Käsityöt

Vaikka kirjoittaminen onkin kivaa, monella meistä on varmasti muitakin harrastuksia. Tällä alueella voi siis aloittaa ketjuja muista harrastuksista, kuten vaikkapa neulomisesta ja timanttimaalauksista, jotka tätä kirjoittaessani ovat monen yhteisön jäsenen mielenkiinnon kohteiden kärkipäässä.
Crysarcher
Aloittelija

Re: Käsityöt

Viesti: # 1740Viesti Crysarcher »

Olen tekemässä sellaista ohuempaa! Tarkoitus ois kesällä pitää. Napit on kyl hyvä idea, hieman jännittää toi kuminauhan kasaaminen heti ekaan tekeleeseen. Muistuu mieleen jotkut ala-asteen käsityötunnit joissa yritin tehdä housuja ja aika hirveät niistä tuli xD
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 1742Viesti Quirinea »

Se kuminauha kannattaa panna nauhakujaan (olen nähnyt ohjeita joissa tikataan kiinni leveä kuminauha -- silloinhan vaate on entinen kun kuminauha kulahtaa).

Tekemällä oppii! Hankalamman vaatteen kanssa saattaa kannattaa jopa ensin tehdä "harjoituskappale" jostakin lumpusta. Kuminauhavyötäröiseen hameeseen kyllä pienet virheet saa piiloon rypytyksiin. Etenkin kirjavaan kankaaseen...
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 2361Viesti HannaTulijoki »

Tinka kirjoitti: 10 Joulu 2023 11:58 pyöröpuikoilla voi neuloa myös tasona. Itse olen havainnut pyöröillä tasoneuleen neulomisen helpommaksi, kuin pitkillä neulepuikoilla. Mun hartiat ei kestä pitkiä puikkoja, pyöröpuikot kestää :)
No tämä just! Mä tykkäsin neuloa joskus pitkillä puikolla, kunnes ne rupesivat ottamaan niskaan ja hartioihin niin kauheasti, että oli pakko siirtyä pyöröihin. Ja yleensä neulon kaiken pyöröillä, mutta tasona.

No niin. Nyt pääsen ääneen täälläkin. Mä tykkään neulomisesta, siis aivan mahdottomasti tykkään, ja samoin tykkkään kanavatöistä. En tiedä, tunteeko teistä kukaan kanavatöitä, mutta ne tehdään, ainakin minun maailmassani, pohjalle, johon on painettu kuva valmiiksi. Sitten vaan otetaan neulansilmään oikeanvärinen lanka, ja annetaan mennä. Se on suurta nautintoa, kun sitä saa tehdä ilman keskeytyksiä vaikkapa yhden Ylen aamu - tvn jakson ajan eli 3 tuntia, jonka yksi jakso kestää.
Parhain terveisin,
Hanna
Surku
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2381Viesti Surku »

HannaTulijoki kirjoitti: 17 Maalis 2024 19:14 En tiedä, tunteeko teistä kukaan kanavatöitä, mutta ne tehdään, ainakin minun maailmassani, pohjalle, johon on painettu kuva valmiiksi. Sitten vaan otetaan neulansilmään oikeanvärinen lanka, ja annetaan mennä. Se on suurta nautintoa, kun sitä saa tehdä ilman keskeytyksiä vaikkapa yhden Ylen aamu - tvn jakson ajan eli 3 tuntia, jonka yksi jakso kestää.
Onko tämä oikea nimi ristipistotöille? Sellaisia mulle tarjottiin kun olin lapsi eikä nimi vaihtunut, vaikka ei pistettykään ristiin vaan vain yhteen suuntaan. En niihin ikinä innostunut, mutta tiedän mistä on kyse, jos kyseessä on sama asia.

Sen sijaan olen neulomassa sukkia esikoiselle. Ensimmäinen on jo teräosassa, vaikka kantapään ohjetta piti jonkin verran tavailla. Olen tainnut tehdä villasukat viimeksi esikoista odottaessa tai hänen vauva-aikana. Esikoinen on nyt kolmannella luokalla. Eli on siitä jo tovi ettei kai mikään ihme, jos ei meinaa osata. 😅

// Äh, rikoin näköjään lainauksen, enkä saa korjattua. 😅
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2384Viesti Southpaw »

Surku kirjoitti: 18 Maalis 2024 21:03 // Äh, rikoin näköjään lainauksen, enkä saa korjattua. 😅
Korjasin. Olit vahingossa viestiä lähettäessäsi ruksinut kohdan jossa sanotaan "Älä salli BBcodea", joka siis estää noiden quote ja kaikkien muidenkin koodien toiminnan :D
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 2386Viesti HannaTulijoki »

@Surku
Yleensä ristipistot lasketaan. Kanavatyöt on laskettu valmiiksi ja ne tehdään puoliristipistolla. Tai ainakin minä teen. Mutta Amerikassa tarvitaan, erilaisen pohjakankaan vuoksi, eri pistoa kuin Suomessa. Suomessa käytetään yleensä Penelope - kanavaa eli kaksilankakanavaa. Amerikassa käytetään monokanavaa eli yksilankakanavaa. Siksi pitää käyttää eri pistoa. Ero näkyy nurjalla, mutta ei oikealla puolella.
Minulla on yksi monokanavalle painettu kanavatyöpohja, mutta en ole jaksanut sitä pistellä, ainakaan vielä.
Parhain terveisin,
Hanna
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2445Viesti Ael »

