Kirjoitusmotivaatio ja -rutiini

Tällä alueella voit keskustella kaikesta, mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta ei yksinkertaisesti sovi millekään muulle alueelle.

Valvoja: haikailutaide

Timli
Raapustelija
Viesti:

Re: Kirjoitusmotivaatio ja -rutiini

Viesti: # 4447Viesti Timli »

Quirinea kirjoitti: 29 Elo 2024 17:05 @Shieva Jossakin olen nähnyt ehdotuksen (varmaan moneenkin kertaan), että voi päättää käyttävänsä kirjoittamiseen vaikka joka päivä (tai torstaisin ja sunnuntaisin) kymmenen minuuttia. Jos pääsee vauhtiin niin jatkaa. Jos ei pääse, niin sitten on kirjoittanut kymmenen minuuttia.
Eli vähän kuin lenkkeily. Jos ei yhtään huvita lähteä lenkille, niin kannattaa laittaa kuitenkin lenkkarit jalkaan. Ja kun ne lenkkarit on jalassa, niin on sama käydä se kymmenen minuutin kävelylenkki. Jos huomaa, että kulkee ja huvittaa, niin jatkaa. Jos ei, niin lenkkeilipä kuitenkin 10 minuuttia.

Joo, karkasi aiheesta.

Moti tosi hankala asia, kun monesti sitä motivaatiota olisi, mutta elämä tulee tielle. Ei ehdi, ei jaksa, aivosumu ja täysin tyhjä pää kun aikaa olisi. On turha neuvoa "älä odota inspiraatiota vaan kirjoita" jos pitäisi keksiä novellin tai raapaleen aihe ja kaikki mitä saa näpytettyä on "öäh".
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 4451Viesti Southpaw »

Timli kirjoitti: 29 Elo 2024 20:50 Moti tosi hankala asia, kun monesti sitä motivaatiota olisi, mutta elämä tulee tielle. Ei ehdi, ei jaksa, aivosumu ja täysin tyhjä pää kun aikaa olisi. On turha neuvoa "älä odota inspiraatiota vaan kirjoita" jos pitäisi keksiä novellin tai raapaleen aihe ja kaikki mitä saa näpytettyä on "öäh".
Onko koskaan toisin päin tilanne eli tulee idea, mutta ei ole aikaa tai mahdollisuutta kirjoittaa sitä heti nyt? Jos on, niin nämä ideat kannattaa kirjoittaa muistiin kännykän muistioon, johonkin Google Docsissa olevaan tiedostoon, josta niitä voi sitten ottaa kirjoitettavaksi kun sitten jonain päivänä on aikaa, muttei ideoita. (Itsellä on tällä hetkellä ideatiedosto, jossa on viiden sivun edestä erilaisia ideoita sekä ficceihin, että originaalitarinoihin ja niistä jonkun otan varmasti työn alle siinä kohtaa kun saan Kuoleman jumalattaren jonain päivänä valmiiksi.)
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
RikuY
Harrastelija

Viesti: # 4473Viesti RikuY »

Joskus, kun ei ole virettä, käytän aamusivuissa/vast. eräänlaista ... emotionaalista judoa itseeni: aloitan kirjoittamisen jotakuinkin seuraavasti: "Tänään ei kyllä kirjoittaminen kulje sitten vähän vertaa. Olisi mukava päästä eteenpäin jossain. Jos olisi intoa, voisin tarttua vaikka Ulappalaan; siinä voisin lähteä rakentamaan taustaa pahikselle - se tarvitsee kuitenkin motivaation, sekin. Riittääkö pelkkä vallantavoittelu? Jos se otetaan motiiviksi, niin miten se ilmenee käyttäytymisessä? No, se voisi ..." Vähän niin kuin sivuoven kautta, itseäni huijaten, saatan päästä johonkin kiinni. Ei se aina toimi, mutta tuo kombinaatio, missä myönnän ettei oikein kulje plus sitten tuo konditionaali (jos kulkisi, niin....) tuntuu välillä purevan yllättävänkin hyvin.

