Hahmojen piirtäminen / luominen tekoälyllä

Tämän alueen alla käyttäjät voivat keskustella kaikesta tekniikkaan ja tekoälyihin liittyvästä, liittyi se sitten kirjoittamiseen tai ei. Tällä alueella on myös sallittua pyytää apua foorumin käyttöön liittymättömien teknisten ongelmien kanssa, jos jotain ongelmaa ei kykene ratkaisemaan itse.
ylireija
Kauppalistojen rustaaja

Hahmojen piirtäminen / luominen tekoälyllä

Viesti: # 2524Viesti ylireija »

Oletteko piirtäneet (tiedän, että eräs haikailutaide ainakin on:-D <3) kuvia omista tarinoidenne hahmoista? Minulla ei ole piirtämiseen suurta intohimoa, mutta pelleilin huvikseni eräänä iltana ja loin tekoälyllä (tiedän, että AI:sta saatetaan olla montaakin mieltä) kasvokuvan päähenkilöstäni. AI, miten oli lystiä!
Mielenkiintoista olisi myös kuulla, mitä mieltä olette tekoälyllä luoduista kuvista ihan vaikka jo eettiseltä kannalta.
Käytättekö tekoälyä apuna ylipäänsä kun luotte hahmoa, tai piirrättekö hahmotelmia?

Älkää pliis kivittäkö, en tiedä miten herkkä aihe tää on kenellekin !
AI on kuitenkin varmaan tullut jäädäkseen.
Miksu
Harrastelija

Re: Hahmojen piirtäminen / luominen tekoälyllä

Viesti: # 2526Viesti Miksu »

En säännöllisesti piirrä tai harrasta kuvataiteita, mutta omia hahmoja on tullut silloin tällöin piirreltyä/luonnosteltua paperille. Harvoin lopputulos on sitä mitä mieleni silmässä näin, koska en oikein jaksa panostaa harjoitteluun hahmojen piirtämisen ulkopuolella. Piirtämisinto on sellainen mikä tulee ja menee; tykkään enemmän kirjoittaa.

Käytin myös muutamaa eri tekoälyä hahmokuvien ja kansikuvien luomiseen silloin kun ensimmäisiä kertoja kyseisistä työkaluista kuulin enkä vielä ollut tietoinen tai hoksannut ajatella niiden eettisiä puolia. Olihan se ihanaa saada muistiinpanojensa lomaan hahmojen kasvokuvia. Uutuudenviehätyksen haihduttua sitä kuitenkin huomasi, että kuvissa oli aina vähän jotain outoa tai pikkuvirheitä. Promptia saattoi värkätä kymmenen kertaa ilman, että täydellistä tulosta syntyi. Enää en ole tekoälykuvia luonut tai käyttänyt, ennen kaikkea eettisten kysymysten takia.

Nyttemmin olen haaveillut, että voisin ja raaskisin joskus budjetoida kunnolla rahaa maksaakseni kaikkien rakkaimpien hahmojeni piirtämisestä ihmistaiteilijoille. Helpompi kuvailla haluamansa asiat oikealle ihmiselle kuin tekoälylle, ja lopputuloksesta tietää että siinä on oikeasti jonkun tulkinta juuri minun hahmostani.
Vaihdoin nimimerkkiä! Hirmu -> Miksu

haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 2527Viesti haikailutaide »

Niin, no, itse voin nyt mainittuna sanoa että pidin erittäin tärkeänä saada tänne foorumille keskustelun ohjesääntöihin sen, että AI-tuotteita ei sinänsä julkaistaisi täällä. Ei kuvia eikä kirjoituksia.
Se ei ole mielestäni luovien alojen taiteilijoille reilua, oli kyse visuaalisesta tai tekstimuotoisesta tekoälyn generoinnista.

