Kivat ja kummat tiedonhaut
Valvoja: haikailutaide
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Kivat ja kummat tiedonhaut
Yleinen vitsi taitaa olla, että kirjoittajan tiedonhakuprojekti saattaa aiheuttaa hakuhistoriaan erikoisia yhdistelmiä.
Näin on varmasti etenkin rikoskirjallisuudessa ja kauhussa, mutta ehkäpä muissakin lajityypeissä ja taideprojekteissa.
Tähän keskusteluun voi päivittää omia kummia, kivoja, kiinnostavia ja kaikenlaisia muitakin hakujaan, niin voidaan sitten yhdessä ihmetellä ja hihitellä.
Mikäli kaipaat muiden kiltalaisten apua tiedonhakuun, silloin parempi paikka on Kilautukset, adoptointi ja faktantarkistus.
---
Mulla oli nyt jonossa keskenään nätisti seuraavat eilisen ja tämän päivän varrelta:
ghost stories in islamic tradition / kummitustarinat islamilaisessa perinteessä
oseberg silk how many threads / oseberg[in viikinkihaudan] silkit kuinka monta lankaa
does a tallow candle go bad / pilaantuuko talikynttilä
tali myydään
tali rasva myydään
Varmasti näette tämän punaisen langan yhtä hyvin kuin minäkin...
Näin on varmasti etenkin rikoskirjallisuudessa ja kauhussa, mutta ehkäpä muissakin lajityypeissä ja taideprojekteissa.
Tähän keskusteluun voi päivittää omia kummia, kivoja, kiinnostavia ja kaikenlaisia muitakin hakujaan, niin voidaan sitten yhdessä ihmetellä ja hihitellä.
Mikäli kaipaat muiden kiltalaisten apua tiedonhakuun, silloin parempi paikka on Kilautukset, adoptointi ja faktantarkistus.
---
Mulla oli nyt jonossa keskenään nätisti seuraavat eilisen ja tämän päivän varrelta:
ghost stories in islamic tradition / kummitustarinat islamilaisessa perinteessä
oseberg silk how many threads / oseberg[in viikinkihaudan] silkit kuinka monta lankaa
does a tallow candle go bad / pilaantuuko talikynttilä
tali myydään
tali rasva myydään
Varmasti näette tämän punaisen langan yhtä hyvin kuin minäkin...
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 23/28 lukua.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Aivoriihessä: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Re: Kivat ja kummat tiedonhaut
Lempiketjuni! Miten olinkaan unohtanut!
Viimeksi hain tietoa siitä, miten juutalaisten syrjintä näkyi Sveitsissä ja Itävallassa 1900-luvulla ennen toista maailmansotaa. En tosin tiedä, onko tämä kummallinen haku.
Sitten hain tekoälyn avulla tietoa Wagnerin sävellyksistä ja siitä, mitkä niistä sopisivat pianolla soitettaviksi. Hain tiedon myös siitä, minä päivänä Sigmund Freud tarkalleen kuoli, koska muistelin sen olleen juuri ennen toista maailmansotaa, ja se oli tekeleeni kannalta olennaista. Olin oikeassa.
Viimeksi hain tietoa siitä, miten juutalaisten syrjintä näkyi Sveitsissä ja Itävallassa 1900-luvulla ennen toista maailmansotaa. En tosin tiedä, onko tämä kummallinen haku.
Sitten hain tekoälyn avulla tietoa Wagnerin sävellyksistä ja siitä, mitkä niistä sopisivat pianolla soitettaviksi. Hain tiedon myös siitä, minä päivänä Sigmund Freud tarkalleen kuoli, koska muistelin sen olleen juuri ennen toista maailmansotaa, ja se oli tekeleeni kannalta olennaista. Olin oikeassa.
You don't have to be like everybody else.
Tykkään näistä keskusteluista kovasti!
Omaa tarinaa varten olen googletellut aika perusjuttuja, kuten verenhukan oireita tai milloin vetoketju on keksitty (Pari hahmoani ei todennäköisesti osaisi käyttää vetoketjua).
Tämän lisäksi olen selvitellyt paljon luonnonyrttien terveysvaikutuksia. Tässäkin ihan perus laventelit ja kamomillat ja mintut ja voikukat. Mutta myös miten unikosta tehdään oopiumia, miten paljon sitä pitää ottaa, missä muodossa, ja millaisia vaikutuksia sillä on. Omasta mielestäni on aika hauskaa, että ihmisenä, joka ei tupakoi ja juo alkoholiakin aika harvoin hakuhistorassa on paljon huumeiden tutkimista.
Omaa tarinaa varten olen googletellut aika perusjuttuja, kuten verenhukan oireita tai milloin vetoketju on keksitty (Pari hahmoani ei todennäköisesti osaisi käyttää vetoketjua).
Tämän lisäksi olen selvitellyt paljon luonnonyrttien terveysvaikutuksia. Tässäkin ihan perus laventelit ja kamomillat ja mintut ja voikukat. Mutta myös miten unikosta tehdään oopiumia, miten paljon sitä pitää ottaa, missä muodossa, ja millaisia vaikutuksia sillä on. Omasta mielestäni on aika hauskaa, että ihmisenä, joka ei tupakoi ja juo alkoholiakin aika harvoin hakuhistorassa on paljon huumeiden tutkimista.
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Tänään oli pakko tarkistaa, onko heinäpaaleja ollut olemassa ennen paalauskoneita.
Ei ole. 1800-luvun innovaatio tämä. Pitää keksiä hahmolle tallissa jotain muuta potkittavaa ja paiskottavaa.
