Killan oman joulukalenterin toteutus, deadline teksteille 10.11.2024
Killan oman joulukalenterin toteutus, deadline teksteille 10.11.2024
Jotkut teistä varmaan muistavatkin, että foorumin perustamisen aikoihin mietittiin joulukalenterin tekemistä yhteisvoimin, mutta silloin oli sen vuoden joulu jo niin lähellä, että ei olisi ollut toivoakaan saada toimivaa toteutusta aikaan niin lyhyellä aikataululla. Nyt kuitenkin kesän alkaessa muuttua syksyksi, mietimme, että yhteisvoimin voisimme tänä vuonna toteuttaa Killan oman joulukalenterin. Miten tämä siis käytännössä toimii on siten, että ne jotka haluavat osallistua kalenterin tekemiseen, ilmoittautuvat tässä ketjussa mukaan toteutukseen ja sitoutuvat kirjoittamaan max. 8 000 sanan mittaisen joulutarinan ja 1. joulukuuta lähtien, joka päivä Killan blogiin tipahtaa yksi tämän ryhmän kirjoittamista tarinoista muiden luettavaksi.
Jotta tämä ei kuitenkaan olisi liian helppoa niin ajattelin, että joulun lisäksi tarinoiden teemana voisi olla myös eri genret. Alle olen siis koonnut listan erilaisista genreistä, joista saa valita haluamansa genren ja kirjoittaa joulutarinansa tuon valitsemansa genren mukaisesti. Vaikka genrejä nyt onkin sopivasti 24 kuten joulukalenterin luukkujakin, ei haittaa vaikka useampi ihminen valitsisi listalta saman genren tai jos keksii jotain listan ulkopuolelta, sekin on ok. Jos et osaa päättää genrejen välillä, voit myös sanoa siitä, jolloin ylläpito voi arpoa genren yllytyksenomaisesti.
Lähtökohtaisesti osallistuminen menee siten, että tähän ketjuun ilmoittautuminen on sitova ja pyrimme siihen, että jokainen kalenterin toteutukseen mukaan haluava pääsisi kirjoittamaan 1 tarinan. Jos ilmoittautuneita kuitenkin on vähemmän kuin 24, niin silloin annamme luvan halukkaille osallistua kahdella tai useammallakin tarinalla, jotta kalenterin kaikki luukut saataisiin täyteen. Mikäli halukkaita on reilusti enemmän kuin 24, voidaan silloin miettiä myös sitä vaihtoehtoa, että tiettyina päivinä ilmestyisikin kaksi tarinaa yhden sijasta tai halutessaan voi myös kirjoittaa yhteistarinan jonkun toisen käyttäjän kanssa ja osallistua kalenterin toteutukseen tiiminä.
Luonnollisesti kaikki oikeudet teksteihin pysyvät kirjoittajilla itsellään, eikä Kilta hyödy tekstien julkaisusta millään tavalla rahallisesti. Pyydämme ainoastaan, että tekstejä ei julkaista Killan foorumilla ennen kalenterin ilmestymistä, sillä mikä joulukalenteri se sellainen olisi, jonka luukkujen taakse mennään noin vain kurkkimaan?
Deadline teksteille on 10.11.2024
Kun olette valmiita tarinoiden kanssa, ilmoittakaa asiasta tähän ketjuun ja Southpaw järjestää teille tunnukset blogiin, jotta voitte tallettaa tekstin blogiartikkelina sinne ja jättää ne odottamaan julkaisua blogissa. Ylläpito ajastaa tarinat postautumaan blogiin tiettyinä päivinä, satunnaisessa järjestyksessä.