AI on teoriassa ihan käytettävissä oleva työkalu kuvataiteellisessa prosessissa. Parhaimmillaanhan se olisi vain filtteri, joka jonkin algoritmin pohjalta auttaa havainnollistamaan ideaa - esimerkiksi sulauttamaan kaksi olemassaolevaa kuvaa yhteen, tai pelkistämään monimutkaisen työn vaikkapa viivapiirrokseksi. Tämähän olisi esim. konseptitaiteilijalle kätevä oikopolku ns. photobashingiin (= valokuvien yhdistelemiseen piirrettyyn työhön) tai kelle tahansa ääriviivatöihin valopöydän asemesta.
Alkuun olin ihan innoissani jopa itsekin, hetken AI-kuvageneraattorit oli ihan hauskoja.
Jos niiden poolit olisi kerätty vaan vaikka creative commons -klassikkomaalausten pohjalta, ja värkkejä käytettäisiin vain omiin huvituksiin, kaikki olisi mun puolesta ok.

Tämä teoreettinen AI ei kuitenkaan ole sitä, mitä tää meidän todellinen tilanne on nyt.
Tämän hetken kuvageneraattori-AI on aika häpeilemätöntä ja säälimätöntä kuvataiteen luvatonta hyödyntämistä content farm -tyyppisiin kaupallisiin ja jopa disinformatiivisiin tarkoituksiin. Esim. historiallisia ja luontokuvia on parissa vuodessa alkanut olla aivan mahdotonta googlata ilman, että vastaan tulee tekoälyn hallusinoimaa tavaraa, jota postataan nettiin totena. Samoin ns. taidehistoriallisia huijauspostauksia kiertää jo sen verran paljon, että meillä saattaa vuoden päästä olla jo ihan uusi hatusta vedetty kaanon esim. romantiikan ajan taiteelle.

Sen lisäksi, että oikeat nimekkäät kuvittajat alkaa menettää töitä, kun heidän teoksiaan löytyy AI-kannoista niin paljon, että vaikka edesmenneen kuvittaja Kim Jung-Gin teokset imettiin saman tien tekoälypooleihin; lieveilmiöinä mielestäni myös nettikeskustelu siitä, miten "helppoa" ja siten arvotonta ja hyödytöntä kaikenlainen kuvataiteen tekeminen on, on räjähtänyt käsistä.
Ainahan sellaista on ollut, youtube on täynnä nightmare fuelia ihmisten kertomista tilaustyöprosesseista, joissa monen vuorokauden edestä työtä halutaan maksaa pelkillä napeilla ja narunpätkillä.
Mutta se on pahentunut parissa vuodessa valtavasti.

Anyway.

Parantumattomana harrastajapiirtäjänä ja sarjisten ja animaation fanina sanon, että piirtämisen riemu on tekemisessä ja oppimisessa ja omien teosten työstämisessä, ei paina-klikkaa-tulosta-tuloksessa. Piirtäjänä ei ikinä ole sen valmiimpi kuin kirjoittajanakaan, se on se juju. Aina löytää uutta opittavaa, uusia onnistumisia.

Kouluttamattomana harrastajakuvittajana sanon, että jos teillä ikinä on tarvetta töille, joita aiotte julkaista jossain, ja jostain syystä ette itse näe vaivan arvoiseksi niitä tehdä, niin arvostakaa silti jonkun toisen näkemää vaivaa ja tilatkaa kuvitus joltakulta, joka niitä tekee.
Laitoin itsekin tänä keväänä polkuhintaiset 60e syrjään, kun eräs taiteilija, jonka töistä pidän, avasi tilaustöitä muutaman kappaleen verran. Odotan innolla hänen versiotaan.

Ymmärrän kyllä hauskuuden omaan talteen, ja kuten sanoin, itsekin rämppäsin generaattoreita uutuudenviehätyksen lumoissa pari vuotta sitten.

