Kirjoituspulina

Tällä alueella voit keskustella kaikesta, mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta ei yksinkertaisesti sovi millekään muulle alueelle.

Valvoja: haikailutaide

Ael
Kiltamestari
Viesti:

Kirjoituspulina

Viesti: # 1375Viesti Ael »

Yleisesti kysyen - miten menee kirjoittamisen kanssa? :) Mitäs teette tällä hetkellä?
punnort
Harrastelija
Viesti:

Re: Kirjoituspulina

Viesti: # 1376Viesti punnort »

Tekoälyavusteisen kirjoittamisen projektini on ohi, ja parhaillaan mietin taas aiheita ihan itse kirjoitettaviin tarinoihin. Tänään kirjoitin monologin, jossa käsiteltiin väitöskirjaprojektin prokrastinoimista, Nietzschen filosofiaa ja nykyistä ihmiskuvaa.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1377Viesti Ael »

punnort kirjoitti: 16 Tammi 2024 21:40 Tekoälyavusteisen kirjoittamisen projektini on ohi, ja parhaillaan mietin taas aiheita ihan itse kirjoitettaviin tarinoihin.
Millä tavalla hyödynsit tekoälyä? Millainen kokemus oli? Olen kuullut ihmisten hyödyntävän mm. suunnitteluvaiheessa ja ensimmäisen version kohdalla, mutta itse en ole aiheeseen sen enempää perehtynyt, kun ei ole mielenkiintoa itse kokeilla.
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 1379Viesti punnort »

Ael kirjoitti: 16 Tammi 2024 21:55 Millä tavalla hyödynsit tekoälyä? Millainen kokemus oli? Olen kuullut ihmisten hyödyntävän mm. suunnitteluvaiheessa ja ensimmäisen version kohdalla, mutta itse en ole aiheeseen sen enempää perehtynyt, kun ei ole mielenkiintoa itse kokeilla.
Olen aina ollut huono kuvailevan tekstin kirjoittamisessa, joskus minusta tuntuu, että novellini ei ole paljoa enempää kuin synopsis. Päätin kokeilla, voisiko tekoäly kuvailla puolestani. Kirjoitin siis novelleja niin, että kohtaus kohtaukselta kerroin tekoälylle, mitä kohtauksessa tapahtuu ja pyysin tekoälyä (ChatGPT) kuvailemaan tapahtumia. Lopuksi koostin novellin tekoälyn kirjoittamista pätkistä valikoiden niistä sopivia kohtia ja muokaten. Sain aikaan kuvailevampaa tekstiä, mitä itse olisin osannut kirjoittaa, mutta tekoälyn ohjaaminen toteuttamaan taiteellinen visioni oli tuskaisaa eikä onnistunut kuin osin. Pääasiallinen ongelma tässä oli, että jos tekoäly ei ymmärtänyt kerrasta mitä halusin, yritykset saada se tekemään sama uudestaan mutta paremmin olivat aika toivottomia.
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1382Viesti Southpaw »

Pari nollapäivää on nyt tällä hetkellä takana. Loppuviikosta toivottavasti olisi aikaa ja jaksamista kirjoittaa lisää ja saattaa tuota projektia kohti lopputaistelun alkua. Tavoitteena edelleen saada tämä projekti loppuun kevään aikana ja miettiä editointia sitten kesän ja syksyn aikana.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 1383Viesti Quirinea »

Kirjoittamista on lähinnä meneillään 100 x 100, ja kasassa kolme raapaletta joista ainakin yksi on jokseenkin surkea, yhteen olen jopa tyytyväinen. Pari aihetta on mielessä. Mietin pitäisikö hankkia jotain juoninoppia, kortteja tms. ja yrittää saada inspiraatiota. Tai ainakin katsoa mitä hullunyllytyksiin on kertynyt.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1399Viesti Ael »

