Pelit kaunokirjallisuudessa
Lähetetty: 07 Helmi 2024 20:03
Koska pidän sekä kaunokirjallisuudesta että lauta- ja korttipeleistä, olen yrittänyt haalia luettavakseni mahdollisimman paljon lauta- ja korttipelejä käsittelevää kaunokirjallisuutta sekä kirjoittanut sitä itsekin. Alla joitain teoksia, joita olen löytänyt.
Yasunari Kawabata: The Master of Go. Tämä on the peliaiheinen romaani, nobel-palkitulta kirjoittajalta. Romaani kuvaa yhden 1930-luvulla pelatun huipputason go-pelin, ja se kuvaa perinteisen japanilaisen yhteiskunnan murenemista ja länsimaistumista kuvaamalla niitä uudistuksia, joita tämä prosessi toi go-peliin. Juonen human interest ja pelin tapahtumien yksityiskohdat on nivottu yhteen todella tiukasti; itse pidän tätä jonkunlaisena hyvän peliromaanin kriteerinä, ja harva kaunokirjallinen peliteos onnistuu tässä.
Sung Hwa-Hong: First Kyu. Korealainen romaani, erään go:n pelaajan kehityskertomus. Go kuvataan tässä kirjassa jotenkin tasapainoisesti. Se sekä tuottaa pelaajille ongelmia että on elämän mielekkyyden lähde. Yksittäisten pelien tapahtumat eivät näyttele tässä niin suurta roolia.
Stefan Zweig: Shakkitarina ja Walter Tevis: Musta kuningatar. Kaksi shakin ympärillä pyörivää romaania, joista jälkimmäisen pohjalta on tehty suosittu Netflix-tv-sarja. Siinä, missä ylläolevat go-romaanit esittävät go:n pelaamisen positiivisessa valossa, nämä länsimaiset romaanit esittävät liiallisen shakkiin uppoutumisen käytännössä yksinomaan pelaajalle ongelmia aiheuttavana asiana. Ilmeisesti go:n asema kaukoidässä on erilainen kuin shakin imago länsimaiden kirjallisissa piireissä.
Näitä neljää voisi ehkä pitää jonkunlaisena Oikeana Kirjallisuutena peleistä. Sitten siirrytään kevyempään kirjallisuuteen.
Edgar Rice Burroughs: Marsin ritarit. Tieteisseikkailuromaani, jossa kohdataan muutama Marsin kummallisuus. Eräs näistä on shakkia muistuttava peli, jota pelataan elävillä nappuloilla, ts. Marsin ihmisillä. (Romaanissa marsilaiset ovat tosiaan ihmisenkaltaisia.) Kun nappula siirtyy toisen nappulan ruutuun, nämä käyvät kaksintaistelun miekoin siitä, että kumpi tulee syödyksi (ja kuolee.)
Agatha Christie: Kortit pöydällä. Hercule Poirot -murhamysteeri, jossa murha on tapahtunut kesken bridgepelin. Poirot joutuu rekonstruoimaan pelin tapahtumat, ja tämä rekonstruktio näyttelee keskeistä roolia murhan ratkaisussa.
William Sleator: Avaruuspeli. Nuortenromaani, jossa avaruuskamppailusta kertova lautapeli alienrotuineen muuttuu todelliseksi kamppailuksi. Romaanille on kirjoitettu myös suomentamaton jatko-osa Parasite Pig, jossa peli näyttelee häviävän pientä roolia.
Iain Banks: Peluri. Scifiromaani, joka kuvaa kummallisen yhteiskunnan. Tuossa yhteiskunnassa asema määräytyy sen mukaan, kuinka ihmiset pärjäävät eräässä monimutkaisessa (lauta?)pelissä. Muistaakseni romaania lukiessani minua harmitti, että pelin yksityiskohtia kuvattiin kovin niukalti.
Mangan puolelta voisi mainita Hikaru no Go:n, jossa kerrotaan nuoren pojan kehitys nollasta go-pelin ammattilaiseksi sekä Akagin, joka kertoo satumaisen onnekkaasta mah jongin pelaajasta. Akagia en ole nähnyt kuin kymmenisen jaksoa piraattianimena, ja olen aina toivonut, että tuo manga englanninnettaisiin.
Vielä voisi mainita seuraavan: Herbert O Yardley: The Education of a Poker Player. Pokerinpelaajan pelin ympärillä pyörivä omaelämänkerta, jolla on myös pedagoginen päämäärä opettaa pokeriniksejä.
Ja häpeämättömänä mainoksena vielä loppuun omia tekeleitä.
