Ihon- ja hiustenhoito

Vaikka kirjoittaminen onkin kivaa, monella meistä on varmasti muitakin harrastuksia. Tällä alueella voi siis aloittaa ketjuja muista harrastuksista, kuten vaikkapa neulomisesta ja timanttimaalauksista, jotka tätä kirjoittaessani ovat monen yhteisön jäsenen mielenkiinnon kohteiden kärkipäässä.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Ihon- ja hiustenhoito

Viesti: # 1091Viesti Ael »

Olen miettinyt ja pähkäillyt useamman päivän, että kuuluuko ihon- ja hiustenhoito yleiseen keskusteluun vai harrastuksiin. Lopulta päädyin omavaltaisesti siihen, että nämä ovat niin harrastuksenomaisia toimia ja näitä voi harrastaa, joten menkööt tänne. Sehän ei tarkoita, että kaikki kokisivat ihonhoitonsa harrastuksena, mutta jotkut voivat kokea. Voin hypäyttää tämän toiselle alueelle, jos muista se tuntuu paremmalta päätökseltä.

Meikkaamiselle, kynsilakoille, hajuvesille ja vastaavalle laittautumiselle voi luoda oman keskustelunsa. Kynsienhoito kuulukoot tänne aihepiirinsä takia.

Miten hoidatte ihoanne ja hiuksianne, mikäli hoidatte niitä? Tuskailuja, onnistumisia? Tuotesuosituksia?
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Re: Ihon- ja hiustenhoito

Viesti: # 1092Viesti Ael »

Ihoni ja hiukseni tuntuvat todella ongelmallisilta. Hiuspohja kutiaa ja hilseilee ja hiukset takkuuntuvat. Iho tuntuu yhtä aikaa rasvoittuvalta ja kuivalta sekä on punoitusta ja kutinaa - ihottumakin uhkaa vaivata.

Olet nyt suihkutellut XZ:n Kinuskikikahvi-suihketta hiusten latvoihin ja vähän pituuksiin ja se tuntuu auttaneen melko paljonkin, toivottavasti en kuvittele. Hiukset eivät takkuunnu läheskään yhtä herkästi ja olen pärjännyt jopa ilman hoitoainetta, joka yleensä on ihan pakollinen. Unohdin siis hoitoaineen kotiin reissun ajaksi.

Olen yrittänyt taas löytää jonkinlaista rutiinia ihonhoitooni. Ostin vuonna 2022 Lumenen joulukalenterin ja se oli ihan huippu. Ostin sen myös vuodeksi 2023, mutta en ole vielä päässyt testaamaan sisältöä kunnolla. Viime aikoina on tuntunut, että iho ärsyyntyy ihan jokaisesta tuotteesta, jopa perus Aqualanista. Toisaalta se on ärtynyt myös ilman tuotteita. Tuurilla kiskaisin jostain taskun pohjalta edellisen vuoden joulukalenterista Lumenen Arktis -päivävoiteen jäänteet, "tehokosteuttava ja rauhoittava, herkälle iholle". Kirosin sen viime vuonna itselleni huonoksi - liian paksua tököttiä, joka ei imeydy. Kas kummaa, juuri tässä tilanteessa se sai ihan hetkessä kutinan loppumaan ja iho lähti rauhoittumaan. Kummallista. Opin kuitenkin sen, ellen ihan kuvittele, että ihoni haluaa laitettavan vain vähän tuotetta kerrallaan (oli tuote mikä hyvänsä). Se imeytyy ja auttaa. Tarvittaessa voi lisätä myöhemmin toisen kerroksen ja sekin menee ihan ok. Jos laittaa liian paksun kerroksen, tuote on pitkään iholla ja iho kostea ja sitten se alkaa taas ärtyä. Oli tuote mikä hyvänsä.

