Kokemuksia kirjoitusohjelmista

Tällä alueella voit keskustella kaikesta, mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta ei yksinkertaisesti sovi millekään muulle alueelle.

Valvoja: haikailutaide

Timli
Raapustelija
Viesti:

Re: Kokemuksia kirjoitusohjelmista

Viesti: # 4338Viesti Timli »

Kirjauduin Shaxpiriin. Saa nähdä, lunastaako se lupauksensa näppäryydestään, kun sillä kirjoittaakin novellia, ei romaania.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 4383Viesti Ael »

Timli kirjoitti: 15 Elo 2024 22:46 Kirjauduin Shaxpiriin. Saa nähdä, lunastaako se lupauksensa näppäryydestään, kun sillä kirjoittaakin novellia, ei romaania.
Mielenkiintoinen tuo Shaxpir. Monta ohjelmaa tunnen nimeltä, mutta tuosta en ollut kuullutkaan aikaisemmin! Siitä on näköjään ilmaisversio ja maksullinen versio. Äkkiseltään en muuta osaa sanoa, kuin että harmittaa nuo subscription-pohjaiset maksusysteemit, mutta toisaalta tuo on ihan kohtuu halpa verrattuna moneen muuhun.

Miltä on tähän mennessä tuntunut, Timli?
Saarnetar
Raapustelija
Sanamäärä: 18104/25000

Viesti: # 4404Viesti Saarnetar »

Mä en ole tänne vielä mitään kirjoittanutkaan Campfire Writingista. Eli mä tosiaan otin vuodeksi tuon World Anvilin ja sitä käytin hetken aikaa, mutta totesin että se nyt ei ole kovinkaan toimiva, mulle ainakaan. Sitten muistin että on olemassa toinen samantyylinen, Campfire Writing. Menin sitten ja kokeilin sitä myös.

Campfire Writing on maailmanrakennus (ja kirjoitus!) sovellus, aivan kuten World Anvil. WA on parempi sellaisille, jotka rakentaa maailmaa ihan vaan huvikseen tai esim. roolipelaajille. CW on taas selkeästi suunnattu kirjoittajille ja se toimii myös paremmin omiin tarpeisiin.

Campfire on kk-maksullinen (voi myös maksaa vuosittain, jompki kumpi, ei molempia). Mutta kaikesta ei tarvitse maksaa. Saat itse valita ne moduulit, joista maksat. Periaatteessa jokainen moduuli on käytettävänä ilmaiseksi, mutta tietyin rajoituksin. Eli tätä pääsee kokeilemana ihan ilmaiseksi, jokaista moduulia. Moduulit voi myös ostaa itselleen käytettäväksi eliniäksi. Moduuleja on todella monta erilaista (yhteensä 18). Kirjoittamiseen, maailmanrakentamiseen, juonikuvioihin, tutkimustyöhön, kalenterin luomiseen yms. CW:ssä voi myös julkaista ja myydä omia tuotoksiaan.

Ehdottomasti suosittelen kokeilemaan Campfirea. Mä olen siitä tykännyt valtavasti ja esim. Plottrn käyttö on jäänyt kokonaan, koska CW:ssä on Timelines, joka ajaa saman asian. Kirjoitan tosin edelleen Scrivenerissa, koska siihen olen tottunut ja se on monipuolisempi kuin muut kokeilemani kirjoitusohjelmat. Tosin mietin että otan kokeiluun oikein kunnolla tuon Campfiren manuscript-moduulin (tällä hetkellä siihen ei ole tilausta) jotta näen joskos se toimisikin ja saisi näin ollen tehtyä lähes kaiken tuolla Campfiressa. Siellä teen jo maailmanrakennukset ynnä muut, joten olisi hienoa jos kirjoituskin tapahtuisi siellä.

