääriä tai jotain tärkeää tunnesidettä. Jos miekkaritarin kakkoskortti on vaikka ylipappi(/paavi), niin silloin tiedetään että hyökkäävää ja holtitonta käytöstä ajaa joku tosi hierarkkinen ajatusmalli ja tavoite, ehkä jopa joku ylempi auktoriteetti takapiruna. Jos sieltä taas tulisi maljojen seiska, niin kyse saattaisi olla riehumisesta, jonka aiheuttaa joku epätasapaino ihmissuhteissa (tai ehkä jopa ihan konkreettinen juopottelu ja tunnekuohu).
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Derimian
Aloittelija

Viesti: # 1273Viesti Derimian »

Heeeii... mähän voisin kokeilla tätä konstia "sitten seuraavan suuren kirjoitusrupeaman edetessä". Mulla on vieläpä kolme erilaista pakkaa. Perinteinen, enkelikortit ja suomalaiset jumalattaret. Kyllä näistä jotain luulisi onnistuvan. Hmmmm...
Tarinankertoja92
Aloittelija
Sanamäärä: joulukirja 23 524

Viesti: # 1309Viesti Tarinankertoja92 »

Mä olen käyttänyt Tarot kortteja myös kirjoittamisen tukena. Mutta kylläkin sillä tavalla, että yhdessä käsiksessäni hahmo teki toisille hahmoille tarot-tulkintaa ja nostin oikeasti nämä kortit näille hahmoille ja sitten kirjoitin korttien teemojen perusteella hahmojen kaarta eteenpäin :D
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1329Viesti Ael »

Derimian kirjoitti: 11 Tammi 2024 13:41 Heeeii... mähän voisin kokeilla tätä konstia "sitten seuraavan suuren kirjoitusrupeaman edetessä". Mulla on vieläpä kolme erilaista pakkaa. Perinteinen, enkelikortit ja suomalaiset jumalattaret. Kyllä näistä jotain luulisi onnistuvan. Hmmmm...
Minullakin on kolme pakkaa! Vähän perinteisemmät saksankieliset, englanninkieliset kissakortit ja lisäksi suomalaiset kortit, jotka sisältävät suomalaista mytologiaa.
Tarinankertoja92 kirjoitti: 11 Tammi 2024 21:40 Mä olen käyttänyt Tarot kortteja myös kirjoittamisen tukena. Mutta kylläkin sillä tavalla, että yhdessä käsiksessäni hahmo teki toisille hahmoille tarot-tulkintaa ja nostin oikeasti nämä kortit näille hahmoille ja sitten kirjoitin korttien teemojen perusteella hahmojen kaarta eteenpäin :D
Tässä on mielenkiintoinen yhdistelmä niiden sisällyttämistä tarinaan ja antavan ohjata tarinaa. :D Yhteen tarinaan sisällytin tarot-kortit, mutta enemmän käytin niitä työkaluna antavan vihjeitä jo suunnittelemastani juonesta lukijalle ja tarinan hahmoille. Tiesin itse juonen etukäteen, joten sitten joudun aivojumppaamaan kasaan keksityn korttiennustuksen, joka pitäisi tulkinnallisesti paikkaansa.
Vlad
Harrastelija
Sanamäärä: 70 193/75 000
Viesti:

Viesti: # 1337Viesti Vlad »

Mullakin on kyllä Tarot-pakka (ihan perinteinen Rider-Waite-Smith), mutta eipä ole vielä tullut kokeiltua kirjoittamisen tukena. Sieltä voisi kyllä saada ideoita tarinan varalle, koska oon intuitiivinen lukija ja tavallaan väkisin se ”tarinalle lukeminen” ohjaa myös intuitiota. Tavallaan tarinaa varten lukeminen voisi olla hyvää harjoitteluakin. Tähän mennessä en oo lukenut kuin itselleni ja siskolle.

Tavallaan voisin kyllä nähdä itseni käyttämässä tarokkia esim. hahmojen syventämisessä ja siinä heidän syvempien tuntojensa kaivelussa, vähän ehkä samantyyliseen tapaan kuin haikailutaide. Se ainakin ehkä tuntuisi omimmalta.
Et Eärello Endorenna utúlien.
Sinomë maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta.
salikon
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 1339Viesti salikon »

Haluaisin keksiä lisää tapoja yhdistää tarot ja kirjoittaminen. Tähän asti olen käyttänyt kortteja lähinnä raapaleiden ideoimiseen nostamalla yhden kortin tarinan alulle, käänteelle ja lopulle kullekin. Se on ollut hauskaa ja yhdistänyt minulle mielekkäällä tavalla tarotin opiskelun ja kirjoitusharjoituksen.

