Roolipelaaminen (tekstipohjainen)

Vaikka kirjoittaminen onkin kivaa, monella meistä on varmasti muitakin harrastuksia. Tällä alueella voi siis aloittaa ketjuja muista harrastuksista, kuten vaikkapa neulomisesta ja timanttimaalauksista, jotka tätä kirjoittaessani ovat monen yhteisön jäsenen mielenkiinnon kohteiden kärkipäässä.
talvihaamu
Kauppalistojen rustaaja
Viesti:

Roolipelaaminen (tekstipohjainen)

Viesti: # 2043Viesti talvihaamu »

Korostus ”tekstipohjainen” siksi, että en tarkoita larppia enkä pöytäroolipelejä, vaan tekstipohjaista roolipelaamista, yhteistoiminnallista tarinankirjoittamista. Tekstipohjainen roolipeli eroaa huomattavasti larpista ja pöytäroolipeleistä, siksi rajaan tämän omaan ketjuunsa.

Onko täällä muita tällaisen kirjoittamisen harrastajia? Itse olen harrastanut vuodesta 2005, aina mielenterveyden pettäessä pitänyt taukoa, mutta aina tämän pariin palannut. Monta vuotta pelasin ulkomaisilla sivuilla englanniksi, marraskuussa 2022 siirryin suomalaisille foorumeille, ja nyt olen keskittänyt energiani yhdelle ainoalle, Vaurioihin (siellä olen nykyään nimimerkillä maagi).

Hahmonluonti foorumiroolipeliin on melkoisen erilainen prosessi kuin romaaniin. Myös juonikuviot ovat erilaisia, kun ne nousevat useiden ihmisten ideoista, eikä ole niin yksinäistä puuhaa.
“Divine masculine” this, “divine feminine” that. I embrace the divine comedy. 🤡

Keskeneräiset:
Miero: 13 623 sanaa
Projekti M (Osuuskumman kilpaan): 21 449 sanaa
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Re: Roolipelaaminen (tekstipohjainen)

Viesti: # 2044Viesti Southpaw »

Aikanaan 2003 tulin itse aloittaneeksi tämän harrastuksen. Silloin alkuvuosina tuli pelattua jos jonkinlaisissa foorumiropeissa alkaen Weed's Futuresta (Hopeanuoli ropet ja muut koiraropet oli suosittuja silloin aikanaan, ollapa vielä nuori) ja päättyen jos jonkinlaisiin fantasiamaailmoihin. Nykyisin kuitenkin pelaan lähinnä pienellä porukalla Naruto ropessa. Narutoa en ole katsonut aikoihin, mutta jotenkin hyvää peliä ei vain osaa lopettaakaan, koska erilaisten juonikuvioiden pelaaminen ja kirjoittaminen porukalla on niin hauskaa.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
talvihaamu
Kauppalistojen rustaaja
Viesti:

Viesti: # 2066Viesti talvihaamu »

Southpaw kirjoitti: 05 Maalis 2024 17:56 - - hyvää peliä ei vain osaa lopettaakaan, koska erilaisten juonikuvioiden pelaaminen ja kirjoittaminen porukalla on niin hauskaa.
Ropetukset ”kasvavat yli” alkuperäisestä inspiraatiostaan ihanan helposti. Minä olin vuosia eräällä englanninkielisellä Potter-foorumilla. Tarusto kasvoi laajemmaksi kuin Pottereissa, ja kun hahmot teki jokainen itse, omien mielenkiintojensa mukaan, oli hurjan hienoa vaihtelua. Vaikka Potter-into laantuikin, jaksoin vielä pitkään foorumilla olla.

Tämän jaarittelun tarkoitus oli siis sanoa, että tuttua, ymmärrän äärimmäisen hyvin, että Naruto-pelissä jatkat. 😄

Keskeneräiset:
Keiju
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 2105Viesti Keiju »

Täällä yksi. Erilaisia foorumipelejä tullut pelattua. Aktiivisemmin nyt yhdellä sekä kaverin kanssa kahdenkeskisellä foorumilla. Tuo mukavaa vaihtelua muuhun kirjoittamiseen. Hahmoja ollut mukava luoda ja saanut ihan hyviäkin ideoita, mielenkiintoisia sellaisia myös.
TYÖN ALLA OLEVAT TEKSTIT

Taivaan valtiatar
Lasilintu
Kristallituli
Kadotetut muistot (Fini)
Castellac (Fini)
Jäätuulet puhaltavat luoteeseen (Fini)
Hahtuva
Aloittelija

Viesti: # 2286Viesti Hahtuva »