Muok. Jos kaikki moduulit haluaa tilata, hinnaksi tulee 19 dollaria. Mutta niitä voi tosiaan tilata vain ne, jotka haluaa. Mulla esim. kk tilaus maksaa 6.25 dollaria (tähän tulee vielä verot päälle) ja siinä on 11 moduulia.
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
Saarnetar
Raapustelija

Viesti: # 4412Viesti Saarnetar »

Tähän laitan erilliseen viestiin, ettei huku tuohon aikaisempaan viestiin (jos sen on jo lukenut, eikä huomaa että on muokattu lisää). Campfire Writingissa saa elinikäisistä moduuleista 30% alennuksen ajalla 23.8. - 2.9. koodilla LABORDAY24

Näitä alekoodeja tulee ilmeisesti aina silloin tällöin ja ne koskee tosiaan noita elinikäisiä moduuleja, ei tilauksia. Seuraava ale varmaan joko Black Fridayn aikana tai sitten Jouluna (ehkä molemmat?).
Marras 18 104/25 000
Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 4413Viesti Timli »

Ael kirjoitti: 21 Elo 2024 19:59
Timli kirjoitti: 15 Elo 2024 22:46 Kirjauduin Shaxpiriin. Saa nähdä, lunastaako se lupauksensa näppäryydestään, kun sillä kirjoittaakin novellia, ei romaania.
Mielenkiintoinen tuo Shaxpir. Monta ohjelmaa tunnen nimeltä, mutta tuosta en ollut kuullutkaan aikaisemmin! Siitä on näköjään ilmaisversio ja maksullinen versio. Äkkiseltään en muuta osaa sanoa, kuin että harmittaa nuo subscription-pohjaiset maksusysteemit, mutta toisaalta tuo on ihan kohtuu halpa verrattuna moneen muuhun.

Miltä on tähän mennessä tuntunut, Timli?
Hm... Shaxpirissä valitaan heti aluksi, mitä kirjoitetaan, ja novelli on yksi vaihtoehdoista. Mutta siinä ei ole samanlaisia ominaisuuksia kuin romaanin kirjoittamisessa, ei mitään suunnittelun tueksi. Siinä voi vain kirjoittaa.

Toisaalta kirjoitetut novellit voi yhdistää johonkin luomaansa kirjaan ja tehdä novellikokoelman. En ole käytännössä kokeillut tätä ominaisuutta, koska en ole sellaista tekemässä, joten en tiedä miten se toimii.

Yksi mitä tuohon kaipailisin olisi runon kirjoitusmahdollisuus. Novellissa nimittäin joka kappaleen alun sisennys tulee automaattisesti, mikä haittaa runon vapaata asettelua enemmän kuin vähän. Muuten tuolla olisi varmasti tosi kätevä tehdä runokokoelmakin.

Joka tapauksessa siirryn varmaankin Novelpadista tuohon (tai johonkin muuhun) ihan jo hinnan takia. Vielä viimeksi sain Novelpadin suht edullisesti noin satasella vuodeksi, mutta silloin heillä oli tyrkky sekä itsellä että Nanowrimossa, jotka molemmat saattoi hyödyntää kerralla ja säästää kymppejä. Shaxpirissä luulen pärjääväni ilmaisversiolla (kunhan oppisin käyttämään sitä, en esim. ole vieläkään löytänyt, miten teen kommentteja jotka näkyvät sivussa).
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Saarnetar
Raapustelija

Viesti: # 4414Viesti Saarnetar »

Timli kirjoitti: 23 Elo 2024 17:56
Joka tapauksessa siirryn varmaankin Novelpadista tuohon (tai johonkin muuhun) ihan jo hinnan takia. Vielä viimeksi sain Novelpadin suht edullisesti noin satasella vuodeksi, mutta silloin heillä oli tyrkky sekä itsellä että Nanowrimossa, jotka molemmat saattoi hyödyntää kerralla ja säästää kymppejä. Shaxpirissä luulen pärjääväni ilmaisversiolla (kunhan oppisin käyttämään sitä, en esim. ole vieläkään löytänyt, miten teen kommentteja jotka näkyvät sivussa).
Mä katsoin Youtubesta videon ja siellä näytettiin miten nuo sivussa näkyvät kommentit tehtiin. Kannattaa katsoa sieltä. Etsin tuolla Shaxpir-nimellä ja se oli hyvä ettei toinen video jossa se näytettiin.
Marras 18 104/25 000
Huurre
Harrastelija
Sanamäärä: 73 651 / 50 000
Viesti:

Viesti: # 4552Viesti Huurre »

