Ympärivuotinen soihtuketju (tai jotain sinne päin)?
Ympärivuotinen soihtuketju (tai jotain sinne päin)?
Soihtu oli nanofoorumilla suosittu aktiviteetti, ja muistaakseni monet toivoivat sen jatkumista uutta foorumia pystytettäessä. Ainakin itse olen kaipaillut tänne jotain soihdun tapaista haastetta/peliä, mutta muokattuna siten että se toimisi ympärivuotisena aktiviteettina eikä vain kuukauden ajan.
(Jos joku ei tiedä/muista, mikä on soihtu, spoilerissa on tiivistelmä)
Jotkut laskevat mieluummin aikaa, toiset sanoja, toiset suunnittelevat tarinaa, toiset editoivat. Toimisiko sellainen, että jokainen ketjuun osallistuja omalla vuorollaan päättäisi, mitä haluaa laskea/tehdä? Ketjuun voisi ilmoittaa esimerkiksi "Aion nyt kirjoittaa 30 minuuttia", "Aion editoida kaksi sivua" tai "Aion kirjoittaa 200 sanaa". Suorituksen päätteeksi kerrottaisiin, miten sujui, ja tehtäisiin jokin merkintä exceliin, esim. oma nimimerkki + yhden ruudun värittäminen (tietyllä värillä riippuen siitä, millainen suoritus oli kyseessä?). Minun puolestani jokainen suoritus voisi olla vaikka yhtä arvokas, ei tarvitsisi kokea paineita siitä, kirjoittaako yhtä monta sanaa kuin edellinen osallistuja.
Voisi myös olla hauskaa jos suorituksen aluksi/päätteeksi saisi kertoa vaikka lauseella tai parilla, millaisen tekstin tai kohtauksen parissa on työskennellyt, mutta pakko ei olisi.
Olisiko tämän tyyppiselle aktiviteetille kysyntää? Tykkäisivätkö ihmiset yleisesti kilpailullisemmasta asetelmasta? Tai kannattaisiko ideaa muokata jotenkin muuten / lähteä viemään enemmän alkuperäisen soihdun suuntaan?
Muoks. Ja tässä hahmottelemassani ideassa ei siis tavoiteltaisi mahdollisimman pitkää yhtäjaksoista kirjoittamista, pikemminkin tarjottaisiin kirjoittajille mahdollisuus asettaa itselleen pieniä tavoitteita ja iloita niiden onnistumisesta. Luulen, että itselleni olisi ilahduttavaa ihan vain nähdä taulukon hiljalleen täyttyvän suorituksista. :D
(Jos joku ei tiedä/muista, mikä on soihtu, spoilerissa on tiivistelmä)
Jotkut laskevat mieluummin aikaa, toiset sanoja, toiset suunnittelevat tarinaa, toiset editoivat. Toimisiko sellainen, että jokainen ketjuun osallistuja omalla vuorollaan päättäisi, mitä haluaa laskea/tehdä? Ketjuun voisi ilmoittaa esimerkiksi "Aion nyt kirjoittaa 30 minuuttia", "Aion editoida kaksi sivua" tai "Aion kirjoittaa 200 sanaa". Suorituksen päätteeksi kerrottaisiin, miten sujui, ja tehtäisiin jokin merkintä exceliin, esim. oma nimimerkki + yhden ruudun värittäminen (tietyllä värillä riippuen siitä, millainen suoritus oli kyseessä?). Minun puolestani jokainen suoritus voisi olla vaikka yhtä arvokas, ei tarvitsisi kokea paineita siitä, kirjoittaako yhtä monta sanaa kuin edellinen osallistuja.
Voisi myös olla hauskaa jos suorituksen aluksi/päätteeksi saisi kertoa vaikka lauseella tai parilla, millaisen tekstin tai kohtauksen parissa on työskennellyt, mutta pakko ei olisi.
Olisiko tämän tyyppiselle aktiviteetille kysyntää? Tykkäisivätkö ihmiset yleisesti kilpailullisemmasta asetelmasta? Tai kannattaisiko ideaa muokata jotenkin muuten / lähteä viemään enemmän alkuperäisen soihdun suuntaan?
Muoks. Ja tässä hahmottelemassani ideassa ei siis tavoiteltaisi mahdollisimman pitkää yhtäjaksoista kirjoittamista, pikemminkin tarjottaisiin kirjoittajille mahdollisuus asettaa itselleen pieniä tavoitteita ja iloita niiden onnistumisesta. Luulen, että itselleni olisi ilahduttavaa ihan vain nähdä taulukon hiljalleen täyttyvän suorituksista. :D
Vaihdoin nimimerkkiä! Hirmu -> Miksu
Re: Ympärivuotinen soihtuketju (tai jotain sinne päin)?
Jos sulla on mielessä visio miten tuollaisen ympärivuotisen version parhaiten voisi toteuttaa niin luo ihmeessä ketju haastealueelle. Itse näkisin, että jos idea on pitäytyä excel tyyppisessä soihtuilussa ympärivuotisesti niin jokainen vain listaa oman aktiviteettinsa edellisen perään riippumatta "katkeaako" soihtu välissä ja vuoden lopussa sit katsotaan kuinka monta saraketta soihtuilua listaan saatiin. Jos tuon järjestäisi perinteisen soihdun tapaan niin tulisi aika monta välilehteä selattavaksi ellei tota järkevöitä excelin kannalta jotenkin.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Kuulostaa mun mielestä tosi kivalta idealta! Tuollainen yhteinen puuha oli kyllä todella motivoivaa.
