Aina sanotaan, että pitää kirjoittaa ja lukea paljon, että tulee paremmaksi kirjoittajaksi. No, ei se tunnu riittävän. Itse olen kirjoittanut tavoitteellisesti vuodesta 2008 (ensin novelleja, sitten romaaneja) enkä ole saanut julki kuin muutaman novellin ja raapaleen yli viidentoista vuoden aikana.
Miten pystyä kirjoittamaan yhtä hyvin kuin idolinsa, kuka se sitten onkin?
Yllättäen löysin tähänkin neuvon eräästä ilmaisesta kirjoitusoppaasta nimeltä How to Improve Your Writing, kirjoittanut Mason Engel. Hän opastaa askel askeleelta, harjoitus harjoitukselta, miten voi tietoisesti tulla paremmaksi kirjoittajaksi.
1. Kirjoita
1.1. Kopioi. Ota lempikirjailijasi jostain kirjasta jokin sivu tai pari ja ala kopioida. Käsin. Ei mekaanisesti sana sanalta, vaan keskity, lue ja kirjoita ajatuksella, makustele, opi ilmaisut. Ei haittaa, vaikka jokin kohta menisi väärin. Lue omin käsin kirjoittamasi teksti kuin se olisi itse keksimääsi. Toista. Toista vielä. ota jokin muu sivu. Kopioi. Toista. Jatka niin kauan, että tyyli tuntuu luontevalta. Tämän jälkeen harjoittele kirjoittamalla vapaata assosiaatiota mahdollisimman tarkasti opettelemallasi kirjoitustyylillä.
1.2. Kirjoita lyhyttä. Kirjoita fanficiä. On helppo harjoitella kirjoittamaan kuin idolisi, kun tapahtumat sijoittuvat hänen luomaansa maailmaan. Tämän jälkeen kirjoita ikioma novellisi. Keskity yhä kirjoittamaan samalla tyylillä. Oma tyylisi muodostuu koko ajan lempikirjailijasi tyylin ja oman kirjoitustapasi kohtauspisteessä. Jatka novellien kirjoittamista myöhemminkin, ne ovat loistava paikka harjoitella mukavuusalueelta poistumista ja eri ideoita.
1.3. Kirjoita pitkää. Löydä itsellesi sopiva romaanin rakenne. Muista, että kirjassakin voit keskittyä tiettyyn elementtiin, kuten settingiin, päähenkilöön, mysteeriin. Hae palautetta sekä ulkopuolelta että itseltäsi.
2. Lue
Vakoile mestareita. Lue romaaneja tietoisesti. Keskity. Opiskele lukemaasi. Minkälainen rakenne kirjassa on? Missä kohtaa näkyvät tarinan beatit? Miten päähenkilön kehityskaari ilmenee? Voit keskittyä taas vain yhteen elementtiin yhdellä lukukerralla. Kirjoita muistiinpanoja keskittyen siihen elementtiin, jonka olet valinnut. Lopuksi lue muistiinpanosi.
3. Hanki palautetta
Pyydä ulkopuolelta asiantuntevaa palautetta. Mieti etukäteen, mistä asioista palautetta haluat. Lue palaute huolellisesti ja avoimin mielin. Ajattele tekstiäsi oman mukavuusalueesi ulkopuolelta.
4. Opiskele
Ei ole pakko maksaa erikseen kursseista, vaan Youtubesta tai podcasteista voi löytyä yhtä laadukasta opetusta ilmaiseksi. Esimerkiksi Brandon Sanderson on Writing Science Fiction and Fantasy -luentokokonaisuus Youtubessa sopii myös muiden genrejen edustajille. Suhtaudu Youtube-opiskeluun kuin muuhunkin opiskeluun: keskity ja tee muistiinpanoja. Älä katso lempisarjasi uusintoja samalla. Siirrä oppimasi käytäntöön eli omiin kirjoituksiisi. Jos et ymmärtänyt luennon sisältöä ensimmäisellä kerralla, katso se uudestaan. Lue romaaneja sillä silmällä, esimerkiksi miten sivujuonia on käytetty.
5. Editoi
Hanki oikeanlaista kritiikkiä. Älä sorru liian läheisiin ihmisiin, äläkä tyydy vain muokkaamaan tekstiä itseksesi. Etsi kritiikkipartneri, jonka kanssa voitte antaa toisillenne palautetta. Toiselle palautteen antaminen opettaa ainakin yhtä paljon kuin itse palautteen saaminen. Aloita editointi luomalla suunnitelma korjauksia varten. Mitkä ovat tekstisi heikot kohdat? Henkilön kehityskaari, keskiosan tylsä juoni? Keskity siihen.
