Kirjoituspulina
Valvoja: haikailutaide
-
- Harrastelija
Re: Kirjoituspulina
Mietin, että pitäisikö sittenkin kirjoittaa se "pääjuoni" niin pitkälle kuin sen tiedän, ja sitten vasta alkaa miettiä, mihin ne sivujuonet lykätään. Äh. Mä en tiedä. Mä sain tän idean yheltä yhessä podcastissa olleelta kirjoittamisen opettajalta. En nyt uskalla laittaa nimeä tähän, kun hän ei tiedä minusta mitään, mutta minä olen kuunnellut sitä podcastia, jossa hän oli. Mutta juuri hän antoi sen vinkin, että "pääjuoni" ensin tai jotain sinnepäin.
Parhain terveisin,
Hanna
Hanna
Mulla meni koko heinäkuu ihan penkin alle, kirjoittamisen suhteen. Aamusivutkin jäi kirjoittamatta jossain vaiheessa. Fiktiota kirjoitin pieniä 5-15 minuutin harjoituksia, mutta nekin jäi siinä samalla kun aamusivutkin. Mutta tulin siihen tulokseen, että tuo tauko tuli ehkä sittenkin ihan tarpeeseen. Sain hieman etäisyyttä noihin projekteihin, joita olen pyöritellyt ja se ehkä selkeytti hieman asioita. Aiemmin oli pientä kriisintuntua ilmassa (on ehkä aavistuksen edelleen), mutta nyt on jotenkin helpompi ajatella kirjoittamista ja sitä, mitä kirjoittaa. Nyt vaan saattaa olla hieman hankalaa tehdä kirjoittamisesta taas rutiininomaisempaa, mutta kyllä mä siinä onnistun, onnistuin aiemminkin.
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
Joulukalenteritarina 6936
Mulla heinäkuu meni hyvin, mutta elokuun alku onkin sitten mennyt ihan penkin alle. En ole kirjoittanut sanaakaan. Nyt ilmoittauduin STK:n editointikurssille, joka alkaa parin viikon päästä, ja sitä ennen pitää viilata romaania kommenttien perusteella uuteen uskoon, ainakin pari ensimmäistä lukua.
Kosmoskynän kirjoituskutsukin putkahti juuri, siihen ois yksi idea ja yksi valmiihko novelli. 15.9. mennessä pitäis suoriutua siitäkin, jos meinaa jotain tyrkyttää.
Kosmoskynän kirjoituskutsukin putkahti juuri, siihen ois yksi idea ja yksi valmiihko novelli. 15.9. mennessä pitäis suoriutua siitäkin, jos meinaa jotain tyrkyttää.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Mä totesin just, että tuolla olisi yksi raapale joka kävisi Kosmarin tämän kerran teemaan.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Mullakin ois yksi täydellinen, mutta se mokoma on jo julkaistu Kosmarissa vuonna nakki
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Mullakaan ei kirjoitushommat ole edenneet erityisen vauhdikkaasti heinä- tai elokuun aikana, mutta pikku hiljaa olen saanut editointisuunnitelmia kasaan. Tänään sain valmiiksi uuden kohtausluettelon. Aika paljon tuli tiivistettyä tarinaa ja sain mukaan ainakin yhden uuden juonenkäänteen. Tuon suunnitelman mukaisesti kirjoitettuna tarina toivottavasti säilyttää jännityksensä paremmin. Mutta vielä pitäisi jaksaa hioa tapahtumien yksityiskohtia sekä hahmoja, aikajanoja, nimiä ja maailmaa, ennen kuin pääsee uudelleenkirjoituksen pariin.
Vaihdoin nimimerkkiä! Hirmu -> Miksu
Hahaa! Novellin luominen aloitettu!
(Oli siis enemmän tuskaista taas tänään tämä puuha, mutta viimein korkki pullahti auki ja kirjoitusummetus helpotti.)
