En halua sulkea mitään ajatusta pois ja yhteisön halun ja kyvyn mukaan mennään, mutta kommentoin tätä nyt ihan vain omasta näkökulmastani, en mitenkään kiltamestarin/ylläpitäjän auktoriteetilla:
Vaikka sellainen kirjauduttava pääsivu kuin NaNoWriMolla olisi todella hieno, itseäni vähän pelottaisi sen ylläpito ja mahdolliset esiintyvät häiriöt - entäpä jos se cräshää ja sitten "me" (keitä me koskaan onkaan) aiheutamme hurjasti harmia käyttäjille, kun kaikki tilastot ja muut katoavat. Minä en myöskään ole minkään sortin tietokonevelho, vaikka peruskäyttö ja -säätö vielä meneekin. Jos yhteisön it-ihmiset jossain vaiheessa katoavat, minä en pysty mitenkään auttamaan hienojen sivujen kanssa. En siis sano, että kukaan olisi lähdössä minnekään, mutta joskus elämä vie, tulee taukoja jne. Kukaan ei voi olla vastuussa Killan sivuista loppuelämäänsä yksin, joten tarvittaessa sivuston ylläpitämisen tulisi olla mahdollisimman helppoa minun mielestäni. Tällöin myös omistajuus voi tarvittaessa helposti vaihtua vaikkapa kymmenen vuoden päästä ja yhden koodilauseen vika ei vie koko sivustoa ja kaikkia toimintoja vikatilaan ylläpitäjän osaamattomuuden ja vaikka it-ihmisten ulkomaanreissun takia.
Sen sijaan itse pitäisin ideasta, jota on ainakin jossain muodossa ehdotettu: Entäpä jos alusta on ihan Wordpress ja sinne sitten säädämme lisäosia, jotka ovat toisista irrallaan ja jotka eivät vaadi kirjautumista? Sanalaskuri voisi olla yksi. Entäpä joku lomake, johon voi syöttää sanatavoitteensa, sanojen tasaisuuden (nouseva, laskeva, vaihteleva, tasainen), lomapäivät ja sitten se laskee sinulle tulostettavan kirjoituskalenterin? Entäpä toinen lomake, johon voi syöttää kirjoitetut sanat päivämäärittäin yhtenä päivänä jälkikäteen ja se sitten tulostaa vaikka pdf:nä hienon tilastot ja käppyrät ja piirakat, eikä tallenna niitä itse sivustolle? Tällöin tiedot pitäisi tallentaa itselle, mutta Killan sivut tarjoaisivat kuitenkin jotain käyttäjälle. Tulostuvan valmiin lomakkeen käyttö voisi myös tuntua helpommalta kuin hyökätä suoraan Excelin kimppuun. Ehdotetut sprintit olisivat myös hienoja, jos niihin pystyisi vielä osallistumaan ilman kummempaa rekisteröintiä. Nimimerkit sisään, kone kertoo aloitusajan, piippaa lopetusaikana ja sitten kaikki syöttävät lukunsa ja saadaan järjestys. Tällöin sprintteihin pääsisivät osallistumaan myös he, jotka eivät Discordissa ole.
Liputan sellaisen etusivunäkymän puolesta, jossa ensin kerrotaan Killasta. Mitä me teemme, mitä meillä on, milloin olemme syntyneet ja mille tarpeelle (kirjoittajien yhteiseksi kokoontumispaikaksi). Sitten sivuille jonkinlainen kalenteri. Oma olisi hieno, mutta Google Kalenteri upotettuna käy myös. Blogista pitäisin myös itse, mikäli sille löytyy vapaaehtoisia kirjoittajia. Sinnekin voi tehdä kuukausikatsauksia tapahtumista ja muuta kivaa. Isolla linkki foorumille. Tuollainen vapaa materiaalisivu olisi myös kiva. Ja tietty ne haasteet. Joko omalle sivulleen tai sitten jonnekin sopivaan yhteyteen.

Jäin myös miettimään sitä, että voisikohan tuota Pacemaker Planneria hyödyntää jotenkin foorumille? Jos foorumi hankkisi sellaisen nimiinsä ja asettaisi vaikka kuukausittaisen vapaamuotoisen haasteen, pystyisivätkö kaikki hyppäämään mukaan ihan ilmaisella tilillä? Pystyisiköhän noita haasteita olemaan useampiakin pyörimässä samaan aikaan? Minulla ei ole edes tiliä tuonne tässä vaiheessa, joten asiaan ja hinnastoon täytyy perehtyä.
Muoks, tarkennus: Tarkoitan siis "lomakkeilla" sellaista sivulla olevaa näkymää, nimenomaan en mitään Excel-/Sheet-lomaketta. Vaan että sivustolla olevaan lomakkeeseen voi siinä sivulla täydentää kaikki tiedot ja sitten tulee näkyviin kirjoituskalenteri tai käppyröitä, jonka voi ladata talteen. Kannatan tämän lisäksi erillistä materiaalipankkia, jossa olisi muokattavat Excel-/Sheets-lomakkeet, jotka voi ladata itselleen.