Kirjoitusmusiikki

Tällä alueella voit keskustella kaikesta, mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta ei yksinkertaisesti sovi millekään muulle alueelle.

Valvoja: haikailutaide

leaverats
Aloittelija
Sanamäärä: AJN (H.U.H.T.I.): 9 445/30 000

Kirjoitusmusiikki

Viesti: # 3014Viesti leaverats »

Kiinnostaisi kuulla, kuunteletteko te musiikkia kirjoittaessa? Millaista musiikkia? Linkatkaa ihmeessä soittolistoja! Tästä aiheesta tuli jo hieman keskustelua HuhtiSoihtu-ketjussa.

Musiikki vaikuttaa tosi paljon mun kirjottamiseen. Siitä saa hyvän tunnelman sille mitä kirjottaa, ja se auttaa keskittymään. Musiikista on myös helppo vetää inspiraatiota ympäristön ja tunteiden kuvaukselle.

Itselläni on tänhetkiselle projektille (AJN) oma soittolista. Sieltä löytyy rentouttavaa Minecraft-musiikkia (C418), ja Beatlesin musiikkia, sillä kuvittelisin päähenkilöni pitävän Beatlesista.
AJN (H.U.H.T.I.): 9 445/30 000
punnort
Harrastelija
Viesti:

Re: Kirjoitusmusiikki

Viesti: # 3022Viesti punnort »

Kuuntelen musiikkia sekä lukiessani että kirjoittaessani. Ainoa sääntö tälle musiikille on se, että se ei saa olla suomeksi laulettua, koska ne suomenkieliset sanat häiritsisivät tekstiin keskittymistä. Kuuntelen usein taidokasta kitarointia (Erja Lyytinen, Slash, Jason Becker, Yngwie Malmsteen, Jimi Hendrix, Joe Satriaini), heviä (W.A.S.P., Mötley Crue, King Diamond, Annihilator), skata (Toasters, Mephiskapheles, Desmond Dekker, Agent 99) ja klassista syntetisaattorimusiikkia (Jarre, Ed Starink). Viimeaikoina olen alkanut lisätä psychobillyn (Meteors, Horrorpops) kuunteluvalikoimaani.
Laurelin
Aloittelija

Viesti: # 3036Viesti Laurelin »

Yleensä kuuntelen jotain pelimusiikkia, jossa ei ole lyriikoita ollenkaan. Ja mieluusti jostain fantasiateemaisesta pelistä, jotta tunnelma menee täysin nappiin. Youtubessa on onneksi pidennettyjä versioita kappaleista, niin ei tarvitse olla vaihtelemassa koko ajan, ja saa myös mukavan "ajastimen" kirjoittamiselleen. Joskus laitan jonkun tunnin mittaisen writing ambience & music -tyylisen videon soimaan. Tuo oman soittolistan luominen on hyvä idea!
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 3478Viesti HannaTulijoki »

No ihan niin pitkälle mä en ehkä ole uskaltanut mennä, että olisin luonut jotain kirjoitusprojektia varten oman soittolistan, mutta joskus kauan sitten mä käytin musiikkia taustalla, kun kirjoitin. Ja täytyy myöntää, että eräs englanniksi laulettu englanninkielisen yhtyeen kappale tuo vieläkin mieleeni erään hahmoistani. Hahmo X voisi tarinoissani laulaa sen hahmolle Y.
Parhain terveisin,
Hanna
sinimarelia
Aloittelija

Viesti: # 3683Viesti sinimarelia »

Kirjoittamisen taustalla soi lähes poikkeuksetta aina jotakin. Pyrin suosimaan sellasta musiikkia, missä ei lauleta tai jos lauletaan ei ainakaan suomeksi, englanniksi tai ruotsiksi tai jään muuten kuuntelemaan sanoja. Monesti taustalla soi valmiita soittolistoja youtubesta/spotifysta esim. elokuvien/pelien soundtrackeja.

Minulla on luotuna soittolistoja muutamille kirjoitusprojekteille, jotka tavalla tai toisella auttavat pääsemään tarinan tunnelmaan. Kappaleita on noille listoille päätynyt myös niillä perusteilla että olen assosioinut jonkin kappaleen jonkin hahmon kanssa tai keksinyt jonkin kohtauksen kappaletta kuunnellessa. Ehkä joskus voin jaella noita listoja mutta tällä hetkellä pidän ne ennemmin yksityisenä.

Musiikilla on kyllä omalla kohdallani valtava merkitys kirjoittamisessa.
Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 3847Viesti Timli »

Mä en pysty kuuntelemaan musiikkia kirjoittaessani ollenkaan. En mitään muutakaan. Toisaalta kun kirjoitan, niin ympäristön äänet miehen katsomasta räiskintäleffasta avonaisesta ikkunasta kuuluviin työkoneiden ääniin vain katoavat. Mutta omiin korviin ei saa tulla mitään, ei etenkään kuulokkeista. Mulla on kyllä kuuloaistissa yliherkkyyttä, mikä toki vaikuttaa.

Nuorena kuuntelin aina jotain lukiessani. Vieläkin yhdistän Stephen Kingin ja Peter Straubin Talismaanin Jethro Tullin albumiin Thick As A Brick.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 3857Viesti Quirinea »

Toi on muuten jännä ilmiö. Sain joskus hiukan toisella kymmenellä kavereilta synttärilahjaksi Donny Osmond (hih) kasetin, ja kuuntelin sitä samalla kun luin Narnia-sarjaa. Ja vieläkin nuo kaksi liittyvät mielessäni toisiinsa!
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 3858Viesti punnort »

Mulla taas yhdistyvät Richard Adamsin romaanin Shardik kohtaus, jossa papittaret ovat metsässä karhun perässä ja Jarren biisi Fourth Rendez-Vous.
Vastaa Viestiin