Maaliskuu 2024 - Andrzej Sapkowski: Narrenturm 1

Yhteisön oma lukupiiri. Pidetään tämän alueen huipulle pinnattuna äänestysketjua, jossa osallistujat voivat päättää mitä haluavat milläkin kierroksella lukea ja jokaista kirjaa koskevaa keskustelua varten voidaan sitten luoda oma ketjunsa, jossa käydään varsinainen keskustelu kirjasta.

Valvoja: Emeritusa

Emeritusa
Kiltavalvoja
Sanamäärä: 50000 / 50000

Maaliskuu 2024 - Andrzej Sapkowski: Narrenturm 1

Viesti: # 1775Viesti Emeritusa »

Maaliskuun lukupiirikirjaksi on valittu Andrzej Sapkowskin Narrentum 1.

Miulta kirja löytyy omasta hyllystä, ja tässä hieman tutkittuani sisältöä, niin lukuja kirjassa on 18 ja sivuja 377.

Aikatauluksi ehdottaisin helmikuun lukupiirin tyylistä, lukujen mukaan menevää. Oma ehdotukseni olisi tämä:

5. päivään mennessä luvut 1-3
10. päivään mennessä luvut 4-7
15. päivään mennessä luvut 8-10
20. päivään mennessä luvut 11-13
25. päivään mennessä luvut 14-16
30. päivään mennessä luvut 17-18

Muutakin saa ehdottaa, tässä nyt yksi vaihtoehto. Kunhan muutkin nyt ensin saavat kirjan käsiinsä, mietitään sitten aikataulua enemmän.
Paula
Kauppalistojen rustaaja

Re: Maaliskuu 2024 - Andrzej Sapkowski: Narrentum 1

Viesti: # 1779Viesti Paula »

Varasin tämän kirjastosta. Ainakin Helsingin seudulla on hyvin saatavilla.
RikuY
Harrastelija

Viesti: # 1794Viesti RikuY »

Äänestin tätä sen vuoksi, että viime kirjastokäynnillä tämä löytyi kanditaateista kaikkein kivuttomimmin.
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 1802Viesti Quirinea »

Juu, sain Ompusta käpäliini ihan varaamatta tällä kertaa, ja PK-seudulla oli "38, yksi varaus"kun eilen katsoin. Taidan arvata kenen varaus.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Saarnetar
Raapustelija
Sanamäärä: 18104/25000

Viesti: # 1808Viesti Saarnetar »

Mä voisin tulla tähän mukaan. Tosin mä luen kirjan englanniksi. Näytti olevan $3.22 Kindlessä, joten ei paha hinta. Jos siis käy että luen sen eri kielellä? Huomasin myös, että suomenkieliset kirjat on laitettu kahteen osaan, eli tuossa minun kirjassani on siis sitten Narrenturm 1 ja 2.
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 1810Viesti Ael »

Saarnetar kirjoitti: 20 Helmi 2024 14:42 Mä voisin tulla tähän mukaan. Tosin mä luen kirjan englanniksi. Näytti olevan $3.22 Kindlessä, joten ei paha hinta. Jos siis käy että luen sen eri kielellä? Huomasin myös, että suomenkieliset kirjat on laitettu kahteen osaan, eli tuossa minun kirjassani on siis sitten Narrenturm 1 ja 2.
Ehdottomasti käy!

Itselläni tulee hiihtoloma huonoon väliin, joten katson vasta pidemmällä ensi kuussa, ehdinkö saamaan kirjan ja muutenkin mukaan.
Emeritusa
Kiltavalvoja

Viesti: # 1811Viesti Emeritusa »

Saarnetar kirjoitti: 20 Helmi 2024 14:42 Mä voisin tulla tähän mukaan. Tosin mä luen kirjan englanniksi. Näytti olevan $3.22 Kindlessä, joten ei paha hinta. Jos siis käy että luen sen eri kielellä? Huomasin myös, että suomenkieliset kirjat on laitettu kahteen osaan, eli tuossa minun kirjassani on siis sitten Narrenturm 1 ja 2.
Mie kävin Tartossa toissakesänä ja kirjakaupassa pyöriessäni huomasin, että englanninkielinen on yhdessä osassa. Aika jännä, ehkä suomennosta tehdessä on ajateltu kokonaisena sen tulevan liian paksuksi, ainakin jos halutaan sen olevan mahdollisimman luettavalla fontilla.

Ja Aelia kompaten, lukeminen käy ihan millä kielellä vaan.

