Yllättävin oikea oikeinkirjoitus

Kirjoitetaanko punanuttu yhteen vai erikseen? Miten puolipiste oikein toimii? Jos tarvitset apua oikeinkirjoituksen kanssa, löydät täältä apua muista kirjoittajista.

Valvoja: Quirinea

Ael
Kiltamestari
Viesti:

Yllättävin oikea oikeinkirjoitus

Viesti: # 969Viesti Ael »

Mikä on siis ollut sinulle yllättävin oikea tapa kirjoittaa jokin asia? Yritetään oppia toistemme virheistä!
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Re: Yllättävin oikea oikeinkirjoitus

Viesti: # 970Viesti Ael »

Minua häiritsee edelleen alun perin. Koen olevani ihan kohtuullinen yhdyssanoissa, mutta kielipääni sanoo yhä tuon yhdistelmän kuuluvan yhteen. Ei kuulu.
softblackstars_
Aloittelija

Viesti: # 1422Viesti softblackstars_ »

Ael kirjoitti: 30 Joulu 2023 01:00 Minua häiritsee edelleen alun perin. Koen olevani ihan kohtuullinen yhdyssanoissa, mutta kielipääni sanoo yhä tuon yhdistelmän kuuluvan yhteen. Ei kuulu.
Mulla sama juttu yhdistelmän "toissa päivänä" kanssa. Että se ei olekaan yhteen.
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 1425Viesti Quirinea »

Meinasin jo älähtää että eikä, mutta niinpä vain Kielitoimiston sanakirja kirjoittaa nuo molemmat erikseen.

Onkohan tässä "ylenopettaja Saarenmaa" -syndrooma (E. A. Saarimaa, oli yliopettajan virassa, eikä pitänyt nominatiivialkuisista yhdyssanoista): kun niin usein näkee väärää erilleen kirjoittamista niin haluaa kirjoittaa yhteen enemmänkin kuin pitäisi.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1427Viesti Ael »

Tässä ehkä harhauttaa lisäksi se, että -inen loppuiset tulevat usein (ellei aina) yhteen. Alkuperäinen ja toissapäiväinen puolestaan ovat yhdyssanoja, vaikka alun perin ja toissa päivä eivät ole. Mutta joo, varsinkin alun perin näkee useammin kirjoitettuna alunperin kuin alun perin, jolloin tuo välillinen versio alkaa näyttää todella tyhmältä.
Aoda
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 1572Viesti Aoda »

Kirjoitin pitkään "itsestäänselvä", vaikka se tulee erikseen. Nanossa silleen kiva, että sitten erikseen kirjoitettuna yhdestä sanasta tuleekin kaksi.
You don't have to be like everybody else.
haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 1573Viesti haikailutaide »

Tämä on varsinaista "väärin" kirjoittamista ennemmin murteellisuus, mutta olkoon.
Word herjasi mulle kieliopistani ja lähetti kaninkoloon 1500-luvun satakuntalaisen kielenkehityksen ja viron paikallismurteiden sattumoisiin yhteisiin kehityskulkuihin.

Monikon genetiivissä taivutan sanat hammas, lammas, seiväs jne. hampaitten enkä hampaiden.

Word väitti, että on väärin. Ei ollut!!!! Ihan oikein on!! On vaan yleiskielisempää -den-muotoa harvinaisempi, mutta hyväksytään silti.
Kelju word!
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 1574Viesti Quirinea »

Libre tunnistaa "hampaitten".

Tein aikoinaan Wordin oikolukua ja olen ihan varma että se tunnisti "hampaitten". Melko varmaan jopa "kuningasten". Suomen oikoluku tehtiin Koskenniemen kaksitasomalliin.
Hiukan ennen kuin jouduin Lingsoftista ulos, MS oli siirtymässä siihen, että käyttävät omaa palikkaansa. Joka perustui siihen että tehdään kerralla kaikki mahdolliset ja mahdottomat sanamuodot ja raakataan mahdottomat (TWOL tarkisti sanamuodot "lennossa"; niin myös Voikon käyttämä (esim. Libre, mahdollinen selaimen suomen oikoluku). Joo... turkkilaiskielissä päästään miljardeihin (10 EE9), suomessa biljoonan (10 EE12) suuruusluokkaan.