Entinen harrastaja täällä! Tai no entinen ja entinen. Taukoa on tullut, mutta aivan varmasti taas jossain kohtaa eksyn jollekin foorumille. Itse löysin kirjoittamisen juuri roolipelien kautta. Joskus ala-asteikäisenä hurahdin soturikissaroolipeleihin, joiden parissa tuli vietettyä aivan liian paljon aikaa. Kissoista siirryin vähitellen ihmisiin, fantasiaan ja vaikka mihin, mutta viime vuosina olen oikeastaan keskittynyt vain omiin teksteihin. Osittain syynä oli varmaan jatkuva kiire ja ajanpuute, osittain kuolevat foorumit. Kun suurin osa porukasta oli nuorta, paikat lahosi helposti elämäntilanteiden muuttuessa. Sen verran kyllä kaipaan yhä kunnon foorumipelejä, että veikkaisin vielä niiden pariin palaavani.
talvihaamu
Kauppalistojen rustaaja
Viesti:

Viesti: # 2287Viesti talvihaamu »

Keiju kirjoitti: 07 Maalis 2024 14:20 Täällä yksi. Erilaisia foorumipelejä tullut pelattua. Aktiivisemmin nyt yhdellä sekä kaverin kanssa kahdenkeskisellä foorumilla. Tuo mukavaa vaihtelua muuhun kirjoittamiseen. Hahmoja ollut mukava luoda ja saanut ihan hyviäkin ideoita, mielenkiintoisia sellaisia myös.
Luettuani tämän päätin pistää itse mulle ja puolisolle oman foorumin pystyyn. Yhteiskirjoittamisessa on kyllä sitä jotakin!
Hahtuva kirjoitti: 14 Maalis 2024 11:48 Kun suurin osa porukasta oli nuorta, paikat lahosi helposti elämäntilanteiden muuttuessa. Sen verran kyllä kaipaan yhä kunnon foorumipelejä, että veikkaisin vielä niiden pariin palaavani.
Joo, tämä on todella ollut ongelma. Tuossa aloitusviestissäni linkkaamallani foorumilla taitaa pelaajien keski-ikä olla kolmenkympin yläpuolella, ja foorumi on pian kuusivuotias. Lyhytikäisiäkin foorumeita toki on, valitettavasti, mutta niin se taitaa olla kaiken verkkoon laitettavan suhteen, että ”heikot sortuvat elon tiellä”.

Keskeneräiset:
Haruka
Aloittelija

Viesti: # 2589Viesti Haruka »

Täältä löytyisi yksi, jolla oli toisen kumppanin kanssa tänään puhetta, jos alettaisiin kirjoittaa K18-tekstiroolipeliä Shanmelin kuvitteellisesta kaupungista Irlannissa ja sen asukkaista, etenkin niistä puolimaagisista hahmoista.
mooglepaddy
Aloittelija
Sanamäärä: 4524/34833

Viesti: # 5624Viesti mooglepaddy »

Harrastin itse varsinkin yläaste- ja lukioiässä foorumiropeja, mutta se harrastus harmillisesti kuoli samaan aikaan yhden ropen laitettua lapun luukulle. Olin käyttänyt siellä hahmoihin niin paljon aikaa ja ystävystynyt muiden pelaajien kanssa, että ylläpitäjien päätettyä lopettaa tuntui siltä, että sielusta kuoli jotain. Yritin kyllä parilla kavereiden ropefoorumeilla jatkaa, mutta niillä oli niin paljon hiljaisempaa ja vähemmän porukkaa, ja tuntui raskaalta aloittaa ihan tyhjästä uudessa paikassa, että ropehommat tuli kuopattua. Se oli kyllä tärkeä osa elämää ja varmasti myös edesauttanut kirjoittamista, hahmojen luomista ja niin edelleen. Niissä hommissa tuli myös opittua vahvasti foorumikulttuuriin, ja olen itse asiassa oikein tyytyväinen siihen, että me nykyään puuhataan wanhalla kunnon foorumilla. :D
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 5626Viesti Quirinea »

Tarkoitat siis tässä nimenomaan nettiroolipeliä, et yhteistä tarinankirjoittamista? Koska nekin ovat kaksi eri asiaa. Näitä yhteiskertomuksia on tässäkin porukassa ja sen edeltäjässä ollut satunnaisesti.

Tuolla on edelleen yksi yritelmä kesken. Tuo tyyppi jossa jatketaan hyvin lyhyinä pätkinä taitaa helposti väsähtää, mutta paremmin voi mennä sellainen jossa kirjoitetaan vähän pitempiä jaksoja kerrallaan ja mahdollisesti vielä niin että kukin ottaa tietyn hahmojen tai hahmon näkökulman.

Eri asia kuitenkin siis kuin tuo nettiroolipeli, missä jokaisella on varta vasten luotu hahmo ja pelillä pelimestaaja.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Vastaa Viestiin