Tein allianssisormuksen ja olen melko innoissani, että onnistuin siinä! Paljon on kehitettävää, mutta olen silti tyytyväinen. Kolmatta kertaa ikinä tein ylipäätään tällaista istutusta. 925-hopeaa, 20 kappaletta 3 mm kiviä. Viimeistelyt puuttuu vielä.
Kuva

Kuva[/url]
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 2450Viesti HannaTulijoki »

@Ael
Tyrmäävän upea sormus! Aivan ihana! Olet todella taitava!
Parhain terveisin,
Hanna
Surku
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2502Viesti Surku »

Southpaw kirjoitti: 18 Maalis 2024 23:17
Surku kirjoitti: 18 Maalis 2024 21:03 // Äh, rikoin näköjään lainauksen, enkä saa korjattua. 😅
Korjasin. Olit vahingossa viestiä lähettäessäsi ruksinut kohdan jossa sanotaan "Älä salli BBcodea", joka siis estää noiden quote ja kaikkien muidenkin koodien toiminnan :D
Kiitos! Mä ihmettelinkin, että mikä muka mättää, kun koodi näytti ihan siltä miltä pitäisi.

Kiitos valaisemisesta @HannaTulijoki
HannaTulijoki
Harrastelija

Viesti: # 2505Viesti HannaTulijoki »

@Surku
Ole hyvä vaan. En mäkään ole aina tiennyt kaikkea. Ja ne Amerikan ihmiset, ne tekevät oikeita taideteoksia, kun heidän töitään katselee. Kyllä siinä jää omat räpellykset vertailussa toiseksi.
Parhain terveisin,
Hanna
ylireija
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3242Viesti ylireija »

Olisiko kiltalaisilla ehdotuksia mitä tehdä sohvalle, jota katinkultani raatelevat? Meillä on uusi ihana vaaleanpunainen sohva, jossa on puuvillakangas päällysteenä :) kuten ajatella saattaa 2 kissaa + uusi sohva= langanpätkiä törröttää jo useista paikoista ja etenkin reunoista ja käsinojasta.
En siis ole kiinnostunut raapimisen estämisestä vaan mahdollisuuksista tuunata sohvaa kissaystävällisemmäksi :-) uuden asunnon kisustaminen on nyt kevään juttu.
Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 3243Viesti Timli »

Oisko mahdollista asentaa sohvaan vaikkapa käsinojiin jonkinlainen raapimissuoja? Ainakin Temu tuntuu sellaisia tyrkyttävän.

Me ollaan peitelty nojatuolit vilteillä ja päiväpeitoilla.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
ylireija
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3307Viesti ylireija »

Timli kirjoitti: 17 Huhti 2024 09:33 Oisko mahdollista asentaa sohvaan vaikkapa käsinojiin jonkinlainen raapimissuoja? Ainakin Temu tuntuu sellaisia tyrkyttävän.
Juu, olen miettinyt jotakin paksua puuvillakangasta, joka olisi samaa sävyä sohvan kanssa. Ehkä myös voisi tehdä tuohon "taiteilijoiden" työn päälle ommellen jotain kuvioita..

Temu on aika kuumottava kun sehän on kiinalainen. MOT teki vasta jutun niistä kiinalaisista Sheinin tekstiileistä, joista löytyi kaikenmaailman myrkkyjä. Inspiraatiota toki voi löytyä temulta, mutta tilata en uskaltaisi :-)
Meilläkin on vilttejä yms, mutta se estää sit raapimisen mitä kissat haluaisi tehdä :-D
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 3355Viesti Ael »

Kissat ovat tuhonneet minunkin sohvaa. Ensin ajattelin, että olisi ihanaa korjata ristipistojen tapaan, tehdä vaikka kuvioita kukista. Sitten aloin ajatella, että kissat vain raatelisivat nekin... Sen jälkeen olen miettinyt tilkku-sohvaa. Jos alkaisi vain kangaspaloista ommella kiinni tilkkuja yms. raadeltuihin kohtiin? En kuitenkaan vielä ole edennyt suunnitelmissani. Haaveissa olisi jonkinlainen luova käsityösohva. Siihen asti olen lähinnä peitellyt vilteillä sohvaa. Ehkä joku päivä saan edistettyä suunnitelmiani.
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 3356Viesti Quirinea »

Minun pitäisi saada korjatuksi rottien repimä sohvanpäällinen (selitykseksi kerrottakoon että niillä rotilla oli nimet ja sukutaulut). Korisohva johon olen väkrännyt irtopehmusteita. Sain valmiiksi räsyistä virkatut täytteet epämääräisiksi menneiden vaahtomuovien tilalle.
Olin löytänyt nätin kankaanpalan, ja olisi toista kangasta jolla voisi koristepaikata kun vain saisi ns. aikaiseksi. Tai edes myöhäiseksi.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Vastaa Viestiin