Kortti- ja lautapelit kahdelle

Eli kaikki keskustelu peleistä, elokuvista, sarjoista, animesta ja musiikista.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Kortti- ja lautapelit kahdelle

Viesti: # 2138Viesti Ael »

Minä tykkään kortti- ja lautapeleistä, mutta ongelmana on, että yleensä pelaajina ollaan vain minä ja avopuolisoni. Useat kortti- ja lautapelit suosittelevat miniminä kahta pelaajaa ja maksimina useampaa, mutta peli on kuitenkin todella hidas kahdella hengellä, eikä toimi niin hyvin kuin useamman pelaajan pelissä. Olisiko kenelläkään suositella mitään hyviä pelejä kahden ihmisen peliin? Muita vaatimuksia ei ole, olen avoin mille tahansa.
punnort
Harrastelija
Viesti:

Re: Kortti- ja lautapelit kahdelle

Viesti: # 2140Viesti punnort »

Ael kirjoitti: 08 Maalis 2024 20:05 Minä tykkään kortti- ja lautapeleistä, mutta ongelmana on, että yleensä pelaajina ollaan vain minä ja avopuolisoni. Useat kortti- ja lautapelit suosittelevat miniminä kahta pelaajaa ja maksimina useampaa, mutta peli on kuitenkin todella hidas kahdella hengellä, eikä toimi niin hyvin kuin useamman pelaajan pelissä. Olisiko kenelläkään suositella mitään hyviä pelejä kahden ihmisen peliin? Muita vaatimuksia ei ole, olen avoin mille tahansa.
Kahden hengen lautapelejä on kokonainen genre: Nämä ovat abstrakteja lautapelejä, joissa ei ole tuurielementtiä, siis shakin tapaisia älypelejä. Ehkä othelloa voisi suositella hiukan kepeämpänä vaihtoehtona tästä genrestä, mutta othellon perusstrategia on epäintuitiivinen, joten se kannattaa vilkaista jostain oppaasta ennen kuin alkaa pelaamaan. EBaysta löytää kiinalaisia othellon pelivälineitä halvalla, jos ei nimellä othello niin sitten reversi. Itse pelaan tästä älypelien genrestä myös pelejä hex ja go (joita en tahdo taivuttaa sijamuodoissa, kun sanat ovat niin lyhyitä.) Genreen julkaistaan koko ajan uusiakin pelejä, joihin en ole tutustunut, mutta gipf-projektin pelit olivat suosittuja 10 vuotta sitten. https://www.gipf.com/ Yksi maininnan arvoinen peli genrestä on Tablut, jonka säännöt kirjattiin Ruotsin Lapista 1700-luvulla osapuilleen. Säännöt on ihan viime vuosikymmeninä rekonstruoitu tuosta kuvauksesta niin, että peli toimii.

Yksi kahden hengen klassikkopeli, jossa on sekä syvyyttä että tuurielementti on backgammon. Kyseessä on lautapeli, jossa nappuloita liikutetaan nopan silmäluvun mukaan, mutta löytyy sekä pelaajia, jotka itse voitan suvereenisti, että pelaajia, jotka voittavat minut suvereenisti, joten kyseessä ei ole puhdas tuuripeli. Vaikka backgammonilla on rahapelin maine, se toimii ihan yhtä hyvin ilman rahapanostakin.

Hyviä kahden hengen korttipelejä ei oikein ole, ginirommi on se kahden hengen klassikko, mutta siinä pitäisi olla muistihirmu ennen kuin voidaan puhua taktisesta pelaamisesta, joten itse en oikein pidä siitä. Kerran itse suunnittelin kahden hengen korttipelin viidelle pakalle. Pelin nimi on Fireplace Poker, ja olen siihen melko tyytyväinen. Se löytyy täältä: https://korttipeliopas.fi/fireplace-poker
Pelin erikoisuus on se, että testipelit on pelattu mielisairaalassa.

