Verbalistiikka

Tällä alueella voit keskustella kaikesta, mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta ei yksinkertaisesti sovi millekään muulle alueelle.

Valvoja: haikailutaide

punnort
Harrastelija
Viesti:

Verbalistiikka

Viesti: # 1497Viesti punnort »

Harrastatko Fingerpori-tyyppisiä puujalkavitsejä, palindromeja, sananmuunnoksia tai jotain vastaavaa?

Itse olen harrastanut nuoresta pitäen sanojen monimerkityksellisyyteen perustuvia puujalkavitsejä, joita keksin ja joilla piinaan läheisiäni, kuten esimerkiksi

Kun Tokmanni jakoi ämpäreitä, niin ämpäreitä saavia oli sankoin joukoin.

Mestariteoksenani pidän juttua

"Kolli", hän naurahti,

jossa sanan kolli monimerkityksellisyydellä viitataan sanan naurahti monimerkityksellisyyteen.

Postaan kehittämiäni puujalkavitsejä myös aiheeseen vihkiytyneeseen facebook-ryhmään.

Jossain vaiheessa 2000-luvulla seksistisiä, rasistisia ym. vitsejä alettiin paheksua suuremmassa määrin, mikä johti siihen, että puujalkavitseistä alkoi tulla niiden tilalle salonkikelpoinen huumorimuoto. Fingerporin suosio oli osa tätä trendiä. Itse olin puujalkavitsiharrastaja jo kauan ennen sitä.

Mieleni tekisi käyttää puujalkavitsejä myös novelleissani, mutta tämä ei jostain syystä onnistu. Novellia kirjoittaessani aivot ovat niin eri moodissa kuin puujalkavitsejä keksiessäni, että novellia miettiessä monimerkityksellisyyttä tulee mietittyä ainoastaan siltä kantilta, että voivatko lukijat ymmärtää tekstini väärin jonkun monimerkityksellisyyden takia.
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Re: Verbalistiikka

Viesti: # 1499Viesti Quirinea »

Tervetuloa senkismin papittaren seurakuntaan (ei, minä en ole se papitar, esittäytyköön itse).

Tiedämme mm. että "senkin jälkeen" on äärimmäisen tärkeä ajankohta.

Eli kyllä täältä puujalkojen ystäviä löytyy esittämään kuusituumaisia pölkkypäätelmiä Manasse Olotilanteen perintöä kunnioittaen.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 1501Viesti punnort »

Quirinea kirjoitti: 25 Tammi 2024 22:13 Tiedämme mm. että "senkin jälkeen" on äärimmäisen tärkeä ajankohta.
Tällä lienee jotain tekemistä sen lipastovoron kanssa, jolle huudettiin "Senkin varas!" Käänsi varmaan kirjoja.
Muumio
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3784Viesti Muumio »

Nyt vasta törmäsin tähän ketjuun! Syvälle olitte haudanneet, mutta kuten muualla on käynyt ilmeiseksi, ei meistä niin vaan pääse. Termiitit eivät kykene syömään ihan kaikkia puujalkoja, vaikka espoolaiset tekisivät kuinka parhaansa.

:fisu:

Kuhan kummittelen täälläkin. (Pidän tittelistä senkismin kuningatar. Olen ansainnut vaikka minkä muun ohella senkin.)
Muumio
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3788Viesti Muumio »

No joo, nyt sanon tämän: Tiedän, kuinka kiire oli kaiken luomisessa, ja huiman hyvin se syntyi, mutta nyt jäin miettimään asioiden kategorioita. Miten ihmeessä verbalistiikka on kohdassa Muuta/Muut harrastukset kirjoittajien yhteisössä?

Lisään, se ja sen ulottuvuudet ovat minulle yksi tärkeimmistä syistä hengata näissä porukoissa. Koska kielellä ja sen käytöllä on isosti väliä, ja sillä voi leikkiä, kun tietää mitä tekee, ja se on sinun oma kielesi. Minä nostaisin verbalistiikan isompaan rooliin, ja lupaan osallistua, jos muut haluavat jatkaa keskustelua.

Alkaen niistä puujalkavitseistä, mutta ei suinkaan tyhjentävästi päättyen niihin. Tämä on minun mielestäni tärkeä aihe. Me olemme tämän kielen haltijoita ja vartijoita ja käyttäjiä tässä ajassa ja muokkaamme sitä ja reagoimme tähän aikaan.
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 3789Viesti punnort »

Muumio kirjoitti: 21 Touko 2024 23:34 No joo, nyt sanon tämän: Tiedän, kuinka kiire oli kaiken luomisessa, ja huiman hyvin se syntyi, mutta nyt jäin miettimään asioiden kategorioita. Miten ihmeessä verbalistiikka on kohdassa Muuta/Muut harrastukset kirjoittajien yhteisössä?

Lisään, se ja sen ulottuvuudet ovat minulle yksi tärkeimmistä syistä hengata näissä porukoissa. Koska kielellä ja sen käytöllä on isosti väliä, ja sillä voi leikkiä, kun tietää mitä tekee, ja se on sinun oma kielesi. Minä nostaisin verbalistiikan isompaan rooliin, ja lupaan osallistua, jos muut haluavat jatkaa keskustelua.

Alkaen niistä puujalkavitseistä, mutta ei suinkaan tyhjentävästi päättyen niihin. Tämä on minun mielestäni tärkeä aihe. Me olemme tämän kielen haltijoita ja vartijoita ja käyttäjiä tässä ajassa ja muokkaamme sitä ja reagoimme tähän aikaan.
Verbalistiikka on tässä osastossa siksi, että minä loin tämän viestiketjun tänne. Minulle itselleni ekassa viestissä mainitsemani esimerkit kuten puujalkavitsit ja sananmuunnokset ovat itsenäisiä teoksia, eivät kaunokirjallisen teoksen osia. Toki joku muu (kuten Stanislaw Lem) voi laittaa niitä ihan tarinoihinkin ja leikitellä kielellä tarinoissa laajemminkin, ja verbalistiikan käytöstä tarinoissa kannattaa toki keskustella jossain kirjoittamisosiossa.