1. Cyberpunk
2. Fanfiction
3. Goottikauhu (Gothic Horror)
4. Keskiaikafantasia
5. Armeija-scifi
6. Dystopia
7. Etsivämysteeri
8. Toiminta
9. Trilleri
10. Historiallinen fiktio
11. LGBTQ+
12. Maaginen realismi
13. Sarjakuva
14. Lastensatu
15. Steampunk
16. Urbaani fantasia
17. Paranormaali kauhu
18. Post-apokalyptinen scifi
19. Noir
20. Romanttinen komedia
21. Western
22. Cozy mysteeri
23. Runo (tai useampi)
Timli
24. Seikkailu
Osallistujat
Crysarcher (cozy mysteeri+salapoliisitarina yhdistelmä)
✓ f_saro (armeijascifi)
✓ Haikailutaide x2 (sarjakuva + keskiaikafantasiaa)
✓ Miksu (fanfiction)
✓ Inksane (KPJ)
✓ Lelle Svenner (historiallinen fiktio)
✓ Neilikka (cozy mysteeri)
✓ Paula x2 (novelli)
✓ Quirinea x3 (fantasia+dekkari yhdistelmä)
✓ RikuY x2 (runo + novelli)
✓ Saarnetar (paranormaali kauhu)
✓ Southpaw x2 (runoja)
✓ Timli (runoja + novelli)
Jotta tämä ei kuitenkaan olisi liian helppoa niin ajattelin, että joulun lisäksi tarinoiden teemana voisi olla myös eri genret. Alle olen siis koonnut listan erilaisista genreistä, joista saa valita haluamansa genren ja kirjoittaa joulutarinansa tuon valitsemansa genren mukaisesti. Vaikka genrejä nyt onkin sopivasti 24 kuten joulukalenterin luukkujakin, ei haittaa vaikka useampi ihminen valitsisi listalta saman genren tai jos keksii jotain listan ulkopuolelta, sekin on ok. Jos et osaa päättää genrejen välillä, voit myös sanoa siitä, jolloin ylläpito voi arpoa genren yllytyksenomaisesti.
Lähtökohtaisesti osallistuminen menee siten, että tähän ketjuun ilmoittautuminen on sitova ja pyrimme siihen, että jokainen kalenterin toteutukseen mukaan haluava pääsisi kirjoittamaan 1 tarinan. Jos ilmoittautuneita kuitenkin on vähemmän kuin 24, niin silloin annamme luvan halukkaille osallistua kahdella tai useammallakin tarinalla, jotta kalenterin kaikki luukut saataisiin täyteen. Mikäli halukkaita on reilusti enemmän kuin 24, voidaan silloin miettiä myös sitä vaihtoehtoa, että tiettyina päivinä ilmestyisikin kaksi tarinaa yhden sijasta tai halutessaan voi myös kirjoittaa yhteistarinan jonkun toisen käyttäjän kanssa ja osallistua kalenterin toteutukseen tiiminä.
Luonnollisesti kaikki oikeudet teksteihin pysyvät kirjoittajilla itsellään, eikä Kilta hyödy tekstien julkaisusta millään tavalla rahallisesti. Pyydämme ainoastaan, että tekstejä ei julkaista Killan foorumilla ennen kalenterin ilmestymistä, sillä mikä joulukalenteri se sellainen olisi, jonka luukkujen taakse mennään noin vain kurkkimaan?
Deadline teksteille on 10.11.2024
Kun olette valmiita tarinoiden kanssa, ilmoittakaa asiasta tähän ketjuun ja Southpaw järjestää teille tunnukset blogiin, jotta voitte tallettaa tekstin blogiartikkelina sinne ja jättää ne odottamaan julkaisua blogissa. Ylläpito ajastaa tarinat postautumaan blogiin tiettyinä päivinä, satunnaisessa järjestyksessä.