6. Taiteile
6.1. Nauti taiteista. Hanki inspiraatiota kuvataiteista, musiikista, näyttämö- tai elokuvataiteesta. Tee muistiinpanoja. Katso elokuvia ja TV-sarjoja lisätäksesi ymmärrystäsi hyvin (ja huonosti) kirjoitetuista pitkistä tarinoista. Sinun ei ole pakko käydä Louvressa tai teatterissa, mutta sekin on sallittua.
6.2. Tee taidetta. Kirjoita runoja tai lyriikkaa, näytelmiä tai elokuvia, tee musiikkia, valokuvaa tai kuvaa filminpätkiä, piirrä, maalaa. Kirjoittaessasi ja suunnitellessasi tee mindmap tai kirjoita ideoita Post-It-lapuille. Haasta itsesi. Haasta mukavuusalueesi. Kerro tarinoita eri taidemuodoilla, olipa se rap-lyriikkaa tai abstrakti maalaus, harjoittele tempoa, voimakkuutta, loppuhuipennusta.
7. Elä
Sinun ei tarvitse elää tietynlaista 'kirjailijan elämää'. Riittää, että elät keskittyen: kiinnitä huomiota ihmisiin ja yksityiskohtiin. Ilman elämistä ei ole kirjoittamista. Eläminen on tärkeää. Elä ensin, kirjoita sitten.
Ja kuinka tämän olisi tarkoitus toimia?
1. Jaa aikasi varsinaisen kirjoittamisen sekä harjoittelun välillä.
2. Aikatauluta.
3. Järjestä paikka harjoittelua varten.
4. Järjestä harjoituksesi. (Esimerkiksi:1. viikko lue ja kirjoita muistiinpanoja, 2. viikko opiskele, 3. viikko kopiointiharjoitus, 4. viikko nauti taiteesta, 5. viikko elä: muodosta elämäntapahtumasta strukturoitu tarina, 6. viikko kirjoita raapale, 7. viikko editoi raapaletta, 8. viikko pyydä palautetta Facebook-ryhmästä... Koko tämän ajan kirjoitat myös romaaniasi. Kun sykli on käyty läpi, pidä viikko tai pari kirjoitusvapaata novelliasi varten, tartu sitten harjoittelumuistikirjaasi ja aloita harjoittelu uudestaan.)
No olihan pitkä sepustus. Mitä vinkkejä teillä muilla on, paitsi ne "lue ja kirjoita paljon"?
Kuinka tulla paremmaksi kirjoittajaksi
Valvoja: haikailutaide
Kuinka tulla paremmaksi kirjoittajaksi
minulla on tarjota vain
paljas sieluni
hiekkapaperilla hienoksi kiillotettu
paljas sieluni
hiekkapaperilla hienoksi kiillotettu
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viestit: 540
- Liittynyt: 04 Joulu 2023 10:45
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Kuinka tulla paremmaksi kirjoittajaksi
Mielestäni "lue ja kirjoita paljon" on aivan yhtä pätevä kuin mikä tahansa muukin yhden lauseen ohje, siis siinä mielessä, että se on tiivistys juurikin noista löytämistäsi laajemmista ohjeista.
Tiivistyksenä se toki vähän hukkaa tarkoituksensa.
"Lukutaito" ja "teksti" voivat olla muutakin kuin painettua sanaa - esimerkiksi musiikkia, elokuvia, kuvataidetta, puheita... Ihan kuten noissa löytämissäsi ohjeissa oli.
Samoin lukeminen ja lukeminen voivat olla todella eri asioita.
Uimarannalla jotain Mustanaamiota tulee luettua hyvin eri tavalla, kuin tiskatessa kuunneltua tarinallista podcastia, kuin alan harrastajana aiheeseen liittyvää aikakauslehteä, kuin yliopistotutkielmaa varten akateemista artikkelia, kuin uteliaana fanina jotakin omaa suosikkiromaania päättäessään, että nyt minä opin, kuinka kirjoitetaan hyvin.
Parempi tiivistys ohjeesta "lue paljon" voisi esimerkiksi olla "oppiaksesi kirjoittamaan paremmin, lue monipuolisesti ja analyyttisesti myös helppojen ja tuttujen tekstien ulkopuolelta".
Mulle ainakin suurimmat oivallukset siitä, mitä kaunokirjallisuudella voi tehdä, ovat ehkä fantasiakirjojen sijaan tulleet lyriikasta, lavalle tarkoitetuista käsikirjoituksista ja kaunokirjallisista romaaneista.
Siis sellaisista kerronnan muodoista, jotka toimivat aika toisella tavalla kuin seikkailufantasia - joko todella tiiviisti ja kitsastellen, kielen rytmiä painottaen, tai todella syvään ja laveasti polveillen erilaisilla kerronnan tasoilla.
Juuri monipuolisuuden ja vierauden takia niistä on mun mielestäni ollut paljon apua siihen, että oon oppinut tarkastelemaan kertomusten rakennetta, sanavalintoja jne. paremmin.
