UMK & Euroviisut

Eli kaikki keskustelu peleistä, elokuvista, sarjoista, animesta ja musiikista.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

UMK & Euroviisut

Viesti: # 1437Viesti Ael »

Kaikki UMK-kappaleet vuodelle 2024 ovat nyt ulkona! Ne löytää täältä. Onko muita innokkaita seuraamassa tämän vuoden UMK:ta ja/tai Euroviisuja? Mitä ajatuksia on herännyt?
Shaluna
Aloittelija

Re: UMK & Euroviisut

Viesti: # 1669Viesti Shaluna »

Mikään ei oikein iskenyt kunnolla, mutta kyllähän ne kesti kuunnella. Vox Populi oli aika hauska, mutta en kyl silti haluaisi sen olevan Suomen viisubiisi. Jesse Markinin biisi oli musta liian tylsä, samoin kun Sara Siipolan. Tosin Paskana löytynee mun kevät 2024 -soittolistalta eli ei se huono oo. Windows95Man sopivan menevä ja läppä. Sini Sabotage ei toiminut, mutta ei sen biisit yleensäkään. Sexmanen biisisissä mania-huudot on hienot. Cyan Kicks ei huono.

Eniten odotan Erik Vikmanin ja Käärijän yhteisvetoa 😅
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1684Viesti Ael »

Tänä vuonna ei kyllä minullakaan ollut mitään yhtä suurta suosikkia, mutta mikään ei ollut varsinaisesti ihan huonokaan.

Jesse Markin ja Windows95Man oli mielestäni tylsiä. Vox Populi oli ihan ok, mutta jäi vähän tylsäksi sekin. Odotin jotain enemmän, mutta se vähän toistaa itseään. Sini Sabotage oli kaikista hämmentävin. Yhtä aikaa koen sen biisin todella rasittavana ja ärsyttävänä, mutta se alkaa heti soida päässä, mikäli kuulen sen mainittavan. En tiedä, jotenkin ajattelen, että livenä se saattaisikin toimia, koska siinä on jossain määrin erilaisuutta? Sexmanen Maniasta pidin. Sara Siipolan Paskana päätyy omalle soittolistalleni ja se on kappaleena ehkä suosikkini, mutta en lähettäisi Euroviisuihin. Cyan Kicksin lähettäisin Euroviisuihin, vaikka en usko kovin hurjaan menestykseen tänä vuonna. Ei ole lempibiisini heiltä, mutta ihan ok.

Sain maanantaina flunssan ja tässä on nyt koko viikko ehditty pelätä, että pääseekö minun UMK-liput käyttöön vai ei. :D
sayaxoxo
Käännöskirjallisuuden sanansaattaja
Sanamäärä: 11,201 / 20,000

Viesti: # 1698Viesti sayaxoxo »

Päivää myöhemmin haluan kysäistä, että toivottavasti pääsit käyttämään UMK-liput, Ael? ^^

Minulle vuoden 2024 UMK oli aluksi pettymys, mutta tänään Windows95Manin yllätysvoitto tuntuu "tulipas puskista"-hetkeltä hyvällä tavalla. :D Alun perin olin pettynyt, koska genreissä oli tänä vuonna minusta liian vähän vaihtelua. Rap-genreä edusti neljä kappaletta seitsemästä, mikä jätti tunteen, ettei todellista tarjontaa/vaihtelua ollut. Pidin Käärijistä viime vuonna, mutta enemmän genrestä huolimatta kuin genren takia.

Suosikkini ennen UMK-finaalia oli Sara Siipola, koska pidän Saran lauluäänestä studioversiossa. Olen myös seurannut vedonlyöntitilastoja ja Spotify-listoja, joilla Sara on pärjännyt. Sen takia Windows95Manin voitto tuntui aluksi odottamattomalta. Live-esitysten jälkeen voin silti ymmärtää, miksi Windows95Man vei yleisöäänet: lavashow'ta oli hauska katsoa, mikä on minusta todella iso osa Euroviisuja, joissa kokonaisuus ratkaisee.

