Kirjallisuuden laatu ja kirjallisten piirien snobismi
Lähetetty: 30 Touko 2024 22:16
Ensinnäkin tahdon sanoa, että tässä ryhmässä en ole törmännyt snobismiin ja viihdyn täällä juuri siksi.
Mutta muualla niin kirjoittaja- kuin lukijapalstoillakin olen törmännyt kummalliseen snobismiin. Tämän voisi ehkä tiivistää seuraavaan kahteen ajatukseen
(1) Kirjallisen tuotoksen arvo määräytyy yksinomaan sen laadun perusteella.
(2) Ei-laadukkaan kirjallisuuden olemassaolo on negatiivinen ilmiö.
Itse en allekirjoita kumpaakaan ajatuksista. Minusta on hienoa, että ihmiset kirjoittavat ja luovat omaehtoisesti taidetta. joten minusta kaikella kirjallisuudella on arvoa sen "laadusta" riippumatta. Yleensä kun pykälän (1) mukaisia ajatuksia esitetään, jätetään samalla luonnehtimatta, mistä tuo "laatu" koostuu, ja vahva epäilykseni on, että jokaisella keskustelijalla on siitä oma käsityksensä. Lisäksi olen monta kertaa kokenut koskettaviksi myös sellaiset tekstit, jotka eivät ole "laadukkaita" millään yleisesti hyväksytyllä mittarilla, joten sellaisistakin on mahdollista saada positiivinen lukukokemus, jos lukijan persoona ja teksti sattuvat mätsäämään poikkeuksellisen hyvin.
Pidän myös tärkeänä sitä, että kirjallisuutta tuotetaan erilaisille marginaalisille lukijakunnille, ja jos "laadun" kriteerit asetetaan kovin yleisesti hyväksytystä käsin, menetetään yksinomaan erilaisia marginaaliryhmiä puhutteleva kirjallisuus. Itse ajattelen, että teos on hyvä, jos jonkun on mahdollista pitää siitä tosi paljon, ja huonot teokset (joita myös tehdään) ovat niitä, joista kenenkään ei ole mahdollista tykätä. Huonoillakin teoksilla (tämän määritelmän mukaan) näen olevan arvoa ihan siksi, että minusta taiteen tuottaminen on itsessään arvokasta.
Pykälän (1) mukainen ajattelu on vielä minusta ymmärrettävää, vaikken sitä kannatakaan, mutta pykälässä (2) siirrytään jo absurdin snobismin puolelle. Huomautan, että pykälässä (2) ei ole kyse siitä, että enemmän laadukasta kirjallisuutta on parempi, ja jos sen lisäksi on laadutonta, se on neutraali ilmiö. Vaan kyse on siitä, että "Paljon laadukasta kirjallisuutta eikä sen lisäksi laadutonta" on mielipiteen esittäjän mielestä aidosti parempi tilanne kuin "Paljon laadukasta kirjallisuutta ja sen lisäksi paljon laadutonta."
Yleensä tätä perustellaan sillä, että on huono asia, että lukijoilla on riski vahingossa tarttua ei-laadukkaaseen kirjaan.
Ajatus on minusta absurdi, koska olen pienestä pitäen elänyt tilanteessa, jossa vain pieni osa kirjallisuudesta kiinnostaa minua johtuen omituisesta kirjallisuusmaustani, ja olen tottunut tilanteeseen, jossa kahlaan ei-kiinnostavien kirjojen meressä metsästäen kiinnostavia kirjoja. Ajatus siitä, että joku haluaisi tilanteen, jossa jokainen lukukokemus on hänelle positiivinen on minusta käsittämättömän utopistinen, ihan jo johtuen siitäkin, että eri ihmisiä kiinnostavat eri kirjat, eikä kukaan voi mitenkään olettaa, että kaikki kirjoittaisivat juuri itselle.
Jollain tavalla tähän ilmiöön liittynee myös erilaisten kirjoittajapiirien toiminta, jossa aloittelevat kirjoittajat antavat toisilleen pääosin negatiivista palautetta. Tässäkin tärmätään ajatukseen jonkunlaisesta "laadun" ideaalista, jota kirjoittajan pitäisi oppia noudattamaan. Itse olen huomannut että tällainen vertaispalaute on toivottoman subjektiivista, ja "ei toimi" on pelkästään aikuisten tapa sanoa "en tykkää". Suurimmaksi ongelmaksi negatiivisessa palautteessa nousee se, jos tarinan eetoksen vastustaminen naamioidaan palautteessa tarinassa oleviksi teknisiksi puutteiksi. (Mitä tapahtuu hyvin paljon.)
