Vuodenaikasidonnainen lukeminen?
Valvoja: Emeritusa
Vuodenaikasidonnainen lukeminen?
Talvella pakkasen kiriessä pariinkymmeneen asteeseen minulle tulee mieleen että olisi juuri oikea hetki lukea uudelleen Dickeyn romaani Kohti valkeaa merta.
Toinen "talvikirja" itselleni on Cooperin Pimeä nousee -sarjan nimiromaani.
Onko teillä jotain kirjoja ja/tai genrejä, joihin tartutte tiettyinä vuodenaikoina? Meneekö kesällä dekkareita, viekö syksy Holdstockin myyttiseen metsään, onko kevät runojen aikaa?
Toinen "talvikirja" itselleni on Cooperin Pimeä nousee -sarjan nimiromaani.
Onko teillä jotain kirjoja ja/tai genrejä, joihin tartutte tiettyinä vuodenaikoina? Meneekö kesällä dekkareita, viekö syksy Holdstockin myyttiseen metsään, onko kevät runojen aikaa?
- Crysarcher
- Aloittelija
Re: Vuodenaikasidonnainen lukeminen?
Mä luen aina Halloweenin aikaan Bram Stokerin Draculan. Melko tavallinen tapa kenties, mutta rakastan jotenkin sitä hidasta kauhun tunnetta ja kirjeitä joina tarina kerrotaan. Oon siinä sähköpostidraculan postituslistalla mutta suomennoksen lukemisessa on sitä jotain mitä en englanninkielisestä saa!
Aikaisemmin, entisessä elämässä, ennen kuin hyväksyin vakkaripaikan työssäni, luin kesäisin aina dekkareita. Nyt lukemiselle ei ole lähes lainkaan aikaa.
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
Taru sormusten herrasta tuli muinoin luettua uudelleen joka (alku)syksy. Siinä on minusta jotain sellaista omenantuoksuista tunnelmaa. Loka-marraskuuhun sopii mainiosti goottikauhu.
Pimeä nousee -sarjan oon juuri hiljattain hankkinut omaan hyllyyni ja on ollut tarkoituksena lukea se uudelleen. Täytyypä kokeilla, tuleeko tuosta minullekin talvikirja.
Pimeä nousee -sarjan oon juuri hiljattain hankkinut omaan hyllyyni ja on ollut tarkoituksena lukea se uudelleen. Täytyypä kokeilla, tuleeko tuosta minullekin talvikirja.
Luen tai kuuntelen yleensä joulun alla jonkun romanttisena hyvän mielen kirjana markkinoidun kevyen kaunokirjan. Vielä ei ole tullut vastaan mitään omaan romanttiseen makuuni sopivaa vastaan (vähän paha mieli kyllä on tullut). En siis tiedä miksi teen tämän itselleni, ehkä pitäisi kirjoittaa itse joku jouluinen rakkaustarina kun tunnun niitä kaipaavan :-D
Viime kesän kuumimpina päivinä luin Agatha Christien Lomahotellin murhat, ja leikin olevani Karibialla.
Kertokaahan jotain kevääseen liittyviä kirjoja! :-)
Viime kesän kuumimpina päivinä luin Agatha Christien Lomahotellin murhat, ja leikin olevani Karibialla.
Kertokaahan jotain kevääseen liittyviä kirjoja! :-)
Usein näin tammi-maaliskuussa minun tekee mieli lukea kaiken maailman jännitys- ja mysteerikirjoja. Jotain vähän pelottavaa, jotain, joka yllättää käänteillään. Ehkä siinä on se, että vuoden alussa sitä ajattelee lukevansa tänä vuonna enemmän, ja jännityksellä on helpointa päästä vauhtiin. Tai sitten marraskuussa alkaneen kirjoitusurakan lomassa/jälkeen kaipaa jotain viihdyttävää luettavaa.
Vaihdoin nimimerkkiä! Hirmu -> Miksu
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Tähän on pakko vastata, että tietenkin Kesäkirja (Tove Jansson).
Äkkiä ei kyllä tule mieleen nimenomaan kesään kuuluvia kirjoja, paitsi lasten- ja nuortenkirjapuolelta.
Siis jos ajattelee, että nimenomaan kesäkirjoja, ei suosituksia yleensä.