Ei ole. 1800-luvun innovaatio tämä. Pitää keksiä hahmolle tallissa jotain muuta potkittavaa ja paiskottavaa.
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Eikö se heinä ole ollut siellä irtonaisena? Kai sitäkin voi paiskoa? Ja onhan tallissa tietty jonkinlaisia ämpäreitä.haikailutaide kirjoitti: ↑04 Touko 2024 17:57 Tänään oli pakko tarkistaa, onko heinäpaaleja ollut olemassa ennen paalauskoneita.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Joo, irtoheinää / tallessa jonkinlaisessa heinä-aitassa, -suovassa, -seipäässä, -laavussa tmv. vähän ajasta ja paikasta riippuen.Timli kirjoitti: ↑09 Touko 2024 12:43Eikö se heinä ole ollut siellä irtonaisena? Kai sitäkin voi paiskoa? Ja onhan tallissa tietty jonkinlaisia ämpäreitä.haikailutaide kirjoitti: ↑04 Touko 2024 17:57 Tänään oli pakko tarkistaa, onko heinäpaaleja ollut olemassa ennen paalauskoneita.
Toive oli jotain sellaista kiinteää ja painavaa, johon vastuuntuntoinen mutta sydänjuuria myöten loukattu kaveri voi purkaa aggressionsa muka yleishyödyllisesti.
Päädyin jonkin sortin kaurasäkkien riuhtomiseen rehuvaraston ylisiltä kottikärryyn, eiköhän aja saman asian :D (säkki kun kuitenkin on jo vanha keksintö)
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Täällä taas - chilipaprikoiden historia.
Yllättävää kyllä, chili saapuu aasiaan ja afrikkaan eurooppalaisen kaupan kautta vasta joskus 1600-luvulla, atlantin kolonialismin alettua.
On siis alkujaan täysin amerikkalainen kasvis kuten tomaattikin, eikä sille löydy vanhan maailman lajikkeita ennen valtamerikauppaa.
Yllättävää kyllä, chili saapuu aasiaan ja afrikkaan eurooppalaisen kaupan kautta vasta joskus 1600-luvulla, atlantin kolonialismin alettua.
On siis alkujaan täysin amerikkalainen kasvis kuten tomaattikin, eikä sille löydy vanhan maailman lajikkeita ennen valtamerikauppaa.
Kuinka paljon balettitanssijat tienasivat per esitys (kuuluisimmat, maineikkaimmat). Löysin vastauksen dollareina ja sitten piti muuttaa summa vielä Ranskan frangeiksi (1960-luvulla).
You don't have to be like everybody else.
Voiko tänne laittaa toisen ihmisen tekemästä hausta? Luin meinaan Nano-foorumilla aikoinaan kommentin tästä aiheesta ja mua naurattaa se edelleen. Se oli kaikenlisäksi suomalaisen tekemä (ehkä se joku on myös täällä?).
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Saarnetar, laita ihmeessä, ei se mun mielestäni mitenkään aiheen vierestä ole!
Eli tuolla Nano foorumin puolella joku kirjoitti, vuosia sitten, kuinka oli tehnyt hakuja kirjoitusprojektiaan varten. Kirjoittaja oli suomalainen ja tarina tapahtui Bostonissa, Yhdysvalloissa. Kirjan tapahtumat tapahtuivat osittain Bostonin metrossa (vai mikä lie siellä on) joten ensin piti googlettaa Bostonin metron piirrustukset/pohjapiirros, jotta näkee millainen alue on. Näitä tutkittuaan hän alkoi googlettaa toista asiaa. Tarinassa nimittäen tapahtui pommi-isku Bostonin metrossa, mutta kirjoittaja ei tiennyt pommeistakaan tuon taivaallista, joten seuraavaksi googletettiin pommeista ja niiden tekemisestä. Hän sanoi että myöhemmin hän tajusi että nämä kaksi hakua yhdistettynä on aika erikoinen ja mielenkiintoa herättävä ja miettikin siinä sitten että joutuikohan hän nyt jollekin CIA:n seurantalistalle.
Mulle tulee tämä tarina aina mieleen, kun mietin kirjoittajia ja heidän hakujaan. Mä olen kyllä varma että tuo yllä oleva haku on hälyttänyt jonkun, jossain. Ehkä on jopa päätynyt jollekin silmälläpidettävien listalle. :D Mua naurattaa tää koko juttu aivan valtavasti. Matti Meikäläinen täällä Suomessa kirjoittaa tarinaa ja joutuu CIA:n tarkkailulistalle, koska haluaa tehdä taustatutkimusta tarinaansa varten :D Kauankohan sellaisella listalla joutuu olemaan vai pääseekö sieltä ikinä pois kun sinne on kerran joutunut (päässyt?) :D
Mulle tulee tämä tarina aina mieleen, kun mietin kirjoittajia ja heidän hakujaan. Mä olen kyllä varma että tuo yllä oleva haku on hälyttänyt jonkun, jossain. Ehkä on jopa päätynyt jollekin silmälläpidettävien listalle. :D Mua naurattaa tää koko juttu aivan valtavasti. Matti Meikäläinen täällä Suomessa kirjoittaa tarinaa ja joutuu CIA:n tarkkailulistalle, koska haluaa tehdä taustatutkimusta tarinaansa varten :D Kauankohan sellaisella listalla joutuu olemaan vai pääseekö sieltä ikinä pois kun sinne on kerran joutunut (päässyt?) :D
Marras 18 104/25 000