Mutta muualla niin kirjoittaja- kuin lukijapalstoillakin olen törmännyt kummalliseen snobismiin. Tämän voisi ehkä tiivistää seuraavaan kahteen ajatukseen
(1) Kirjallisen tuotoksen arvo määräytyy yksinomaan sen laadun perusteella.
(2) Ei-laadukkaan kirjallisuuden olemassaolo on negatiivinen ilmiö.
Itse en allekirjoita kumpaakaan ajatuksista. Minusta on hienoa, että ihmiset kirjoittavat ja luovat omaehtoisesti taidetta. joten minusta kaikella kirjallisuudella on arvoa sen "laadusta" riippumatta. Yleensä kun pykälän (1) mukaisia ajatuksia esitetään, jätetään samalla luonnehtimatta, mistä tuo "laatu" koostuu, ja vahva epäilykseni on, että jokaisella keskustelijalla on siitä oma käsityksensä. Lisäksi olen monta kertaa kokenut koskettaviksi myös sellaiset tekstit, jotka eivät ole "laadukkaita" millään yleisesti hyväksytyllä mittarilla, joten sellaisistakin on mahdollista saada positiivinen lukukokemus, jos lukijan persoona ja teksti sattuvat mätsäämään poikkeuksellisen hyvin.
Pidän myös tärkeänä sitä, että kirjallisuutta tuotetaan erilaisille marginaalisille lukijakunnille, ja jos "laadun" kriteerit asetetaan kovin yleisesti hyväksytystä käsin, menetetään yksinomaan erilaisia marginaaliryhmiä puhutteleva kirjallisuus. Itse ajattelen, että teos on hyvä, jos jonkun on mahdollista pitää siitä tosi paljon, ja huonot teokset (joita myös tehdään) ovat niitä, joista kenenkään ei ole mahdollista tykätä. Huonoillakin teoksilla (tämän määritelmän mukaan) näen olevan arvoa ihan siksi, että minusta taiteen tuottaminen on itsessään arvokasta.
Pykälän (1) mukainen ajattelu on vielä minusta ymmärrettävää, vaikken sitä kannatakaan, mutta pykälässä (2) siirrytään jo absurdin snobismin puolelle. Huomautan, että pykälässä (2) ei ole kyse siitä, että enemmän laadukasta kirjallisuutta on parempi, ja jos sen lisäksi on laadutonta, se on neutraali ilmiö. Vaan kyse on siitä, että "Paljon laadukasta kirjallisuutta eikä sen lisäksi laadutonta" on mielipiteen esittäjän mielestä aidosti parempi tilanne kuin "Paljon laadukasta kirjallisuutta ja sen lisäksi paljon laadutonta."
Yleensä tätä perustellaan sillä, että on huono asia, että lukijoilla on riski vahingossa tarttua ei-laadukkaaseen kirjaan.
Ajatus on minusta absurdi, koska olen pienestä pitäen elänyt tilanteessa, jossa vain pieni osa kirjallisuudesta kiinnostaa minua johtuen omituisesta kirjallisuusmaustani, ja olen tottunut tilanteeseen, jossa kahlaan ei-kiinnostavien kirjojen meressä metsästäen kiinnostavia kirjoja. Ajatus siitä, että joku haluaisi tilanteen, jossa jokainen lukukokemus on hänelle positiivinen on minusta käsittämättömän utopistinen, ihan jo johtuen siitäkin, että eri ihmisiä kiinnostavat eri kirjat, eikä kukaan voi mitenkään olettaa, että kaikki kirjoittaisivat juuri itselle.
Jollain tavalla tähän ilmiöön liittynee myös erilaisten kirjoittajapiirien toiminta, jossa aloittelevat kirjoittajat antavat toisilleen pääosin negatiivista palautetta. Tässäkin tärmätään ajatukseen jonkunlaisesta "laadun" ideaalista, jota kirjoittajan pitäisi oppia noudattamaan. Itse olen huomannut että tällainen vertaispalaute on toivottoman subjektiivista, ja "ei toimi" on pelkästään aikuisten tapa sanoa "en tykkää". Suurimmaksi ongelmaksi negatiivisessa palautteessa nousee se, jos tarinan eetoksen vastustaminen naamioidaan palautteessa tarinassa oleviksi teknisiksi puutteiksi. (Mitä tapahtuu hyvin paljon.)