Uudenvuodenlupauksena yritän tehdä ihon- ja hiustenhoidosta säännöllisen rutiinin.
Vlad
Harrastelija
Sanamäärä: 70 193/75 000
Viesti:

Viesti: # 1106Viesti Vlad »

Miten hoidatte ihoanne ja hiuksianne, mikäli hoidatte niitä?
Mulla on haasteena ihon kanssa se, että mun ihoni on todella kuiva. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mun tarvii aina etsiä kaikkia superkosteuttavia tuotteita. Ihonhoitorutiini mulla on ollut viimeksi 2020, mutta se kariutui, kun jäin sairauslomalle uupumisen vuoksi ja voimat ei enää riittäneet. Sen jälkeen en oo jostain syystä onnistunut saamaan kiinni rutiinista, vaikka aina kyllä yritän. Ehkä se voisi olla joku tämän vuoden "lupaus", että yritän ottaa itseäni niskasta kiinni tämänkin asian suhteen. Mun ihoni nimittäin voi huomattavasti paremmin ihonhoidon myötä kuin hoitamatta. Mulla ei kyllä ole sellaista vaihtoehtoa, että en hoitaisi ihoani tai hiuksia, koska ilman iho on kaameassa kunnossa ja kesii ja hiukset on takkuista harjasta, joka ei käyttäydy sitäkään vähää mitä se voisi.

Ihonhoitorutiinini on ottanut vahvasti vaikutteita tuolta Japanin suunnalta. Kaikki alkaa kaksoispuhdistuksesta aamuin illoin, sen jälkeen iltaisin pari kertaa viikossa entsymaattinen kuorinta (rakeellinen kuorinta on liian raju mun iholleni), jonka jälkeen kasvovesi, seerumi, ohut vesipohjainen kosteusvoide, rasva ja kasvoöljy. Aamuisin rasvassa on suojakertoimia, illalla se on tönäkämpi.

Hiusten kanssakaan en oo päässyt mitenkään helpolla. Mulla on luonnonkiharat hiukset ja sitä kautta ne on varsin kuivat. Joudun siis hiuksiinkin valikoimaan mahdollisimman kosteuttavia tuotteita ja shampoon lisäksi mulla on poishuuhdeltava hoitoaine ja hiuksiin jätettävä hoitoaine.

Tuskailuja, onnistumisia? Tuotesuosituksia?
Tällä hetkellä ehkä tuskailen eniten sitä, että iho alkaa olla taas sen verran huonossa kunnossa ja kuiva, että pakko oikeasti alkaa kaivaa aikaa sille, että hoidan sitä. Muuten tuun vielä hulluksi tämän kanssa. Talvi varmaan eskaloi vielä tilannetta, mutta taatusti mun atooppinen ihoni ei tee asioista helpompia. Mulla on kyllä ihan hyvä kosmetologiserkun kanssa rakennettu kavalkadi juttuja, millä hoitaa naamaa, mutta kun en oo saanut tehtyä siitä rutiinia. Pitäisi ehkä vaan aloittaa, niin voisi ehkä joskus olla onnistumisiakin raportoitavaksi tämän naaman kanssa.

Tuotteista... Mulla on ihonhoidossa aika paljon luonnonkosmetiikkaa, lähinnä Mossaa ja Madaraa... Jotain on vielä Lumenelta, mutta ideana siirtyä pitkälti luonnonkosmetiikkaan ja ehkä seerumin kanssa kokeilla myös muitakin tehojuttuja kuin kosteutusta. Öljyputsarina mulla on joku ACOn, jonka ostin apteekista. Vesipohjaisena putsarina joku LV:n vaahtoputsari. Sitten on Mossan Vitamin cocktail -sarjaa päivävoiteen, yövoiteen, kosteusvoiteen (semmoinen jelly) ja kasvoöljyn verran. Lumenen Arktis-sarjan seerumi ja ACOn silmänympärysvoidekin näkyi olevan purkkihyllyssä. Madaralta mulla on joku kosteuttava kasvovesi ja AHA Peel -entsyymikuorinta. LV:ltä näytti olevan myös mun tommonen suojakertoimellinen päivävoide. Plus vielä kaiken päälle W7:n huulimaski, jonka sain joululahjaksi.