Tuomas Korppi: Filosofien pelit ja Tuomas Korppi: Loppupeleissä. Filosofien pelit sisältää lauta- ja korttipelejä käsitteleviä novelleja sekä aihetta käsittelevän filosofisen tutkielman. Loppupeleissä on lauta- ja korttipeliaiheisia novelleja sisältävä vihko.
Yasunari Kawabata: The Master of Go. Tämä on the peliaiheinen romaani, nobel-palkitulta kirjoittajalta. Romaani kuvaa yhden 1930-luvulla pelatun huipputason go-pelin, ja se kuvaa perinteisen japanilaisen yhteiskunnan murenemista ja länsimaistumista kuvaamalla niitä uudistuksia, joita tämä prosessi toi go-peliin. Juonen human interest ja pelin tapahtumien yksityiskohdat on nivottu yhteen todella tiukasti; itse pidän tätä jonkunlaisena hyvän peliromaanin kriteerinä, ja harva kaunokirjallinen peliteos onnistuu tässä.
Sung Hwa-Hong: First Kyu. Korealainen romaani, erään go:n pelaajan kehityskertomus. Go kuvataan tässä kirjassa jotenkin tasapainoisesti. Se sekä tuottaa pelaajille ongelmia että on elämän mielekkyyden lähde. Yksittäisten pelien tapahtumat eivät näyttele tässä niin suurta roolia.
Stefan Zweig: Shakkitarina ja Walter Tevis: Musta kuningatar. Kaksi shakin ympärillä pyörivää romaania, joista jälkimmäisen pohjalta on tehty suosittu Netflix-tv-sarja. Siinä, missä ylläolevat go-romaanit esittävät go:n pelaamisen positiivisessa valossa, nämä länsimaiset romaanit esittävät liiallisen shakkiin uppoutumisen käytännössä yksinomaan pelaajalle ongelmia aiheuttavana asiana. Ilmeisesti go:n asema kaukoidässä on erilainen kuin shakin imago länsimaiden kirjallisissa piireissä.
Näitä neljää voisi ehkä pitää jonkunlaisena Oikeana Kirjallisuutena peleistä. Sitten siirrytään kevyempään kirjallisuuteen.
Edgar Rice Burroughs: Marsin ritarit. Tieteisseikkailuromaani, jossa kohdataan muutama Marsin kummallisuus. Eräs näistä on shakkia muistuttava peli, jota pelataan elävillä nappuloilla, ts. Marsin ihmisillä. (Romaanissa marsilaiset ovat tosiaan ihmisenkaltaisia.) Kun nappula siirtyy toisen nappulan ruutuun, nämä käyvät kaksintaistelun miekoin siitä, että kumpi tulee syödyksi (ja kuolee.)
Agatha Christie: Kortit pöydällä. Hercule Poirot -murhamysteeri, jossa murha on tapahtunut kesken bridgepelin. Poirot joutuu rekonstruoimaan pelin tapahtumat, ja tämä rekonstruktio näyttelee keskeistä roolia murhan ratkaisussa.
William Sleator: Avaruuspeli. Nuortenromaani, jossa avaruuskamppailusta kertova lautapeli alienrotuineen muuttuu todelliseksi kamppailuksi. Romaanille on kirjoitettu myös suomentamaton jatko-osa Parasite Pig, jossa peli näyttelee häviävän pientä roolia.
Iain Banks: Peluri. Scifiromaani, joka kuvaa kummallisen yhteiskunnan. Tuossa yhteiskunnassa asema määräytyy sen mukaan, kuinka ihmiset pärjäävät eräässä monimutkaisessa (lauta?)pelissä. Muistaakseni romaania lukiessani minua harmitti, että pelin yksityiskohtia kuvattiin kovin niukalti.
Mangan puolelta voisi mainita Hikaru no Go:n, jossa kerrotaan nuoren pojan kehitys nollasta go-pelin ammattilaiseksi sekä Akagin, joka kertoo satumaisen onnekkaasta mah jongin pelaajasta. Akagia en ole nähnyt kuin kymmenisen jaksoa piraattianimena, ja olen aina toivonut, että tuo manga englanninnettaisiin.
Vielä voisi mainita seuraavan: Herbert O Yardley: The Education of a Poker Player. Pokerinpelaajan pelin ympärillä pyörivä omaelämänkerta, jolla on myös pedagoginen päämäärä opettaa pokeriniksejä.
Ja häpeämättömänä mainoksena vielä loppuun omia tekeleitä.
Tuomas Korppi: Filosofien pelit ja Tuomas Korppi: Loppupeleissä. Filosofien pelit sisältää lauta- ja korttipelejä käsitteleviä novelleja sekä aihetta käsittelevän filosofisen tutkielman. Loppupeleissä on lauta- ja korttipeliaiheisia novelleja sisältävä vihko.