Kirjoituspulina
Valvoja: haikailutaide
Re: Kirjoituspulina
Mulla taas on nyt se tilanne, että työttömyys haittaa harrastuksia :D Tarviin selkeesti elämääni jonkun ulkopuolelta tulevan rytmin, että saan tehtyä yhtään mitään. Tuntuu hölmöltä, kun nyt olis kaikki se aika ja jaksaminen, josta töissä ollessani olen vain haaveillut, mutta silti ei meinaa mistään tulla mitään. Onneksi eksyin sentään tänään tänne foorumille, koska tässä lueskellessa on tullut sellainen olo, että voisi taas yrittää kirjoittaa.
Samaistun. No okei, kyllä lomillakin tulee tehtyä jotain, mutta selkeästi työt saavat päivät jäsentyneemmiksi, ja sitä kautta on ainakin sellainen tuntu, että asioita tulee tehtyä.
Olen kuullut tosi paljon tuota, että jos ei ole töitä niin ei meinaa saada aikaiseksi mitään muutakaan. Mulla tuntuu kuitenkin olevan päinvastoin: kun käyn töissä, en saa tehtyä kirjoittamisen eteen juuri mitään. Kun töitä ei ole, kirjoitusprosessi etenee -- vaihtelevalla tahdilla, mutta kuitenkin etenee -- ja luova työskentely on mieluisaa. Jonkinlaista rakennetta päivään saa mm. kotitöillä ja itse keksityillä säännöillä, kuten se, että ei "turhaa" netissä surffailua heti aamusta (sähköpostit ym. voi käydä katsomassa), vaan ensin kirjoitetaan. Ihmiset on tietysti erilaisia ja jotkut varmasti kaipaa sitä ulkopuolelta tulevaa rytmiä enemmän kuin toiset, mutta toivoisin olevan lohdullinen ajatus, että työttömänäkin on ihan mahdollista saada asioita aikaan ja nauttia niistä. (Itse olen huomannut nauttivani jopa kotitöistä silloin, kun niihin on kunnolla aikaa, enkä siis todellakaan ole mikään himosiivooja. :D) Tsemppiä joka tapauksessa kirjoittamiseen Peruna, toivottavasti foorumin lueskelu antoi/antaa sen tarvittavan buustin aloittaa!Peruna kirjoitti: ↑22 Elo 2024 16:37 Mulla taas on nyt se tilanne, että työttömyys haittaa harrastuksia :D Tarviin selkeesti elämääni jonkun ulkopuolelta tulevan rytmin, että saan tehtyä yhtään mitään. Tuntuu hölmöltä, kun nyt olis kaikki se aika ja jaksaminen, josta töissä ollessani olen vain haaveillut, mutta silti ei meinaa mistään tulla mitään.
Vaihdoin nimimerkkiä! Hirmu -> Miksu
-
- Harrastelija
No, itselläni ainakin henkilöiden kanssa taistelu on edes jonkinlainen keino saada taas kiinni edes jostain kirjoittamiseen liittyvästä.
Parhain terveisin,
Hanna
Hanna
Mä lueskelen läpi noita genrejä tuolla Joulukalenteriketjussa. Mua puhuttelee niistä monikin. Esim. western. Western! Ikinä eläessäni en ole western-tarinaa ajatellut saati suunnitellut, mutta jostain syystä se mua nyt houkuttaa. Rehellisesti sanottuna, en osaa edes ajatella millaista tarinaa siinä kirjoittaisin. Pää on ihan tyhjä kun yritin miettiä. Mutta se genre ei silti suostu päästämään irti :D Menkää joku ja valitkaa se, niin voin päästää siitä irti, haha.
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
Mulla on 15. kierros käsiksessä menossa ja nyt tajusin, etten mä edes tiedä kuka/mikä on tarinan antagonisti
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
- Lelle Svenner
- Aloittelija
Aaarhg olen hirveästi myöhässä vastauksineni, mutta joo, melkein kiskoivat meikäläisen ulos. :D Materiaalia ja powerpointtia jäi ensi vuodellekin - sen perusteella, että oikeastaan kukaan ei lähtenyt kesken pihalle, voisin tehdä sateenkaarihistoria vol. 2 -esitelmän. Ehkä jopa koeajaa sen pituudelta tällä kertaa...Quirinea kirjoitti: ↑10 Heinä 2024 14:24 Hmmm. Minulla saattaisi olla mahdollisuus tulla härnäämään Lelleä...
(toivottavasti ei nyt tullut lisästressiä)
En vielä olekaan katsonut Conin ohjelmaa.
Yleensä niissä esitelmissä tulntuu pikemminkin loppuvan aika kesken. Kyseltävää olisi vaikka kuinka ja "julmat järkkärit" alakavat ajaa porukkaa pihalle (seuraavien alta).
Edit: Mitäs minä sanoin. Saivat melkein tulla kantamaan esitelmänpitäjän ulos. Eikä edes ehditty esittää tyhmiä tai viisaita kysymyksiä.
Mitenkäs aasinsiltaisin tämän kirjoittamiseen -- paitsi että Ropeconin aikana ei ole kirjoittaminen edistynyt, ajatusmateriaalia ehkä kerääntynyt, kunhan kerkiää sulatella.