Mossaa ja Madaraa voin kyllä suositella, niistä oon tykännyt.
Et Eärello Endorenna utúlien.
Sinomë maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta.
sayaxoxo
Käännöskirjallisuuden sanansaattaja
Sanamäärä: 11,201 / 20,000

Viesti: # 1116Viesti sayaxoxo »

Miten hoidatte ihoanne ja hiuksianne, mikäli hoidatte niitä?
Pidän kauneudenhoidosta, mutta olen myös laiska. En ole nähnyt aurinkoa kunnolla sitten marraskuun alun, minkä takia pidän marras-, joulu- ja tammikuun taukoa aurinkorasvasta, mutta minulle aurinkorasvan säännöllinen käyttö varsinkin kesällä on ollut ihonhoidon perusta. Niin myös ihon muu suojaaminen auringolta vaatteilla. Tykkään kesäisin olkihatuista ja mahdollisimman peittävistä paidoista. Ihoni palaa herkästi, joten yritän suojata sitä mahdollisimman paljon. Tapa tulee lapsuudesta, koska äidillä on aika samanlainen iho kuin minulla. Hän monesti varoitteli palamisen vaaroista ja vannotti minua pienestä pitäen suojaamaan itseni auringolta. Tästä opetuksesta olen kiitollinen, koska vaikka olen kokenut pari oikeasti tuskallista palamista (molemmilla kerroilla muuten jaloista, kun en ole kiireessä rasvannut kunnolla), olen välttynyt todella paljolta ja huomaan nyt kolmikymppisyyden alkutaipaleella, että olen toistaiseksi välttynyt juonteilta, vaikka tämä iloinen sivuvaikutus ei tullut mieleen nuorempana. Tuntuu hassulta paasata aurinkorasvasta sydäntalvella, mutta kesää kohtihan tässä mennään. ^^

Muuten ihonhoitorutiini on helppo: pesen kasvot ennen nukkumaan menoa ja käytän silmänympärysvoidetta ja kasvorasvaa. Nuorena pystyin valvomaan vaikka kuinka pitkään tai syömään suolaista mättöä ilman tummia silmänaluksia, mutta parin viime vuoden aikana silmänalukset ovat alkaneet reagoida helposti elämäntapoihin. Tämä kuulostaa tylsältä, mutta minulle paras ratkaisu tummiin silmänalusiin on ollut kunnon uni ja mättöruoan välttö. Hyvin valittu ja itselle sopiva silmänympärysvoide toisena.

Hiukset ovat ikuinen murhe, mutta pesen päänahan mahdollisimman huolellisesti tuuheuttavalla shampoolla, poishuudottavalla hoitoaineella ja lisään suihkun jälkeen suihkutettavaa hoitoainetta. Talvipakkasilla hiukset silti takkuuntuvat. Myös iho on ollut kuiva viime päivät, mikä toistuu aina talvisin. Joskus laitan jojobaöljyä kaikista kuivimpiin kohtiin.

Tuskailuja, onnistumisia?
Olen kokenut kaksi suurta hiusonnistumista viimeisen puolentoista vuoden aikana! Ensimmäinen onnistuminen on tapahtunut pesurutiinia muokkaamalla. Käytin pitkään kosteuttavia tuotteita, koska hennot hiukset ovat monesti myös kuivat, mutta sitten jokin algoritmi vei minut Blowout Professor-nimiselle kanavalle Youtubessa. Kanavalla muuan hiusekspertti puhuu hiustenhoidosta kotona ja antaa ihan järkeviä vinkkejä ihmisille, jotka ovat aloittelijoita hiusasioissa. Hän neuvoi käyttämään aina omalle hiustyypille suunnattuja tuotteita ja pesemään päänahan kunnolla. Katsoin häneltä pari videota ja niistä inspiroituneena päätin ostaa tuuheuttavaa shampoota ja poispestävää hoitoainetta, mikä oikeasti auttoi huonoa hiustilannetta heti. Nyt hiukset ovat paljon paremmassa kunnossa kuin pahimmillaan, vaikka keskitalvi on hiuksille aika raskas.

Sen lisäksi kanavalla on todella hyvä video siitä, miten shampoota vaahdotetaan kunnolla ja missä järjestyksessä ammattilaiset shamppoottavat minkäkin kohdan päästä. Suosittelen videota niille, joille järjestystä ei ole vielä opetettu, koska itselläni oikean tekniikan oppiminen pidensi pesuvälejä, minkä seurauksena hiukset eivät ole niin kuivat kuin ennen.