punnort kirjoitti: 16 Tammi 2024 22:23 Olen aina ollut huono kuvailevan tekstin kirjoittamisessa, joskus minusta tuntuu, että novellini ei ole paljoa enempää kuin synopsis. -- Pääasiallinen ongelma tässä oli, että jos tekoäly ei ymmärtänyt kerrasta mitä halusin, yritykset saada se tekemään sama uudestaan mutta paremmin olivat aika toivottomia.
Kuvailu on ehdottomasti oma heikko kohtani, jotenkin en ole vain ikinä siihen tyytyväinen. Olen päättänyt oppia sen, mutta tuntuu välillä vaikealta - kuten tämä harrastus ylipäätään. :D
Tuollainen mielikuva itsellänikin on tekoälyn ongelmista. Ja en tiedä, generoiko se sitten kuinka geneeristä tekstiä, kun eihän se tavallaan päästään mitään keksi vaan niiden tekstien ja proosan pohjalta, mitä sille on aiemmin syötetty.
Quirinea kirjoitti: 16 Tammi 2024 23:55 Mietin pitäisikö hankkia jotain juoninoppia, kortteja tms. ja yrittää saada inspiraatiota. Tai ainakin katsoa mitä hullunyllytyksiin on kertynyt.
Itseänikin kiinnostaisi juonikortit ja -nopat! Netistähän myös löytyy tarinaidea-generaattoreita.
Paula
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 1408Viesti Paula »

Aika hiljaista ollut kirjoittamisen suhteen tämä alkuvuosi. Viime viikonloppuna sain sentään aikaiseksi kaivaa esiin meneillään olevan editointiprojektin ja katsoa mitä sille pitää tehdä seuraavaksi. Tavoitteena ois saada tämä lähikuukausina siihen kuntoon, että kehtaisi tyrkyttää kustantamoille.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1412Viesti Ael »

Paula kirjoitti: 18 Tammi 2024 12:48 Tavoitteena ois saada tämä lähikuukausina siihen kuntoon, että kehtaisi tyrkyttää kustantamoille.
Elämme siis jännittäviä aikoja! Toivottavasti menee hyvin!

Minulla on hurjan monta ideaa, mutta en saa oikein kunnolla aloitettua mitään.
Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 1418Viesti Timli »

Ael kirjoitti: 17 Tammi 2024 22:32
Quirinea kirjoitti: 16 Tammi 2024 23:55 Mietin pitäisikö hankkia jotain juoninoppia, kortteja tms. ja yrittää saada inspiraatiota. Tai ainakin katsoa mitä hullunyllytyksiin on kertynyt.
Itseänikin kiinnostaisi juonikortit ja -nopat! Netistähän myös löytyy tarinaidea-generaattoreita.
Mulla ois tarinanopat, joista haluaisin eroon, vink vink. :wink:
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
softblackstars_
Aloittelija

Viesti: # 1420Viesti softblackstars_ »

Kirjoittamisen kanssa on tällä hetkellä tauko, tai löysempi kausi, tai jotain. Lähetin vuodenvaihteessa romaanikäsikirjoitukseni esilukijoille, ja sitä käsistä olin hionut kauan ja hartaasti. Nyt yritän olla ajattelematta tuota käsistä, vaikka se on vaikeaa, koska sain jo ekan esilukijapalautteeni. Tietenkään en ala editoida sitä ennen kuin saan kaikki muutkin palautteet, mutta tietenkin tuo eka palaute pyörii päässä.
Tällä hetkellä kirjoittamisenergiani tulisi keskittää erääseen lehteen, jota toimitan vapaaehtoistyönä. Se ei sinänsä sisällä paljonkaan varsinaista kirjoittamista, enemmän oikolukua ja muuta, mutta tietoisesti laitoin romaanikäsiksen esilukijoille siksi ajaksi, kun tiedän että pitää tehdä tätä lehteä. On mulla sitten hautumassa tuon kyseisen romaanikäsiksen jatko-osa, johon olen kirjoittanut silloin tällöin pätkiä, kun on tullut inspiraatio. En kuitenkaan vielä kirjoita sitä tavoitteellisesti eikä ne pätkät ole edes järjestyksessä tai millään tavalla korjailtuja. Sitäkin käsistä kuitenkin tekee mieli välillä ajatella, koska olisi kovin tylsää, ellei olisi mielessä koko ajan jokin fiktioprojekti. Vapaaehtoishommalehti on asiapitoinen eikä täytä samaa tarvetta päässäni kuin fiktion kirjoittaminen.
RikuY
Harrastelija

Viesti: # 1433Viesti RikuY »

Aika paljon päiväkirjamaista tekstiä, aamusivua, journalingia vai miten se nyt sitten taipuu. Muutama juttu kutittelee mielikuvitusta, töissä on tullut vastaan muutama sellainen havainto, jotka saattavat poikia runojakin, jos oikein hyvin käy. Varsinaiset projektitekstit ovat kyllä päivittäin auki, ja aina sinne nyt tulee tökittyä joku havainto, kommentti, kehotus itselle täsmentää tai muu edaukseen/tekstinkehittelyyn liittyvä merkintä, mutta mitään sellaista luovien ajatusten vuota ei tässä vaiheessa ole ollut.