Onkohan joku kuullut tai ehkä jopa kokeillut Aeon Timelinea? Seuraan TikTokissa yhtä tyyppiä, joka kokeilee erilaisia kirjoitustyökaluja, joita mm. katsojat ehdottavat ja häneltä bongasin tuon. Se vaikutti tosi kiinnostavalta, mutta en vielä ottanut kokeilujaksoa, kun vähän kuumottelen siirtymistä sovelluksesta toiseen. Aeonissa olisi kertamaksu, jolla saa lisenssin ikuisesti ja ensimmäiseksi vuodeksi päivitykset, sen jälkeen päivitykset voi saada erillisellä vuosimaksulla. Hinta oli aika kohtuullinen, ainakin mun mielestä. Näin Black Fridayn lähestyessä saattaapi kirjoitusohjelmissakin olla alennuksia, joten sillähän sitä saisi vielä alemmas tarvittaessa. Lisenssin sai viidelle laitteelle ja on myös iOS-laitteille ohjelma (näin Appleihmisenä todella iso plussa, jos vain toimii hyvin esim. padilla).

Tällä hetkellä mulla on kaikki aivan liian hajalla ja kaipaisin aidosti jotain selkeää komboa, jolla tehdä niin muistiinpanot kuin suunnittelu kuin kirjoittaminenkin. Tämän hetken hajalla oloon on toki syynä se, että olen vaihdellut sovelluksia ja en ehdi kaikkia muistiinpanoja siirtämään paikasta toiseen, kun niitä on niin paljon. Tällä hetkellä meen monimutkaisella kombolla:

- NovelPad (kirjoittaminen ja juonen suunnittelu)
- WorkFlowy (muistiinpanot ja voi kuulkaas, tästä muuten tykkään, vaikka ensin mietin, että mitenhän se mahtaa toimia kirjoittamiseen!)
- Google Drive (ficin englanninkielisen käännöksen beta työskentelee sitä kautta ja toisaalta olen monet, erityisesti taulukkomuotoiset, muistiinpanot siirtänyt sinne)
- Notion (ei aktiivisessa käytössä, mutta siellä on kaikki mun miljoonat databaset, joihin olen kerännyt hirveän kasan tietoa, eikä ole oikein mitään selkeää systeemiä niiden siirtoon pois sieltä, koska tahtoisin samanlaisen databasen!!)
- My Family Tree (jättimäinen, yli 600 henkilön sukupuu, tosin haluaisin tämän paloissa, mutta selkeästi yhdisteltävissä olevana siirtää jotenkin helpommin näytettävään muotoon, koska en halua sen jäävän vain mun silmille)
- Obsidian (yritän saada muistiinpanot siirrettyä vähitellen sieltä pois)

Sitten WorkFlowysta muutama sana:
Se perustuu siis "node":hin (eli listamuotoisiin/ranskalaisten viivojen tyyppisisiin palluroihin). Kaikki muistiinpanot saa täysin putkeen, mutta toisaalta saa avattua vain yhden noden ja keskityttyä sen sisältöä. Mulle muistiinpanosovelluksessa on (oli) tärkeimpänä ominaisuutena backlinking, MUTTA!!! Tuolla sä pystyt heijastamaan noden toiseen paikkaan ja muokkaamaan kyseisen noden sisältöä mistä tahansa kohtaa niin, että se siirtyy myös toiseen heijastettuun nodeen. Tällaista jättimäistä Harry Potter -ficcisarjaa tehdessä, kun valtaosa tiedosta löytyy lähinnä englanniksi ja haluaisin saada ne suomeksi, jotta termistö olisi helposti kaivettaessa esiin siinä vaiheessa, kun muistan sanan vain englanniksi, tai kun haluan tietynlaisen kirjan, joka ehkä jopa olisi esiintynyt canonissa, niin mullahan on siis muistiinpanoja paljon: about kaikki canonissa tavalla tai toisella esiintyneet kirjat, jättimäinen kasa hahmoja, loitsut, taikaeläimet, taikajuomat aineksineen ja reseptineen, opetussuunnitelmat siinä määrin, kun ne on tiedossa jne.: heijastusta tapahtuu siis paljon.

WorkFlowysta on saatavilla ilmainen versio, jossa on rajattu kuinka monta nodea kuukaudessa voi tehdä, maksullinen on rajaton, mutta se on silti kyllä huomattavasti edullisempi kuin esim. Notion, jota ihan vakavissani mietin muistiinpanosovellukseksi (olikohan jotain vitosta kuussa?), se toimii nopeammin kuin Obsidian ja synkkaa laitteiden välillä vielä nopeammin, se toimii loistavasti myös puhelimella (Notion oli aivan toivoton puhelimella), etsiminen on helppoa, voi tehdä templateja, joiden avulla esim. uuden hahmon lisääminen on ihan super helppoa, kun saa jo valmiiksi tietyt arvot. Ja yksi, jota arvostan myös suuresti ihmisenä, joka haluaisi jakaa jokaisen yksityiskohtaisenkin muistiinpanon ja suunnitelman muutaman ihmisen kanssa: siitä saa ulos linkin, jolla linkin omaava pääsee katsomaan muistiinpanoja ilman rekisteröitymistä/lataamista/mitään muutakaan. Ja sen toki pystyy myös sulkemaan, esim. tilanteessa, jossa pelkää linkin vuotaneen johonkin. WorkFlowykaan ei ole täydellinen, mutta mun aivoille se tuntuu sopivalta nimenomaan muistiinpanomielessä, sillä tuo heijastus. Mä en tiedä, miten oon elänyt ilman sitä tähän saakka. Mun ei enää tarviikaan ollaa copypasteamassa jatkuvasti jotain muutoksia tiettyyn muistiinpanoon toiseen paikkaan, koska siellä on samat tiedot kopioituna, jotta ne löytyisivät helposti heti???

Eli muistiinpanosovelluksena WorkFlowyn kanssa voisin ehkä jotenkuten elää, vaikka siellä ei ole mitään taulukkomahdollisuuksia, saatika databaseja.

NovelPadin korvaamista mietin usein ja paljon, koska onhan se tosiaan aika kallis. Puolisolta lopetettiin tuet ja talouden tulot laskivat kolmanneksen, joten ollaan tässä muutenkin kusessa, mutta en voi lopettaa NovelPadia kuin seinään, koska mä kirjoitan tällä hetkellä vain sillä. Kuitenkaan mikään ns. normaali tekstinkäsittelyohjelma ei mulla toimi ja NovelPadin juonisuunnittelu ja kohtausten siirtely on niin intuitiivista, että tähän mennessä muutama korvaavaksi mietitty ei ole toiminut lainkaan.

Mä oon aina tässä ikuisessa limbossa minkä tahansa asian kanssa, mutta NovelPadin kanssa oon ollut harvinaisen pitkään suht sulassa sovussa, lähes vuoden jo. Onhan mulla Scrivenerin lisenssi myös, mutta se on tönkkö, eikä todellakaan intuitiivinen. Ja siis toki maksan mieluummin sen 15 dollaria kuussa hyvästä kirjoitusohjelmasta mun kirjoitusmäärillä, vaikka talous kuinka olisi kuralla, mutta silti, kovasti kaipaisin jotain oikeasti toimivaa komboa, jossa ei tarvitsisi tehdä kompromisseja juurikaan. Oon kuukausia miettinyt, että opettelen kohta koodaamaan ja luon oman sovelluksen, mutta se nyt ei ehkä ole oikeasti saavutettavissa oleva asia. :D Ongelmia, ongelmia, paljon ongelmia.

Ja siis nyt noista listalla olevista sovelluksista:
- Notion mun database-määrällä lagaa, eikä tosiaan oikein sovellu mobiililaitteelle
- Obsidianin ilmainen tapa synkronoida oli tosi paska ja monta kertaa menetin muistiinpanot tai järjestelyt kansioihin sillä. Kokeilin eri lisäosia, että saisinko siitä kirjoittamiseen toimivan, mutta ei, ei toiminut, vaikka kuinka yritin opetella.

Ja asioita, joita oon harkinnut:
- Canva: Käytän Canvaa muuten arjessa lähes päivittäin ja mulla on usein whiteboard siellä auki, johon keräilen esim. töissä eri juttuja. Oon miettinyt sen hyödyntämistä edes osaan suunnittelusta tai muistiinpanoista, mutta se on tosi kömpelö, koska loppujen lopuksi se on enemmän grafiikkaan ja visuaalisuuteen keskittyvä ohjelma, eikä muistiinpanojen kirjoittaminen ole siinä koskaan mitenkään super hyvää, kun niitä on paljon.
- Monta muuta visuaalisempaa muistiinpano-ohjelmaa oon kokeillut, mutta ei ole toiminut (esim. Miro, Creately), vaikka muuten visuaalisuus toimii mulla paremmin.

