En ole lukenut, mutta kuulosti niin mielenkiintoiselta että piti tutkia asiaa Olisiko Tim Davysin Amberville: paluu alamaailmaan? Ruotsinkielinen alkuteos, ilmeisesti.
Suosittele minulle kirjaa
Valvoja: Emeritusa
Re: Suosittele minulle kirjaa
Tim Davysin Amberville. Pitäisikin lukea uudestaan, löytyy jopa omasta kirjahyllystäni.
/edit: Jännä muuten, että muita sarjan osia ei ole koskaan suomennettu. Pitänee ehkä etsiä nekin jostain luettavaksi...
Ai se on sarja? Mille kohtaa sarjaa tuo suomennettu sijoittuu? Muutamassakin kirjasarjassa kun tuntuu olevan tyylinä suomentaa teoksia aika satunnaisotannalla (esim Vachssin Burke, jossa yht'äkkiä kertojahahmo onkin toisessa kaupungissa toipumassa luodista naamaan ... ja taisipa Kiekkomaailmaakin tulla arpomalla).
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Hyvin monelta SciFin tai fantasian klassikolta on suomennettu yksi enemmän tai vähemmän satunnainen kirja. Larry Niveniltä "Rengasmaailma", David Briniltä "Tähtisumu täyttyy" (joka ei ole Uplift-sarjan ensimmäinen osa...), Connie Willisiltä Doomsday Book (en muista millä nimellä). Itse olen lisännyt sarjaan Ben Bovan (Kuunnousu).
Joitakin muita on sitten suomennettu järjestelmällisemmin (Pratchett, Baxter, Banks, Reynolds).
Joitakin muita on sitten suomennettu järjestelmällisemmin (Pratchett, Baxter, Banks, Reynolds).
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Amberville on se ensimmäinen tuosta sarjasta, mitä ihmettelin itsekin, kun tarkemmin asiaa tulin tutkineeksi. Loput tosiaan pitää lukea muilla kielillä, voisin ehkä harkita jopa ihan ruotsiksi noiden lukemista.RikuY kirjoitti: ↑10 Touko 2024 00:16Ai se on sarja? Mille kohtaa sarjaa tuo suomennettu sijoittuu? Muutamassakin kirjasarjassa kun tuntuu olevan tyylinä suomentaa teoksia aika satunnaisotannalla (esim Vachssin Burke, jossa yht'äkkiä kertojahahmo onkin toisessa kaupungissa toipumassa luodista naamaan ... ja taisipa Kiekkomaailmaakin tulla arpomalla).
Ja vähän ohi aiheen, mutta; Itse olen havainnut saman tässä viime vuosina, että suomennetaan ihan satunnaisesti keskeltä sarjaa (tai jätetään suomentamatta). Viime vuosilta on kaksi ärsytystä: Simon Tolkienin ainoa suomennettu kirja Berliinin käskystä, ja se paljastui olevan muistaakseni kolmas osa sarjasta (eli ei ihme, että jossain lukiessani tuntui, että jotain oleellista tietoa puuttui). Toinen on Antonio Hillin Saldago trilogia, joista on kaksi ensimmäistä suomenettu, kolmatta ei ole edes englanniksi. Vaihtoehtoina on opiskella joko espanjaa, saksaa tai puolaa.
Toivoisin suosituksia leppoisista dekkareista, joissa päähenkilö on mukava tyyppi.
Kaikkihan on jo sanottu, ainakin kaikki tärkeä.
Kirjoitan rivien väliin sen, missä ei ole järkeä.
Richard Osmanin Torstain murhakerho tuli ekana mieleen. Siinä on kivoja eläkeläisiä, jotka ratkovat rikoksia.
Kuulostaa juuri siltä, mitä etsin :)
Kaikkihan on jo sanottu, ainakin kaikki tärkeä.
Osaisiko joku suositella kirjaa, joka on romantiikkaa tai romanttinen juoni painottuu vahvasti, ja jossa käsitellään addiktiota (ei tarvitse olla nimenomaan päihderiippuvuus)?
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona. (Tove Jansson: Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia)
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Tänä kesänä aion ylittää itseni ja lukea jonkin kirjan, joka ei muuten tarttuisi ikinä käteen. Ja toivottavasti jopa tykätä siitä.
Pyydän siis: historiallinen romanssi, jossa on myös kiehtova muu juoni tai miljöö uskottavien hahmojen välillä ja ympärillä; henkilölle, joka lähtökohtaisesti tylsistyy ja menettää uskonsa romanssijuoniin nopeasti.
Aikakaudella ei periaatteessa ole väliä, mutta historiallinen kiinnostukseni on yleensä ajassa ennen 1800-lukua. Ei ole mikään tiukka rajaus, kunhan kirja veisi mennessään.
Kristiina Vuorta olen kokeillut ja hänen kirjoitustyylinsä oli mulle hieman liian puisevaa ja listaavaa romanssin kyljessä. Austen on tuttu ja ikänsä puolesta tyyliltään täysin ymmärrettävä. Paljon muuta en sitten olekaan jaksanut kahlata, kun olen lähtökohtaisesti vähän vastarannan kiiski.
Eli nyt ne oikeasti PARHAAT historialliset romanssit, jos teillä semmosia tulee mieleen, kiitos <3
Pyydän siis: historiallinen romanssi, jossa on myös kiehtova muu juoni tai miljöö uskottavien hahmojen välillä ja ympärillä; henkilölle, joka lähtökohtaisesti tylsistyy ja menettää uskonsa romanssijuoniin nopeasti.
Aikakaudella ei periaatteessa ole väliä, mutta historiallinen kiinnostukseni on yleensä ajassa ennen 1800-lukua. Ei ole mikään tiukka rajaus, kunhan kirja veisi mennessään.
Kristiina Vuorta olen kokeillut ja hänen kirjoitustyylinsä oli mulle hieman liian puisevaa ja listaavaa romanssin kyljessä. Austen on tuttu ja ikänsä puolesta tyyliltään täysin ymmärrettävä. Paljon muuta en sitten olekaan jaksanut kahlata, kun olen lähtökohtaisesti vähän vastarannan kiiski.
Eli nyt ne oikeasti PARHAAT historialliset romanssit, jos teillä semmosia tulee mieleen, kiitos <3
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.