Kävin tänään kahvilassa juonimassa. Kahvilat ovat toimineet itselle viime aikoina. Pitäisi varmaan tehdä tästä suhteellisen säännöllinen tapa, koska se pakottaa palaamaan tarinan maailmaan ja kotonakin innostaa sitten työskennellä tarinan eteen.
Viime nanossa aloittamani projekti on vieläkin kesken. Kaksi lukua jäljellä, ja sitten voisin aloittaa editoinnin. Tällä hetkellä jotenkin se editointi kuitenkin kutkuttelee enemmän kuin itse kirjoittaminen (joo, tiedä, tämä on outoa). Mutta toivotaan, että jostain putkahtaisi inspiraatiota kirjoittaa ne kaksi lukua...
Olen päättänyt vähentää puhelinaikaani ja hyödyntää vapautuvan ajan esim. luovalle tekemiselle. Projekti on hyvin alussa, mutta tänään koulussa tuli pidettyä pieni suunnittelutauko, jolloin kirjoitin vihkoon pienen idean muistiin nykyiseen tarinaan liittyen.
Siis niin sama! Mulla menee puhelimen räpläämisessä ihan liian paljon aikaa. Sen ajan kun voisi käyttää muuhunkin. Varsinkin kun en esim. käytä Campfirea puhelimella (se siis on kyllä asennettuna, mutta yleensä roikun jossain Redditissä tai muualla) vaan teen jotain turhaa. Mä en vaan jotenkin osaa yhtään kirjoittaa fiktiota puhelimella. Pieniä ideoita ja ajatuksia kyllä saan kirjoitettua, mutta en siis kunnon tekstiä. Ei vaan suju. Mikä on harmi, koska sinne Campfireen voisi tosiaan kirjoitella vaikka silloin kun on luppoaikaa jossain ja on vaan puhelin käytössä. Pitää ehkä alkaa sitä harjoittamaan?
Marras 18 104/25 000
Tämäpä juuri. Itsellä ainakin on suoraan sanottuna puhelinriippuvuus ja tunnistan ADT:n oireet itsessäni. Kirjoittamiselle vapautuisi niin paljon aikaa, jos ei olisi pakko räplätä puhelinta, somea ja päivittääpäivittääpäivittää kaikkea. Ehkä jaksamista ja energiaa myös? Minullakin on Ellipsus puhelimessa ihan varalta, mutta harvoin tulee tehtyä mitään, vaikka mahdollisuus on.Saarnetar kirjoitti: ↑26 Syys 2024 11:07 Siis niin sama! Mulla menee puhelimen räpläämisessä ihan liian paljon aikaa. Sen ajan kun voisi käyttää muuhunkin. Varsinkin kun en esim. käytä Campfirea puhelimella (se siis on kyllä asennettuna, mutta yleensä roikun jossain Redditissä tai muualla) vaan teen jotain turhaa. Mä en vaan jotenkin osaa yhtään kirjoittaa fiktiota puhelimella. Pieniä ideoita ja ajatuksia kyllä saan kirjoitettua, mutta en siis kunnon tekstiä. Ei vaan suju. Mikä on harmi, koska sinne Campfireen voisi tosiaan kirjoitella vaikka silloin kun on luppoaikaa jossain ja on vaan puhelin käytössä. Pitää ehkä alkaa sitä harjoittamaan?
Puhuin Discordissa tästä mielenterveys-kanavalla nimenomaan mielenterveyden näkökulmasta, mutta kuten sielläkin mainitsin - olen elänyt nuoruuteni somen ja puhelinten kehittyvää aikakautta ja sen näkee todella selvästi. Nyt olisi kyllä aika päästä eroon näistä. Kymmenen minuuttia puhelimella saati tunteja! voisi käyttää niin paljon paremmin kirjoittamalla tai lukemalla tai vaikka käsitöillä. Tällainen foorumi-ympäristökin olisi paljon parempi, kun tämä on kuitenkin hidastempoista somea, joka olennaisesti liittyy harrastukseen.
Jiihaa! Hautausmaa-novellin eka versio kirjoitettu ja sen jälkeen vielä puristettu alle 1500 sanaan! (Eli 1499, luonnollisesti.)
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Ajattelin huomenna kirjoittaa tai suunnitella jo aamusta - saa nähdä sujuuko. Yleensä olen hyvin ilta- ja yöpainoitteinen kirjoittaja.
Onnea!
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Olen kohta käynyt läpi pari tarinaa (Martina Starr ja Naisten planeetta) ja koonnut kummankin omakinsi Manuskript-projektikseen. Tänään meinasi tulla pienionen paniikki, kun yksi jakso oli kahdesti ja seuraava puuttui (olin siirtänyt palasia projektista toiseen). Onneksi siitä lähtöprojektista oli varmuuskopio, josta en ollut poistanut tavaraa.
Pitäisi miettiä mitä noille tekee. Kumpikin on perusteellisen kesken.
Pitäisi miettiä mitä noille tekee. Kumpikin on perusteellisen kesken.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa