Käsityöt
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Re: Käsityöt
Katsoin tuota editosria, ja se näyttää kyllä siltä, että kuva haetaan jostakin urlista, eikä liitetä suoraan sivulle. Jolloin se kuva pitää ensin siirtää jonnekin nettiin.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Mä teen ristipistoja ja tällä hetkellä on kesken yksi jouluinen koriste. Olisi se tarkoitus saada valmiiksi tällä viikolla, jotta saan siirtyä seuraavaan koristeeseen. Mä tykkään joulusta valtavasti ja tykkään tehdä koristeita itse. Huopahahmoja aloin tekemään viime vuonna ja niitäkin pitäisi tehdä muutama vielä ennen joulua.
Kudon (siis neulon) myös jonkin verran. Lähinnä tosin vain villasukkia, koska niille on tarve. Joskus tulee tehtyä pipojakin. Ei mitään suurempaa kuitenkaan, ei mulla riitä sellaiseen kärsivällisyys ja into :D
Kudon (siis neulon) myös jonkin verran. Lähinnä tosin vain villasukkia, koska niille on tarve. Joskus tulee tehtyä pipojakin. Ei mitään suurempaa kuitenkaan, ei mulla riitä sellaiseen kärsivällisyys ja into :D
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
Joulukalenteritarina 6936
Pari kuukautta sitten aloin neulomaan sellasia banaanisukkia. Ei, niissä ei ole banaanin kuvia. Ne ovat sukat, joihin ei tarvitse neuloa kantapäätä. Koska ne ovat kaarevat, ne menevät jalkoihin aivan kuten tavallisetkin sukat. Olen aloittanut ja purkanut ensimmäisen sukan jo kolme kertaa. Neljättä kertaa ei tule, mutta neulon niin hitaasti, fiiliksen mukaan, että se eka sukka on edelleen kesken.
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Crysarcher kyseli, ompeleeko kukaan, ja minä! Ihan cosplayta tää ei ole, mutta kuitenkin.
Alotin sillai puolivahingossa adhd-puuskassa viime keväänä keskiaikaharrastuksen ihan omaksi huvikseni puvustamalla.
Näin pohjoisessa ei oo mitään keskiaikayhdistyksiä. Mutta ehkei toi rakenteeltaan larppimaisempi SCA muutenkaan innosta mua valtavasti siinä missä pelkkä ompelu.
Nyt puolen vuoden sisään oon jo siinä pisteessä, että mulla on erikseen kaksi asukokonaisuutta:
Alotin sillai puolivahingossa adhd-puuskassa viime keväänä keskiaikaharrastuksen ihan omaksi huvikseni puvustamalla.
Näin pohjoisessa ei oo mitään keskiaikayhdistyksiä. Mutta ehkei toi rakenteeltaan larppimaisempi SCA muutenkaan innosta mua valtavasti siinä missä pelkkä ompelu.
Nyt puolen vuoden sisään oon jo siinä pisteessä, että mulla on erikseen kaksi asukokonaisuutta:
- Hyvin ympäripyöreän "ristiretkiaikainen" "1200-1300-luvun" naisen puvun aihio
(eli ruosteenoranssi kolttu, lasihelmikoru ja tosi kaunis kutojalta ostettu pitkä lautanauhavyö) - 1400-luvun alun kaupunkilaismiehen puku (jossa tosin on vasta aluskerros - kalsarit, housusukat, kengät - ja keskeneräinen huppu/hattu)
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Sain tänään ensimmäisen pyllyttimeni valmiiksi. Tykkään neuloa, mutta ongelmana on, että kädet kuivuu ja iho menee rikki ja nenä tukkoon. Silti haaveilen jo toisesta pyllyttimestä.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Pyllytin? :O
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
Vähän varovaisesti tänne ujutan sormea. En ihan hirveästi käsitöitä tee, mutta joskus tartun puikkoihin tai virkkuukoukkuun. Virkata en tosin osaa mitään perhosta kummempaa. Yritän tässä saada joskus valmiiksi palatossuja ja haaveilen korpinkynsi kaulaliinan tekemisestä. Sellaisesta pyöröpuikoilla (vai mikä niiden nimi on) tehdystä, missä on kapeita pronssiraitoja. Joskus vuonna Harry ja Potter oli hp-fanien sivulla tai joulukalenterissa muistaakseni sellaisen ohjekin. En kyllä tiedä onko ihan suuruudenhullu ajatus, kun aikaa ja inspiraatiota käsitöille ei ole mitenkään liikaa. Enkä tiedä onko mulla tarpeeksi lankaa sellaiseen. Vähän olen jemmaillut korpinkynnen sinistä 7 veljestä, mutta en tiedä tarkalleen montako kerää enkä tiedä kuinka paljon siihen tarvitsisi.
