Leipominen

Vaikka kirjoittaminen onkin kivaa, monella meistä on varmasti muitakin harrastuksia. Tällä alueella voi siis aloittaa ketjuja muista harrastuksista, kuten vaikkapa neulomisesta ja timanttimaalauksista, jotka tätä kirjoittaessani ovat monen yhteisön jäsenen mielenkiinnon kohteiden kärkipäässä.
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Leipominen

Viesti: # 219Viesti Quirinea »

Tässä joulun lähestyessä tulevat mieleen joululeivonnaiset. Mitä pitää olla, että joulu tulisi?

Minulla on kolme asiaa (joihin pitää alkaa suhtautua ajoissa):
  • Englantilainen hedelmäkakku on jo valmiina
  • pipareita tietenkin, oma muunnelma reseptistä
  • ja myös saksalaisia piparkakkuja, joissa on kanelia ja mantelilastuja
Tortut ja pullat sitten lähempänä joulua. Ja se toinen piparitaikina josta rakennetaan jouluseimi (hahmot ovat valmiina) ja mahdollisesti isoja koristeltuja.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Hahtuva
Aloittelija

Re: Leipominen

Viesti: # 228Viesti Hahtuva »

Myös täällä päässä leipominen kuuluu ehdottomasti jouluun! Oma kolmen kohdan listani näyttää suurin piirtein tältä:
  • Joulutortut. Näitä syödään koko joulukuu!
  • Piparit + piparkakkutalo
  • Perinteinen maustekakku. Aikanaan väkersin näitä kaiken maailman myyjäisiin, ja nyt ei ole enää mulla joulua ilman maustekakkua
Viime vuonna tein myös fudgea, jota ajattelin kokeilla tänäkin vuonna. Taatelikakkua en leivo itse, mutta kyllä sitäkin nyt ainakin kerran jouluna tulee saada.
Nemja
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 234Viesti Nemja »

Kyllähän jouluun kuuluu tiettyjä asioita joita ei muina vuodenaikoina näy.
  • joulutortut, ekat on jo tehty ja melkein syötykin
  • lusikkaleivät, näitä teen perinteisesti sukulaisille lahjaksi
  • "maitojauhekarkit", resepti joka on perua lapsuuskodista
Lisäksi saatan tehdä valmistaikinasta pipareita tai piparitalon. Tosin joitakin vuosia sitten kokeilin piparitalon sijasta suklaalevyistä tehtyä taloa, ja totesin että se on enemmän minun makuuni. Myös sokerittomia, mantelirouheella koristeltuja "Kaarle XV:n rinkeleitä" saattaa olla leivontalistalla.
M.A.R.R.A.S.: 642/3000 minuuttia -- 100x100: 16/100 raapaletta
Surku
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 292Viesti Surku »

Me leivotaan "vaan" joulutorttuja ja pipareita. Niistäkin ensimmäiset valmistaikinasta ja toiset mummolassa eli taikinaa ei tehdä itse. Joulun jälkeen on tosin yhdet synttärit eli jonkinlainen synttärikakku voisi olla aiheellista tehdä. Pohdin vähän juustokakkua, mutta on vielä mietintäasteella.
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 306Viesti Quirinea »

Juustokakku on namia! (tekisin useammin jos huushollissa olisi muitakin jotka ymmärtävät juustokakun päälle...)
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Tinka
Aloittelija

Viesti: # 310Viesti Tinka »

Mun joulu ei tuu, jos ei ole taatelikakkua ja itsetehtyjä pasteijoita. Lupauduin tänä vuonna tekemään ainakin taatelikakun, pitää vielä äidiltä kysellä että onko muuta, mitä se haluaa, että tekisin jouluksi, kun joulu ollaan taas äidin luona.
-Weirdo-
HölöPöllö
Harrastelija

Viesti: # 344Viesti HölöPöllö »

Mun bravuuri leipomisessa on juurikin taatelikakku. Mutta täytyy myöntää että pidän enemmän siitä taikinasta kuin itse valmiista kakusta :grin: :lol: Mä rakasta leipomista, mutta en voi toteuttaa itseäni sillä "alalla" kuin oikeastaan jouluna, koska lapsuuden perheessä ei enää leivota pahemmin, faijan diabeteksen takia. Jos elämä ei olisi, olisin opiskellut kondiittoriksi, mutta ikävä kyllä, elämä on, joten olen vain lähihoitaja.
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
JokkeJoel
Aloittelija

Viesti: # 502Viesti JokkeJoel »

Mä ajattelin tänä vuonna ruotsalaisen kaverini innoittamana leipoa ensimmäistä kertaa Lucia-pullia ("lussekatter"). Ne ei oikeastaan edes näytä kauhean erikoisilta tai hyviltä, mutta, no, koitetaan.
Vastaa Viestiin