[F] Vaatetus, muoti ja asusteet historiassa
Lähetetty: 10 Joulu 2023 12:43
Luon tällaisen "rätei ja lumpui" -osaston, koska tämä on omaa ammatillista osaamisaluettani. Tänne kaikki kysymykset siitä, miten paljon vaatteet ja kankaat ovat maksaneet ennen teollisuuden ja massavalmistuksen aikaa, kiristetäänkö korsetit oikeasti niin tiukoiksi että niissä ei voi hengittää ja sisäelimet siirtyvät, kuinka samettia on tehty käsipelillä ja mitkä ovat vaihtoehdot housuille. Myös tekstiilien nimiä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi voi kysellä.
Koska pitää päteä heti alkuun, paljastan, että tudor- ja renessanssiajan maalauksissa eivät kaikki korut ja helmikirjailut ole aidoista helmistä tehtyjä (viljeltyjen makeanveden helmien kaupallinen aika alkaa vasta n. 100 vuotta sitten, kun Japanissa 1930-luvulla kehiteltiin keino, jolla simpukoiden sisään saadaan ujutettua "siemen" tappamatta niitä).
Helmiä (siis helmiäishelmiä, jotka näyttävät luonnonhelmiltä) on tehty niin lasista, vahasta, alabasterista kuin kalansuomuistakin. Facebookissa yhdessä Tudor-ryhmässä on ollut spekulointia siitä, miten todennäköisesti muotokuvien upeat, isoista helmistä tehdyt vaatteiden kirjonnat ovat lasisia helmiäishelmiä (koska niistä näkyy läpi, toisin kuin aidoista). Näitä näkyy mm. kuningatar Elisabeth I:n muotokuvissa. Lisäksi jos haluatte fantasiamaailmaanne veristä draamaa, voitte lisätä sinne lasinvalmistajien ja peilien valmistajien suorittamia murhia ja pidätyksiä kiltojen ulkopuolisien "salaisuuksien paljastajien" pään menoksi. Muranon saari Italiassa (tai siis Venetsian kaupunkivaltiossa) oli vuosisatojen ajan täysin ulkopuolisilta suojeltu ja varjeltu paikka.
"As with many rare and expensive natural products, from the earliest times a cheaper and more readily available alternative to the pearl was sought so that those who couldn’t afford the real thing could purchase a convincing lookalike. In Ancient Rome glass beads were coated with silver and then coated again with glass in an attempt to replicate the lustre of pearls. Small balls of clay coated with mica powder and then baked, were another early attempt to create the appearance of natural pearls."
"Two forms of faux pearls were manufactured in Italy, the earliest, produced from at least the 13th century, and hailing from the ingenious glass workshops of Venice, were imitation glass pearls. Some of these pearls were apparently made from an intriguing mixture of powdered glass, snail slime and egg white. This mix was pressed into shape and a hole inserted into the bead before the mixture hardened. In 1440, a publication revealed the secret of making pearls from shells and fish scales. The Venetian pearl merchants felt so threatened by the trade in false pearls, that they made it illegal to produce them and violation was punished by the loss of the maker’s right hand and a ten year enforced exile. The Venetian glass makers guild was just as tough in their decisions to protect their own interests!
The second form of imitation pearls to originate in Italy, were known as Roman Pearls (later this term was sometimes also applied to blown glass imitation pearl beads). These were formed from alabaster coated with an essence extracted from fish scales."
https://www.bigbeadlittlebead.com/guide ... pearls.php
Koska pitää päteä heti alkuun, paljastan, että tudor- ja renessanssiajan maalauksissa eivät kaikki korut ja helmikirjailut ole aidoista helmistä tehtyjä (viljeltyjen makeanveden helmien kaupallinen aika alkaa vasta n. 100 vuotta sitten, kun Japanissa 1930-luvulla kehiteltiin keino, jolla simpukoiden sisään saadaan ujutettua "siemen" tappamatta niitä).
Helmiä (siis helmiäishelmiä, jotka näyttävät luonnonhelmiltä) on tehty niin lasista, vahasta, alabasterista kuin kalansuomuistakin. Facebookissa yhdessä Tudor-ryhmässä on ollut spekulointia siitä, miten todennäköisesti muotokuvien upeat, isoista helmistä tehdyt vaatteiden kirjonnat ovat lasisia helmiäishelmiä (koska niistä näkyy läpi, toisin kuin aidoista). Näitä näkyy mm. kuningatar Elisabeth I:n muotokuvissa. Lisäksi jos haluatte fantasiamaailmaanne veristä draamaa, voitte lisätä sinne lasinvalmistajien ja peilien valmistajien suorittamia murhia ja pidätyksiä kiltojen ulkopuolisien "salaisuuksien paljastajien" pään menoksi. Muranon saari Italiassa (tai siis Venetsian kaupunkivaltiossa) oli vuosisatojen ajan täysin ulkopuolisilta suojeltu ja varjeltu paikka.
"As with many rare and expensive natural products, from the earliest times a cheaper and more readily available alternative to the pearl was sought so that those who couldn’t afford the real thing could purchase a convincing lookalike. In Ancient Rome glass beads were coated with silver and then coated again with glass in an attempt to replicate the lustre of pearls. Small balls of clay coated with mica powder and then baked, were another early attempt to create the appearance of natural pearls."
"Two forms of faux pearls were manufactured in Italy, the earliest, produced from at least the 13th century, and hailing from the ingenious glass workshops of Venice, were imitation glass pearls. Some of these pearls were apparently made from an intriguing mixture of powdered glass, snail slime and egg white. This mix was pressed into shape and a hole inserted into the bead before the mixture hardened. In 1440, a publication revealed the secret of making pearls from shells and fish scales. The Venetian pearl merchants felt so threatened by the trade in false pearls, that they made it illegal to produce them and violation was punished by the loss of the maker’s right hand and a ten year enforced exile. The Venetian glass makers guild was just as tough in their decisions to protect their own interests!
The second form of imitation pearls to originate in Italy, were known as Roman Pearls (later this term was sometimes also applied to blown glass imitation pearl beads). These were formed from alabaster coated with an essence extracted from fish scales."
https://www.bigbeadlittlebead.com/guide ... pearls.php