Bongasin muuten juuri kirjoitusvirheen... missähän välissä kirjan nimestä on tipahtanut yksi r-kirjain. :lol: Voipi olla, että oon kirjoittanut sen sitten koko ajan väärin. Nimimerkillä, copy-paste rules! Korjasin nyt tuonne otsikkoon, ja pitääpä viedä käydä korjaamassa aikaisempien lukupiirikirjojen listaan.
RikuY
Harrastelija

Re: Maaliskuu 2024 - Andrzej Sapkowski: Narrenturm 1

Viesti: # 1921Viesti RikuY »

En muistanut, että tässä on näin paljon selityksiä ja käännöksiä pakattu teoksen loppuun; en koskaan osaa näissä tilanteissa päättää, mikä on fiksuinta - katkoako lukemista selaamalla jatkuvasti loppuun, vilkaistako kaikki käännökset kerralla ainakin kursorisesti vai jättääkö ne kokonaan käyttämättä. Kaikista vaihtoehdoista tulrr hieman tyhmä olo.

Vaikuttaako lukemiseenne se, että tämä on trilogian ensimmäisen osan alkupuoli, ts. tarina ei tällä kirjalla valmistu?
Paula
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2006Viesti Paula »

RikuY kirjoitti: 01 Maalis 2024 07:31 En muistanut, että tässä on näin paljon selityksiä ja käännöksiä pakattu teoksen loppuun; en koskaan osaa näissä tilanteissa päättää, mikä on fiksuinta - katkoako lukemista selaamalla jatkuvasti loppuun, vilkaistako kaikki käännökset kerralla ainakin kursorisesti vai jättääkö ne kokonaan käyttämättä. Kaikista vaihtoehdoista tulrr hieman tyhmä olo.
Minä säädän näiden kanssa vähän tapauskohtaisesti. Useimmiten taidan jättää ne melkein kokonaan käyttämättä, kurkin selityksen ainoastaan jos tuntuu että jotain tosi oleellista jäi ymmärtämättä. Tykkäisin sinänsä enemmän, että selitykset olisivat alaviitteinä (tyyliin Terry Pratchett), jolloin niiden lukeminen onnistuisi ilman pläräystä.

Aloitin tämän lukemisen eilen ja luin ensin jonkin verran noita käännöksiä, mutta luovuin siitä sitten, kun totesin että kontekstista ymmärsi riittävän hyvin, mistä niissä oli kyse.
RikuY kirjoitti: 01 Maalis 2024 07:31 Vaikuttaako lukemiseenne se, että tämä on trilogian ensimmäisen osan alkupuoli, ts. tarina ei tällä kirjalla valmistu?
Kyllä se vaikuttaa. En esim. odota tähän niteeseen sisältyvän tarinan noudattavan draaman kaarta. Mutta olen jo pitemmän aikaa ajatellut lukea tämän sarjan, joten en usko jättäväni lukemista tähän, vaan luen varmaan ainakin sen ensimmäisen osan loppupuolen tämän lisäksi ennen kuin päätän, luenko loputkin.
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 2009Viesti Quirinea »

Minä kanssa epäilen, että "haluan tietää kuinka äijän käy", ja haen kirjastosta kelmiromaanin* seuraaviakin osia.

(*kelmiromaan = veijariromaani viroksi)
Ael
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 2053Viesti Ael »

Pääsin tänään hakemaan kirjan!

Kirjastossa sitten otin kirjan varaushyllystä ja avopuolisoni katsoi sitä ja aloitti höpöttämään Narrenturmista. Minä olin ihan kysymysmerkkinä. Hän kysyi, että tiedänkö, mikä Narrenturm on. Vastasin, että noh, tämä on tällainen kirja Noiturin tekijältä, perustuu 1400-luvun Keski-Eurooppaan, aion lukea lukupiiriä varten. Kuulemma on olemassa samanniminen paikka Wienissä. Kyseessä on 1784 rakennettu mielisairaala. Nimi kääntyy jotakuinkin "Fool's tower". Nykyään siellä on "The Federal Pathologic-Anatomical Museum of Vienna". Täällä on kuva ja jotain tietoa.