Tiedän olevani tässä keskustelussa ilonpilaajien puolella, "koska osaan jo piirtää ja se on epäreilua" tai mikä se viimeisin argumentti kullakin viikolla on.
Mutta vaikka AI on jo täällä, sitä ei onneksi ole kovin monessa tilanteessa kenenkään ihan pakko yleensä käyttää.
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 2528Viesti Quirinea »

Minä muutama vuosi sitten yritin tehdä pariin työhöni kansikuvaa, ja en kyllä ollut tyytyväinen siihen mitä silloin sain (teknisestihän ne ovat tainneet parantua, mutta sitä mukaa eettiset ongelmat lisääntyneet).

Olen surkea piirtäjä, ja ainoa kerta kun olen tehnyt kansikuvan olen tehnyt sen valokuvista kuvankäsittelyllä [Gimp] (siihen lopputulokseen olin aika tyytyväinen: nuotionpohjan päälle reunasta palanut pahvinpala). Hahmoja en ole koskaan yrittänyt. Ne tekoälyjutut olivat "Linnake vuoristossa" ja "miekka kivessä" ja kummastakaan en saanut yhtään sitä mitä halusin...
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2530Viesti Southpaw »

Joitakin roolipelihahmoja on vuosien saatossa tullut piirrettyä, sillä niin paljon kuin rakastankin omia originaalihahmojani, rakastan roolipelihahmojani jopa vielä enemmän. Ne on mulle vähän kuin suosikkilapsia tai jotain, sillä niiden parissa on tullut vietettyä niin paljon enemmän aikaa kuin romaanieni orginaalihahmojen kanssa. Jokaista en nyt jaksa erikseen linkata, mutta deviantArt profiilistani löytää kaikki tähän asti piirtämäni kuvat joko omista tai muiden hahmoista. (Jos nyt nimeltä pitää kuitenkin nostaa esiin niin kuvat Kagerosta ja nuoresta Tingasta on ne mihin tällä hetkellä olen eniten tyytyväinen.) Muutamana vuonna olen osallistunut Heinäkuun kirjoitushaasteen sijaan ArtFightiin jossa perusidea on taistella joukkoueittain toisiaan vastaan piirtämällä vastajoukkueen hahmoja ja vastaavasti saa sitten piirroksia omista hahmoista takaisin.

Piirtäminen on mulla kuitenkin hyvin kausittaista, eli joskus voi mennä montakin vuotta niin, ettei vain huvita eikä kiinnosta piirtää lainkaan, vaikka päässä olisikin selkeä kuva ja käsitys hahmosta. Sitten taas voi tulla joku parin viikon mittainen purskahdus jolloin kirjoittamisen sijaan en muuta teekkään kuin piirrä. En siis ole lähelläkään sitä tasoa mitä moni tämän yhteisön piirtäjistä on ja salaa toivon, että vuorokaudessa olisi enemmän tunteja ja inspiraatiota useammin, jotta omatkin taidot jonain päivänä kehittyisivät samalle tasolle. (Elämä olisi ihanaa jos osaisi piirtää Legend of Korran piirrosjäljen kaltaista settiä.)

Mitä tulee kuitenkin AI-taiteeseen, näen siinä puolensa ja puolensa. En missään nimessä siis kannata nykyistä suuntausta, että oikeilta artisteilta viedään sekin vähä mitä he ovat tähän asti tienanneet sillä, että nyt kuka vaan voi tehdä AI:n avulla ammattimaista jälkeä muistuttavia jäljennöksiä ja myydä niitä sitten omina tuotoksinaan. Mutta samaan aikaan kuitenkin näen, että jos AI:n käytön säännöt vaan saataisiin reiluksi ja ihmisten asenteet muutettua siihen suuntaan, että se on työkalu eikä tehtaan liukuhihna ja niitä opetettaisiin vain materiaalilla jonka käyttöön on saatu lupa, se voisi olla oikeissa käsissä hyvä lisä kenen tahansa artistin työkalupakkiin.

