[K] Taikajutuille nimiä

Tarvitsetko hahmolle nopeasti nimen, mutta oma pääsi lyö tyhjää? Millainen hallintomuoto oli Kuubassa vuonna 1758? Onko sinulla hieno hahmoidea, mutta et pysty sisällyttämään hahmoa omaan tarinaasi, vaikka hän selkeästi ansaitsisi olla osa jotain? Täällä voit sekä jakaa, että vastaanottaa ideoita käyttöösi. Pyydän, että luette kuitenkin alueen säännöt, ennen kuin postaatte ketjuja tälle alueelle.

Valvoja: Quirinea

Miksu
Harrastelija

[K] Taikajutuille nimiä

Viesti: # 4772Viesti Miksu »

Fantasiatarinaan pitäisi lyödä lukkoon joitakin nimityksiä asioille. Tarkoitus on pitää nimitykset suomenkielisen kuuloisina ja helposti lausuttavina. Jos ei ole suoraan ehdottaa mitään sanaa, niin voi myös kertoa, mitä kautta lähtisi pähkäilemään asiaa. Tuntuu että itse en oikein keksi näihin enää uusia tulokulmia.

1) Nimitys loitsulle, jolla kutsutaan henki väliaikaisesti maan päälle. Olen miettinyt vaihtoehtoja henkiloitsu ja kutsuloitsu, mutta ensimmäinen kuulostaa jotenkin tönköltä ja jälkimmäinen aiheuttaa liikaa Potter-mielleyhtymiä. Joka tapauksessa hakemassani sanassa olisi siis jotakin + loitsu.

2) Nimitys välineelle, jonka avulla loitsitaan. Väline on kaulassa kannettava riipus, johon upotetaan pieniä jalokiven kaltaisia esineitä. Aiempi nimi tälle oli suojelus, mutta kun esineen käyttötarkoitus on muuttunut niin, ettei se oikeastaan mitenkään suojele kantajaansa, niin nimi ei tunnu ihan oikealta.

3) Nimitys hengelle, joka on jumissa maan päällä ja on vaarallinen. Placeholder-nimitys oli riivaaja, mutta se antaa vähän väärän mielikuvan, koska nämä olennot eivät riivaa ketään. Lähinnä ne ovat hämmentyneitä, mutta tulevat kyllä satuttaneeksi ketä tahansa lähelle osuvaa. Tällä hetkellä ehkä vahvin ehdokas on äkkihenki -- äkki on tarinan valtavirtauskonnossa pirun kaltainen olento. Mutta haluaisin pohtia vielä muita vaihtoehtoja.
Vaihdoin nimimerkkiä! Hirmu -> Miksu

Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Re: [K] Taikajutuille nimiä

Viesti: # 4773Viesti Quirinea »

Voisiko 2) olla yksinkertaisesti loitsuriipus tai taikariipus?

3) Äkkiä pyörittäen tulisi mieleen "jumihenki".
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Miksu
Harrastelija

Viesti: # 4774Viesti Miksu »

Kiitos ideoista! Loitsu- ja taikariipus otettu harkintaan. Jumihenki puolestaan aiheuttaa mulle hieman koomisia mielikuvia (olennon on tarkoitus olla pelottava).

Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 4775Viesti Timli »

1) Esim. nostatusloitsu tai hengennostatusloitsu?

2) Loitsimus?

3) Räävähenki tai räävihenki taitaa viitata liikaa poltergeistmaiseen kiusanhenkeen, mutta miten ois riivihenki (henki itse on riivattu jumimaan maan päällä)?
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 4779Viesti Southpaw »

1. Mulle henkilökohtaisesti tulee tästä ehkä vähän Naruto mielleyyhtymät, mutta mites summonointiloitsu? (Englannin kielen sanasta summoning)

2. Kanavointiriipus? As in kanavoidaan maagiset voimat kulkemaan vaadittavan esineen kautta syystä x?

3. Mites ihan vain poltergeistin virallinen suomennos eli räyhähenki/räyhänhenki? Voihan sen sekaannusten välttämiseksi jotenkin tarkentaa tekstissä että räyhähenkiä on eri tyyppisiä. Sellaisia jotka on riivattu jäämään jumiin ja olemaan väkivaltaisia ja sitten se ns. perinteisempi räyhähenki joka on voinut jäädä vaikka vapaaehtoisesti kummittelemaan.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 4780Viesti haikailutaide »

1) Edellä ehdotettu nostatus, ja sen serkut manaus ja herätys voisivat mun mielestä olla sellaisia sopivan suomenkielisiä mutta tavallaan "arkisia" taikasanoja. Toki näissä tulee vastaan se, että kuulostaako "herätysloitsu" liikaa herätyskellon vastineelta ja "nostatusloitsu" impotenssiavulta... Onko -loitsu-pääte ehdoton? Toimisiko hengennostatus-, martaankutsu- tai vainaanherätys-tyyppinen termi sellaisenaan?