"Kirjoita paljon" on sekin niin tiivis ohje, että jos sitä ei pysähdy itse laventamaan, ei siitä juu varmaan hirveästi saa irti.
Mun mielestäni hyödyllisemmin sen voisi lihottaa vaikka muotoon "kirjoita tarkoituksellisesti erilaisin lähestymistavoin ja tavoittein, kirjoita sekä kokeellisesti, että huvin vuoksi", jotta omaan käyttöönsä sopivat ratkaisut voi löytää, ja jotta kirjoittamisessa pysyy mielekkyys mukana.
Ja näiden risteyksestä löytyy varmasti vuorovaikutus/keskustelu/palautte suhteessa muihin kirjoittajiin ja teksteihin.
Luulen, että nimenomaan vertaispalautteen harjoittelu ja kriittisen kirja-arvion/lukupäiväkirjan ottaminen tavaksi lukemisen jälkeen on parantanut mun omaa kirjoittamistani ajatuksen tasolla enemmän kuin moni muu kikkakolmonen.
Ehkä lisäisin täysin erikseen sen, että jos itselleen teroittaa millaista kirjoittamista tahtoisi osata, on varmasti helpompaa tähdätä siihen "hyvään" taitotasoon!
Tässä on nimittäin varmasti valtavia eroja ei ainoastaan siinä, millaisia taitoja tarvitsee, vaan myös siinä, mikä sitten on "hyvää" kirjoittajuutta.
Kiitos avauksesta! Kiehtova aihe.
Tiivistyksenä se toki vähän hukkaa tarkoituksensa.
"Lukutaito" ja "teksti" voivat olla muutakin kuin painettua sanaa - esimerkiksi musiikkia, elokuvia, kuvataidetta, puheita... Ihan kuten noissa löytämissäsi ohjeissa oli.
Samoin lukeminen ja lukeminen voivat olla todella eri asioita.
Uimarannalla jotain Mustanaamiota tulee luettua hyvin eri tavalla, kuin tiskatessa kuunneltua tarinallista podcastia, kuin alan harrastajana aiheeseen liittyvää aikakauslehteä, kuin yliopistotutkielmaa varten akateemista artikkelia, kuin uteliaana fanina jotakin omaa suosikkiromaania päättäessään, että nyt minä opin, kuinka kirjoitetaan hyvin.
Parempi tiivistys ohjeesta "lue paljon" voisi esimerkiksi olla "oppiaksesi kirjoittamaan paremmin, lue monipuolisesti ja analyyttisesti myös helppojen ja tuttujen tekstien ulkopuolelta".
Mulle ainakin suurimmat oivallukset siitä, mitä kaunokirjallisuudella voi tehdä, ovat ehkä fantasiakirjojen sijaan tulleet lyriikasta, lavalle tarkoitetuista käsikirjoituksista ja kaunokirjallisista romaaneista.
Siis sellaisista kerronnan muodoista, jotka toimivat aika toisella tavalla kuin seikkailufantasia - joko todella tiiviisti ja kitsastellen, kielen rytmiä painottaen, tai todella syvään ja laveasti polveillen erilaisilla kerronnan tasoilla.
Juuri monipuolisuuden ja vierauden takia niistä on mun mielestäni ollut paljon apua siihen, että oon oppinut tarkastelemaan kertomusten rakennetta, sanavalintoja jne. paremmin.
"Kirjoita paljon" on sekin niin tiivis ohje, että jos sitä ei pysähdy itse laventamaan, ei siitä juu varmaan hirveästi saa irti.
Mun mielestäni hyödyllisemmin sen voisi lihottaa vaikka muotoon "kirjoita tarkoituksellisesti erilaisin lähestymistavoin ja tavoittein, kirjoita sekä kokeellisesti, että huvin vuoksi", jotta omaan käyttöönsä sopivat ratkaisut voi löytää, ja jotta kirjoittamisessa pysyy mielekkyys mukana.
Ja näiden risteyksestä löytyy varmasti vuorovaikutus/keskustelu/palautte suhteessa muihin kirjoittajiin ja teksteihin.
Luulen, että nimenomaan vertaispalautteen harjoittelu ja kriittisen kirja-arvion/lukupäiväkirjan ottaminen tavaksi lukemisen jälkeen on parantanut mun omaa kirjoittamistani ajatuksen tasolla enemmän kuin moni muu kikkakolmonen.
Ehkä lisäisin täysin erikseen sen, että jos itselleen teroittaa millaista kirjoittamista tahtoisi osata, on varmasti helpompaa tähdätä siihen "hyvään" taitotasoon!
Tässä on nimittäin varmasti valtavia eroja ei ainoastaan siinä, millaisia taitoja tarvitsee, vaan myös siinä, mikä sitten on "hyvää" kirjoittajuutta.
Kiitos avauksesta! Kiehtova aihe.
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/27 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/27 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.