Huhtikuu 2024 - J. R. R. Tolkien: Hobitti

Yhteisön oma lukupiiri. Pidetään tämän alueen huipulle pinnattuna äänestysketjua, jossa osallistujat voivat päättää mitä haluavat milläkin kierroksella lukea ja jokaista kirjaa koskevaa keskustelua varten voidaan sitten luoda oma ketjunsa, jossa käydään varsinainen keskustelu kirjasta.

Valvoja: Emeritusa

Emeritusa
Kiltavalvoja
Sanamäärä: 50000 / 50000

Huhtikuu 2024 - J. R. R. Tolkien: Hobitti

Viesti: # 2374Viesti Emeritusa »

Huhtikuun lukupiirikirjaksi on valittu J. R. R. Tolkienin Hobitti.

Ehdotuksia voi antaa siitä, miten kirja aikataulutetaan.

//
Aelin toisen ehdotuksen mukainen lukuaikataulu

1.-9.4. luvut I-V / 1-5
10.-16.4. luvut VI-X / 6-10
17.-23.4. luvut XI-XIX / 11-19
Emeritusa
Kiltavalvoja

Re: Huhtikuu - J. R. R. Tolkien: Hobitti

Viesti: # 2599Viesti Emeritusa »

Olikohan niitä lukijoita Hobitille huhtikuussa? Vai käytiinkö vain äänestämässä?
Nemja
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2602Viesti Nemja »

Minä ainakin luen. Löysin kirjastosta kappaleen, joka on Tove Janssonin kuvittama. Enkä malta odottaa että pääsen uppoutumaan tarinaan ja kokeilemaan, vieläkö se imaisee mukaansa niin kuin silloin hyvin kauan sitten kun luin sen edellisen kerran.
M.A.R.R.A.S.: 642/3000 minuuttia -- 100x100: 16/100 raapaletta
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 2605Viesti Quirinea »

No jo vain on aikomus lukeakin. Omassa hyllyssä on englanniksi, mutta sehän ei vaikuta muuten kuin sikäli ettei voi keskustella käännöksen plaadusta.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Peruna
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2699Viesti Peruna »

Minä ajattelin myös lukea, mutta vielä mietin, kokeilenko tällä kertaa äänikirjana vai odotanko ensi viikkoon, että saan paperikirjan porukoilta. Viime kerrasta on aikaa, joten on kiva päästä lukemaan uudestaan. Aikatauluttamisesta en osaa sanoa, koska mulla ei tosiaan kirjaa nyt ole käpälissäni.
Paula
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2708Viesti Paula »

Osallistun! Omasta hyllystä löytyy leffakantinen suomennos, jonka hommasin joskus parilla eurolla kierrätyskeskuksesta, mutta joka on odottanut lukemista muutaman vuoden.

Luin tämän ekan kerran joskus lapsena, Lohikäärmevuori-nimisenä Tove Janssonin kuvittamana laitoksena jossa seikkaili hoppeli Kalpa Kassinen. Sen jälkeen olen kyllä lukenut useamman kerran uudelleen Hobitti-versiona, mutta viime kerrasta lienee yli 20 vuotta.
Paula
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2777Viesti Paula »

Zairah kirjoitti: 18 Maalis 2024 16:10 Ehdotuksia voi antaa siitä, miten kirja aikataulutetaan.
Parin viime kuukauden aikana olen huomannut, etten tule juurikaan miettineeksi näissä lukupiireissä sovittua aikataulua. Mutta onko jollakulla muulla tähän jotain ajatusta? Kirjassa on 19 lukua; miten olisi yksinkertaisesti luku päivässä? Tai luvut 1-4 ennen 5.4. jne. Silloin voisi ainakin suunnilleen tietää, mistä osasta kirjaa uskaltaa milloinkin keskustella. (vaikka kukaan ei taida olla nyt ensikertalainen hobitinlukija, joten spoilereita ei ehkä niin paljon tarvitse ajatella)
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2872Viesti Ael »

Ehdotan nyt, mutta eri tyylillä:
1.-8.4. luvut I-IV / 1-4
9.-15.4. asti luvut V-VII / 5-7
16.-22.4. asti luvut VIII-XII / 8-12
23.-30.4. asti luvut XIII-XIX / 13-19
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 2873Viesti Quirinea »

Tässä on nyt vähän se, että jos kirja olisi tarkoitus lukea ja siitä keskustella kuukauden aikana, niin olisi hyvä saada se luetuksi niin että jää jonkin aikaa (5 päivää? viikko?) myös sille keskustelulle niin, että kaikki ovat ehtineet lukea teoksen.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2876Viesti Ael »

Minä ajattelin tuon oman ehdotukseni siis niin, että noina viikkoina on "sallittua" puhua noihin lukuihin asti. Voi itse päättää lukeeko nuo luvut vasta sillä viikolla (eli käyttäen lukuja lukuohjeena) vai jo aiemmin, mutta ei vain puhu vielä ennen tuota ajanjaksoa. Tuolla tavalla olisi viikko siellä lopussa puhua käytännössä koko kirjasta.