Niin ja sitten sosiaalisessa mediassa pyrin osallistumaan erään uuden kirjoittamiseen keskittyvän foorumin toimintaan tavalla, joka tuottaisi illuusion minusta ajattelevana, luovana ja sosiaalisena, joskin huumorintajultaan viistona yksilönä :lol:
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1436Viesti Ael »

Timli kirjoitti: 19 Tammi 2024 09:36 Mulla ois tarinanopat, joista haluaisin eroon, vink vink. :wink:
Apua! Itse taidan skipata tähän väliin, mutta tarttukaa joku muu tarjoukseen - tai sitten alan viestitellä, kun tämä ideavirtaus kuivuu kokoon. :grin:
softblackstars_ kirjoitti: 19 Tammi 2024 10:26 Tietenkään en ala editoida sitä ennen kuin saan kaikki muutkin palautteet, mutta tietenkin tuo eka palaute pyörii päässä.
Millaista palautetta oli, millä tavalla pyörii päässä?
RikuY kirjoitti: 20 Tammi 2024 20:55 Niin ja sitten sosiaalisessa mediassa pyrin osallistumaan erään uuden kirjoittamiseen keskittyvän foorumin toimintaan tavalla, joka tuottaisi illuusion minusta ajattelevana, luovana ja sosiaalisena, joskin huumorintajultaan viistona yksilönä :lol:
Hah, minäkin yritän tuottaa illuusiota, jonka mukaan aivoni kykenevät tuottamaan selkeitä, ymmärrettäviä, johdonmukaisia ja konstruktiivisia ajatuksia paperille. :lol:
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 1443Viesti punnort »

Ael kirjoitti: 17 Tammi 2024 22:32 Tuollainen mielikuva itsellänikin on tekoälyn ongelmista. Ja en tiedä, generoiko se sitten kuinka geneeristä tekstiä, kun eihän se tavallaan päästään mitään keksi vaan niiden tekstien ja proosan pohjalta, mitä sille on aiemmin syötetty.
Tekoäly tietysti vain jäljittelee opetusaineistoaan. En pidä tätä niin suurena ongelmana, koska tekstin laatu on mielestäni riittävän hyvä. Tekoäly ei tietenkään briljeeraa, mutta mielestäni vahva rutiinisuorittaminen muilla tarinan osa-alueilla periaatteessa riittää, jos yhdellä tai kahdella osa-alueella briljeerataan. Eli kunhan tekoälyt kehittyvät sen verran, että ne alkavat ymmärtää käyttäjän ohjeita paremmin, "Kerro tekoälylle tarinan juoni ja tyyli ja pyydä sitä generoimaan teksti" nousee varteenotettavaksi kirjoitusmenetelmäksi.

Ja sitä paitsi on olemassa (tai ainakin on ollut olemassa silloin kun massat vielä lukivat) sellaisia viihdekirjallisuusgenrejä, jotka eivät vaadi kirjoittajalta juurikaan omaperäisyyttä.
softblackstars_
Aloittelija

Viesti: # 1445Viesti softblackstars_ »

Ael kirjoitti: 20 Tammi 2024 22:21 Millaista palautetta oli, millä tavalla pyörii päässä?
Vaikea tässä analysoida tarkemmin, mutta palautteessa mainitut kehitys/muokkausehdotukset lähinnä. Asiat, joihin esilukija tarttui, olivat aika samoja kuin mitä olin itsekin pohtinut että pitäisi ehkä muokata. Päässä pyörii siis lähinnä miten muokkaisin käsistä ja varsinkin lyhentäisin, koska se on genrelleen aika pitkä. Palaute oli yleisesti ottaen hyvin inspiroivaa eikä yhtään sellaista, että olisi tehnyt mieli lytätä hänen mielipiteensä. Kehuvat osiot toki miellyttivät myös, kuten se, että joitakin päähenkilöitä kuvattiin hyvin rakennetuiksi ja kerroksellisiksi. Dialogia, kuvailua ja ihmisten päänsisäistä pohdintaakin oli kuulemma sopivassa suhteessa. Tämän ekan palautteen perusteella en ole täysin epäonnistunut, mutta toki ne muokkausehdotukset ovat päällimmäisenä mielessä, koska senhän takia sen esilukijoille laitoin, että saisin vinkkejä mitä muokata.
Vastaa Viestiin