Tämänhän voisi myös nimetä jotenkin viestijuoksua rennommaksi... Olisi sitten vaikka marraskuussa tai joskus muulloin haasteiden alla erikseen The Soihtu jos intoa riittää?
Se olisi sitten tuttuun tapaan joukkuelaji. Tämä tämmöistä hyötyliikuntaa.
Ympärivuotisessa käytössä voisi mielestäni hyvin olla vaikka vuodeksi yksi sheets, jossa on joka kuukaudelle oma välilehti.
kyllä 12:a vielä pystyy selaamaan ihan hyvin.
Toki luulen, että soihtuketju foorumillakin voi riittää, mutta olisi ihan hauska nähdä taulukon täpliä jälkikäteen.
Kuukauden päivät rivissä allekkain, tunnit sarakkeisiin, tunnin kohdalle oma nimi ja forkalle riemu siitä, jos saa haasteensa hoidettua?
Kuun lopussa voidaan sitten ihastella sitä reikäjuustoa :D
Tai sitten voisi olla vaan sarakkeissa kuukauden päivät, ja niiden alle riveille saa päivittää omat aikataulunsa jos itseään päätti haastaa?
Tämänhän voisi myös nimetä jotenkin viestijuoksua rennommaksi... Olisi sitten vaikka marraskuussa tai joskus muulloin haasteiden alla erikseen The Soihtu jos intoa riittää?
Se olisi sitten tuttuun tapaan joukkuelaji. Tämä tämmöistä hyötyliikuntaa.
Ympärivuotisessa käytössä voisi mielestäni hyvin olla vaikka vuodeksi yksi sheets, jossa on joka kuukaudelle oma välilehti.
kyllä 12:a vielä pystyy selaamaan ihan hyvin.
Toki luulen, että soihtuketju foorumillakin voi riittää, mutta olisi ihan hauska nähdä taulukon täpliä jälkikäteen.
Kuukauden päivät rivissä allekkain, tunnit sarakkeisiin, tunnin kohdalle oma nimi ja forkalle riemu siitä, jos saa haasteensa hoidettua?
Kuun lopussa voidaan sitten ihastella sitä reikäjuustoa :D
Tai sitten voisi olla vaan sarakkeissa kuukauden päivät, ja niiden alle riveille saa päivittää omat aikataulunsa jos itseään päätti haastaa?
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 20/28 lukua.
Aivoriihitasolla: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 20/28 lukua.
Aivoriihitasolla: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Tällaista itsekin mietin, ei tarvitsisi sitten etsiä sitä oikeaa päivää ja tuntia taulukosta. Nimi vaan seuraavaan vapaaseen ruutuun. Kuukausille voisi toki silti olla omat välilehtensä.Southpaw kirjoitti: ↑28 Helmi 2024 03:44 Itse näkisin, että jos idea on pitäytyä excel tyyppisessä soihtuilussa ympärivuotisesti niin jokainen vain listaa oman aktiviteettinsa edellisen perään riippumatta "katkeaako" soihtu välissä ja vuoden lopussa sit katsotaan kuinka monta saraketta soihtuilua listaan saatiin.
Toisaalta haikailutaiteen reikäjuustovisio on myös hauska. :D
Ja aktiviteetille voisi tosiaan keksiä jonkin toisen nimen. Tyyliin Pikkutavoitteiden ketju & taulukko olisi kuvaavin otsikko jonka tähän hätään keksin, mutta muita ideoita otetaan vastaan. :D
Pidän ideasta! Haikailutaiteen reikäjuustoidea kuulosti mun korviin erityisen hauskalta, mutta versiosta riippumatta kannatan jotain tällaista pienempää yhteistä haastetta/tavoitetta/puuhaa. Ja marraskuussa voisi sitten koittaa taas sytyttää oikean soihduin, jos innokkaita vaan löytyy!
Ajattelin ruveta kokeilemaan taulukoiden tekoa Google Sheetsillä, jolla aiemmatkin soihtutaulukot oli tehty, mutta törmäsin ongelmaan: sähköpostiosoitteeni tulee näkyväksi kaikille, jotka jaettua taulukkoa katsovat. Tätä ei ilmeisesti voi kiertää mitenkään. Olisiko kellään tiedossa jotain vaihtoehtoista, helppokäyttöistä systeemiä, jossa tätä ongelmaa ei olisi? Toki voisin tehdä taulukon Sheetsillä ja jakaa vaikka yhdelle henkilölle, joka olisi valmis kopioimaan ja jakamaan sen kaikille omalla Google-tilillään. (Ei siis missään nimessä haittaa sekään, jos joku mieluummin tekee taulukon alusta asti itse, mutta mielelläni kontribuoin jotenkin kun kerran toin idean esiin.)
Hirmu, voidaan laittaa se Killan sähköpostin kautta, eli jos jaat sen osoitteelle yp.kirjoittajienkilta [at] gmail.com, kunhan olet valmis? :) Voidaan ottaa kopio siitä, jolloin näkyviin tulee Killan "nimi" mielestäni uuteen tiedostoon. Edit: Ja sitten voisi varmaan heittää linkin sinulle takaisin kopioituun tiedostoon, niin saat ottaa itse kaiken kunnian ja maineen työstäsi. :D
Mielestäni pitäisi toimia onnistuneesti näin.
Mielestäni pitäisi toimia onnistuneesti näin.