(Oli siis enemmän tuskaista taas tänään tämä puuha, mutta viimein korkki pullahti auki ja kirjoitusummetus helpotti.)
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Tänään tuli yllättäen kaksi raapaleideaa, jotka sain toteutetuiksikin. Olikin tässä jonkin aikaa jumissa kun ei tullut ideoita mieleen.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Elän taas aikaa "työt haittaa harrastuksia", hirveesti tahtoisin viimeistellä tuollasen kolmen lohkon novellin jota työstän nyt pääsykokeeseen... mutta kun sitä rahaakin pitäis tehdä.
Ehkä sunnutaina ehdin istua alas ja saada valmiiksi. Oon kuvitellut, ettei musta oo lyhyen tekstin kirjoittajaksi ollenkaan, mutta yllättäen tää olikin tosi kivuton projekti. Ehkä osaan sittenkin!
Ehkä sunnutaina ehdin istua alas ja saada valmiiksi. Oon kuvitellut, ettei musta oo lyhyen tekstin kirjoittajaksi ollenkaan, mutta yllättäen tää olikin tosi kivuton projekti. Ehkä osaan sittenkin!
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Työt haittaa harrastuksia täälläkin. Mut enää ensi viikko ja sitten pystyin taas keskittymään tuohon ikuisuusprojektin kuvatukseen.
Asiasta moottorisahaan sain ammattiliitolta joka kuukautisen uutiskirjeen sähköpostiin ja tuli yllätyksenä, että hekin jakaa apurahoja eri tarkoituksiin. Nyt mietin puolitosissani, että pitäisikö hakea vai ei. Mitäänhän en toki hylsyn saadessani menettäisi mutta sitten taas jos yhtäkkiä saisinkin apurahan kirjan kirjoittamiseen niin päässä pyörii hirveästi kysymyksiä sen suhteen miten koko homma toimii tai toimisi omassa tilanteessani kun olen tällainen puoliksi työtön ja oon ymmärtänyt, että se raha saatettaisiin periä takaisin jos ei ole näyttää mitä rahojen avulla on saatu aikaan.
Asiasta moottorisahaan sain ammattiliitolta joka kuukautisen uutiskirjeen sähköpostiin ja tuli yllätyksenä, että hekin jakaa apurahoja eri tarkoituksiin. Nyt mietin puolitosissani, että pitäisikö hakea vai ei. Mitäänhän en toki hylsyn saadessani menettäisi mutta sitten taas jos yhtäkkiä saisinkin apurahan kirjan kirjoittamiseen niin päässä pyörii hirveästi kysymyksiä sen suhteen miten koko homma toimii tai toimisi omassa tilanteessani kun olen tällainen puoliksi työtön ja oon ymmärtänyt, että se raha saatettaisiin periä takaisin jos ei ole näyttää mitä rahojen avulla on saatu aikaan.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Olisikohan tuossakin apurahakirjelmässä jotkut ennakkovaatimukset? Jos sellaisia saisi esim. kysymällä näytille niin varmaan siitä selviäisi myös, millaisia tuloksia odotetaan.
Ite en oo koskaan ollut mukana, mutta yleensä taitavat suurin osa taideavustuksista vaatia jotain ennakkonäyttöä edellisistä julkaistuista töistä (oli muoto sitten millainen vain, levikki pientä tai suurta, mutta mulla on tuttavapiirissä lähinnä kuvataiteilijoita tässä mielessä)... Sen lisäksi tarvitaan kai usein suunnitelma siitä, millaiseen nimenomaiseen projektiin apuraha menee. Ei siis ns. yleiseen käyttöön, vaan esim. johonkin tiettyyn teoskokonaisuuteen, joka on tarkoitus esitellä tilanteen X yhteydessä. Tällä tietääkseni yritetään just karsia ns. turhia myönnettyjä avustuksia.