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Minä sain tuossa linnan juhlia katsoessa tyynynpäällisen melkein valmiiksi. Ja osaavatkos käsityöimmeiset sanoa, miten tuon viimeistelisi? Siinä siis on ns. smokkipoimutusta (engls smocking, jolla ei ole smokin kanssa mitään tekemistä) josta muodostuu ns. korinpohjaa. Mutta: sitähän ei voi silittää, koska silloinse kuvio littaantuu. Miten siis? Kangas on silkkiä.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
- Crysarcher
- Aloittelija
Löytyykö silitysraudasta höyry-ominaisuus? Tuollaisen kuvion voisi hyvin höyryttää, jos silkki sen kestää (en ole ihan 100% varma) Mutta sellainen vaihtoehto tuli mieleen.
Minullakin on välillä käsityöpuuskia ja niiden jäljiltä on pari työtä odottamassa.
Yksi työ oli periaatteessa valmis, mutta joudun itseasiassa vähän lyhentämään sitä, jahka löydän jostain ompelukoneen. Toiseen ompeluprojektikokonaisuuteen mulla on idea, suunnitelma ja materiaalit (98%) valmiina. Enää tarvitaan aikaa ja taitoa toteuttaa se. Voi olla, että tulee jatkossakin säilymään vain tarvikkeina.
Pidän enemmän virkkaamisesta kuin neulomisesta, yläasteelta jäi inho puikkoja kohtaan, vaikka ajoittain yritän jotain tehdä. Koukulla on tällä hetkellä puuvillasekote, josta en tiedä, mitä siitä tulee. (Monet lankaprojektit ovat vain mummin ylijäämälankojen kulutusta...)
Joskus askartelen ihan jotain muuta, kuten kierrätysohjeet keittiön seinälle. Vähän tapettipalaa, tussia ja paperinpaloja. Sekä kunnollista liimaa ja kaksipuoleista teippiä.
Yksi työ oli periaatteessa valmis, mutta joudun itseasiassa vähän lyhentämään sitä, jahka löydän jostain ompelukoneen. Toiseen ompeluprojektikokonaisuuteen mulla on idea, suunnitelma ja materiaalit (98%) valmiina. Enää tarvitaan aikaa ja taitoa toteuttaa se. Voi olla, että tulee jatkossakin säilymään vain tarvikkeina.
Pidän enemmän virkkaamisesta kuin neulomisesta, yläasteelta jäi inho puikkoja kohtaan, vaikka ajoittain yritän jotain tehdä. Koukulla on tällä hetkellä puuvillasekote, josta en tiedä, mitä siitä tulee. (Monet lankaprojektit ovat vain mummin ylijäämälankojen kulutusta...)
Joskus askartelen ihan jotain muuta, kuten kierrätysohjeet keittiön seinälle. Vähän tapettipalaa, tussia ja paperinpaloja. Sekä kunnollista liimaa ja kaksipuoleista teippiä.
Jos joskus haluat aloittaa ja kaipaat lisäspeksejä esim. lankamääriin, niin kyseiseen ohjeeseen pääse vielä käsiksi. :) Se on ihan hauska projekti, mutta kyllä se kaipaa sekä sitä inspiraatiota että aikaa. Muistaakseni mulla meni silloin joskus työttömänä ollessa noin kahdeksan kuukautta neljän tollasen huivin tekemiseen.Surku kirjoitti: ↑06 Joulu 2023 21:26 Vähän varovaisesti tänne ujutan sormea. En ihan hirveästi käsitöitä tee, mutta joskus tartun puikkoihin tai virkkuukoukkuun. Virkata en tosin osaa mitään perhosta kummempaa. Yritän tässä saada joskus valmiiksi palatossuja ja haaveilen korpinkynsi kaulaliinan tekemisestä. Sellaisesta pyöröpuikoilla (vai mikä niiden nimi on) tehdystä, missä on kapeita pronssiraitoja. Joskus vuonna Harry ja Potter oli hp-fanien sivulla tai joulukalenterissa muistaakseni sellaisen ohjekin. En kyllä tiedä onko ihan suuruudenhullu ajatus, kun aikaa ja inspiraatiota käsitöille ei ole mitenkään liikaa. Enkä tiedä onko mulla tarpeeksi lankaa sellaiseen. Vähän olen jemmaillut korpinkynnen sinistä 7 veljestä, mutta en tiedä tarkalleen montako kerää enkä tiedä kuinka paljon siihen tarvitsisi.