Toinen onnistuminen ei välttämättä toimi kaikilla hiustyypeillä. Selvennyksenä minun hiukseni ovat hennot ja laineikkaat, eli tekstuuri on hauras luonnostaan. Selvennyksenä sanon 'hauras' neutraalisti, koska minusta mikään hiustyyppi ei ole parempi tai huonompi kuin joku toinen. En ole muuten värjännyt hiuksia tai käsitellyt niitä. Tämän disclaimerin jälkeen onnistuminen: olen alkanut harjata hiukset vain sormia käyttämällä. Hiukseni katkeilevat helposti, mutta vanhan koulukunnan tapa on estänyt katkeilua paljon, minkä johdosta hiukset ovat kasvaneet vähän yli mitan, minkä luulin olevan minulle maksimipituus.

Edit: Unohdin yhden ihonhoito-onnistumisen, joka voi olla jo tuttu niille, joiden kädet ovat olleet aina kuivat. Minulle ongelma kehittyi vasta koronan käsidesirumban myötä, eikä käsien iho ole täysin ennallaan, mutta se on parantunut huomattavasti muutamalla toimenpiteellä. Ostin puuvillahanskat tiskihanskojen alle ja vaihdoin kumihanskat vinyylihanskoihin. Olen siirtynyt myös palasaippuihin ja vaahtosaippuoihin. Kun kädet pitää rasvata, pesen ne huolellisesti ja huuhdon saippuan pois mahdollisimman tarkasti. Kuivaan kädet talouspaperiin ja sen jälkeen rasvaan kädet jojobaöljyllä.

Tuotesuosituksia?
Olen itse tykännyt todella paljon Acon shampoosta ja hoitoaineesta. Silmänympärysvoiteena käyttämäni Biothermin Life Plankton Eye on toiminut minulla hyvin tummiin silmänalusiin.
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 2359Viesti HannaTulijoki »

Joku puhui ihonhoidosta.
No, normioloissa (ennen koronaa, that is) mä hädin tuskin laitan itselleni kosteusvoidetta. Sitten kun korona ja maskipakko iskivät, niin johan muuttui kauneusrutiini. Ja se on jäänyt pysyväksi. Nimittäin se, että ensin pannaan alle kortisonivoide, ja sitten päälle kosteusvoide. No okei, en mä aina laita kortisonia, se kun ohentaa ihoa ja pitää sen takia laittaa Topzilla (sillä korvapuikolla). Toisella päällä kortisoni ja toisella kosteusvoide, niin iho pysyy hyvänä. Talviaikaan varsinkin, kun iho kuivaa, kosteusvoide on paras kaveri, mitä voi olla.
Parhain terveisin,
Hanna
sayaxoxo

Viesti: # 3609Viesti sayaxoxo »

Piti oikein tarkistaa aloituspostauksesta, kuuluiko kynsienhoito ketjuun. ^^

Olen viime aikoina viilannut kynteni toiveena, että niistä tulisi ovaalinmuotoiset. Tulokset näkyvät jo hieman, mutta pienenä harmina on se, että kuivat kynnet liuskoittuvat vieläkin kovien viimojen jäljiltä. Ongelma paranee aina kesäisin kuin itsestään, mutta jos joku tietää hyviä konsteja D-vitamiinin syömisen ja kynsiöljyn käyttämisen lisäksi, saa neuvoa.

Teen arjessa paljon asioita käsillä ja yritän suojata niitä mahdollisimman hyvin, mutta silti kädet (ja sitä myötä kynnet) ovat rutikuivassa kunnossa. Epäilen, että kuivuus on elämäntapakysymys, koska muuten iho on kunnossa, mutta huhtikuu oli käsille todella rankka tänä vuonna.