Takaisin periminen vain siksi, ettei esim. kirja myisi tai tulisi heti kustannetuksi kuulostaa vähän omituiselta, kun teoksen valmistuminen kai kuitenkin on se projekti, johon tukea myönnetään, eikä markkinointi. Mut tarkemmin tietämättä näissä on varmasti valtavia eroja vaatimuksissa kyllä.
Ite en oo koskaan ollut mukana, mutta yleensä taitavat suurin osa taideavustuksista vaatia jotain ennakkonäyttöä edellisistä julkaistuista töistä (oli muoto sitten millainen vain, levikki pientä tai suurta, mutta mulla on tuttavapiirissä lähinnä kuvataiteilijoita tässä mielessä)... Sen lisäksi tarvitaan kai usein suunnitelma siitä, millaiseen nimenomaiseen projektiin apuraha menee. Ei siis ns. yleiseen käyttöön, vaan esim. johonkin tiettyyn teoskokonaisuuteen, joka on tarkoitus esitellä tilanteen X yhteydessä. Tällä tietääkseni yritetään just karsia ns. turhia myönnettyjä avustuksia.
Takaisin periminen vain siksi, ettei esim. kirja myisi tai tulisi heti kustannetuksi kuulostaa vähän omituiselta, kun teoksen valmistuminen kai kuitenkin on se projekti, johon tukea myönnetään, eikä markkinointi. Mut tarkemmin tietämättä näissä on varmasti valtavia eroja vaatimuksissa kyllä.
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Olisikin kyseessä edes nimenomaan kirjallisuuteen liittyvä rahasto niin olisi paljon selkeämpää että mitkä on odotukset puolin ja toisin kun tuon verran olen itsekin joskus googletellessa saanut selville, mutta kuten sanoin niin kyse on nimenomaan Ammattiliiton rahastosta joka on osa jotain Kansan Sivistysrahastoa. Tuolla kun katsoi aiempina vuosina myönnettyjä rahoja nimenomaan oman ammattiliiton toimesta niin niitä on jaettu oikeasti vähän kaikenlaiseen aina kansalaisopiston kurssin rahoittamisesta johonkin Lapsen harrastustoiminnan rahoittamiseen. Sen takia tässä ihmetyttääkin että katsovatko vähän tapauskohtaisesti sitten kun "projektin" toteutumisesta pitää raportoida vai onko kaikille jotkin samat säännöt joita ei oo jostain syystä tuotu esille missään kun en meinaa löytäähaikailutaide kirjoitti: ↑17 Elo 2024 00:18 Ite en oo koskaan ollut mukana, mutta yleensä taitavat suurin osa taideavustuksista vaatia jotain ennakkonäyttöä edellisistä julkaistuista töistä (oli muoto sitten millainen vain, levikki pientä tai suurta, mutta mulla on tuttavapiirissä lähinnä kuvataiteilijoita tässä mielessä)... Sen lisäksi tarvitaan kai usein suunnitelma siitä, millaiseen nimenomaiseen projektiin apuraha menee. Ei siis ns. yleiseen käyttöön, vaan esim. johonkin tiettyyn teoskokonaisuuteen, joka on tarkoitus esitellä tilanteen X yhteydessä. Tällä tietääkseni yritetään just karsia ns. turhia myönnettyjä avustuksia.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän tämä kirjoittamattomuus. Pitäisi oikeasti tehdä jotain.
Lisäys: Miten teillä muilla menee rutiinien kanssa? Mitään vinkkejä, miten päästä taas näytön ääreen?
Lisäys: Miten teillä muilla menee rutiinien kanssa? Mitään vinkkejä, miten päästä taas näytön ääreen?
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Ael, tylsä vastaus mutta mulle pomodoro. Niitä löytyy niin hyviä teemoitettujakin videoita youtube täynnä ja eri pituuksilla, joten iha jo sen ekat 25 minuuttia kun istuu jonkun kosken pauhun tai munkkiluostarin äänet korvassa, niin saa ainakin jotain aikaan. Ja helppo aloitus sit uudestaan pienen tauon päästä, jos jaksaa.