[F] Saamelainen mytologia

Tarvitsetko hahmolle nopeasti nimen, mutta oma pääsi lyö tyhjää? Millainen hallintomuoto oli Kuubassa vuonna 1758? Onko sinulla hieno hahmoidea, mutta et pysty sisällyttämään hahmoa omaan tarinaasi, vaikka hän selkeästi ansaitsisi olla osa jotain? Täällä voit sekä jakaa, että vastaanottaa ideoita käyttöösi. Pyydän, että luette kuitenkin alueen säännöt, ennen kuin postaatte ketjuja tälle alueelle.

Valvoja: Quirinea

lexismerope
Aloittelija

[F] Saamelainen mytologia

Viesti: # 1829Viesti lexismerope »

Hei jos jollakulla olisi tarkempaa tietoa saamelaisesta mytologiasta niin arvostaisin kovasti. Olen kirjoittamassa fantasia tarinaa johon olennaisesti liittyy saamelainen mytologia ja uskomukset.
Viimeksi muokannut Southpaw, 23 Helmi 2024 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
haikailutaide
Kiltavalvoja
Viesti:

Re: [F] Saamelainen mytologia

Viesti: # 1831Viesti haikailutaide »

Varoitus, aloitan tän vähän tylysti, koska tällä tavalla mua itseäni on tästä myös opetettu.
En ole saamelainen, mutta mulla on muutamia saamelaisia kavereita/tuttuja ja opiskelin kulttuurihistorian ja matkailualan kautta näitä ongelmia.
Oletan, että et myöskään kuulu saamelaiseen kulttuuriin, koska kyselet asiasta kirjoitusfoorumilla sukulaistesi sijaan.

Ensimmäisenä sanon, että suomalaisen kirjoittajan on hyvä huomata valtava kulttuurinen valta-asema, jota tällaisen kysymyksen esittäminen jo tuo mukanaan.
Pyydät aika ympäripyöreästi aika suurta kulttuurista oppituntia ihmisistä, jotka yhä edelleen elävät ja toteuttavat omia perinteitään, vaikka niitä on yritetty vaientaa.
Esimerkiksi kuolemaan liittyvillä uskomuksilla pelaamista miettisin itse vasta tutustuttuani Inarin hautuumaasaareen toissa vuonna palautettuihin luihin.
Suomalaiset ja muut pohjoismaalaiset ihmiset ovat olleet valta-asemassa hävittämässä saamelaisia uskomuksia ja perinteitä, ja me hyödynnetään niitä edelleen rahallisesti.

Siispä yleisin perusvastaus, jonka saamelaisilta saisi pohdintaan heidän kulttuurinsa minkäänlaisesta hyödyntämisestä ei-saamelaisessa taiteessa, on valitettavasti "älä tee sitä".
Ollenkaan. Se ei kuulu suomalaisille. Sen käyttöön ei suomalaisella ole mitään syytä, varsinkaan jos aihe menee satuilun puolelle.
En sano fantasiaa satuiluksi, koska vastustaisin genreä, kirjoitan fantasiaa itsekin.
Saamelaisten kulttuurisessa toiseuttamisessa noita-tonttu-taika-jutut ovat valitettavasti kuitenkin tosi yleinen temppu peruskauraa.
Saamelaiset osaavat kertoa omat tarinansa itsekin, aiheista, joista haluavat.

Kun tylytys on saatu pois alta, Veli-Pekka Lehtolan kirja "Saamelaiset suomalaiset: kohtaamisia 1896-1953" on todella hyvä johdantoteos. Se pureutuu Suomen hallitseman saamelaisalueen historiaan ja kulttuurisiin kohtaamisiin suomalaisten ja saamelaisten välillä. Se sivuaa välillä myös uskomuksia ja tarinoita.
Lehtola on itse tenonsaamelaisia ja luennoi Saamenmaan historiasta Oulun ja Lapin yliopistoissa. Kaiken lisäksi tosi mukava ukko opettajana.
Kirjassa on paljon kuvia ja henkilöhistoriaa, se on tosi vetävästi ja kiinnostavasti kirjoitettu, ja se on toiminut myös tenttikirjana hänen kursseillaan.

Toinen hyvä paikka tutustua ihan perusjuttuihin saamelaisista on esimerkiksi Fáktalávvu-blogi jossa saamelaiset tutkijat ja kulttuurivaikuttajat kirjoittavat ajankohtaisista ja yleisistä saamelaisuuteen liittyvistä asioista.

Jos kuitenkin haluat jotain erityisesti mytologiaan liittyviä linkkivinkkejä tai sulla on jatkokysymyksiä, mä esittäisin seuraavaksi pari vastakysymystä, jotta on helpompi vastata:

Kuinka hyvin tunnet saamelaista vanhaa tarinaperinnettä lähtiessä?
Millä tavalla se on kertomallesi fantasiatarinalle olennaista?
Miksi juuri saamelainen uskomusperinne? Miksei suomalainen tai skandinaavinen?
Mikä saamelaisessa mytologiassa kiehtoo?

Jos näitä vähän pohtisi yhdessä, voidaan toivottavasti löytää joku mahdollinen jatkoreitti sulle fantasiaprojektin työstämiseen ilman, että tarvitsee astua kenenkään varpaille!
Oon todella kiinnostunut itse kulttuurien välisestä ja ylikulttuurisesta perinteestä ja pohjoisista mytologioista, joten kyllä mielellään juttelen aiheesta.
Yhtymäkohtia yhteispohjoismaisiin ja itämerensuomalaisiin myytillisiin ja kerronnallisiin perinteisiin löytyy kyllä. (Esim. suomeksikin olemassaolevat saamelaiset välivuodenajat, kuten kevättalvi jossa nyt aletaan olla.)
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Vastaa Viestiin