Korttipelikirjastani löytyy myös kahden hengen pelejä sekä edellä mainitsemani othellon perusstrategia. Othello löytyy kirjastani nimellä reversi, jolla peliä kutsutaan silloin kun ei haluta käyttää trademarkattua nimeä. https://fiktio.wdfiles.com/local--files ... dgames.pdf
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 2141Viesti Quirinea »

Backgammon-laudalla voi pelata myös tawli'ta (variantti; nyt en muista miten eroavat toisistaan). Šakkilaudalla ja nappuloilla tammea. Muinaisegyptiläinen senet on kahden hengen lautapeli.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2144Viesti Southpaw »

Näin alkuun voin itse suositella Smart10 kahdestaan pelattavaksi. Peliä voi pelata max. 4 ihmisen kesken tai jos pelaajia on useampi niin voi pelata tiimeissä, mutta myös kahdestaan se on oikein viihdyttävä triviapeli, etenkin kun kyse ei ole ihan perus trivial pursuitin kaltaisesta triviasta jossa kysytään vuosilukuja tai jotain muuta yhtä spesifiä jossa pitää tietää täsmälleen. Peliin on myös saatavilla lisäkorttipakkoja jos kysymykset loppuvat kesken tai alkavat toistaa itseään kun pakka on pelattu niin monta kertaa läpi.

Jos taas mennään perinteisempiin korttipeleihin joita pelataan ihan perus korttipakalla, itselläni nousee mieleen Caramba. (Sivuhuomautuksena, että en ole varma onko kyseessä pelin oikea nimi, mutta sillä nimellä se minulle aikanaan opetettiin. Pakka siis sekoitetaan ja pelaajien väliin asetetaan neljä korttia kuvapuoli ylöspäin. Loput kortit jaetaan neljän kortin pinoihin kummallekin pelaajalle niin, että molemmilla on yhtä monta pinoa, mutta nämä ovat kuvapuoli alas päin. Tavoitteena on keskellä olevien korttien avulla lajitella kortit pinoihin niin, että yhdessä pinossa on vaikkapa neljä seiskaa, yhdessä neljä kunkkua jne. siten, että yhdestä pinosta voi laittaa kortin keskellä olevaan korttiriviin ja ottaa korttirivistä jonkin toisen kortin pois annetun tilalle. Kun johonkin omista pinoista saa vaaditut neljä samaa korttia, käänetään pino kuvapuoli ylöspäin ja voittaja on se joka ensimmäisenä on saanut omat korttinsa kuvapuoli ylöspäin ja huutaa Caramba.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 2151Viesti Timli »

Ainakin omalla kokemuksella Carcassonne, Livingstone, King's Gate ja Triqueta toimivat hyvin kaksinkin. Taru Sormusten Herrrasta -lautapeli on vielä testaamatta, mutta se on yhdestä pelaajasta ylöspäin ja moninpelin idea on toimia yhdessä peliä vastaan, ei vastakkain, joten sekin voisi toimia.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
talvihaamu
Kauppalistojen rustaaja
Viesti:

Viesti: # 2152Viesti talvihaamu »

Sama tilanne: yleensä pelaamassa vain minä ja puolisoni.

Minä voin suositella Spinergyä. En edes muista, monelleko ihmiselle se oikeasti on, mutta ainakin sääntöjä venyttämällä sopii kahdelle hyvin, ja tarjoaa paljon hupia. Me olemme lisänneet sellaisen, että jos tilannekortti sallii, voi kohtauksen näytellä improvisoiden.

Korttipeleistä suosittelen ginirommia.
“Divine masculine” this, “divine feminine” that. I embrace the divine comedy. 🤡

Keskeneräiset:
Miero: 13 623 sanaa
Projekti M (Osuuskumman kilpaan): 21 449 sanaa
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 2247Viesti punnort »

Kirjoitetaan vielä siitä suurimmasta kahden hengen pelistä, eli go-pelistä. Kyseessä on ruutulaudalla pelattava peli, jossa ei ole tuurielementtiä. Siinä tarkoituksena on ympäröidä omilla pelinappuloilla pelilaudalta aluetta sekä vangita vastustajan nappuloita ympäröimällä ne omilla pelinappuloilla.

