Kirjoitatko tajunnanvirtaa ja mitä tajunnanvirta sinulle tarkoittaa?

Tällä alueella voit keskustella kaikesta, mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta ei yksinkertaisesti sovi millekään muulle alueelle.

Valvoja: haikailutaide

Surku
Kauppalistojen rustaaja

Re: Kirjoitatko tajunnanvirtaa ja mitä tajunnanvirta sinulle tarkoittaa?

Viesti: # 454Viesti Surku »

Vlad kirjoitti: 08 Joulu 2023 14:54 Tosin mulle tajunnanvirran ja normikirjoittamisen erottaminen toisistaan on jotenkin hankalaa, kun usein se oma kirjoittaminen on juuri sellaista "mitä sylki suuhun tuo" - ja ehkä sen takia sitä editoitavaa usein riittää vähän liiaksikin.
No tämäkin kyllä näin housuilijana. Varsinkin jos on hyvä flow tekstiä tulee suunnittelematta ja tietämättä mitä tapahtuu ennen kun sen on kirjoittanut.

Jos taas miettii ei-fiktiivistä tekstiä, niin ajattelisin tajunnanvirran olevan sellaista, kun ajatus (ja teksti sen mukana) ajelehtii aiheesta toiseen ilman suunnitelmaa ja suuntaviivaa. Se voi hyppiä aiheesta toiseen, kun kirjoittaessa tulee mieleen jotain muuta. Kun taas vastakohta on kirjoittaa teksti jostain tietystä asiasta enemmän tai vähemmän suunnitelmallisesti.
Aoda
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 538Viesti Aoda »

Tajunnanvirta on mulle sitä, että menee asiasta toiseen omien mielleyhtymien mukaan eikä mieti, onko siirtymä looginen. Yksi ajatus johtaa toiseen ja puskee jotain ihan muuta liikkeelle. Sieltä tajunnanvirran keskeltä löytää usein jotain merkityksellistä. Voihan ehkä käydä niinkin, että kirjoittaa tajunnanvirtaa ja päätyy poimimaan sieltä vain sen ytimen, sitten kun se itselle kirkastuu? Tajunnanvirtaa voi olla lukijankin kiva lukea, siitä yleensä välittyy se, että kirjoittaja on vapautunut kaikista kahleista.
You don't have to be like everybody else.
Derimian
Aloittelija

Viesti: # 543Viesti Derimian »

Saarnetar kirjoitti: 09 Joulu 2023 16:01 Mä noista aamusivuista sanon sen verran, että niiden tarkoitus on siis auttaa ihmisiä tekemään jotain luovaa heti aamusta, joka edesauttaa sitä että ne voi tehdä myös jotain luovaa myöhemmin päivällä.
Eli periaatteessa illalla vois olla jokin pulma ja sitten yön aikana harmaa massa korvien välissä ruksuttaa ja puksuttaa ja aamulla vaan annetaan käden/sormien liikkua automaatiolla ja tadaa! Ongelma ratkaistu, tai sitten ei, mutta sinnepäin.
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 2194Viesti HannaTulijoki »

Surku kirjoitti: 08 Joulu 2023 14:50 Minulle tajunnanvirta on sellaista suunnittelematonta kirjoittamista. Tarinan voi aloittaa sillä tai sitä voi olla keskellä tarinaakin. Sellaista että kirjoittaa "mitä sylki suuhun tuo" ilman että sen kummemmin miettii.
Jotain tuollaista se on minullekin. Antaa vaan mennä eikä mieti, mitä se teksti on. Kyllä se paikkansa löytää, jos on löytääkseen.
salikon kirjoitti: 08 Joulu 2023 20:11 Idea on siis pitää kynä koko ajan liikkeessä, ja jos tulee esim. tilanteeseen, jossa ei keksi mitään, voi kirjoittaa senkin auki "en keksi mitään, tämä on tyhmää, vihaan aamusivuja" jne. (Saattaa olla pääteltävissä, että itse en pidä aamusiviuista :D )

Aamusivujen kirjoittamista suosittelevat ainakin Julia Cameron ja Natalie Goldberg kirjoitusoppaissaan.
No NGsta mä tiesinkin jo, mutta että JCkin, se oli uutta. Tosin en mä JClta ole mitään lukenut, mutta NGlta kyllä.
Parhain terveisin,
Hanna
Vastaa Viestiin