Omistan myös kirjan 1001Tarot Spreads, jossa on pöytiä yllättävän spesifeille tilanteille (kuten "kun saat tietää kumppanisi eläneen kaksoiselämää"), niitä voisi varmasti myös hyödyntää tarinoiden ideoinnissa.
Kaikkihan on jo sanottu, ainakin kaikki tärkeä.
Kirjoitan rivien väliin sen, missä ei ole järkeä.
Vlad
Harrastelija
Sanamäärä: 70 193/75 000
Viesti:

Viesti: # 1373Viesti Vlad »

Te, jotka hyödynnätte Tarot-kortteja tai vastaavia kirjoittamisessa, miten ja mihin niitä käytätte?
Mä lähdin käyttämään tarot-kortteja nyt ikään kuin prompt-generaattorina. Nostan aina yhden kortin per teksti ja sitten sen kortin merkityksen pohjalta lähden ideoimaan ja kirjoittamaan tarinaa. Käytännössä tästä syntyy novelleja, raapaleita, ficcejä (tai mahdollisesti minijatkiksia), mutta ajattelin koittaa käydä tällä tekniikalla koko pakan ja kaikki 78 korttia läpi. Tavallaan vähän niinkuin kirjoitusharjoituksia, mutta kuitenkin prompteja. Nostetun kortin myötä aihe/tematiikka tulee annettuna, mutta se oma tulkinta kortista mahdollistaa ehkä yllätyksellisiäkin juttuja teksteissä.

Otetaan nyt vaikka esimerkiksi mun tän hetken tilanne:

Nostin pakasta kortin Hirtetty, joten sitä kautta mun tarinani rakentui erityisesti pysähtymisen ja uuden näkökulman saamisen ympärille. Ehkä tavallaan tässä tämän kortin inspiroimassa tekstissä keskiössä on ns. epiphany: valaistuminen, oivaltaminen ja sitä kautta uuden näkökulman löytyminen.

Sit taas, jos lähtisin käyttämään kortteja henkilöhahmoihin tms. niin lähestymistapa olisi ihan eri ja todennäköisesti nostaisin useita kortteja. Mutta nyt omana ideana oli kirjoittaa jokaisesta kortista oma tarina, johon tavallaan se kortin merkitys liittyy temaattisesti. Samalla tulee ehkä harjoiteltua näitä korttien merkityksiä ja myös tutustuttua lisää tähän pakkaan, jonka kaikki kortit eivät ole vielä edes tulleet mulla vastaan normaalissa luennassa.
Et Eärello Endorenna utúlien.
Sinomë maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta.
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 1565Viesti punnort »

Tarot-korttien käyttö ei sovi omaan luovaan prosessiini, joten hahmojen luonteenpiirteitä tms. en ole korteilla arponut. Sitä vastoin olen kirjoittanut muutamankin novellin, joiden aiheena on tarot. Näissä yleensä päähenkilö tutustuu tarot-kortteihin ja alkaa uskoa omiin ennustuksiinsa vähän liikaa. (Mulle kävi näin kauan sitten yhtenä vaikeana kautena elämässäni, mistä johtuen enää minä itse tai kukaan muukaan ei ennusta minulle. Mä en ole mieletäni ihan terve, niin pitää olla varovainen.) Yhteen novelliin tuli jopa korttien nimiä väliotsikoiksi.

Yhteen raapalesarjaan (joka ei muutoin käsittele tarotia) tuli lisäksi päähenkilöksi Taikuri Merkurius, koska hahmon toiminta vastaa minun käsitystäni Maagikko-kortin tulkinnasta, ja Thoth-tarotpakassa Maagikko-kortti liitetään Merkurius-planeettaan.

Olen myös kirjoittanut yhden novellin, jonka tapahtumat sijoittuvat korteistaennustajan luokse, ja juoni tulee esiin ennustajan ja tämän asiakkaan keskusteluissa. Tässä tosin ennustettiin ihan tavallisista pelikorteista. Olin juuri hankkinut pelikorteistaennustamiskirjan, ja sille piti keksiä jotain käyttöä.

Vuosi sitten mulla oli taiteellinen projekti, jossa tulkitsin ajankohtaisia uutisaiheita tarot-korttien avulla ja laitoin tulkinnat kotisivulleni tekstimuodossa. Tarkoitus oli osoittaa, että ihmisten poliittiset mielipiteet ovat yleensä niin todellisuudesta irrallaan, että yhtä hyviä mielipiteitä pystyy arpomaan tarot-korteilla.
Vastaa Viestiin