En valitettavasti ehtinyt katsoa UMK-lähetystä eilen, mutta avasin Ylen sivut ensimmäisenä aamulla ja mietin, mitä oli tapahtunut. Olin eilen iltapäivällä ehtinyt nähdä klippejä kenraaliharjoituksista, joten Saran kohtalo ei yllättänyt, koska klipin perusteella vokaalit vaikuttivat epävarmoilta, minkä lisäksi minusta stailaus tai lavashow eivät olleet onnistuneet, mutta ajattelin että "Vox Populi" olisi ennakkosuosion perusteella lähtenyt Malmöön. Videoita katsoessa yllätyin positiivisesti Windows95Manin esityksen komediallisuudesta, tarinallisuudesta ja överiydestä. Olen lukenut aamulla verkosta kommentteja, joissa epäillään ihmisten äänestäneen Windows95Maniä siksi, että tavoitellaan Käärijä-efektiä yllätyksellisellä esityksellä. Se tuntuu mahdolliselta, mutta todennäköisemmältä omasta mielestäni vaikuttaa, että lopulta Windows95Man yksinkertaisesti erottui joukosta edukseen esityksellä, jossa oli selvä draaman kaari. Nyt kun alkujärkytys on laantunut, valinta tuntuu ihan luonnolliselta.

Jos kuitenkin yhden suolaisen kommentin saan loppuun lausua, minkä nyt itselleni sallin, Saran mekon kultainen palkki vei minulta kaiken huomion, enkä pystynyt videota katsoessa keskittymään muuhun kuin miettimään, miten kultapalkin olisi saanut sulautumaan kauniimmin muun mekon kankaaseen. :D Puvustajan ideasta pidän, varsinkin ajatuksesta maskeeraukseen yhdistämiseen, mutta toteutus Kiusasi isolla K:lla. Ymmärrän, että muilla äänestäjillä oli enemmän vokaalit yms pääsyy sille, miksi tuon kappaleen liveversio ei uponnut, mutta minulle se mekon toteutus oli henkilökohtaisesti isoin pettymys.
Marskiih
Aloittelija
Sanamäärä: 36 100 / 38 000
Viesti:

Viesti: # 1701Viesti Marskiih »

Itse odotin Saralle voittoa ja ennen livejä olikin oma suosikki. Toki pelkäsin vähän live-vetoa, koska Sara oli ainakin Tähdet Tähdet ohjelmassa laulanut välillä aika heikosti livenä. Ja jäykästihän se meni UMK:ssakin.
Olen ihan tyytyväinen Windows95manin voittoon (olihan tämäkin ihan epävireessä, mutta tämä biisi ei vaadi täydellistää laulutaitoa), esitys oli hulvaton ja meidän kisakatsomon lemppari, koska missään kohtaa ei tiennyt, mitä seuraavaksi tapahtuu. Kun ei viimeksi voitettu, niin nyt voidaan ainakin vähän trollata. Ja paidattoman riehujan hyvä seuraaja on housuton riehuja.

Vox Populista tykkäsin biisinä, mutta olen tyytyväinen, että menestystä ei tullut. En olisi halunnut sitä keskustelua, joka olisi tapahtunut jos kv-fanit ja -media olisivat saaneet tietää MG:n somehistoriasta ja jo peitetyistä tatuoinneista.

Yleisesti ottaen, nyt valittujen biisien perusteella aika heikko vuosi tulossa. Norja on oma lemppari ja ainut niistä maista, joiden karsintaa olen seurannut, joka valitsi mielestäni oikein. Toivottavasti vielä jostain saadaan hyviä biisejä mukaan. Toisaalta taas näin heikko vuosi helpottaa boikotointia, itse en ole varma haluanko edes katsoa Euroviisuja tänä vuonna, jos Israel on mukana, vaikka Euroviisut onkin mun toinen joulu.
sayaxoxo

Viesti: # 1720Viesti sayaxoxo »

Olen tykännyt Norjan edustajista viime vuosina paljon ja tästäkin vuodesta, mutta iloisin yllätys Norjalta tänä vuonna oli Gothminister kansallisissa. ^^ Tunnistin bändin nimen ja muistan heiltä muutaman kappaleen, joita kuuntelin nuorena. Oli tavallaan kivaa nähdä tuttu edustaja jostain muusta maasta, koska sitä ei yleensä tapahdu.

