Käsityöt

Vaikka kirjoittaminen onkin kivaa, monella meistä on varmasti muitakin harrastuksia. Tällä alueella voi siis aloittaa ketjuja muista harrastuksista, kuten vaikkapa neulomisesta ja timanttimaalauksista, jotka tätä kirjoittaessani ovat monen yhteisön jäsenen mielenkiinnon kohteiden kärkipäässä.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Re: Käsityöt

Viesti: # 3916Viesti Ael »

Ensimmäinen vuosi koruartesaanin opintoja on takana ja toinen edessä syksyllä. Meinasin, että pitäisin ihan täysin lomaa nämä pari kuukautta, mutta erehdyin lähettämään työvälinetilauksia ympäriinsä - pääsee siis koko kesän tekemään ainakin ketjuja, jos ei muuta. (Auts, kun tuli kalliiksi. Tuli tilattua letkuporakone, lenkkitarvikkeita, ultra(pesuri), kiillotusrumpu, kaikenlaista sälätarviketta... vielä pitäisi tilata hopeaa ja muuta lankaa.)

Ihan tyytyväinen olen vuoteen ollut. :) Ihan kaikista töistä ei ollut yhteiskuvaa tai kuvaa lainkaan, mutta suuresta osasta kuitenkin. Olen oppinut tekemään sormuksia, riipuksia, korvakoruja ja kolmenlaisia istutuksia. Muun muassa. Näyttötyönä tein Mustikat-riipuksen, jossa oli pari kruunuistutusta.

Kuva

Kuva

Näyttää myös siltä, että olen päässyt töistä hyvin eroon. Hämähäkki ja vaaleanpunainen allianssisormus jää itselle, toivottavasti käyttöön. Sininen riipus ja rivi-istutus lähtivät peruskoulun päättävälle lahjaksi. Violetti kruunuistutus meni äidille. Räiskyvämpi vaaleanpunainen rivi-istutus lähti kaverille. Tuo ns. kantasormus varmaan lähtee takaisin kyllä sulatettavaksi, sen verran hopeaa siinä on. Korvakoruja jäi koululle. Mittasormukset jäävät toivottavasti työkäyttöön. Mustikat ovat vielä vähän kysymysmerkki, mutta hieman kyllä houkuttaa pitää itsellä todistuksena vuodesta selviämisestä.
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 3918Viesti HannaTulijoki »

@Ael
Mä oon mykistynyt! Upeaa jälkeä! Ainakin jos minulta kysytään. Saat olla ylpeä itsestäsi, ja kaverisikin saavat olla ylpeitä sinusta ja taidoistasi.
Parhain terveisin,
Hanna
haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 4092Viesti haikailutaide »

Ehkäpä hehkutus sopii tähän keskusteluun - vaikka historianörtteys on mulle se isoin vetovoimatekijä, kyllä keskiaikamarkkinat on uskomattoman ihana asia jo siksikin, että pääsee näkemään oikeita käsitöitä taitavilta tekijöiltä!
Kaikki ne vyöt ja soljet ja korut ja nyörit ja hiusneulat ja vitsi metriset jousipyssyt ja kaikki <3 ja kukkopillit ja nuket ja prinsessahatut lapsille, tietysti.

Viime syksystä asti oon haikaillut uutta isompaa hevosenkenkäsolkea.
Viime kesänä ostin pienen ja soman kuparisen, joka sopii hyvin vaikka puseroa sulkemaan, mutta isompia villaisia päällysvaatteita varten se on liian siro.
Nyt on sitten isompi takorautainen omana, jes! Ja ilmeisesti seppäkopla oli sen takonut tuon saman viikonlopun aikana, että voi sanoa ihan uunituoreeksi.
Löysin myös kuusenkerkkähunajaa, ratamorasvaa kuivaan naamaan ja nätin sini-vihreän iskunyörin kukkaroa koristamaan.

Omaa käsityötä oli tietysti viikonlopun asut itselle ja kaverille, ja oli kiva saada kuteista kehuja :) Pukuharrastus on best.
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 4093Viesti HannaTulijoki »

Hehkuta pois vaan. Noita sopiikin hehkuttaa.
Parhain terveisin,
Hanna
haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 4100Viesti haikailutaide »

Juu en siis kyllä mitään lupaa ajatellutkaan tarvitsevani :D tuskin sentään niin rankkaa palautetta täältä tulisi.
Harkitsin vaan itsekseni, että menisikö tänne vai pukeutumiskeskusteluun. Arkipukeutumisesta ei kuitenkaan ollut kyse joten menköön tänne.
(Vaikka yks hauska kaiffari bussissa kysyikin vaikuttuneena, että pukeudunko normaalistikin kaupungilla 1300-luvun miesten housusukkiin, terkkuja Yehoshualle.)

Se todettiin historiallisella kävelyopastuksella heinikon varressa, että kudotut villaiset reisimittaiset sukat menee kyllä hyvästä punkkisuojasta kesällä.
Saisi olla aika omistautunut ötökkä joka niistä puskee läpi. 100% ohuehko villa myös hengittää yllättävän hyvin, joten vaikka koko koiven villasukka ja +21C helle kuulostaa pahalta kombolta, pärjäsin aika hyvin.
Ideoitiin jo, että niitä vois myydä jonkin sortin "keskiaikaisina marjastuslahkeina" markkinoilla. Että siinä jollekulle halukkaalle bisnesidea!
(Muistakaa sit maksaa mulle ja turun tohtoreille rojalteja jos ryhdytte tähän :P)
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 4146Viesti Ael »

Oi, keskiaikamarkkinat kuulostaa kovin hienoilta - itse en ole ikinä käynyt, mutta avopuoliso on haaveillut, että tulevaisuudessa (siis vuosien päästä) pääsisi tekemään keskiaikamarkkinakierrosta ulkomaille ja jos sinne saisi myyntiin omia korujuttuja. :) Pitäisi kuitenkin varmaan aloittaa Suomesta ja Suomen keskiaikamarkkinoista. :D Kunhan nyt en vain olisi joka ikinen kerta väärällä paikkakunnalla väärään aikaan...
haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 4148Viesti haikailutaide »

Niitä on tulossa loppukesästäkin pienempiä vielä ihan reilusti!
Hirveesti tahtoisin Pirkkalan (Birckalan) muinaismarkkinoille tänä viikonloppuna, siellä on tosi paljon kokeellista arkeologiaa pystykangaspuista kuoppataloon, muttei mahtunut omaan kalenteriin valitettavasti :(
Raaseporin linnanraunioilla on myös ollut jotkut pienet viikinkimarkkinat joskus.

Helpoimmilla junayhteyksillä pk-seutua ajatellen Vantaalla elokuussa on tulossa vielä Helsingan keskiaikapäivä ja Helsingissä yleensä elo-syyskuun vaihteessa joku viikonloppu Pukkisaaren rautakautiset muinaismarkkinat Seurasaaren vieressä.
Vastaa Viestiin