Piirtämisen tapauksessa se voisi esimerkiksi toimia juurikin kahden kuvan sulauttamisena yhteen tai vaikka työstövaiheessa jos ei ole ihan varma millaisella värimaailmalla jokin kuva olisi hyvä, voisi antaa komentoja joilla AI tekisi annetusta kuvasta läjän eri värisiä versioita, joiden pohjalta voisi sitten verrata värejä ja päättää mitä haluaa käyttää. Tyyliin "Näytä tästä kuvasta versio jossa hahmolla on turkoosi mekko ja versio jossa hahmolla on ruusunpunainen mekko" tms. Tai vastaavasti tekstin tapauksessa jos AI kehittyy tarpeeksi, se voisi auttaa vaikka nimien etsinnässä ja muussa taustatyöskentelyssä. "Etsi kaikki naisen nimet jotka tarkoittavat asiaa X" ja saisit listan nimiä ilman että itse tarvitsee googlettaa ja selata sivuja toisensa perään. Semmoinen joka-paikan höylä ja assistentti :roll: Nykyisellään olen kuitenkin itse käyttänyt AI:ta ainoastaan ruokaideoiden suhteen sellaisilla "Muodosta viikon ruokalista jossa syödään yhtenä päivänä kalaa" tms.

Mutta koska emme kuitenkaan elä tuon kaltaisessa ihannemaailmassa, arvostan lähtökohtaisesti eniten jos sitä ei ole käytetty lainkaan. Itse tehdyssä on aina tunnetta ja sitä tiettyä orgaanista fiilistä mukana, jopa siinä tapauksessa, että kyse on vain tikku-ukosta. Jos vain olisi rahaa niin tulisi tuettua useamminkin artisteja jotka voisi piirtää mulle kuvauksen pohjalta, mutta tähän asti mun taideostokset on rajoittuneet siihen, että ostin kerran kuvan Star Wars ropehahmostani Faesta kun turhauduin itse siihen, että en millään saanut sarvia piirrettyä järkevän näköisesti. Ja sen lisäksi tietenkin Twitch-kanavaltani löytyvät Morga örkkiä kuvaavat hymiöt on ostettu ihmisartistilta. Kunhan jonain päivänä kasvan isoksi ja minusta tulee miljonääri niin pitäisi siitäkin örkkihahmosta ostaa full-body kuva tai useampi. Vielä en ole alkanut Morgan tarinaa kirjoittaa kun nykyinenkin on kesken, mutta jostain syystä se on alkanut poikkeuksellisesti kohota "suosikkilasten" joukkoon vaikka ei olekaan ropehahmo :lol:
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 2531Viesti punnort »

Kuvitustekoälyihin en ota kantaa, kun en ole kuvataiteesta kiinnostunut, mutta omasta puolestani odotan innolla tekstintuotantotekoälyjen kehitystä siihen pisteeseen, että niitä voi vakavasti käyttää kentauritekniikalla kirjoittamiseen, eli siihen, että ihminen keskittyy ideoimaan tarinaa ja sen juonta ja jättää tekstintuotannon tekoälylle. Joulun aikaan kokeilinkin tätä ja sain jonkunlaisia tarinoita aikaiseksi, mutta jouduin toteamaan, että ainakin ChatGPT:n ilmaisversio on liian alkeellinen vakavaan työskentelyyn.

1800-luvulta lähtien teknologian kehitys on muuttanut joitain ammatteja vanhentuneiksi ja samalla luonut uusia ammatteja, ja tekoälyjen myötä sama kehitys jatkuu. Esimerkiksi ihmiset, joiden työnä oli kehrätä käsin nostivat aikoinaan aikamoisen metakan, kun alettiin ottaa heidän työnsä korvaavia kehruukoneita käyttöön. Itse uskoisin, että teosten tekninen tuottaminen tulee tekoälyjen myötä automatisoitumaan, ja taiteilijat keskittyvät ideoimaan uusia teoksia tekoälyjen tuotettaviksi. Esimerkiksi oman tyylin vaihtamisesta tulee aiempaa helpompaa, kun uuden tyylin vaatimaa tekniikkaa ei tarvitse opetella alusta pitäen. Mutta samalla haasteeksi nousee taito kuvata oma visio tekoälylle sillä tarkkuudella, että se tietää, mitä siltä tarkalleen ottaen odotetaan.
ylireija
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2535Viesti ylireija »

