Suosittele minulle kirjaa

Tällä alueella voi keskustella kirjallisuudesta ja sarjakuvista.

Valvoja: Emeritusa

Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Suosittele minulle kirjaa

Viesti: # 3158Viesti Southpaw »

Koska Mitä kirjaa luet juuri nyt ketjussa tuli puheeksi, niin ajattelinpa, että voisi olla ihan paikallaan olla myös tällainen kirjasuositusten ketju, jonne voi jättää suosittelupyyntöjä haluttujen kriteerien perusteella ja muut käyttäjät voi sitten nämä annetut speksit huomioiden heittää suosituksiaan. Halutessaan täällä voi myös kysyä tämä vai tuo periaatteella mitä kirjaa lähtisi ensimmäisenä lukemaan, jos ei osaa päättää useamman eri kirjan välillä ja kaipaa sitä varten mielipiteitä.

Itse en juuri nyt kaipaa suosituksia (koska oma goodreadsin tbr pinoni on jo nyt pitkä kuin nälkävuosi), mutta ketju on vapaa käytettäväksi muille jotka kaipaavat ehdotuksia ja suosituksia sen suhteen mitä lukea.
Keskeneräiset ja niiden sanamäärät
Kuoleman Jumalatar: 128,649
Tie ninjaksi: 10,838
HölöPöllö
Harrastelija

Re: Suosittele minulle kirjaa

Viesti: # 3168Viesti HölöPöllö »

En juuri nyt lue yhtään mitään kirjaa koska ei vain ole aikaa ja lukemisesta on jotenkin mennyt maku. Mutta ajattelin, että jos yrittäisin herätellä lukemista mangan avulla. Karjalohjan kirjastossa tosin ei ole oikeastaan mitään mangaa, joten se pitäisi melkein ostaa. Jos jollakin on suosituksia mitä kannattaisi ostaa niin olisin kiitollinen. Englanti/suomi kelpaavat kieliksi.
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 3169Viesti Quirinea »

Karjalohjan kirjasto kuulunee johonkin "pooliin"? Jolloin voi varata myös muiden kirjastojen kirjoja. PK-seudun Helmet on tietenkin varsinainen runsaudensarvi

Juu niin näkyi "Kirjastokimppa Lukki-kirjastot", tarkoittaa ymmärtääkseni että voit pyytää kirjoja kaikista noista. Taitaapa vielä käydä niin, että palautettuasi se jää pyörimään siihen kotikirjastoosi. Katsopa verkkoluetteloista. Varaaminen on ilmaista, eri asia kuin kaukolaina. Yhden tässä jouduin pyytämään ja olipa operaatio! Palautuskuitti on muuten käsin kirjoitettu!

Pari vuotta sitten tarvitsin erästä silloin muutaman vuoden takaista suosikkikirjaa (olin kääntänyt sen jatko-osan ja halusi tsekata että olen jotenkin tahdissa sen ekan kanssa) ja PK-seudun lähes kaikki parikymmentä kappaletta olivat päätyneet Haagaan. Muumio epäili että se oli luetettu läheisessä koulussa, ja kappaleet tietenkin palautettu sinne.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
HölöPöllö
Harrastelija

Viesti: # 3170Viesti HölöPöllö »

Quirinea kirjoitti: 14 Huhti 2024 13:21 Karjalohjan kirjasto kuulunee johonkin "pooliin"? Jolloin voi varata myös muiden kirjastojen kirjoja. PK-seudun Helmet on tietenkin varsinainen runsaudensarvi

Juu niin näkyi "Kirjastokimppa Lukki-kirjastot", tarkoittaa ymmärtääkseni että voit pyytää kirjoja kaikista noista. Taitaapa vielä käydä niin, että palautettuasi se jää pyörimään siihen kotikirjastoosi. Katsopa verkkoluetteloista. Varaaminen on ilmaista, eri asia kuin kaukolaina. Yhden tässä jouduin pyytämään ja olipa operaatio! Palautuskuitti on muuten käsin kirjoitettu!