Aamusivuja, tai mitä nimeä niistä aina milloinkin käytän, pyrin kuitenkin aina kirjoittamaan; se on rutiini, mikä jäi päälle jostain vuosituhannen vaihteesta, kun käsittelin silloisia elämänkriisejäni. Paljolti se on arkista listaamista ja elämänhallintaa, mutta ajoittain sitten edesauttaa luovemmissa projekteissakin.
haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 4581Viesti haikailutaide »

Toi TrackBear, jonka Southpaw linkkasi viikkokatsausten keskusteluun, on muuten oikeasti tosi kivan oloinen saitti!
Aivan luuranko, pelkkään omaan tarkoitukseensa tehty, kirjoitustavoitteiden seurannan mahdollistava nettisivu.
Ei mitään sometusta eikä muuta, mutta omia "leaderboardeja" voi tehdä, ja niihin ilmeisesti voi liittyä linkillä vertailemaan tuloksiaan kavereiden kanssa (?).
Se antaa asettaa tavoitteita erikseen nimillä "target" ja "routine", ja tavoitesuorituksia voi määritellä tosi monessa muodossa minuuttiajasta sanamääriin, riveihin, kohtauksiin, sivuihin...
Sekä määränpäät että rutiinitavoitteet voi linkittää ilmeisesti yhteen tai useampaan projektiin, joille saa omat seurantasivut näytille ja sinne käppyrää esiin.
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 4588Viesti Quirinea »

Minä vilkaisin ja löysin heti etusivun mainoskuvista "virheen". Siinä oli esimerkkitavoite, jossa oli mukana sanamäärä laskettuna myös Marsin solia kohti. Ja se oli pienempi kuin päivätavoite. Sol on hiukan pitempi kuin vuoriokausi (24 t 39 min 36 s, kertoo Wikipedia), joten päivätavoitteen pitäisi olla siellä suurempi!

Hö. Jos keekoilette moisilla, niin laskekaa oikein. (eikä ne luvut edes ihan täsmää kumminkaan päin...)

Valitan asian ohi menemistä.

Vaikutti kyllä lupaavalta. Olen pitkään jahkannut tunnuksen tekemistä johonkin noista laskureista.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 4589Viesti haikailutaide »

Tämä nyt ei oo matematiikkaa nähnytkään, mutta jos asut marsissa ja täyttääpi samaa haastetta pidempien vuorokausien aikana, niin eikös marsilaisittain silloin vuorokausitavoite samalle sanamäärälle suhteessa ole vähän pienempi vaiva? Koko kirjoitusaikaa on sitten jo monta tuntia enemmän kuin maan asukilla.
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Saarnetar
Raapustelija
Sanamäärä: 18104/25000

Viesti: # 4591Viesti Saarnetar »

Mä yritin aiemmin viikolla tehdä tunnukset tuonne Trackbeariin, mutta kun yritin sinne logata, se herjasi että salasana on väärä. No, vaihdoin salasanan ja tarkasti katsoin että kirjoitin sen niinkuin pitikin ja yritin sitten logata uudelleen. Herjasi uudelleen väärää salasanaa. Joten jätin sen sitten siihen. Ei jaksa vääntää tuollaisista asioista. Moni kyllä on tuota hehkuttanut, varsinkin Nanowrimon subRedditissä, vaihtoehtona nanon sivuille. Mä en sitä ole kaivannut, kun tykkään tuon Pacemakerin käytöstä. Mutta tottahan se kiinnosti ja halusin nähdä itsekin, miltä se näyttää. Mutta jos ei toimi, niin ei toimi.
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 4592Viesti Quirinea »

haikailutaide kirjoitti: 09 Syys 2024 08:15 Tämä nyt ei oo matematiikkaa nähnytkään, mutta jos asut marsissa ja täyttääpi samaa haastetta pidempien vuorokausien aikana, niin eikös marsilaisittain silloin vuorokausitavoite samalle sanamäärälle suhteessa ole vähän pienempi vaiva? Koko kirjoitusaikaa on sitten jo monta tuntia enemmän kuin maan asukilla.
Riippuu miten tuo lasketaan... Jos olet Marsissa ja aloitat ja lopetat Maan kalenterin mukaan, niin Marsissa on vähemmän mutta pitempiä vuorokausia ja siis solin aikana on kirjoitettava enemmän.

Jos on sama määrä päiviä tai soleja (ja Marsissa siis pitempi aika), niin päivätavoite on tietenkin sama.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Nanumea
Aloittelija

Viesti: # 4825Viesti Nanumea »

Minulla on ensimmäistä kertaa elämässäni oikea kirjoitusrutiini! Se on aika pitkälti Spirit city lofi sessions -pelin ansiota (tai oikeastaan se on "pelillistetty keskittymistyökalu", jossa saa söpöjä taikaotuksia palkinnoksi kun suorittaa itse itselleen asettamiaan to do-listoja ja ajastimia). Kirjoitan yhden tai kaksi 22min ajastimellista päivässä. En laske enää sanoja, vaan aikaa.