Ooo, kiitos! Voisikin katsella minkä verran mulla on sinistä lankaa ja harkita vakavasti pyöröpuikkojen hankintaa.white elm kirjoitti: ↑09 Joulu 2023 14:39Jos joskus haluat aloittaa ja kaipaat lisäspeksejä esim. lankamääriin, niin kyseiseen ohjeeseen pääse vielä käsiksi. :) Se on ihan hauska projekti, mutta kyllä se kaipaa sekä sitä inspiraatiota että aikaa. Muistaakseni mulla meni silloin joskus työttömänä ollessa noin kahdeksan kuukautta neljän tollasen huivin tekemiseen.Surku kirjoitti: ↑06 Joulu 2023 21:26 Vähän varovaisesti tänne ujutan sormea. En ihan hirveästi käsitöitä tee, mutta joskus tartun puikkoihin tai virkkuukoukkuun. Virkata en tosin osaa mitään perhosta kummempaa. Yritän tässä saada joskus valmiiksi palatossuja ja haaveilen korpinkynsi kaulaliinan tekemisestä. Sellaisesta pyöröpuikoilla (vai mikä niiden nimi on) tehdystä, missä on kapeita pronssiraitoja. Joskus vuonna Harry ja Potter oli hp-fanien sivulla tai joulukalenterissa muistaakseni sellaisen ohjekin. En kyllä tiedä onko ihan suuruudenhullu ajatus, kun aikaa ja inspiraatiota käsitöille ei ole mitenkään liikaa. Enkä tiedä onko mulla tarpeeksi lankaa sellaiseen. Vähän olen jemmaillut korpinkynnen sinistä 7 veljestä, mutta en tiedä tarkalleen montako kerää enkä tiedä kuinka paljon siihen tarvitsisi.
Onpa ihana tuo huivi, katsoin ja ajattelin luoda siitä Puuskupuh-version. Mutta... yksi asia tai kaksi hämää. Siis, miksi pyöröpuikoilla? Eikö tavalliset neulepuikot/suorat puikot käy. Pyöröillähän neulotaan sellasta tuubia, eikö? Ja sitten tosiaan tuo puikkojen paksuus. Mutta taitaa olla nelosen pyöröt, mutta tuossa ne oli sentteinä. Pieni vasta-alkaja ei ymmärrä.
pyöröpuikoilla voi neuloa myös tasona. Itse olen havainnut pyöröillä tasoneuleen neulomisen helpommaksi, kuin pitkillä neulepuikoilla. Mun hartiat ei kestä pitkiä puikkoja, pyöröpuikot kestää :)
-Weirdo-
Tämä kyseinen kaulahuivi neulotaan juurikin tuubiksi, jonka molemmat päät lopulta ommellaan kiinni. Silleen saadaan tosi paksu ja lämmin, kaksinkertainen huivi. Mikään ei kuitenkaan estä tekemästä tästä ohutta versiota tavallisilla neulepuikoilla. Siinähän säästää paljon aikaa ja lankaa. :D Ohjeen puikkokoosta ei tarvitse välittää, kun ne valitaan tietty ihan sen langan perusteella, mitä haluaa käyttää. :)HölöPöllö kirjoitti: ↑10 Joulu 2023 11:44 Onpa ihana tuo huivi, katsoin ja ajattelin luoda siitä Puuskupuh-version. Mutta... yksi asia tai kaksi hämää. Siis, miksi pyöröpuikoilla? Eikö tavalliset neulepuikot/suorat puikot käy. Pyöröillähän neulotaan sellasta tuubia, eikö? Ja sitten tosiaan tuo puikkojen paksuus. Mutta taitaa olla nelosen pyöröt, mutta tuossa ne oli sentteinä. Pieni vasta-alkaja ei ymmärrä.