Ehkä jatkan vielä etsimistä ja miettimistä ja pohtimista :D Voitaisiinko koota jokin jättilista kaikista mahdollisista sovelluksista? Ainakin ite alan ehkä nyt aidosti kokoamaan sellaista, niin en myöskään palaa mihinkään vanhaan silleen "tämä on kokeilematta" ja kirjaudun samalla Gmaililla sisään ja huomaan, että ilmainen kokeilu onkin jo käytetty.
Työn alla:
Käärmeiden kuningatar (HP fanfiction, Kruunuprinssi-sarjan osa 2): 42 343
The Promise in His Eyes (HP fanfiction): 21 110

Valmista vuonna 2024:
Valon ja pimeyden kruunuprinssi (HP fanfiction, Kruunuprinssi-sarjan osa 1): 71 674
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 4553Viesti Quirinea »

Mä olen käyttänyt Aeonia, en uusinta versiota (se ei suvainnut toimia Linuxissa ja sitten ongelmana oli se, että olin käyttänyt sen kokeilumahdollisuuden ja olisi pitänyt suoraan ostaa kun Linux puolestaan päivittyi.

On kyllä varsin hyvä omaan tehtäväänsä. Minä rakentelin sillä nimenomaan SciFi- ja fantasiakalentereita. Nyt en kyllä ole vähään aikaan käyttänyt. TUntui olevan jonkin verran opettelukäyrää.

Mutta jos on tarvetta käsitellä aikajanoja ja allakoita niin se on ihan käypä (ja ainakin kun ostin sen jostain tarjouksesta niin oli hintansa väärti. Siitä huolimatta että linuxissa (siis winen läpi) ei ihan kaikki jutut toimineet.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Huurre
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 4554Viesti Huurre »

Kiitos Quirinea, sun kommentin perusteella päätin vielä kurkata! Olin ymmärtänyt, että siinä ehkä pystyisi jotain kirjoittamaan, mutta eihän sillä pysty, vaikkakin siitä saa synkkauksen Scriveneriin ja Ulyssesiin. Mutta lähdin myös tekemään listaa kaikista mahdollisista ohjelmista, jos löytäisin niitä läpikäymällä jonkun hyvän vaihtoehdon!

Nyt siis kaikki, tässä on lista, joka mulla tällä hetkellä on (Word, Google Docs ja Libre yms. on jätetty ihan tarkoituksella pois ainakin tässä vaiheessa). Yritän kerätä ylös kaikkien hinnat, mille alustoille on tarjolla ja jotenkin suht fiksusti koostusti ominaisuuksista meiningillä raksi ruutuun. Jos tämän lisäksi vielä tulee jokin tässä mainitsematon ohjelma mieleen, niin kommentoikaa. Mielelläni nimittäin tän ison tutkimustyön jaan kaikkien katseltavaksi, vaikka toki pitää muistaa, että mä katson näitä erityisesti omaan tarpeeseen sopivina. Just nyt kerään ylös vain kaikki mahdolliset, jotka mainitaan (luovan) kirjoittamisen yhteydessä edes yhdeksi työkaluksi ja sitten lähden listaa käymään läpi ja katsomaan, että mikä nyt oikeasti toimii. Tässä saattaa vielä olla jotain kirjoitusvirheitäkin, koska en ole mitenkään vielä tarkistanut näitä. :D (Nämä ovat aakkosjärjestyksessä.)