En ole päättänyt vielä, katsonko toukokuussa viisut. Pidän Euroviisuista ja halua kevättalvella nauttia kansallisista esityksistä, mutta minäkin toivon, ettei Isreal osallistuisi.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1758Viesti Ael »

sayaxoxo kirjoitti: 11 Helmi 2024 13:42 Päivää myöhemmin haluan kysäistä, että toivottavasti pääsit käyttämään UMK-liput, Ael? ^^
Pääsin! Juuri ehdin tervehtyä sopivasti ja avopuoliso ei ehtinyt sairastumaan. Oli todella kiva kokemus, ken tietää, ehkä tulee mentyä uudestaankin (mikäli on mahdollista, noiden lippujen saaminen oli ihan painajaismainen projekti). Mielenkiintoista oli, kuinka kaikki vedot näyttivät niin eriltä paikan päällä ja ruudulta. Jouduin katselemaan osan jälkikäteen vielä videona, jotta sain paremman kuvan kritiikistä jne.

Kannatin etukäteen Cyan Kicksiä ja heitä äänestinkin - mutta minä itseasiassa pidän Cyan Kicksistä noin muutenkin, joten se nyt ei yllättänyt. Jälkikäteen ruudulta ihmettelin kyllä, mitä ihmettä kamera ja ohjaaja puuhailivat ja kuvailivat? Livenä esitys oli ihan ok. Kuulosti hyvältä, näytti ihan ookoolta. Ruudulta katsottuna en ihmetellyt, miksi äänimäärä jäi odotuksia pienemmäksi. Sara Siipolan esitys oli kaunis. Paikan päällä vokaalit myös vakuutti, mutta minullahan ei ole yhtään minkäänlaista sävelkorvaa, että ei ehkä kannata luottaa minun puhumisiini. :D Itse pidin myös Sexmanea hyvänä livenä, mutta nuo kettingit oli ehkä paikan päällä vakuuttavammat?

Sini Sabotage jäi paikan päällä vähän heikoksi. Esitys oli lähinnä poseerauksesta toiseen liikkumista. Tämä oli ehkä parempi ruudulta? Mikael Gabriel ja Nublu jäivät myös heikoksi. Oli vähän tylsä. Mielestäni kappalekin oli tylsä kyllä jo etukäteen, vaikka melko moni muu sitä hehkutti. Jossain vaiheessa, muutama vuosi sitten, kuuntelin enemmänkin Mikael Gabrielia, joten itselleni koko juttu oli hieman pettymys. Jesse Markin ei ollut yhtään tyyliäni, pidin sitäkin vähän tylsänä.

Ja sitten se Windows95Man... minähän en niin yhtään pitänyt etukäteen kappaleesta, sen teemasta, yhtään mistään. Mitäänsanomaton, tylsä, ei iskenyt. Livenä katselin sitä farkkumunaa sellaisella o.o -ilmeellä, kun raahasivat lavalle. Samalla pyöri etukäteen nauhoitettu video. Taisin jonnekin kommentoidakin, että "no nyt tuodaan lavalle jotain todella omituista". Sitten se esitys alkoi ja se oli ihan loistava. Kritisoin tässäkin kohtaa kameratyöskentelyä ja ohjausta, mutta paikan päällä se oli ihan uskomaton. Henri veti uskomatonta laulua (livenä minun korvaani) ja laulutyöskentely oli varmaan yksi illan parhaista. Hän esiintyi superstaran elkein muhkeassa farkkutakissaan. Windows95Man yritti taustalla pysyä liioitellusti esityksessään, housut olivat unohtuneet kotiin, ei ollut tullut luettua ihan koreografiaa yms. Päävalokeila oli siis Henrissä ja Windows95Man sekoili siellä taustalla hyvin tarinallisesti - kunnes hän sai housunsa ja sitten lähtivätkin raketit paukkumaan. Siinä oli vokaalit kohdallaan, siinä oli esitys kohdallaan. Pakka koossa, toisin kuin kenelläkään muulla (Sara tuli mielestäni kakkosena). Nauratti ja viihdytti. Niin paljon, että äänestyksen lopussa vielä harkitsin, joskos pitäisi vaihtaa äänen kohdetta Cyan Kicksistä WIndows95Maniin. Katsoin jälkikäteen ruudulta ja mielestäni kuvauskulmat olivat taas kerran huonot. Ruudulta heidän esiintymisensä jäi vähän kahdeksi erilliseksi show'ksi, kun livenä nämä taas toimivat paremmin yhteen.