Minun mielestäni omaan makuun viiden päivän jakso on todella lyhyt, mutta ihan miltä muista tuntuu. Tykkään enemmän itse 7 päivän rytmistä, koska siellä on se viikonloppu mukana ja on helpompi hahmottaa, mikäli seuraava jakso alkaa aina samana viikonpäivänä.

Toinen ehdotus:
1.-9.4. luvut I-V / 1-5
Maego
Kiltamestari

Viesti: # 2886Viesti Maego »

Oo vitsit miten en oo tajunnut täällä käydä? :D

Kiitos synttärilahjasta, luetaan siis Hobitti! Meitsillä siitä on suomeksi ja englanniksi versiot, taidan mennä enkulla tosin tällä kertaa.
Emeritusa
Kiltavalvoja

Viesti: # 2904Viesti Emeritusa »

Ael kirjoitti: 04 Huhti 2024 18:51 Minä ajattelin tuon oman ehdotukseni siis niin, että noina viikkoina on "sallittua" puhua noihin lukuihin asti. Voi itse päättää lukeeko nuo luvut vasta sillä viikolla (eli käyttäen lukuja lukuohjeena) vai jo aiemmin, mutta ei vain puhu vielä ennen tuota ajanjaksoa. Tuolla tavalla olisi viikko siellä lopussa puhua käytännössä koko kirjasta.

Minun mielestäni omaan makuun viiden päivän jakso on todella lyhyt, mutta ihan miltä muista tuntuu. Tykkään enemmän itse 7 päivän rytmistä, koska siellä on se viikonloppu mukana ja on helpompi hahmottaa, mikäli seuraava jakso alkaa aina samana viikonpäivänä.

Toinen ehdotus:
1.-9.4. luvut I-V / 1-5
Muokkaan tuonne aloitukseen Aelin toisen ehdotuksen mukaan, mutta saa tosiaan ihan omaa lukutahtiakin mennä.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2937Viesti Ael »

Paula kirjoitti: 02 Huhti 2024 20:46(vaikka kukaan ei taida olla nyt ensikertalainen hobitinlukija, joten spoilereita ei ehkä niin paljon tarvitse ajatella)
Nyt tulee paha paljastus: En ole koskaan lukenut Hobittia. Itse asiassa Taru sormusten herrastakin luin vain ensimmäisen osan ja totesin, että saa riittää. Sekin tuli luettua vain, koska oli pakko lukea. :roll: :oops: Olen kauhulla odottanut, milloin se Hobitti valitaan ja milloin se on "pakko" lukea.

Onneksi lainaamassani versiossa on sentään Tove Janssonin kuvitus - ehkä siis saan jopa aloitettua tämän lukemisen, eikä käy kuten Narrenturmin kanssa.
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2943Viesti Southpaw »

Tälleen spoilaamatta, jos se se yhtään lohduttaa niin minusta Hobitti ja Sormusten Herra ovat toisiinsa verrattuna kuin yö ja päivä. Vaikka sijoittuvatkin samaan maailmaan ja ovat jatkoa toisilleen niin molempien kohdeyleisö on ihan eri ja se toivottavasti tekee Hobbitista helpomman luettavan, jolloin se ei toivottavasti tunnu jälkeenpäin niin pakkopullalta.

Edit: Oon myös itse vähän myöhässä kirjan hankinnan kanssa, koska haluaisin sen omaan hyllyyn TSH:n kaveriksi, mutta en tiedä pitäisikö hankkia juuri tuo Toven kuvittama versio vai se ns. peruskansilla oleva. Leffakansilla oleva toki sointuisi tuon TSH:n kanssa hyllyssä yhteen jos sen metsästäisi jostain, mutta sitten toisaalta perusversio ja Tove versio olis hienommat ku leffakannet... ääh, miksi teen tästä itselleni näin hankalaa 😂
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
shieva
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2950Viesti shieva »

Southpaw kirjoitti: 07 Huhti 2024 00:27 Edit: Oon myös itse vähän myöhässä kirjan hankinnan kanssa, koska haluaisin sen omaan hyllyyn TSH:n kaveriksi, mutta en tiedä pitäisikö hankkia juuri tuo Toven kuvittama versio vai se ns. peruskansilla oleva. Leffakansilla oleva toki sointuisi tuon TSH:n kanssa hyllyssä yhteen jos sen metsästäisi jostain, mutta sitten toisaalta perusversio ja Tove versio olis hienommat ku leffakannet... ääh, miksi teen tästä itselleni näin hankalaa 😂
Mulla on tuo Toven kuvittama laitos ja mun mielestä on kyllä esineenä niin hieno että en miettis sekuntiakaan kumman ostaisin! Eli vahva suositus sille.
Lukittu