4thewords
Aeon Timeline
bibisco
Campfire
Dabble Writer
Ellipsus
Fabula
Fantasia Archive
First Draft Pro
Fotelling
Jotterpad
Kanka.io
Legend Keeper
Living Writer
Lore Forge
Manuskript
Metos.app
Milanote
Mindgrasp
Notion
Novel Factory
Novelcrafter
NovelPad
Novlr
Obsidian
Plottr
Pure Writer
Reedsy
Scrivener
Shaxpir
Storyplotter
The Story Shack
Ulysses
UnVale
Wavemaker
Word Anvil
WPS
Writer Plus
Writing Master
Writing Prompts
YWriter

Ja joo, mä oon just tää tyyppi, joka saattaa ihan tyhjästä lähteä tekee jotain tämmöstä. Kuin aikaa ei muutenkaan olisi liian vähän! :lol:
Työn alla:

Valmista vuonna 2024:
Valon ja pimeyden kruunuprinssi (HP fanfiction, Kruunuprinssi-sarjan osa 1): 71 674
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 4555Viesti Quirinea »

Sen jälkeen kun Scrivener sössi lisenssinsä niin vaihdoin etsintäkierroksen jälkeen Manuskriptiin. Sellainen kuin QuollWriter (kirjoitusasu?) vaikutti lupaavalta, mutta ei Linuxille. Bibisco vaikutti turhan jäykältä.
Manuskriptin ongelma (johon taas törmäsin) on se että jos tekstiä on liian paljon kerralla auki (ja esim. yhdessä kappaleessa) niin se tikahtuu. Siinä vaiheessa kutsun muinaisjumalia avuksi ja yritän saada paloitelluksi. Yhdessä projektissa saa olla vaikka kuinka, kunhan on sopivina palasina joita aukoo vuorotellen. Minun käyttööni sillä taas on se ykkösominaisuus että se on saatavissa linuxille ja on oleva ellei koko rojekti kaadu.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Huurre
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 4556Viesti Huurre »

Quirinea kirjoitti: 07 Syys 2024 00:33 Minun käyttööni sillä taas on se ykkösominaisuus että se on saatavissa linuxille ja on oleva ellei koko rojekti kaadu.
Jep, meinasin tuon Linuxinkin merkitä ylös tuohon, vaikka ite en sitä käytä lainkaan!

Montaa näistä oon nopeasti kokeillus, bibsco löytyy koneeltakin syystä x ja muistelen, että siinä oli ehkä hinta + jäykkyys, jotka tulivat vastaan. Mutta pitää vielä katsella läpi, kun haluan nyt tehdä kunnollisen taustatutkimuksen, koska mulla menee melkein enemmän aikaa näiden miettimiseen kuin itse kirjoittamiseen, kun haluaisin oikeasti keskittyä kirjoittamaan.

Manuskriptissä tuo kyllä vaikuttaa hirmu hankalalta! Toki mä kirjoitan kohtauksissa ja hyvin harvoin katson edes lukua kerrallaan, koska siinä vaiheessa, kun olen luvun kohtaukset kirjoittanut ja yhden ediointikierroksen vetänyt, exporttaan luvun ulos docsina ja hoidan kokonaisuuden editoinnin wordin puolella.

Pitää vielä googlailla, jos löytäisin näiden ulkopuolelta ohjelmia.
Työn alla:

Valmista vuonna 2024:
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 4584Viesti Ael »

Minä tein nyt tunnuksen Ellipsukseen (Ellipsus), kun huomasin heidät heidän AI-vastaisen kannanoton jälkeen ja olen kaivannut ohjelmaa, jolla voisi kirjoittaa myös puhelimella ja heillä se mahdollisesti onnistuu. Päivittelen jossain vaiheessa tuntemuksia.
Saarnetar
Raapustelija

Viesti: # 4590Viesti Saarnetar »

Jos haluaa tehdä kaiken samassa paikkaa niin mä suosittelen kokeilemaan tuota Campfirea. Se saattaa aluksi vaikuttaa vähän hankalalta (tai oikeammin liian paljolta, itseä aluksi vähän pelotti se moduulien paljous) mutta kun siihen tottuu, se on aivan loistava. Kaikkia moduuleja ei myöskään tarvitse ottaa, jos ei halua. Niillä on myös sovellus puhelimeen (ilmainen) ja mun käsittääkseni siellä ei ole mitään rajoituksia noissa moduuleissa. Tosin jos tilausta ei tiettyyn moduuliin ole (tai ei sitä omista) niin sitä ei voi rajattomasti käyttää koneella, eli osa puhelimella tehdyistä tiedostoista ei sitten välttämättä toimi koneella (toisin sanoen, niitä en voi muokata, mutta niitä voi lukea, näin käsitin).