Vielä lopuksi haluan kiittää erikseen Aelia huomiosta, että ärtyneelle iholle liian paksu kerros rasvaa voi pahentaa. Minulla oli pitkään, etten pystynyt käyttämään käsiin rasvaa yhtään, joten jojobaöljyllä mentiin, mutta kerran tässä muistin viestin maininnan ja rohkaistuin kokeilemaan pientä määrää rasvaa todella ohuelti ja se auttoi kyllä hetkeksi.
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 3612Viesti HannaTulijoki »

No toi oli uutta! Toi liian paksu rasvakerros, meinaan. Mulla kun kuivaa sekä kasvot että kädet toisinaan, ja kosteusvoidetta kuluu kyllä, varsinkin talvella. Ja niinä aikoina, kun huulet oikein kuivuvat pakkasen takia, syön B12 - tabletteja ja laitan kosteusvoidetta. Kyllä ne tuntuvat auttavan, mutta nimenomaan yhdessä. Pystyy olemaan ilman kosteusvoidetta pidempään, kun syö B12.
Parhain terveisin,
Hanna
HölöPöllö
Harrastelija

Viesti: # 3703Viesti HölöPöllö »

En mitenkään. En laita kosteusvoiteita tai mitään muutakaan. En aurinkovoiteita. Ja hiukset "hoidan" vain shampoolla joka ei ehkä ole se just oikea mun hiuksille, mutta se tuoksuu hyvälle sekä hoitoaineella, joka ei myöskään ole ehkä se just oikea mutta tuoksuu hyvälle.
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 3917Viesti Ael »

Ihon- ja hiustenhoito menee melko laiskasti yhä, mutta kyllä tämä tästä. Yhden uuden rutiinin olen kuitenkin aloittanut: Olen alkanut syömään tällaisia kapseleita, joissa on kollageenia, hyaluronihappoa, C-vitamiinia, sinkkiä ja biotiinia. Pitäisi siis kai edistää hiusten ja ihon hyvinvointia. En vielä osaa sanoa toimivuudesta, mutta ajattelin niiden tuskin haittaakaan aiheuttavan. Lisäksi olen yrittänyt syödä yleisvitamiineja, jos nekin auttaisivat kehon hyvinvointiin. Ostan niitä nallekarkin muotoisia, koska ne motivoivat muistamaan asian...
Harmittaa hieman, että kollageenissa on nimenomaa kalakollageenia, mutta syön nyt tämän purkin loppuun ja harkitsen sitten vegaanista tuotetta.
sayaxoxo kirjoitti: 03 Tammi 2024 21:22 Sen lisäksi kanavalla on todella hyvä video siitä, miten shampoota vaahdotetaan kunnolla ja missä järjestyksessä ammattilaiset shamppoottavat minkäkin kohdan päästä. Suosittelen videota niille, joille järjestystä ei ole vielä opetettu, koska itselläni oikean tekniikan oppiminen pidensi pesuvälejä, minkä seurauksena hiukset eivät ole niin kuivat kuin ennen.
Mielenkiintoista! Pitääkin käydä tutustumassa.
sayaxoxo

Viesti: # 3990Viesti sayaxoxo »

Olisi mukavaa kuulla päivityksiä lisäravinteista, kun aikaa on kulunut vähän? ^^

Hannan suosituksesta olen alkanut käyttää B12-vitamiinia. Kynnet näyttävät paremmilta nyt kuin toukokuun alussa. Lämmin sää on varmasti vaikuttanut osaltaan, joten arvioin B12:n vaikutusta tarkemmin syksyllä, kun kuivattavat viimat alkavat uudestaan. Olen joka tapauksessa iloinen! 🙌

Myös viilaaminen leikkaamisen tilalta on saanut aikaan paljon. Koska kynnet eivät liuskoitu tällä hetkellä, pitkään tavoittelemani ovaalinmuoto näkyy joka päivä enemmän ja enemmän. Kynsieni muoto on ollut laatikkomainen, minkä takia olen ollut kateellinen niille, joilla muoto on ollut kauniin pyöreä luonnostaan, mutta viilaamisen ansiosta kynteni ovat alkaneet kasvaa kivaan muotoon itsestään. Harmittaa, etten koskaan ottanut kuvia alkutilanteesta, koska muutos on ollut niin iso, mutta minulle on viime aikoina herännyt toivo, että vielä jonain päivänä minullakin on kynsilakkamainosten kynnet. Ja pragmaattisempana sivuhuomiona: elämä on helpompaa kun kynnet eivät aina tartu hiuksiin ja vaatteisiin. ✨
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 3996Viesti HannaTulijoki »