3) Kysyn taas - onko päätteen ehdottomasti oltava -henki? Toimisiko tässä jokin kuvaannollinen sana paremmin, kuten monissa tabuaiheissa oikeessakin maailmassa? Eksynyt, häilyvä, tietön, suunnaton...?
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Miksu
Harrastelija

Viesti: # 4787Viesti Miksu »

haikailutaide kirjoitti: 22 Syys 2024 21:08 1) Onko -loitsu-pääte ehdoton? Toimisiko hengennostatus-, martaankutsu- tai vainaanherätys-tyyppinen termi sellaisenaan?
Saattaisi toimia ilman loitsu-päätettäkin. Hain siksi ensisijaisesti loitsu-päätteistä sanaa, että muutkin taiat ovat "jotakin + loitsu", mutta koska hengen kutsumista pidetään vaikeimpana ja voimakkaimpana loitsuna, sen kohdalla voisi ehkä tehdä poikkeuksen. Eli joo, saa ehdottaa myös ilman loitsu-päätettä.
haikailutaide kirjoitti: 22 Syys 2024 21:083) Kysyn taas - onko päätteen ehdottomasti oltava -henki? Toimisiko tässä jokin kuvaannollinen sana paremmin, kuten monissa tabuaiheissa oikeessakin maailmassa? Eksynyt, häilyvä, tietön, suunnaton...?
Ei ole pakko olla henki-päätettä myöskään! Voi olla tuollainen yksittäinen sana tai joku "hengetön" yhdyssana. :D

Kiitos taas tähänastisista ehdotuksista kaikille, on tullut kivasti sitä laatikon ulkopuolelta ajattelua, jota toivoinkin. Otan yhä ideoita vastaan, erityisesti 1. ja 3. kohtiin.

salikon
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 4793Viesti salikon »

Hirmun luvalla tulen tänne norkoilemaan, kun kysymykseni liippaa lähteltä :)

Mulla on tarinan päähenkilöinä joukko nuoria, joilla on yliluonnollisia kykyjä, lähinnä tyyppiä telepatia ja astraaliprojektio. Nyt tarvitsisin nimityksen, jota nämä nuoret käyttävät henkilöistä, joilla tällaisia kykyjä ei ole. Eli siis sanan mun tarinan jästeille. Itse olen yrittänyt löytää nimitystä jostain mykältä tai kuurolta kuulostavasta, mutta olen tässä kohtaa ihan jumissa. Kaikenlaiset ideat ovat siis oikein tervetulleita.
Kaikkihan on jo sanottu, ainakin kaikki tärkeä.
Kirjoitan rivien väliin sen, missä ei ole järkeä.
Miksu
Harrastelija

Viesti: # 4798Viesti Miksu »

@salikon, muutama mitä itselleni tuli mieleen: tavis, mölli, myyry (mykän ja kuuron yhdistelmä). Heitän nämä sillä oletuksella, että tässä tosiaan haetaan teinien keksimää, vähän ehkä pilkallistakin sanaa, eikä virallisen kuuloista termiä.

salikon
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 4799Viesti salikon »

Hirmu kirjoitti: 23 Syys 2024 21:38 @salikon, muutama mitä itselleni tuli mieleen: tavis, mölli, myyry (mykän ja kuuron yhdistelmä). Heitän nämä sillä oletuksella, että tässä tosiaan haetaan teinien keksimää, vähän ehkä pilkallistakin sanaa, eikä virallisen kuuloista termiä.
Myyry on aika hauska, jään makustelemaan näitä. Ja juu, haussa on juurikin sellainen ei-virallinen ja jossain määrin vähättelevä sana.
Kaikkihan on jo sanottu, ainakin kaikki tärkeä.
Kirjoitan rivien väliin sen, missä ei ole järkeä.
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 4800Viesti Southpaw »

Itsellä ei ole lähipiirissä teini-ikäisiä joilta kysyä, mutta jos sulla on niin ehkä voisit kysyä heiltä millaisin sanoin nykynuoret kuvailevat sellaista joka on kokematon tai tietämätön jostain ja käyttää sitä nuorisoslangia hyväksi tässä? Itselle kohoaa mieleen ihan yksinkertaisesti vain "taikanoobi" tai vielä lyhemmin "taikanobo" (joskus aikanaan muistan että noob ja newbie sellaisenaan kirjoitettuna oli neutraaleja nimityksiä jostakusta joka oli uusi jossain, mutta sitten kirjoitusmuodossa "n00b" sanaa taas tarkoitettiin vähättelevässä merkityksessä). Mutta nuorisoslangi elää ja kehittyy jatkuvasti, joten en tiedä onko sellaiset sanat kuin noob ja nobo enemmän minun ikäisten juttuja vai käyttääkö noita sanoja nykynuoretkin.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
Vastaa Viestiin