Vau, kiitos kaikille tosi mielenkiintoisista vastauksista!
Olen itse sen kannalla, ettei tekoälyn luomia teoksia saisi käyttää tarkoituksessa, jossa henkilö hyötyy jollakin tapaa siitä, oli se sitten rahallista taikka statuksen nostatusta yms.
Aihe alkoi itseasiassa kiinnostaa vielä enemmän, sillä osallistuin erääseen kansainväliseen projektikilpailuun, jossa osallistuijat jaettiin kuuden hengen ryhmiin. Ryhmien piti tehdä itselleen logo, eikä kukaan oikeasti, kukaan ryhmässäni edes ottanut kuuleviin korviinsa, että logo olisi piirretty itse TAI, että olisi edes mainittu lähteissä, mitä tekoälyä on käytetty logon toteuttamisessa. Tiedän olleeni naiivi tämän asian suhteen (mulle se tekoäly on ne muutamat kuvat, jonka olen tehnyt hihitellen). Kuitenkin näyttää siltä, että homma on täysin yleistä eivätkä nuoret (lue tässä: 18-26 vuotiaat) edes tule miettineeksi asian eettisiä puolia, tai ne eivät kiinnosta.
Sielulla tai omaperäisyydellä ei ole ehkä mitään tekemistä projektien pöhinämaailmassa.
Tämä lähti kyllä ohi itse asiasta, jonka itse aloitin, mutta anyways..
shieva
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2560Viesti shieva »

Olen aika samoilla linjoilla kuin monet muutkin tässä ketjussa. Mielestäni kuvageneraattoreita saa käyttää vain ei-kaupalliseen tarkoitukseen, esimerkiksi hassujen meemien tekemiseen tai juurikin omien hahmojensa luomiseen huvin vuoksi. En ole varma, kehtaisinko itse julkaista somessakaan AI:n tekemiä kuvia hahmoistani. En tosin ole kehdannut sellaisia luodakaan, ja ehkä jätän kokeilematta periaattesyistä. Lähes kaikki kuvageneraattorit kuitenkin rikkovat räikeästi oikeiden taiteilijoiden tekijänoikeuksia.

Itse olen sen verran huono piirtämään, etten usko että saisin mitään järkevän näköistä aikaiseksi. Haluaisin osata, mutta en tiedä, onko minulla tarpeeksi aikaa ja jaksamista että pääsisin koskaan piirtämisessä tyydyttävälle tasolle. Sen sijaan olen löytänyt vähintäänkin yhden suomalaisen (harrastaja?)taiteilijan, joka on piirtänyt parikin sellaista kuvaa, joista tulee minun hahmoni tai maailmani mieleen. Olen miettinyt, että tilaisin häneltä joskus piirrokset omista hahmoistani. Haluaisin tukea (ei-ammattilaisia) taiteilijoita/kuvittajia, ja Suomessa olisi montakin sellaista, joilta voisin tilata töitä. Minulta ja mieheltäni jäi hääkuvat ottamatta (kun ei pidetty häitäkään), niin olen monta kertaa miettinyt, että haluaisin tilata "muotokuvan" tai useamman eri taiteilijan tulkinnan meistä. Vielä en ole saanut aikaiseksi (enkä oikein ole tiennyt millainen budjetti siihen tarvitaan), mutta jonain päivänä sen vielä toteutan. Sen myötä ehkä tulisi prosessi (ja hinnastot) tutuksi, ja voisi löytyä sellainen taiteilija, jolta jatkossakin tilaisi kuvituksia.
Vastaa Viestiin