Olin tunnollinen nanoilija jotain 15 vuotta, mutta en koskaan kirjoittanut tarinoitani muulloin kuin marraskuussa. Luulenpa että olen aina tarvinnut jonkin ulkopuolisen mittarin ja motivaattorin, josta saisi palkintoja. Nanossakin oli ihan parasta suorittaa niitä saavutusmerkkejä. Pelkkä omassa tekstissä tai sanamäärissä kelluminen ei ole riittänyt. Nano täytti aiemmin tämän tarpeen mutta oli aika haikeaa, kun motivaatiota oli vain kerran vuodessa. Nyt tuo peli on tullut siihen tilalle ja motivoi ihan perus arjenkin keskellä. Suosittelen lämpimästi! Veikkaan että samantyylisiä pelejä löytyy vaikka kuinka, tuo vaan oli ensimmäinen johon törmäsin ja johon jämähdin.
Saarnetar
Raapustelija
Sanamäärä: 18104/25000

Viesti: # 4829Viesti Saarnetar »

Nanumea kirjoitti: 26 Syys 2024 00:16 Minulla on ensimmäistä kertaa elämässäni oikea kirjoitusrutiini! Se on aika pitkälti Spirit city lofi sessions -pelin ansiota (tai oikeastaan se on "pelillistetty keskittymistyökalu", jossa saa söpöjä taikaotuksia palkinnoksi kun suorittaa itse itselleen asettamiaan to do-listoja ja ajastimia). Kirjoitan yhden tai kaksi 22min ajastimellista päivässä. En laske enää sanoja, vaan aikaa.

Olin tunnollinen nanoilija jotain 15 vuotta, mutta en koskaan kirjoittanut tarinoitani muulloin kuin marraskuussa. Luulenpa että olen aina tarvinnut jonkin ulkopuolisen mittarin ja motivaattorin, josta saisi palkintoja. Nanossakin oli ihan parasta suorittaa niitä saavutusmerkkejä. Pelkkä omassa tekstissä tai sanamäärissä kelluminen ei ole riittänyt. Nano täytti aiemmin tämän tarpeen mutta oli aika haikeaa, kun motivaatiota oli vain kerran vuodessa. Nyt tuo peli on tullut siihen tilalle ja motivoi ihan perus arjenkin keskellä. Suosittelen lämpimästi! Veikkaan että samantyylisiä pelejä löytyy vaikka kuinka, tuo vaan oli ensimmäinen johon törmäsin ja johon jämähdin.
Mä kans huomasin tuon "pelin" tässä aiemmin tänä vuonna. En sitä itse ole kokeillut, mutta katselin silloin kun oli vielä alessakin. Taisin siitä tännekin kommentoida. Mietin silloin sen ostoa, mutta jäi kuitenkin. Toinen kirjoittamisen pelillistänyt (onko tuo oikea sana?) on 4theWords. Sillä on omat nettisivut ja siellä voi taistella ostuksia vastaan kirjoittamalla. Jos haluat sitä kokeilla myös. Käsittääkseni niillä on usein tapahtumia (esim. marraskuussa) jolloin taisteltavana on uusia/erilaisia otuksia. Hahmoaan voi myös muokata, ostaa sille vaatteita tms. Mä olen sitä kokeillut ja se oli ihan toimiva muuten, mutta itselle siinä oli hieman liikaa tekemistä kun halusi vain kirjoittaa. Mutta hyvin se kuitenkin silti motivoi :)
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 4836Viesti Southpaw »

Saarnetar kirjoitti: 26 Syys 2024 11:02 Toinen kirjoittamisen pelillistänyt (onko tuo oikea sana?) on 4theWords. Sillä on omat nettisivut ja siellä voi taistella ostuksia vastaan kirjoittamalla. Jos haluat sitä kokeilla myös. Käsittääkseni niillä on usein tapahtumia (esim. marraskuussa) jolloin taisteltavana on uusia/erilaisia otuksia.
Ne muuten juuri hiljattain uudisti hieman niiden subscription systeemiä. Kokeilukuukauden sijaan sitä voi käyttää ihan ilmaiseksi, mutta ilmaisversiossa on rajituksia kuten rajallinen määrä tiedostoja, voi tapella max. 15 hirviötä vastaan per päivä. Sen jälkeen on Member tier jossa maksimi määrä matseja on jo 1000 ja sitten Pro jossa lähes tulkoon kaikki on Unlimited.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
Vastaa Viestiin