Yllättävin oikea oikeinkirjoitus
Valvoja: Quirinea
Re: Yllättävin oikea oikeinkirjoitus
Mulla ei mene kyllä varmaan koskaan jakeluun, että lihonut voidaan kirjoittaa myös lihonnut ja lihoa lihota. Kuulostaa niin väärältä, mutta murrealueeni ansiota varmaan. Vaikka meillä päin sanottaisiin kylläkin lihhoo= lihoa/lihota.
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Onpa jännä, en oo muuten tuota sanaa tullukaan miettineeks...
Mulle "lihoa" on jo niin lähellä omaa monikon partitiivia "lihoi" (=lihoja) että siitä melkein tuntuu puuttuvan joku kirjain. Lihota/lihosi/lihonnut on sen takia paljon luontevamman oloinen.
Joku lihosi, eikä joku lihoi. Mitä lihoi sillä sit oli? Mitä se niil lihoil?
Hauskoja nää kyllä!
Mulle "lihoa" on jo niin lähellä omaa monikon partitiivia "lihoi" (=lihoja) että siitä melkein tuntuu puuttuvan joku kirjain. Lihota/lihosi/lihonnut on sen takia paljon luontevamman oloinen.
Joku lihosi, eikä joku lihoi. Mitä lihoi sillä sit oli? Mitä se niil lihoil?
Hauskoja nää kyllä!
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
- sayaxoxo
- Käännöskirjallisuuden sanansaattaja
- Sanamäärä: 5008 / 20,000
En ole ikinä älynnyt, että "lihonut" voidaan kirjoittaa "lihonnut". Olen elänyt uskossa, että puheessa saa sanoa "lihonnut", mutta pitää kirjoittaa "lihonut". Aina oppii uutta!
Jottei tämä menesi pelkän lihomisen ihmettelyksi, haluan kertoa joskus itseäni hämmentäneen asian: yhden hahmon "iästä" on helppoa puhua, mutta kun hahmoja on useita, puhutaan "i'istä". Puheessa taivutus tuntuu järjelliseltä, mutta joskus kirjoittaessa on pitänyt katsoa, mitä i-kirjainten väliin tulee. ^^
Jottei tämä menesi pelkän lihomisen ihmettelyksi, haluan kertoa joskus itseäni hämmentäneen asian: yhden hahmon "iästä" on helppoa puhua, mutta kun hahmoja on useita, puhutaan "i'istä". Puheessa taivutus tuntuu järjelliseltä, mutta joskus kirjoittaessa on pitänyt katsoa, mitä i-kirjainten väliin tulee. ^^
Toinen hankala tilanne on, jos joutuu puhumaan ko'oista.sayaxoxo kirjoitti: ↑19 Huhti 2024 12:37 Jottei tämä menesi pelkän lihomisen ihmettelyksi, haluan kertoa joskus itseäni hämmentäneen asian: yhden hahmon "iästä" on helppoa puhua, mutta kun hahmoja on useita, puhutaan "i'istä". Puheessa taivutus tuntuu järjelliseltä, mutta joskus kirjoittaessa on pitänyt katsoa, mitä i-kirjainten väliin tulee. ^^
Kaikkihan on jo sanottu, ainakin kaikki tärkeä.
Kirjoitan rivien väliin sen, missä ei ole järkeä.
Kirjoitan rivien väliin sen, missä ei ole järkeä.
On myös yllättävää, että lihota voi syömällä jukurttia. Kyllä, kaikki kolme seuraavaa oikeinkirjoitusta ovat sallittuja: Jogurtti, jugurtti, jukurtti.
Youghurtti sitä vastoin ei ole sallittu muoto.
Youghurtti sitä vastoin ei ole sallittu muoto.
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Onko jugurttikin? Minun muistaakseni joko jogurtti tai jukurtti. pizzan/pitsan ohella niitä harvoja suomen sanoja joilla on nimenomaan useampi oikea kirjoitustapa.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Jugurtti muuttui jossain vaiheessa sallituksi.
Pitsassa sen sijaan juusto on muiden täytteiden päällä, ja pizzassa puolestaan muiden täytteiden alla.