Jotenkin tulee mieleen se "kesämökin kirjahylly", josta sadepäivän kuluksi löytyy Burroughsia, Polvaa, tms.
Äkkiä ei kyllä tule mieleen nimenomaan kesään kuuluvia kirjoja, paitsi lasten- ja nuortenkirjapuolelta.
Siis jos ajattelee, että nimenomaan kesäkirjoja, ei suosituksia yleensä.
Jotenkin tulee mieleen se "kesämökin kirjahylly", josta sadepäivän kuluksi löytyy Burroughsia, Polvaa, tms.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Mulla oli jossain vaiheessa projektina H. P. Lovecraftin koottujen teoksien lukeminen kesäkirjana, 1 osa per kesä 5 vuoden ajan. Sen takia yhdistän sen kesään. Se oli ihan hauska projekti. Sen jälkeen meinasin ottaa kesäkirjaksi Discworldin, mutta siihen olisi mennyt 40+ vuotta, joten ei tullut kesäprojektia siitä.
Kaikenlaiset tyttökirjaklassikot tai vaikka Viisikot on myös sellaisia, jotka yhdistää kesään, kun lapsena tuli niitä luettua koko kesä.
Kaikenlaiset tyttökirjaklassikot tai vaikka Viisikot on myös sellaisia, jotka yhdistää kesään, kun lapsena tuli niitä luettua koko kesä.
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Kesämaa-nimisen spefiromaanin on kirjoittanut myös Hannu Rajaniemi.
(kumpikin myös alkuperäiseltä nimeltään Summerland)
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Rajaniemen Kesämaa on muistaakseni hitusen vakavampi sävyltään; Chabonissa on eräänlaista nostalgisoivaa keveyttä.
Luen kesälomalla yleensä fantasiaa ja scifiä, ainakin jos olen reissussa. Tähän on ihan käytännön syy: puoliso tykkää ko. genreistä ja matkalle kannattaa ottaa sellaista lukemista, joka sopii molemmille.
Janssonin Kesäkirjaa komppaan, se on kiva ja kesäinen. Dekkareista tulee mieleen Eeva Tenhusen Mustat kalat, joka tapahtuu kesäisessä Savonlinnassa, ja Maria Langin Pimeä elokuun yö, joka sopii mainiosti loppukesän tunnelmiin.
Janssonin Kesäkirjaa komppaan, se on kiva ja kesäinen. Dekkareista tulee mieleen Eeva Tenhusen Mustat kalat, joka tapahtuu kesäisessä Savonlinnassa, ja Maria Langin Pimeä elokuun yö, joka sopii mainiosti loppukesän tunnelmiin.
Kesäkirjat on nyt luettu ja kannet suljettu.
Entäs syksyn kirjat? Siirtyvätkö kiltalaiset kauhun partaalle? Lovecraft on jo repussa, mutta mitä mainitsisitte sellaiselle, joka on menossa kohta kirjastoon :-D Tiedättekö jotain hyvänmielen syyslukemistoa?
Pari vuotta sitten luin Saara Henrikssonin Syyskuun jumalat ja pidin siitä kyllä !
Entäs syksyn kirjat? Siirtyvätkö kiltalaiset kauhun partaalle? Lovecraft on jo repussa, mutta mitä mainitsisitte sellaiselle, joka on menossa kohta kirjastoon :-D Tiedättekö jotain hyvänmielen syyslukemistoa?
Pari vuotta sitten luin Saara Henrikssonin Syyskuun jumalat ja pidin siitä kyllä !
En tiedä, miksi minulle pomppasi mieleen Anna Gavalda - siitä on aikaa, kun olen häntä lukenut, mutta sellainen mielikuva, että kyseessä olisi ollut hyvänmielen lukukokemuksia. Ehkä Viiniä keittiössä -romaani (en kyllä osaa sanoa, miten se olisi syksykirja, paitsi että punaviini kuuluu ensimmäisiin tähtikirkkaisiin syysöihin).
Syksyyn kuuluu myös koulujen alku - jotain opiskelumaailmaan sijoittuvaa, kenties?
Syksyyn kuuluu myös koulujen alku - jotain opiskelumaailmaan sijoittuvaa, kenties?