1. Cyberpunk
2. Fanfiction
3. Goottikauhu (Gothic Horror)
4. Keskiaikafantasia
5. Armeija-scifi
6. Dystopia
7. Etsivämysteeri
8. Toiminta
9. Trilleri
10. Historiallinen fiktio
11. LGBTQ+
12. Maaginen realismi
13. Sarjakuva
14. Lastensatu
15. Steampunk
16. Urbaani fantasia
17. Paranormaali kauhu
18. Post-apokalyptinen scifi
19. Noir
20. Romanttinen komedia
21. Western
22. Cozy mysteeri
23. Runo (tai useampi)
Timli
24. Seikkailu
Osallistujat
Crysarcher (cozy mysteeri+salapoliisitarina yhdistelmä)
✓ f_saro (armeijascifi)
✓ Haikailutaide x2 (sarjakuva + keskiaikafantasiaa)
✓ Miksu (fanfiction)
✓ Inksane (KPJ)
✓ Lelle Svenner (historiallinen fiktio)
✓ Neilikka (cozy mysteeri)
✓ Paula x2 (novelli)
✓ Quirinea x3 (fantasia+dekkari yhdistelmä)
✓ RikuY x2 (runo + novelli)
✓ Saarnetar (paranormaali kauhu)
✓ Southpaw x2 (runoja)
✓ Timli (runoja + novelli)
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
- haikailutaide
- Kiltavalvoja
- Viesti:
Re: Killan oman joulukalenterin toteutus, deadline teksteille 10.11.2024
Voin ilmottaa itseni ehdottomasti joulusarjista tekemään, tää on mielettömän kiva toteutustapa kalenterille! Visuaalisia ideoita on ollut jo pidempään ja tää olis tosi veikeä projekti työn alle, tarpeeksi lyhyt kuitenkin etten uuvuta itteäni.
Kaipa siihen joku varsinainen genre vielä yhdistyy vaivihkaa työstäessä, saa nähdä.
Kaipa siihen joku varsinainen genre vielä yhdistyy vaivihkaa työstäessä, saa nähdä.
Piimän Paavali, joka kertoi kauhutarinan työpaikan kahvihuoneen kokkelipurkista...
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 20/28 lukua.
Aivoriihitasolla: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Sudensurma, poliittista folklore-fantasiaa; 2. luonnos, 20/28 lukua.
Aivoriihitasolla: Jätinhauta, synkeää seikkailufantasiaa; Heppakirjoja historiallisella twistillä.
Hienoa, laitan sun nimeä tonne sarjiksen kohdalle niin tuetää vähän mitä kukin on tekemässä
Mua kiinnostaa, mutta toisaalta pelottaa se että sitten kaikki lukee sen mun tekstin ja mitä jos se on ihan susi? Samalla mietin että tää menis niin nappiin sen Poistu mukavuusalueeltasi-haasteen kanssa. Jos tuosta nappaisi jonkun sellaisen genren, joka on itselle melko vieras. Mä jään tätä vielä hieman miettimään.
Marras 18 104/25 000
Joulukalenteritarina 6936
Minusta se on vaan hyvä asia ja rikkaus jos tulee eritasoisia ja näköisiä tekstejä, joten rohkeasti vaan jos tulee mitään ideoita tekstille :)Saarnetar kirjoitti: ↑04 Syys 2024 10:50 Mua kiinnostaa, mutta toisaalta pelottaa se että sitten kaikki lukee sen mun tekstin ja mitä jos se on ihan susi? Samalla mietin että tää menis niin nappiin sen Poistu mukavuusalueeltasi-haasteen kanssa. Jos tuosta nappaisi jonkun sellaisen genren, joka on itselle melko vieras. Mä jään tätä vielä hieman miettimään.
Okei. Mä olen mukana! Mä otan tuolta tuon paranormaalin kauhun. Westerniä mietin myös, mutta ehkä sille löytyy joku joka sitä on joskus kirjoittanut ja osaa asiansa sen suhteen paremmin :D
Marras 18 104/25 000
Ihan ideana heitän osallistujille: voisihan halukkaat järjestää itsenäisesti jotain palauterinki-tyyppistä tai vaikka kysellä ihan jotakin toista yksittäistäkin osallistujaa antamaan vastavuoroista palautetta/rauhoittelua?
