Onko tarinasi juoni- vai hahmopainotteinen?

Tällä alueella voit keskustella kaikesta, mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta ei yksinkertaisesti sovi millekään muulle alueelle.

Valvoja: haikailutaide

f_saro
Aloittelija
Viesti:

Re: Onko tarinasi juoni- vai hahmopainotteinen?

Viesti: # 2773Viesti f_saro »

Olen muuttunut paljon hahmokeskeisemmäksi kirjoittajaksi vuosien aikana, niin että hahmot voivat ryöstää tarinan välillä omiin käsiinsä... mutta aloitan tarinan suunnittelun edelleen juonesta ja siitä, mitä keskeistä kivaa tarinassa pitäisi tapahtua!
Paula
Kauppalistojen rustaaja

Re: Onko tarinasi juoni- vai hahmopainotteinen?

Viesti: # 2897Viesti Paula »

Minä lähden yleensä liikkeelle tunnelmasta. Olen lukijanakin semmoinen tunnelmoitsija, tykkään noir-dekkareista ja kauhuromantiikasta ynnä muista fiilistely-subgenreistä. Tarinat saavat alkunsa yleensä jostain pienestä ideanpoikasesta, joka voi olla joku väläys paikasta tai tapahtumasta tai hahmosta tai entä jos -tyyppisestä kysymyksestä, ihan tilanteesta riippuen. Kun tällainen idea saapuu, mietin seuraavaksi minkälaista tunnelmaa haluaisin nyt kirjoittaa. Hahmot ja juoni-ideat seuraavat sitten tunnelmasta ainakin jossain määrin.

Olen sinänsä vähän housuilija juonen suhteen, mietin vain alun ja lopun ja ehkä jonkun keskivaiheen ennen kuin rupean kirjoittamaan. Toki sitten kun oikeasti tuntee hahmot ja tietää, kuinka heidän kuuluisi toimia tietyssä tilanteessa, hahmot alkavat vaikuttaa juoneen, eikä se välttämättä menekään alkuperäisajatusten mukaan, jolloin ainakin aiottu keskivaihe saattaa matkan varrella muuttua.
Vastaa Viestiin