Kirjoituskilpailuista höpinää
Valvoja: haikailutaide
Kirjoituskilpailuista höpinää
Ajattelin nyt laittaa pystyyn tällaisenkin ketjun, jossa saa vapaasti pulista tarjolla olevista kirjoituskilpailuista. Ylläpito ei kokoa minkäänlaista yleistä listaa näistä, mutta Mainontaan saa lähettää kirjoituskilpailuja. Kirjoittaminen.fi myös ylläpitää jonkinlaista listausta. Tänne saa minun puolestani myös huudella väliin kilpailuja, mutta ajattelin, että pysytään enemmän aiheeseen liittyvässä pulinassa.
Re: Kirjoituskilpailuista höpinää
Osuuskumman fantasiaromaani-kirjoituskilpailu herätti kiinnostusta ja pientä keskustelunpoikasta Discordin puolella. Itseänikin vähän himottaisi lähteä yrittämään, mutta kun oikeastaan olen juuri päässyt niin hyvään brainstormaus-tahtiin tuon dystopiani kanssa... Vähän ehkä kiirekin tulisi tuon fantasiakirjan kanssa. En kyllä yhtään tiedä. Toisaalta jos ei edes yritä, voi vain hävitä.
Planeetta Kustannuksen "Yllätä meidät" -kirjoituskilpailu on harvinaisen huonosti infottu. Ei tietoa, pitääkö sähköpostissa antaa tarkemmat yhteystiedot vai mennäänkö pelkällä sähköpostiosoitteella. Ei myöskään kerrota, saako osallistua useammalla tekstillä. Onko joku osallistunut?
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Tuon Osuuskumman kanssa on vähän tuskailua, kun pelkään menevän liikaa nuorten tai YA-kirjallisuudeksi. Sinänsä alan jo lämmetä tälle uudelle projektille. Alkuun oli vaikeampaa, kun vaihdoin dystopiastani fantasiaan niin äkkipikaisesti.
Onko muita, jotka haaveilevat osallistumisesta? Miten teillä on lähtenyt menemään projektit? (Enkä nyt kalastele yksityiskohtia tarinoistanne vaan ihan vain saa tulla pulisemaan siitä kirjoitusprosessista ja prosessin etenemisestä ja omista tunnoista, onnistumisista ja haasteista. )
Onko muita, jotka haaveilevat osallistumisesta? Miten teillä on lähtenyt menemään projektit? (Enkä nyt kalastele yksityiskohtia tarinoistanne vaan ihan vain saa tulla pulisemaan siitä kirjoitusprosessista ja prosessin etenemisestä ja omista tunnoista, onnistumisista ja haasteista. )
Toivottavasti tämä järjestyi!Timli kirjoitti: ↑14 Maalis 2024 10:03 Planeetta Kustannuksen "Yllätä meidät" -kirjoituskilpailu on harvinaisen huonosti infottu. Ei tietoa, pitääkö sähköpostissa antaa tarkemmat yhteystiedot vai mennäänkö pelkällä sähköpostiosoitteella. Ei myöskään kerrota, saako osallistua useammalla tekstillä. Onko joku osallistunut?
Mä vähän tässä mietin,mutta kun pitäisi olla korkea fantasiaa. Onko tuo mun tarina tarpeeksi fantasiaa, vai onko siinä liikaa romanssia mukana? Olihan siinä että muita genrejä saa olla mukana, kunhan sen tekstin tunnistaa fantasiaksi. No, eipä siinä mitään menetä jos kokeilee. Kun tuo nyt kuitenkin ON fantasiaa, ei kyllä välttämättä korkeaa fantasiaa... Niin. En siis tiedä mitä tästä nyt ajatella :D Kiinnostaa kuitenkin osallistuminen.Ael kirjoitti: ↑17 Maalis 2024 15:36 Tuon Osuuskumman kanssa on vähän tuskailua, kun pelkään menevän liikaa nuorten tai YA-kirjallisuudeksi. Sinänsä alan jo lämmetä tälle uudelle projektille. Alkuun oli vaikeampaa, kun vaihdoin dystopiastani fantasiaan niin äkkipikaisesti.
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
Joulukalenteritarina 6936
Minä ajattelin niin, että kunhan tarina sijoittuu fiktiiviseen maailmaan, jossa on yliluonnollisia voimia niin se on tarpeeksi korkeaa fantasiaa. Sen jälkeen taitaa olla ehkä vapaat kädet eli saa olla romanssia, kauhua, mysteeriä jne. Mutta en tiedä kummemmin, kunhan tulkitsen tuota kisatekstiä. :DSaarnetar kirjoitti: ↑17 Maalis 2024 16:07 Mä vähän tässä mietin,mutta kun pitäisi olla korkea fantasiaa. Onko tuo mun tarina tarpeeksi fantasiaa, vai onko siinä liikaa romanssia mukana? Olihan siinä että muita genrejä saa olla mukana, kunhan sen tekstin tunnistaa fantasiaksi. No, eipä siinä mitään menetä jos kokeilee. Kun tuo nyt kuitenkin ON fantasiaa, ei kyllä välttämättä korkeaa fantasiaa... Niin. En siis tiedä mitä tästä nyt ajatella :D Kiinnostaa kuitenkin osallistuminen.
Tuo Osuuskumman kirjoituskilpailu on houkutellut myös minua, mutta veikkaan, että tekstini kallistuu liikaa nuortenkirjallisuuden puolelle. Pelkään myös, että kirjoittamani fantasia ei ole tarpeeksi korkeaa fantasiaa. Idealaatikossa olisi toinen projekti, joka voisi sopia tähän, mutta en usko, että saan siitä kirjoitettua tarpeeksi hiottua tekstiä deadlineen mennessä.