Selvä homma, lisään sun nimen sille kohtaa. Ja muistutan tässä yleisesti vielä, että ei haittaa lainkaan vaikka useampi ihminen kirjoittaisi samaa genreä ja osa genreistä taas jäisi valitsematta. Lista on olemassa ihan vaan antamassa ideoita sen sijaan, että tavoitteena olisi saada yksi genre per luukku Ihan on sallittua jopa yhdistellä niitä jos siltä tuntuu. (Western sankari selviytymässä paranormaalin kauhun keskellä? Jokin paranormaali kauhuolento lähtee kummittelemaan western ympäristöön? )
Oi kyllä kyllä, tämä kävi jo munkin mielessä, haha. Mikään ei estä mua kirjoittamasta paranormaalia kauhua jossain länkkärimaailmassa. Mä laitan tämän idean hautumaan, niiden muiden ideoiden lisäksi joita tästä alkoi heti syntyä.Southpaw kirjoitti: ↑04 Syys 2024 16:19 Selvä homma, lisään sun nimen sille kohtaa. Ja muistutan tässä yleisesti vielä, että ei haittaa lainkaan vaikka useampi ihminen kirjoittaisi samaa genreä ja osa genreistä taas jäisi valitsematta. Lista on olemassa ihan vaan antamassa ideoita sen sijaan, että tavoitteena olisi saada yksi genre per luukku Ihan on sallittua jopa yhdistellä niitä jos siltä tuntuu. (Western sankari selviytymässä paranormaalin kauhun keskellä? Jokin paranormaali kauhuolento lähtee kummittelemaan western ympäristöön? )
Marras 18 104/25 000
Upea idea!
Minun pitää hetki tunnustella, kuinka pahasti nostaa näppylöitä naamaan ja ahdistaa sanat "deadline" ja "sitova ilmoittautuminen" ennen kuin kuittaan itseni mukaan, mutta aivan loistava idea noin niin kuin ylipäätään <3
Minun pitää hetki tunnustella, kuinka pahasti nostaa näppylöitä naamaan ja ahdistaa sanat "deadline" ja "sitova ilmoittautuminen" ennen kuin kuittaan itseni mukaan, mutta aivan loistava idea noin niin kuin ylipäätään <3
Mie jään myös vähän miettimään tätä vielä, muutamia jouluisia ideoita kyllä olisi. Pitäisi ensin kirjoittaa, ennen kuin sitoudun tähän. Mutta joululalenteri-idea on edelleen todella kiva.
- Quirinea
- Kiltavalvoja
- Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
- Viesti:
Minäkin tässä pohdin... Yrittäisikö kirjoittaa armeija-scifiä (jolle olisi valmis maailma ja valmis armeijakin), vai fantasiadekkarin. Yksi sellainen on levynkulmalla, mutta olen tainnut sen jossakin näyttää...
Toisaalta jos haluaisi jotain jouluun liittyvää.
Toisaalta jos haluaisi jotain jouluun liittyvää.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
Tjaa niin joo. Minulla olisi kyllä joulun aikaan sijoittuva psyko(pato)loginen kauhutarina. Se kiersi sparrattavana ennen korona-aikaa paikallisessa kirjoittajaryhmässä, ei ole ollut muuten julki. Siinä ei ole eksplisiittistä, graafista väkivaltaa mutta mielestäni aika ilkeä tunnelma.
Voisin toisaalta myös runolle ryhtyä, värssylle vääntäytyä - jouluisuutta en uskalla luvata. Yleensä pelaan joko lähes aforismimaisilla tilannekohtauksilla tai sitten vähän pidemmällä proosarunoudella.
Voisin toisaalta myös runolle ryhtyä, värssylle vääntäytyä - jouluisuutta en uskalla luvata. Yleensä pelaan joko lähes aforismimaisilla tilannekohtauksilla tai sitten vähän pidemmällä proosarunoudella.
Mä voisin ottaa runot, jos RikuY ei ota niitä. On jo jokunen julkaisematon talviruno valmiinakin.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)