Pari vuotta sitten tarvitsin erästä silloin muutaman vuoden takaista suosikkikirjaa (olin kääntänyt sen jatko-osan ja halusi tsekata että olen jotenkin tahdissa sen ekan kanssa) ja PK-seudun lähes kaikki parikymmentä kappaletta olivat päätyneet Haagaan. Muumio epäili että se oli luetettu läheisessä koulussa, ja kappaleet tietenkin palautettu sinne.
Varmaan tämä just tuohon Lukkiin kuuluu, juu. Käsin kirjoitettu palautuskuitti, onpa erikoista :???: En ole koskaan pyytänyt mitään muista kirjastoista lainaksi, en edes tiedä miten se tehdään. Silloin kun kävin vielä kirjastossa, kävin kun minulla oli aikaa eli varsinaisen kirjastoajan ulkopuolella, omatoimiaikana. En tiedä voiko silloin pyytää lainaksi kirjoja, koska kirjastonhoitaja ei ole enää paikalla.
”Elämä on aika kummallista. Tässä sitä on ikänsä uskonut, että hopeatarjotinta voi käyttää vain yhdellä tavalla, ja sitten se onkin paljon parempi johonkin aivan muuhun.” -Muumimamma
Quirinea
Kiltavalvoja
Sanamäärä: Raapaleita 74 / 100
Viesti:

Viesti: # 3171Viesti Quirinea »

En tietenkään tiedä kuin sen miten Helmet toimii, mutta niillä on verkkosivut, joille voi kirjautua kirjastokortillaan (jossa on numero ja pin) ja selata luetteloita, varata kirjoja, uusia lainansa jne.
H.E.I.N.Ä.16046 / 16000 sanaa
HölöPöllö
Harrastelija

Viesti: # 3181Viesti HölöPöllö »

Quirinea kirjoitti: 14 Huhti 2024 13:39 En tietenkään tiedä kuin sen miten Helmet toimii, mutta niillä on verkkosivut, joille voi kirjautua kirjastokortillaan (jossa on numero ja pin) ja selata luetteloita, varata kirjoja, uusia lainansa jne.
Aa, okei, siis tuota tarkoitit pyytämisellä. Mä olen aina luullut että tuo tarkoittaa kaukolainaamista. Kun siis lainaat jostain muualta kirjastosta kun omastasi. Katselin just tuon "poolin" valikoimaa ja täytyy kyllä myöntää että kovin on pientä tuo valikoima täällä. Tai ehkä en osannut laittaa oikeaa hakusanaa :lol:
Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 3186Viesti Southpaw »

HölöPöllö kirjoitti: 14 Huhti 2024 13:21 Karjalohjan kirjastossa tosin ei ole oikeastaan mitään mangaa, joten se pitäisi melkein ostaa. Jos jollakin on suosituksia mitä kannattaisi ostaa niin olisin kiitollinen. Englanti/suomi kelpaavat kieliksi.
Nopeasti katsoin, että Lukki-kirjastoissa näyttäisi olevan ainakin vanhaa klassikkoa Hopeanuolta saatavilla mangana. Myöskin Inuyashaa ja Planetes mangan kaikki 4 osaa näyttäisi verkkokirjaston valikoimassa olevan.
Timli
Raapustelija
Viesti:

Viesti: # 3191Viesti Timli »

Mä rakastuin Piranesiin niin täysiä, että ajattelin suositella sitä mun äidillekin, joka ei varsinaisesti fantasiaa lue. Muuten mun on kauhean vaikea suositella mitään kirjoja kellekään, koska mun lempikirjat on luokkaa "luin tämän lasten- tai nuortenkirjan 10-vuotiaana ja olen lukenut sen vuosikymmenten aikana kymmeniä kertoja".

No yksi kirja tulee mieleen. Jos joskus epäilette omaa kirjoitustaitoanne, niin lukekaa Peter Beeren Tuomion miekka. Se on niin hirveää scheißea, että jo muutaman sivun lukeminen luo uskoa omiin kykyihin, koska KUKAAN EI YKSINKERTAISESTI VOI kirjoittaa niin surkean klisesistä tuubaa, joka varastaa häpeämättömästi mm. Sormusten herran juonta. Ja sitten tuo on vielä julkaistu JA käännetty suomeksi! Luin tän ekaa kertaa 16- tai 17-vuotiaana ja koin valaistuksen: osaan kirjoittaa jo nyt parempaa tekstiä kuin tämä. Piti oikein etsiä se aikuisiällä omaan hyllyyn tsemppikirjaksi.
Seitsemän yli kaksi (nuorten fantasiaromaani, vielä 1 editointipuristus ennen ammattilaisen silmää)
Tätä tietä uniin (runokokoelma, kustantamokierroksella)
Vuorenpeikon mielitietty ja muita runoja (suunnitteilla julkaisu 2025)
punnort
Harrastelija
Viesti:

Viesti: # 3252Viesti punnort »

Tunnen klassisen scifin perikotaisin, mutta en juurikaan scifiä viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta. Eli suositelkaa minulle jotain uutta scifiä, sellaista jota löytyy tavallisesta keskikokoisen kaupungin pääkirjastosta. Pidän yleensä maailmankatsomuksellisesta kirjallisuudesta, eli ajatuksia herättävää sen pitäisi olla, mutta luettuani juuri Raamatun olen saanut yliannostuksen uskontoa.
Paula
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3253Viesti Paula »

Peter Wattsin Sokeanäkö (Blindsight) tuli ekana mieleen, jos et ole lukenut. Martha Wellsin Murderbot-sarja on minusta hauska ja löytynee aika hyvin kirjastoista, kun on hiljattain suomennettu. Ann Leckien ja Walter Jon Williamsin tuotanto myös, mutta näitä ei ehkä löydy yhtä hyvin kirjastoista.
Miksu
Harrastelija

Viesti: # 3256Viesti Miksu »

@punnort Blake Crouchin Pimeää ainetta tulee mieleen. Scifitrilleri, nopealukuinen ja jännittävä, mutta onnistui ainakin minun mielestäni olemaan myös ajatuksia herättävä. Tosin jos jotain oikein syvällistä luettavaa kaipaa, niin tämä ei ehkä ole sitä.
Vaihdoin nimimerkkiä! Hirmu -> Miksu

Southpaw
Kiltamestari
Viesti:

Viesti: # 3257Viesti Southpaw »

En tiedä onko tämä jo liian vanhaa, mutta vahvasti suosittelen Metro 2033 trilogiaa. Post-apokalyptista scifiä, jossa Moskovan ihmiset ovat ydinsodan jäljiltä paenneet Metroon ja asuvat siellä turvassa säteilyltä.
sayaxoxo
Käännöskirjallisuuden sanansaattaja
Sanamäärä: 11,201 / 20,000

Viesti: # 3259Viesti sayaxoxo »

"Sokeanäkö" on kirja, jolle haluan antaa vahvan kompin, koska se kuulostaa minustakin siltä, että täyttäisi kriteerit.

Olen myös kuullut paljon hyvää Iain M. Banksin Kulttuuri-sarjasta, joka kuvaa posthumanistista yhteiskuntaa. Premissinä on se, että utopia on saavutettu.

Ajatusleikkejä tarjoavaa sci-fiä voisi edustaa Alastair Reynoldsin tuotanto. Hän on kirjoittanut myös kovaa sci-fiä, joista ainakin "Jäänpuskijat" on täysin itsenäinen teos, eli se on yksi vaihtoehto, johon voi uppoutua ilman, että tarvitsee sitoutua kokonaiseen sarjaan. ^^
Paula
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3271Viesti Paula »

sayaxoxo kirjoitti: 18 Huhti 2024 04:39 Ajatusleikkejä tarjoavaa sci-fiä voisi edustaa Alastair Reynoldsin tuotanto. Hän on kirjoittanut myös kovaa sci-fiä, joista ainakin "Jäänpuskijat" on täysin itsenäinen teos, eli se on yksi vaihtoehto, johon voi uppoutua ilman, että tarvitsee sitoutua kokonaiseen sarjaan. ^^
Tulin tänne juuri lisätäkseni Alastair Reynoldsin suositusten listaani, joten komppaan tätä! Oma suosikkini hänen tuotannostaan on Aurinkojen huone, joka on myös itsenäinen teos.

Mutta se Sokeanäkö on tosiaan minusta parasta kovaa scifiä mitä olen koskaan lukenut. J. Pekka Mäkelän suomennos tuntui myös erityisen onnistuneelta.

Kotimaisista tuli mieleen FInlandia-ehdokas Sami Tissarin Krysa.

Tom Sweterlitschin The Gone World olisi kanssa vahva suositus, mutta enpä tiedä löytyykö kirjastoista.
ylireija
Kauppalistojen rustaaja

Viesti: # 3291Viesti ylireija »

Suosittele minulle romanttista kirjaa <3
Vastaa Viestiin