Livenä oli ihan selkeää, että Windows95Man sai ihmisten sydämet puolelleen ja yllätti. Sai isoimmat hurraukset ja herätti paikan kunnolla henkiin. (Hengissä oltiin kyllä muutenkin, jotenkin jokainen esitys tuntui aiempaa paremmalta.) Ihan uskomaton käänne, ja paransi UMK-kokemustani ihan täysillä. :D Jokainen on toistaan parempi, kunnes viimeinen on ihan täysi yllättäjä ja saa ihmisten sydämet puolelleen. Mutta kuten sanottu, siinä oli esitys, joka oli kokonaisvaltaisesti paras ja mietityin ja mielestäni voitto oli ehdottomasti ansaittu. En usko, että mukana äänestyksessä oli mitään kettuilua, vitsailua tai Käärijän toistamista. Se oli vain paras. Laulu, vokaalit, esitys, kaikki. Sara Siipola oli hyvä, mutta mielestäni toisti ihan liikaa Loreenia ja yleensä Euroviisujen esitykset aina vähän toistaa edellisen vuoden voittajaa, joten en itse haluaisi lähettää Suomen Loreenia kaikkien muiden maiden Loreenien joukkoon. Siipola toki oli mielestäni paljon parempi kuin Loreen ja en oikeasti tiedä, keitä tänä vuonna on lähdössä viisuihin.
Marskiih kirjoitti: 11 Helmi 2024 17:42 Vox Populista tykkäsin biisinä, mutta olen tyytyväinen, että menestystä ei tullut. En olisi halunnut sitä keskustelua, joka olisi tapahtunut jos kv-fanit ja -media olisivat saaneet tietää MG:n somehistoriasta ja jo peitetyistä tatuoinneista.
Minua alkoi karsastaa jossain vaiheessa, kun uutisiin tuli niistä lyriikoista ja salaliittojutuista, vaikka en kauheasti viitsinyt sitten perehtyä asiaan.
Marskiih kirjoitti: 11 Helmi 2024 17:42 Toisaalta taas näin heikko vuosi helpottaa boikotointia, itse en ole varma haluanko edes katsoa Euroviisuja tänä vuonna, jos Israel on mukana, vaikka Euroviisut onkin mun toinen joulu.
sayaxoxo kirjoitti: 13 Helmi 2024 13:51 En ole päättänyt vielä, katsonko toukokuussa viisut. Pidän Euroviisuista ja halua kevättalvella nauttia kansallisista esityksistä, mutta minäkin toivon, ettei Isreal osallistuisi.
Minua harmitti niin paljon Käärijän kohtalo, että ilmoitin jo edellisten viisujen jälkeen boikotoivani ja jättäväni katsomatta. :oops: Pidän kyllä Euroviisuista kovasti, mutta en kestä katsoa. Israel on yksi painava syy lisää. Toivoisin, että Windows95Man silti lähtee meitä edustamaan, kerran Yle ei boikottiin aio mennä. En vielä tiedä seuraavien vuosien Euroviisuista, mutta aion nauttia UMK-huumasta täysillä tulevinakin vuosina.

LISÄYS:
Shaluna kirjoitti: 09 Helmi 2024 02:15 Eniten odotan Erik Vikmanin ja Käärijän yhteisvetoa 😅
Se oli hyvä! Ilmeisesti sen takia luen tuon Ruoka ja syöminen tarinoissa -keskustelun nimen koko ajan "Ruoska ja...".
sayaxoxo

Viesti: # 1788Viesti sayaxoxo »

Hienoa että pääsit paikan päälle! 🙌

UMK:sta on helppo uskoa, että livenä jotkut esitykset ovat olleet aivan erilaisia kuin kameran läpi. ^^ Kuvakulmat ja videointi UMK:ssa tuntuvat olevan monesti mielipiteitä jakavia.