Kiva kuulla, että jollakulla on auttanut se B12 syönti. Itse olen joutunut, vaikka nyt on kesä, syömään magnesiumia, kun krampit meinaavat iskeä keskellä kirkasta kesää. No, yksi kapseli vain, se kun on sen verran tehokasta tavaraa tuo magnesium, että jos sitä paljon syö, maha alkaa protestoida aika rajusti. Niin että mankkua kun syö, pitää olla maltti mukana.
Parhain terveisin,
Hanna
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 4311Viesti Ael »

sayaxoxo kirjoitti: 14 Kesä 2024 18:05 Olisi mukavaa kuulla päivityksiä lisäravinteista, kun aikaa on kulunut vähän? ^^
Olisi itsekin pitänyt ottaa hiuskuvia. Täytyy sanoa, että en tunnollisesti ole syönyt jokainen päivä vaan enemmän kausittain. Joka tapauksessa, tällaisella tuotteella aloitin. Käytin sen puoliksi avopuolisoni kanssa. Sen jälkeen ostin tätä.

Ensimmäisen sisältö (purkki tyhjänä, söin puolet):
Vuorokausiannos 1-4 kapselia sisältää: kalakollageeni 250-1000 mg, Dermial-uute (kukonheltta) 15-60 mg, josta hyaluronihappoa 10-40 mg, biotiini 100-400 mikrog, C-vitamiini 40-160 mg, sinkki 3,75-15 mg.

Toisen sisältö (yhä jäljellä paljon):
Päiväannos 1 kapseli sisältää: biotiini 10 000 mikrog (20 000 %*).

Ensimmäisellä en itse huomannut oikein mitään muutosta missään, jos suoraan puhutaan. Söin keskimäärin kaksi tablettia päivässä, mutta välillä enemmän, välillä vähemmän. Söin nämä 1-2 kuukauden aikana. Kysyin noiden jälkeen avopuolisoni mielipidettä ja hän vastasi, että hänen mielestään hiukseni ovat vähemmän pörröiset - mutta kyse on saattanut olla kyllä muista tuotteista, sattumasta tai ihan vain virhehavainnosta. Itse en huomannut tällaista.

Kun söin tuota toista kuurina jonkin aikaa, aloin siinä huomata jotain vaikutusta. Kynnet! Kynnet alkoivat kasvaa todella nopeaa ja vahvempina kuin aikaisemmin. Hiuksista en kyllä niin tiedä, tapahtuiko yhtään mitään.

Mitään haittavaikutuksia en ole nähnyt. Hyvät puoletkin ovat tähän mennessä olleet melko pieniä. Ajattelin jatkaa kuitenkin lisäravinteiden syömistä.

Noin muuten ihonhoidon kanssa on ollut vähän sattumanvaraista tuuria. Onnistuin ylikosteuttamaan ihoni ja ihoni oikein puhkesi kukkimaan sen jälkeen. Teki mieli itkeä ja meinasin lähteä kosmetologille. Yhtä aikaa oli kuiva ja ylirasvoittunut olo. Sen jälkeen sain jotenkin tilanteen hallintaan ja iho tuntui jopa hyvältä! Nyt en ole ehtinyt taas huolehtia.

Hiusten kanssa on mennyt hermo hilseilyyn. Meinasin ostaa hilseshampoota, mutta kuulin hyviä kokemuksia Head&Shouldersista, joten nyt se on kokeilussa. Latvat ovat kuivia, takkuuntuvia ja vaurioituneita, mutta tein niiden kanssa oivalluksen. En ole koskaan oppinut käyttämään hiusöljyä, koska se tuntuu vain rasvoittavan. Nyt olen kuitenkin sekoittanut muutaman pisaran hoitoaineen sekaan ja levittänyt pelkästään latvoihin/pituuksiin. Sen jälkeen tietty huuhtelu. Se on auttanut! Hiukset takkuuntuu paljon vähemmän, mutta ei siltikään tunnu rasvaisilta.
sayaxoxo