Kun siis minäkin tuossa keväällä etsin jotain ohjelmaa, jossa voisin tehdä kaiken, koska oli monta eri ohjelmaa ja asiat oli ihan hajallaan joka paikassa. Tämä löytyi sitten lopulta ja päätin että se on just se mitä mä tartten. Toki esim. novellit tai muut lyhyet tarinat kirjoitan edelleen mielummin Scrivenerissa, mutta isommat tekstit Campfiressa.
Marras 18 104/25 000
Huurre
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 4598Viesti Huurre »

Saarnetar kirjoitti: 09 Syys 2024 10:06 Jos haluaa tehdä kaiken samassa paikkaa niin mä suosittelen kokeilemaan tuota Campfirea. Se saattaa aluksi vaikuttaa vähän hankalalta (tai oikeammin liian paljolta, itseä aluksi vähän pelotti se moduulien paljous) mutta kun siihen tottuu, se on aivan loistava. Kaikkia moduuleja ei myöskään tarvitse ottaa, jos ei halua. Niillä on myös sovellus puhelimeen (ilmainen) ja mun käsittääkseni siellä ei ole mitään rajoituksia noissa moduuleissa. Tosin jos tilausta ei tiettyyn moduuliin ole (tai ei sitä omista) niin sitä ei voi rajattomasti käyttää koneella, eli osa puhelimella tehdyistä tiedostoista ei sitten välttämättä toimi koneella (toisin sanoen, niitä en voi muokata, mutta niitä voi lukea, näin käsitin).
Hyvä, kun sanoit, että Campfiresta on myös puhelinsovellus! Campfiressa ei ole samanlaista kuin juurikin tuossa NovelPadissa, johon tällä hetkellä kaikkea vertaan, että pystyy kirjoittamaan tekstiä sekä lukuina, kohtauksina että manuscriptina. Tämän takia Campfiren aika nopeasti ohitin. Se muuten siis vaikutti aika hyvältä ja sitä paljon mietin. Omaan tarpeeseen on lähes kaikille moduuleille tarve, tosin oli se hinta silti aavistuksen halvempi kuin NovelPad. Toisaalta, myös noita moduuleja voisi vähitellen ostaa lifetimeksi, jolloin sitä hintaa saa vähitellen alennettua. (Hmm, nyt katsoessa taisin klikkailla jotain ylimääräisiä moduuleja mukaan, kun se hinta oli vajaa 15 dollaria aikaisemmin katsoessa.) Mun täytynee ehkä vielä kunnolla perehtyä tuohon Campfireen vielä paremmin ja alkaa miettiä, että olisiko se vaihtoehto. Plussana siinä on se, että toimisi puhelimella huomattavasti paremmin kuin NovelPad, joka ei puhelimen selaimessa ole mikään hirveän sujuva. Testailen siis! Jos saisin luotua esimerkiksi ihanteellisen hahmopohjan, jonka loin viikonloppuna Google Sheets -tiedostoksi, niin se olisi loistavaa. Toisaalta, mun täytynee vielä miettiä sitä, että kuinka helposti se on jaettavissa... Mutta siitä huolimatta, täytyy käyttää vielä enemmän aikaa siihen!
Työn alla:

Valmista vuonna 2024:
Tattis
Aloittelija

Viesti: # 5005Viesti Tattis »

Mä olen havainnut toimivaksi projektinhallintaskeneistä Notion+Google docs combon sekä clickup+google docs. Notion ja Clickup toimivat molemmat juuri niin kuin pohjan itselleen rakentaa ja molemmissa on mahdollisuus istuttaa google docs niin, että sitä pystyy työstämään poistumatta näkymästä. Samoilla softilla pystyy rakentamaan maailmat,
Lisäämään kuvaa, ääntä, videota ym mediaa ja tiedostoja, saa tehtyä juonet ja pilkkomaan kaikki osaset toimiviksi kokonaisuuksi (sekä suodattaa niitä eri näkymiin mm aikajanaksi, taulukoksi, kanbaniksi tai mitä milloinki yarvitsee), kun vain oivaltaa käyttää tietokantoja ja löytää itselleen toimivan käytännön. On siinä oppimiskäyrää toki, mutta mukavasti mukautuva systeemi joko ilmaiseksi tai todella pienillä kustannuksilla.
Vastaa Viestiin