Go syntyi Kiinassa tuhansia vuosia sitten. Kiinalaiset itse arvioivat pelin iäksi 4000 vuotta, mutta kiinalaisilla on taipumus liioitella omien keksintöjensä ikää. Peli levisi jossain vaiheessa Japaniin ja Koreaan, ja pelin strategioita alettiin kehittää toden teolla Japanissa 1600-luvulla. Nykyään Kiinassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa on kaikissa omat ammattipelaajien organisaationsa, eli peliä on mahdollista opiskella elinikä oppimatta kaikkea.

Shakissa tekoälyt voittivat ihmiset jo viime vuosituhannella, mutta go eroaa shakista siinä, että go on strateginen peli siinä missä shakki taktinen, joten se on shakkia vaikeampi pala tekoälyille. Parhaat ihmispelaajat lyövä go-tekoäly kehitettiin vasta vuonna 2016.

Peliin sisään pääseminen ei tapahdu aivan niin, että lukee säännöt ja alkaa pelaamaan. Pelin harjoitteleminen aloitetaan sen yksinkertaistetulla muodolla atari-go:lla, jossa pelkästään yritetään vangita vastustajan nappuloita. Sitten kun tämä on hanskassa, jatketaan oikean go-pelin säännöillä, mutta virallista lautaa pienemmällä laudalla, ja vasta sen jälkeen siirrytään täysikokoiseen lautaan. Näin taktiikkojen perusteita opitaan järkevässä järjestyksessä, ja lisäksi atari-go:lla aloittaminen on siksi olennaista, että varsinaisen go-pelin pisteenlasku onnistuu vain sellaiselta henkilöltä, joka ymmärtää pelin taktiikkojen perusteet.

Peli muuttuu sitä mielenkiintoisemmaksi mitä paremmin sitä osaa pelata, ja tämän takia go soveltuukin parhaiten sellaisten pelaajien käsiin, jotka harrastavat go-peliä. Näin pelistä saa huomattavasti enemmän irti kuin satunnaisesta pelailusta.

Jos joku kiinnostui, suosittelen joko go-kerhoon menemistä tai itseopiskelua kirjan Lauri Paatero: Go - mikä se on? avulla. Go-kerhoja on Etelä-Suomen suurissa kaupungeissa, ja niissä aloittelijat otetaan avosylin vastaan, koska go:n pelaajilla on yleensä missio levittää pelin ilosanomaa.
RikuY
Harrastelija

Viesti: # 2256Viesti RikuY »

"Etelä-Suomen suurista kaupungeista" mainittakoon myös Jyväskylä, jossa toimii Tengen -niminen go-seura (ainakin oman käsitykseni mukaan - opiskelijakaupunkina täällä aina välillä jokin juttu ottaa tulta, saattaa leimahtaa hetkeksi, mutta jos aktiivit muuttavat muualle niin sitten homma voi hiipua).
Hahtuva
Aloittelija

Viesti: # 2266Viesti Hahtuva »

Jos sanapeleistä pidätte, suosittelisin bananagramsia! Pelistä on olemassa ihan kahden hengen versio, ja tavallinenkin toimii hyvin kahdella, kunhan vähän pidemmät kierrokset eivät haittaa.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2403Viesti Ael »

Kiitos kaikista suosituksista! Täytyy lähteä kokeilemaan, mutta lisää saa aina ehdottaa ja jos joku muukin etsii itselleen pelejä, niin ehdottomasti saa tulla kyselemään tarkemmillakin spekseillä kahden hengen pelejä tänne samaan ketjuun.
Vastaa Viestiin