Ei mitään tietoa, tuleeko tämä liittymään mitenkään tähän kirjaan, mutta jaoinpa tämänkin tiedon. :D Liian myöhäänhän tuo on rakennettu kirjan aikajanalle, mutta ehkä siellä joku Fool's Tower esiintyy? En lainkaan tiedä, en ole aloittanut lukemista, enkä ole perehtynyt sen kummemmin tarinaan.
Emeritusa
Kiltavalvoja

Viesti: # 2081Viesti Emeritusa »

RikuY kirjoitti: 01 Maalis 2024 07:31 Vaikuttaako lukemiseenne se, että tämä on trilogian ensimmäisen osan alkupuoli, ts. tarina ei tällä kirjalla valmistu?
Miun lukemiseen ei vaikuta mitenkään, kun koko sarja löytyy hyllystä, eli pääsen kätevästi jatkamaan koko sarjan loppuun. (Juu, alkupää sarjasta on ollut hyllyssäni vaikka kauan, en ole vain saanut aikaiseksi luettua.)

Ainoaa "ongelma" miulla tämän kirjan kanssa on se, että miulla on hirveä hinku pelata Kingdom Come: Deliverance uudestaan läpi :lol: Ko. peli sijoittuu vuoteen 1402, eli parikymmentä vuotta aikaisemmaksi tätä kirjaa, ja koko viimevuotisen kesälomani opiskelin hyvin paljon kyseisen alueen aikalaishistoriaa, ja siitä on todella paljon apua tämän kirjan lukemisen kanssa. Eli toisin sanoen en ole ihan pihalla siitä mihin tapahtumaan milloinkin viitataan.

Jotain hyötyä siitäkin kaninkoloon tipahtamisesta...
Quirinea
Kiltavalvoja
Viesti:

Viesti: # 2091Viesti Quirinea »

@Ael Olen jokseenkin varma että tuo "Narrintorni" on yleis- ja erisnimen väliltä, ja siinä merkityksessä tuossa kirjannimenä.

Nyt kaikki kiinnostuneet lienevät jo saaneet kirjan käpäliinsä ja alkaneet lukeakin, niin tässä voisi antaa ensikommentteja.

Olisi tosiaan toivonut, että ne latinat yms. yms. olisivat olleet alaviitteinä, eivätkä lopussa -- minä olen puolittain ymmärtänyt lähes kaikki enkä sitten viitsinyt kuikuilla sinne taakse.
Kirjan ensimmäiset luvut nyrjäyttelivät sitä kyllä useampaan suuntaan "mitä tämä nyt onkaan" -- alku vaikutti hyvinkin historialliselta, mutta sitten tuli vauhtia ja ryminää ja mentiin absurdin puolelle -- ja sitten jonkin verran myöhemmin tuli vihjettä että muutenkaan ei pysytä "ihan" realismissa.
Toisaalta "Nalle Puh -tyyppiset" -otsikot antavat rakenteeklle tiettyä vanhahtavuutta. Vauhtia kyllä riittää niin että lukeminen jo hengästyttää...
Paula
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 2099Viesti Paula »

Quirinea kirjoitti: 07 Maalis 2024 00:18 Toisaalta "Nalle Puh -tyyppiset" -otsikot antavat rakenteeklle tiettyä vanhahtavuutta. Vauhtia kyllä riittää niin että lukeminen jo hengästyttää...
Olen sillä tavalla lapsellinen (tai vanhanaikainen), että tykkään näistä luvun aloituksista, joissa kerrotaan tiivistelmänä mitä tuleman pitää. Tosin mulla tulee näistä eniten mieleen Tirlittan, jossa ne olivat kyllä runoja: Tirlittan lensi kanavaan, Tirlittan upposi. Tirlittan nousi pinnalle, Tirlittan hengitti. Tai jotain sinnepäin :smile:

Vauhdikas alku tosiaan. En ole lukenut vielä kovin pitkälle, kun minulla on pari ensi viikolla palautettavaa kirjastonkirjaa, jotka vähän häiritsevät tähän keskittymistä.
RikuY
Harrastelija

Viesti: # 2113Viesti RikuY »

Minä yhdistän nuo introt vanhempaan kaunokirjalliseen traditioon - ihan kuin Dumas'llakin olisi ollut vastaavanlaisia johdantoja :geek: :?: jossain vaiheessa ne menivät muodista, mutta näköjään spekulatiivis-historiallisessa genressä pulpahtelevat pintaan.

Mainittu moneen suuntaan tempoilu hieman haittaa itseäni, tulee fiilis että joo, voisin ostaa tarinan helpommin, jos tietäisin, mitä olen ostamassa.

Rikasta lukukokonaisuutta se kyllä povaa, mutta kuinka tyydyttävää, se jää nähtäväksi.
Lukittu