Itse suhtaudun novelleihin niin, että tahdon välittää lukijalle tarinan jossain abstraktissa mielessä, ja kieli on vain väline ajatusten ilmaisemiseen, eli kirjoittaessani tarinoita en osaa leikitellä kielellä. Puujalkavitsit ja sananmuunnokset ovat minulle oikeasti ihan toinen harrastus. Näiden harrastusten yhdistämisessä en ole päässyt sen pidemmälle kuin kirjoittanut kymmenen vuoden aikana noin 60 puujalkavitsiin perustuvaa raapaletta sekä nimennyt muissa tarinoissa yksittäisiä hahmoja (Pierre Lemoir, Lumi Lincoln) ja tarinoita ("Sä Pursuit tietoa" Trivial Pursuit -aiheisen novellin nimenä) hauskasti.

EDiT: Tässä vielä puujalkavitsejä sisältävät raapaleeni: http://fiktio.wikidot.com/puujalkavitseja
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 3791Viesti Quirinea »

Nonnih, iso lapio tarttui tähän ketjuun ja kaivoi sen tuolta muista harrastuksista tänne yleiseen kirjoituskeskusteluun.

Eiköhän ne puujalat pulpahda täältä pinnalle... (ja uuden vuolemiseen termiittien syömän puujalan tilalle menee vain yksi heittovuoro)

Kuhan keitän.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Muumio
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3796Viesti Muumio »

Plop. Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 3804Viesti punnort »

(Lainaukset toisesta viestiketjusta.)
Muumio kirjoitti: 22 Touko 2024 12:49 Juuri niin.

Kehaisi työnjohtaja kesätyöntekijälle, kun taimien istuttamista opetti.
Kalankasvattajaksi ryhtynyt puutarhuri oli taimenistuttaja.
Ael kirjoitti: 22 Touko 2024 19:40 Av, yv, jono siivouspalvelulle!
Minä osaan pari sanaa ranskaa: Si vous.
Muumio
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3808Viesti Muumio »

Espoota jäin vieläkin miettimään. Kai kaikki tietävät, mikä sen osista on saanut nimensä kuuluisalta ohjaalta Alfred Hitchcockilta? Ei, se ei ole Algebra, vaikka läheltä liippaa. LIntuvaara tietysti.

*kuiskaa ja katselee olkansa yli* Juu, viisasta jatkaa täällä, ennen kuin ylläpito usuttaa käärmeen kimppuun. Se espoolainen tietää missä minä asun. Ja olisi toki noloa yleisessä hölinäketjussa hölistä ihan hölmöjä.

Ei vaan, hyvä että tälle on ihan oma desgnoitu mestansa. :grin:
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 3809Viesti punnort »

Haukilahti on tietysti englanniksi A dog went mad. Ja Kauniaista voisi mielestäni alkaa kutsumaan nimellä Rankula.
Muumio
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3813Viesti Muumio »

Tämä ei ole mainos, mutta yhden firman mainokset ovat huvittaneet minua, vaikka en edes kuulu asiakaskuntaan sinänsä laisinkaan. Puuilo.

Heidän nimikkojuttunsa ainakin: Tuutko hakemaan? -En. Tuun. Ja tämä pakittaa jopa puljun nimeen, joka on positiivinen ja muistettava. Siellä joku on sukua meille, jotka näistä sanailuista tykkäämme.

Mutta toki on mulla ajankohtainen minitarina tähän liittyen. Päädyin katsomaan lätkää kaverin luona, Suomen ja Ruotsin pudotuspeli MM-kisoissa. Yllättävän jännä matsi, Ruotsilla on kai ollut huomattavan vahva tiimi tässä turnauksessa. Ruotsi lopulta voitti, Du Gamla Du Fria. Kunnia heille, ei siinä mitään.

Mutta erätauolla ennen kuin yhtään mikään oli ratkennut, Puuilon lyhyt ja ytimekäs telkkarimainos:
Torilla tavataan.
Tai kompostorilla.

Kompostoriin se sitten tällä kerralla meni.
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 3814Viesti punnort »

Parvi kolmioeväisiä petokaloja eli hai school.

- Kuka näistä laittoi Ritari Kaamon vankilaan?
- Tuo Mio.

Lintu lensi puuhun. Se varis.

Syntymäpäivänään taksidermisti sai pallokaloja ja täytti pyöreitä.

Luin myös eilen netistä, että filosofit järjestävät Ikaalisissa puistofilosofiatapahtuman. Ajattelin, että onneksi kemistit eivät ole saaneet vastaavaa ideaa.
Muumio
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3815Viesti Muumio »

punnort kirjoitti: 24 Touko 2024 01:26 Luin myös eilen netistä, että filosofit järjestävät Ikaalisissa puistofilosofiatapahtuman. Ajattelin, että onneksi kemistit eivät ole saaneet vastaavaa ideaa.
Ootko varma etteivät? Kesä on nyt pelmahtanut täpöllä tänne Helsinkiinkin, kaikki kaivautuvat esiin.

Asuin muuten jokusen vuoden Ikaalisten Luhalahdessa, ja kyllä siellä monenlaista filosofista iltaa vietettiin. Oikein antaumuksella asioita miettien.

Ehkä ei ole nyt sama paikka. Mutta sama ajatus.
Muumio
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3816Viesti Muumio »

Joo ja ikuisuusystäväni on biokemisti.
Vastaa Viestiin