Viesti: # 4328Viesti sayaxoxo »

Kiitos hyvästä päivityksestä! ^^

Kokemuksista kuuleminen oli mielenkiintoista. Harmi ettei hiusten osalta tullut toivottuja tuloksia, mutta on mukava kuulla, että toinen kuuri on ollut lupaava kynsien osalta. 🙌

Myös minulla kynsiseikkailut jatkuvat. Syön edelleen B12:sta ja viilaan kynnet noin kerran viikossa. Nämä kaksi - ja ehkä päivänvalo + suojalakka - ovat edistäneet asioita paljon. Kun kynnet ovat pitkät, näen jo selvän ovaalinmuodon. Pientä takapakkia kynsiprojektissa tuli hetki sitten, kun tein taas jotain projektia ja sohaisin yhden kynnen katki. En halunnut yhtä lyhyttä kynttä, koska se näytti mielestäni hassulta. Siksi päätin leikata kaikki kynnet samaan pituuteen ja viilata ne sivuilta, että haluttu muoto pysyisi lyhyessä mallissa. Aiemmasta työstä on ollut hyötyä: ovaalinmuoto pysyi, vaikka jouduin lyhentämään kynsiä reilusti. Aiemmin ovaalinmuoto on erottunut selvästi vain pitkissä kynsissä. Nyt huomaan, että kynnet ovat lakanneet leventymästä päitä kohti. Alussa viilaukseen kului aikaa paljon, koska jouduin ns. pakottamaan muodon päinvastoin kuin se oli luonnostaan, mutta muoto on jo asettunut niin, ettei minun enää tarvitse tehdä sen eteen suurta työtä. Olen myös kokeillut kynsinauhojen työntämistä taaemmas kynsitikuilla mutta toki varovasti, enkä usko trimmaavani niitä. Olen silti yhä tyytyväinen saavuttamiini tuloksiin, koska koen näyttäväni paljon siistimmältä, vaikka todennäköisesti kukaan muu ei huomaa mitään. Mutta kädet ovat osa, jonka itse itsestään useiten näkee, miksi minulle on ollut piristävää nähdä parannusta. Pidän sormet ristissä, että ilmojen kylmetessä pystyn pitämään käden kosteutettuina, koska pari vuotta takaperin kädet olivat aivan järkyttävässä kunnossa, mikä vaikutti negatiivisesti itsetuntoon. Nyt kun käsien iho on ihan ok ja kynnet näyttävät kivoilta, koen olon paremmaksi.
Ael kirjoitti: 11 Elo 2024 19:40 Hiusten kanssa on mennyt hermo hilseilyyn. Meinasin ostaa hilseshampoota, mutta kuulin hyviä kokemuksia Head&Shouldersista, joten nyt se on kokeilussa. Latvat ovat kuivia, takkuuntuvia ja vaurioituneita, mutta tein niiden kanssa oivalluksen. En ole koskaan oppinut käyttämään hiusöljyä, koska se tuntuu vain rasvoittavan. Nyt olen kuitenkin sekoittanut muutaman pisaran hoitoaineen sekaan ja levittänyt pelkästään latvoihin/pituuksiin. Sen jälkeen tietty huuhtelu. Se on auttanut! Hiukset takkuuntuu paljon vähemmän, mutta ei siltikään tunnu rasvaisilta.
Olen joskus ostanut apteekista Ketoconazol-shampoota tunnistettuani hilseilyn syyn ja siihen sopivan hoitotavan kiitos jo kadonneet Youtube-kanavan. Muistaakseni ihotautilääkärillä nimeltä Shereene Idriss on vastaavia videoita päänahan hoidosta ja olen ainakin muissa itseäni nykyään askarruttavissa asioissa kokenut, että hänen kanavaltaan usein löytää hyvää tietoa ihon täsmähoidosta, minkä lisäksi Youtube on varmentanut kanavan sisällön Yhdysvalloissa toimivan lääkärin sisällöksi. Ehkä tuolta kanavalta voisi olla apua myös tuotesuositusten löytämiseen. Onneksi Idriss mainitsee aina tuotesuositusten vaikuttavat ainesosat, joten vaikka jotain tuotetta ei olisi Euroopan markkinoilta, vastaavia tuotteita on helppo etsiä tietäessä, mitä vaikuttavaa ainetta haetaan. ^^
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 4346Viesti HannaTulijoki »