Kun TWOL-oikoluvun käännös suomelle vei n. 20 min 2010-luvun pöytäkoneella, turkkilaiskieliä väännettiin viikonloppu talon suurimmalla myllyllä. Suomea yritettiin. Pyhän aikana koneparka oli tukehtunut. Sit yritettiin säätää... Epäilen että ns. harvinaisempia muotoja on yritetty karsia jne...

(yksi mitä muistan oli yrittää rakentaa sääntöä "yhdyssanan osat erotetaan yhdysviivalla, jos ensimmäinen osa päättyy samalla vokaalilla kuin toinen alkaa"; sen joutui tekemään luettelemalla kaikki yhdistelmät ja kertomalla tuleeko vai ei... jaaa sit tukehtui, 64 tapausta oli ihan liikaa...)
Aoda
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 1644Viesti Aoda »

Onpa outoa, ettei tunnista "hampaitten"! Käytän itsekin tten-muotoa aika paljon.

Word ei tunnista myöskään muotoa "aamuöisin". "Yömekko"-sanaa ei myöskään tunnista. "Yöpaita" se taitaa olla, mutta halusin korostaa, että henkilöllä on päällään nimenomaan mekko.
You don't have to be like everybody else.
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 1646Viesti Quirinea »

Pitipä taas tarkistaa. Joo. Libre tunnistaa. Sekin kyllä sotkeutuu yhdyssanoihin joiden alkuosa ei ole genetiivissä tai yksikön nominatiivissa. Ja olen jokseenkin varma, että jos josssakin on vuosia vanha päivittämätön Word niin sekin. 7 vuotta sitten LIngsoftilta potkittiin pois viimeisetkin oikeat lingvistit... Onkohan siellä enää dynaamista yhdyssananmuodostusta ollenkaan... Ja miten on käynyt vanhoillepoijille ja nuortenparien touhuille?
Huurre
Harrastelija
Sanamäärä: 73 651 / 50 000
Viesti:

Viesti: # 2634Viesti Huurre »

Ihan vain vinkkinä, että kruunuprinssi pitäisi kirjoittaa oikeasti kruunuNprinssi. Mä oon kirjoittanut sanan virheellisesti niin ficin nimessä kuin aika monta kertaa ficinkin aikana niin, että se on julkaistu. Se on mulla ollut koko ajan ilman tuota välissä olevaa ännää... En aio muuttaa, olkoon loppuun saakka kruunuprinssi, mutta... Jos tulee tälle sanalle tarve, niin kannattaa huomata tuo! :D
Työn alla:
Käärmeiden kuningatar (HP fanfiction, Kruunuprinssi-sarjan osa 2): 42 343
The Promise in His Eyes (HP fanfiction): 21 110

Valmista vuonna 2024:
Valon ja pimeyden kruunuprinssi (HP fanfiction, Kruunuprinssi-sarjan osa 1): 71 674
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 2636Viesti punnort »

Huurre kirjoitti: 31 Maalis 2024 01:24 Ihan vain vinkkinä, että kruunuprinssi pitäisi kirjoittaa oikeasti kruunuNprinssi. Mä oon kirjoittanut sanan virheellisesti niin ficin nimessä kuin aika monta kertaa ficinkin aikana niin, että se on julkaistu. Se on mulla ollut koko ajan ilman tuota välissä olevaa ännää... En aio muuttaa, olkoon loppuun saakka kruunuprinssi, mutta... Jos tulee tälle sanalle tarve, niin kannattaa huomata tuo! :D
Mä tein pitkään vastakkaisen virheen: Kirjoitin sanan selvänäkijä muodossa selvännäkijä.
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 2651Viesti Quirinea »

Selvännäkijän vastakohtahan on humalaisennäkijä (siinä muistisääntö asialle). Jälkimmäinen voisi olla järjestyspoliisi.
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 3302Viesti Quirinea »

Törmäsin juuri sanaan, jonka yritän aina kirjoittaa väärin. Kraatterissa on keskellä kaksi t-kirjainta.

(Se kuoppa on niin iso, että tarvitaan kaksi?)
Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 3306Viesti Timli »

Kirkua-sanan taivuttaminen.

Minä kirun
Sinä kirut
Hän kirkuu

Tämä on kuulemma oikea tapa, mutta se ei kuulosta oikealta, vaan joltain murteelliselta muodolta. Tai sitten vain väärältä taivuttamiselta.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Vastaa Viestiin