Minua on harmittanut, miten paljon Windows95Man on saanut täysin ansaitsematonta vihaa osakseen. Ymmärrän molempia esiintyjiä, jos päätöksessä osallistua painaa Israel: jos oma oikeudentaju sanoo, että on parasta boikotoida, totta kai itselleen moraalisesti kestämätöntä päätöstä ei voi tehdä.

Mutta itse toivoisin, että vihaposti ei painaisi kupissa päätöstä tehdessä, koska ärsyttää ja ahdistaa, että toksinen ja äänekäs osa aina voittaa.

Ymmärrän, että se on henkisesti todella raskasta ja että Internet-viha on todella pelottavaa ja musertavaa. On hyvä, että tästä käydään keskusteluita, mutta silti harmittaa, jos vihaajat saavat tahtonsa läpi ja pelkään, että jos heidät nimetään yhdeksi syyksi, se on tavallaan palkinto heille.

Jos Windows95Man päättää boikotoida viisut, toivon että Suomen osallistumista mietittäisiin uudestaan, koska minusta voittajan pitäisi saada tehdä päätös osallistumisesta palkintona voittamisesta ja mennä sen mukaan, koska olisi hieman väkinäiseltä lähettää edustaja, jota valtaosa ei edes valinnut oman maansa edustajaksi. Tykkään todella paljon siitä, että UMK:ssa teleäänillä on suurempi osuus kuin kansainvälisillä juryilla, minkä takia myös toivon, ettei edelliseen 50-50 järjestelyyn palattaisi, mikä vaikuttaa olemassa olevalta mahdollisuudelta kaiken vihapostin myötä.

Toivottavasti ensi viikon jälkeen tilanteeseen on tullut uutta selkeyttä, kun Windows95Man on tehnyt päätöksen osallistumisesta.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1838Viesti Ael »

Windows95Man ja Henri Piispanen ovat menossa viisuihin! Sain myös kuvan, että melko aktiivisesti aikovat yrittää vedota Israelin jättämiseen pois viisuista, mikä on mielestäni ihailtavaa. Varmasti näin hyödyttää enemmän kantaansa, kuin boikotoimalla, jolloin Yle vain lähtisi etenemään UMK-sijoituslistaa ylhäältä alas, kunnes viimeistään Mikael Gabriel ja Nublu olisivat osallistuneet. Tälläpä sanoinkin, että toivoisin Windows95Manin menevän.

Israel on vaarassa joutua sivuun joka tapauksessa nyt tuon viisukappaleensa takia, jossa on ilmeisesti poliittista sanomaa? Joutui tai en, niin tuskin siltikään seuraan viisuja. Kannatan silti, että Israel ei osallistu. (Sanotaan nyt vielä varalta: Tilanne Israelissa ja Gazassa koskien maa-alueita, kansoja ja Hamasia on monimutkainen ja moniulotteinen. En oikeuta kummankaan puolen pahoja tekoja ja kaikki täällä sanomani edustaa vain omaa kantaani.)

UMK-voitto on melko hurja tapahtuma nykyään noin muutenkin. Pieni artisti nousee nykyään koko kansan tietoisuuteen (ainakin melkein), kaikki silmät ovat liimautuneet voittajaan. Sitten pitäisi lähteä esiintymään television yhteen suosituimmista ohjelmista - maailmanlaajuisesti ajatellen. Ei ihme, että joutuu vähän käsittelemään voittoa noin muutenkin. Päälle sitten vielä tämä maailman tila.

Ei 50-50! Pikemminkin 25-75 yleisön voitoksi myös itse Euroviisuihin. Tai vaikka 30-70. Sitä ohjelmaa tehdään kuitenkin katsojille, ei raadeille. Silläpä en aio äänestää tulevaisuudessa Euroviisuissa, kun eipä sillä omalla äänellä väliä ole, tai siltä ainakin tuntuu. (Vali vali, olen katkera. Anteeksi. :oops:) UMK:ssa äänestän ihan mielelläni, vaikka raatien äänet tuntuu aina menevän ihan metsään.
Vastaa Viestiin