Minusta tuntuu kanssa, että vaikka melkein kaikki tarinani ovat fantasiaa, mikään niistä ei ole riittävän korkeaa tähän kirjoituskilpailuun.
Osuuskumman kilpailu kiinnostaa itseäkin, mutta mietityttää silti, että onkohan tuo sittenkään korkeaa fantasiaa ja varmasti suunnattuna oikealle ikäryhmälle.
TYÖN ALLA OLEVAT TEKSTIT
Taivaan valtiatar
Lasilintu
Kristallituli
Kadotetut muistot (Fini)
Castellac (Fini)
Jäätuulet puhaltavat luoteeseen (Fini)
Taivaan valtiatar
Lasilintu
Kristallituli
Kadotetut muistot (Fini)
Castellac (Fini)
Jäätuulet puhaltavat luoteeseen (Fini)
Kyllähän tuo Osuuskumman kilpailu minunkin kiinnostukseni herätti. Minulla on yksi fantasiatekstin ensiversio, josta ehkä saisi työstettyä korkeaa fantasiaa. (En kyllä tiedä tulisiko tarpeeksi korkeaa.) Sen editointia olen jo vähän aloitellut, se oli työlistalla muutenkin. Todennäköisesti tämä kyllä kaatuu siihen että aika loppuu kesken, työstettävää vaan on liikaa.
M.A.R.R.A.S.: 642/3000 minuuttia -- 100x100: 16/100 raapaletta
Minullakin on Osuuskumman kilpailuun teksti tekeillä. Saa nähdä, ehdinkö saada sen riittävän pitkälle kilpailua ajatellen, kun olen vähän hitaanpuoleisesti sitä edistänyt :D
Minäkin olen edistynyt hitaammin kuin ajattelin. Ensimmäinen idea tuntui siltä, että sitä olisi ollut helpompi markkinoida. Mutta se vaan ei lähtenyt kirjoittaessa ja yksityiskohtaisemmin suunnitellessa käyntiin, tuntui liian vaikealta tähän hetkeen. Päädyin siis kuun alussa suunnittelemaan jotain ihan uutta. Tässä vaiheessa suunnitelma alkaa olla melkoisen valmis ja pitäisi lähteä kirjoittamaan. Huomaa, kuinka aika alkaa huveta. Vähän alkaa stressata. Myös tulee taas epävarmuudet peliin - onko tämä suunnitelma tarpeeksi hyvä ja omaperäinen? Mutta yhä lupaan itselleni, että tämä on enemmänkin kokeilu - ihan vain haluan testata, kun joutuu määrätietoisemmin tiettyyn deadlineen mennessä työstämään tekstiä hieman ohjeistuksen mukaisesti. En ole sillain vakavissaan kilpailemassa voitosta, rahoista tai sopimuksesta, vaikka olisihan ne hienoja.
Kannustan kyllä muitakin edes yrittämään! Jos omaan aikatauluun mahtuu, niin ei luultavasti häviä mitään, vaikka vain yrittäisi aloittaa ja jopa lähettäisi jonkinlaisen tekstin, vaikka tarkka genre tai kohderyhmä vähän mietityttäisi.
Kannustan kyllä muitakin edes yrittämään! Jos omaan aikatauluun mahtuu, niin ei luultavasti häviä mitään, vaikka vain yrittäisi aloittaa ja jopa lähettäisi jonkinlaisen tekstin, vaikka tarkka genre tai kohderyhmä vähän mietityttäisi.
Mua kiinnostaa tällä hetkellä uskoakseni suhteellisen matalankynnyksen kilpailu, jonka järjestää Suomen harmaahirvikoirajärjestö. Aihe on vapaa, kunhan se liittyy järjestön rotuihin (esim. jämtlanninpystykorva, jollainen meillä asustaa). Ideakin ja inspiraation lähde olisi, mutta kirjoittaminen takkuaa pahasti, vaikka tavallaan hauskaa olisi lähteä tuota kilpailua kokeilemaan (aikaakin olisi marraskuun loppuun 2024). Kilpailu on siis vain jäsenille. Toinen, mikä kiinnostaa, on Reuna Kustannuksen Hautausmaa-kilpailu ja ei kai se mitään maksaisi kuin vaivaa yrittää editoida yhtä novelliaan Porttiin, mutta en usko sen mahdollisuuksiin. Osuuskumman kilpailussa kävi niin, että luovuin leikistä heti alussa, mutta sen teema ("aikuisten korkea fantasia") avasi valtavan lukon eräästä historiallisesta käsiksestä (paranormaalilla romantiikalla), että se maailma ja tarina toimisikin parhaiten fantasiana. Sitten tuli toki kesä, eikä kirjoittamiseen jäänyt aikaa tai ollut oikein ajatustakaan, mutta ainakin nyt tiedän mitä haluan tuolta käsikseltä. Puhuin tuolla rutiinitopicissa, että olisihan se ihanaa rutinoitua ja jokin tällainen määräajan sisältävä projekti antaisi edes vähän ehkä motivaatiota. Tai sitten ei...
"I wish I could stay in this moment forever.
But then it wouldn't be a moment."
Lähdin kirjoittamaan novellia Novaa varten. Saa nähdä tuleeko tästä mitään, vaikka olenkin tykännyt siitä, mitä olen tähän mennessä kirjoittanut. Aikaakin on hyvin, niin on sitten mahdollista fiksailla tekstiä tarpeen tullen. Miellän Novan myös aika matalaan kynnyksen kilpailuksi, joten ei tässä osallistumalla mitään menetäkään.