Itse käytän kosteusvoidetta aina suihkun jälkeen. Muuten kasvojen ihoa alkaa kiristää ihan älyttömän paljon, ja se ei tunnu kivalta, atoopikko kun olen. Finnejäkin pukkaa aina välillä (ai miten niin syön liikaa suklaata?), mutta niiden kanssa pärjää, kun käyttää Basibactia tai sitten kortisonivoidetta. En muista, olenko jo sanonut, mutta silloin Viruksen riehuessa valtoimenaan jouduin aina ihmisten ilmoilta tultuani tekemään itselleni kauneuskäsittelyn. Käytännössä se tarkoitti sitä, että kortisoni alle ja kosteusvoide päälle, pumpulipuikolla. Muuten kortisoni ohensi sormenpäiden ihon niin ohueksi, että ei kärsinyt koskea oikein mihinkään. Oikein meinasi olla polttava tunne sormenpäissä, kuin olisi saanut sähköiskun, vaikkei saanutkaan oikeasti. Mutta kun käsiin laittoi kosteusvoidetta ja rupesi levittämään kortisonin vanupuikolla, sormenpäiden poltteleva tunne laantui ja normaalitunto palasi.
Parhain terveisin,
Hanna
Rosemary
Aloittelija

Viesti: # 4431Viesti Rosemary »

Olen tosi tarkka kauneudenhoidosta ja esimerkiksi ihonhoidon suhteen noudatan ns. skin cyclingiä, se on toiminut itselleni loistavasti. En jaksa selostaa seikkaperäisesti mitä tuotteita käytän ja missä järjestyksessä, siinä menisi meiltä kaikilta ikä ja terveys, mutta pakko jakaa muutama aivan ehdottomaksi osoittautunut tuotevinkki.

Lumenen Valo-sarjasta Nordic-C Arctic Berry Oil Cocktail. Onpahan nimi, mutta jos saisin käyttää koko loppuikäni vain yhtä kosmetiikkatuotetta, se olisi tämä. Kyseessä on siis kasvojen c-vitamiiniöljy, joka tuoksuu ihanalta, kosteuttaa tehokkaasti ja kaunistaa ja heleyttää ihoa välittömästi kuin meikki. Voi käyttää aamuin, illoin, päivävoiteen alla, sellaisenaan, miten vaan.

OGX:n shampoot, hoitoaineet ja hiusnaamiot. Ei ole näitä parempia. Joka hiuslaadulle ja hiuspohjalle löytyy oma merkkinsä. Omalle paksulle ja karhealle tukalle sopii tosi hyvin tämän sarjan argaaniöljytuotteet, oikein millään muulla sitä ei saa kuriin.

L'Oréal Paris Elvital Hyaluron Plump Leave-in Spray. Varsinaisia nimihirviöitä nämä. Kyseessä siis hiuksiin jätettävä hyaluronihappohoitoaine liilassa pullossa. Tekee takkuisemmastakin pehkosta mukavan silkoisen ja pehmeän.

Essien Hard to Resist Nail Strengthener. Kynnenkovettajalakka siis. Käytän tätä ikään kuin aluslakkana värilakan alla, ja tämä voimistaa kynsiä niin, että säännöllisesti kysellään, missä käyn laitattamassa geelikynteni, vaikka ovat siis ihan omaa tuotantoa.

Ja koska kylmemmät kelit ovat tulossa: Weledan Skin Food. Tosi paksu ja ravitseva, ihanan yrttiseltä tuoksuva luomukosteusvoide, joka juorujen mukaan kuuluu monen superstarankin arsenaaliin. Maksaa jotain alle kympin. Käytän tätä itse kerran tai pari viikossa ikään kuin naamiona, kyllä kosteuttaa kuivahtaneemmankin nassun.
Vastaa Viestiin